Geld & Recht alle pijlers

cadeaubon

07-12-2010 19:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een vraag over cadeaubonnen en dan in het bijzonder de VVV geschenkbon. Tot mijn verbazing hoorde ik vandaag bij aanschaf van zo'n bon dat je die in één keer dient te besteden want je krijgt geen geld terug als je aankoop minder is dan de waarde van de bon. Ook krijg je geen nieuwe bon met het bedrag dat je over hebt.

Ik ben hier echt verbaast over en vraag me af of dat wel mag. In mijn ogen is dat namelijk gewoon diefstal! Als ik iets koop ter waarde van ¤ 40,- en ik lever een bon in van ¤ 50,- ben ik dus gewoon ¤ 10,- kwijt! Want die winkelier krijgt volgens mij gewoon ¤ 50,- als ie die bon verzilverd.

Tuurlijk kun je zeggen dat je dan maar iets er bij moet kopen maar daar gaat het me niet om. Ik vraag me oprecht af of dit wel mag. Wie kan me helpen?
Ja dat mag
Dat mag indien het in de voorwaarden staat. En volgens mij is dat zo bij een Iris-cheque. Wat mensen nog wel eens vergeten, is dat de winkelier betaald om aangesloten te zijn bij de Iris-cheque. Geld erop verdienen doen ze dus over het algemeen niet.
Zie dat het tegenwoordig weer een VVV bon heet

Maar zie hier, de voorwaarden;

Moet ik mijn VVV Cadeaubon in één keer besteden of krijg ik ook geld terug?

Je moet de VVV Cadeaubon inderdaad in één keer besteden. Je krijgt geen geld terug of een tegoedbon als je slechts een gedeelte van de bonwaarde besteedt.
Hoi Jorina,

Dankjewel voor je antwoord. Dus als je het in de voorwaarden zet dan mag het? Er niet op verdienen door de winkeliers vraag ik me af. Als mensen minder uitgeven dan de waarde van de bon verdient de winkelier er op en als mensen dan maar iets extra's meenemen uit de winkel moeten ze vaak bij betalen. Meer omzet voor de winkelier lijkt me.

Maar goed, ik heb cadeaubonnen gekocht en hoef ze zelf niet te verzilveren. Ik vond het alleen uitermate vreemd dat ik het hoorde en eigenlijk ben ik het er nog niet mee eens.
quote:techniek schreef op 07 december 2010 @ 19:08:

Hoi Jorina,

Dankjewel voor je antwoord. Dus als je het in de voorwaarden zet dan mag het? Er niet op verdienen door de winkeliers vraag ik me af. Als mensen minder uitgeven dan de waarde van de bon verdient de winkelier er op en als mensen dan maar iets extra's meenemen uit de winkel moeten ze vaak bij betalen. Meer omzet voor de winkelier lijkt me.

Maar goed, ik heb cadeaubonnen gekocht en hoef ze zelf niet te verzilveren. Ik vond het alleen uitermate vreemd dat ik het hoorde en eigenlijk ben ik het er nog niet mee eens.Ervaring leert dat aangesloten zijn bij de VVV nauwelijks extra omzet oplevert. Voor mijn voorgaande 2 werkgevers bv een reden om zich niet aan te sluiten.
Dan kan je beter voor kiezen om het geld in meerdere cadeaubonnen te steken. Dus in plaats van 1 van 50 Euro, 5 van 10 Euro. En volgens mij is het al jaren zo dat je de bon in één keer moet uitgeven.
quote:Tuorrebout schreef op 07 december 2010 @ 19:11:

Dan kan je beter voor kiezen om het geld in meerdere cadeaubonnen te steken. Dus in plaats van 1 van 50 Euro, 5 van 10 Euro. En volgens mij is het al jaren zo dat je de bon in één keer moet uitgeven.Dat denk ik ook, dat als je zo'n bon kado wilt doen, je beter 5 van 10 euro kan geven dan 1 van 50. Tenzij je van te voren weet waaraan iemand het wil besteden.
Tip du jour: koop voor die 50 euro bij HEMA (of H&M of V&D) een kadobon. Dan krijg je een soort pasje / creditcard waar je dan telkens kleinere bedragen mee kan betalen.
Hoi Tuorrebout,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een VVV bon heb gekocht maar voor m'n werk hebben we deze bonnen nu gekocht omdat we contant geld niet leuk vonden om te geven. Het ging om een aanzienlijk bedrag (collega die met pensioen gaat en echt niets wist te verzinnen) dus hij krijgt een dikke envelop
Hij krijgt er 23 van ¤ 10,-
quote:techniek schreef op 07 december 2010 @ 19:15:

Hij krijgt er 23 van ¤ 10,-
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Tuorrebout schreef op 07 december 2010 @ 19:11:

Dan kan je beter voor kiezen om het geld in meerdere cadeaubonnen te steken. Dus in plaats van 1 van 50 Euro, 5 van 10 Euro. En volgens mij is het al jaren zo dat je de bon in één keer moet uitgeven.Dit dus. En koop anders zo'n kadokaart van de V&D of zo, daar blijft je tegoed wat over is gewoon op staan. Je bent niet verplicht VVV-bonnen/Iris cheques te kopen. Er zijn zo veel andere opties.

edit: ze zijn al gekocht zie ik
Inderdaad bonnen met kleine bedragen geven. Of een cadeaukaart van Bijenkorf, intratuin, hema etc.
Nou prima toch... kan hij lekker shoppen met een heule dikke beurs...
Het staat gewoon op d ebon. en je kan de bon ook gewoon bij het kruidvat inleveren met de algemene aanschaffingen als tandpasta en dan pak je lekker voor jezelf een parfummetje er bij, en dan heb je het ook uitgegeven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
ehm.. om te beginnen krijgt de winkelier maar 80% van de waarde van de irischeque (zo heet 'ie tegenwoordig) terug.

dus verlies draait hij/zij er altijd op.

en de winkelier kan je niet eens een bon geven t.w.v. het resterende bedrag, want deze cheques worden niet uitgegeven door de winkelier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven