Langzame eter, help......

09-12-2010 14:50 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb de tekst verwijdert, zal de adviezen proberen. Vind het jammer van de negatieve toon die er soms uit voort is gekomen. Dat was niet mijn bedoeling met deze topic.
anoniem_78111 wijzigde dit bericht op 10-12-2010 11:53
Reden: Genoeg reacties zo.....
% gewijzigd
Je geeft zelf aan dat hij een sterke wil heeft. Dan is het dus niet verstandig hier een strijd over aan te gaan. Er zijn 5 zaken waar je de strijd niet kunt winnen: eten, drinken, plassen, poepen en slapen (volgens mijn huisarts en ik beaam het).

Mijn jongste zoon is een klein ding (zit op de -2 lijn van het cb) en ook nog eens een slechte eter. Ik zou er het liefst het eten inkijken als het kon. Maar zelfs met hem ga ik de strijd niet aan.

Zoals de anderen al zeggen: samen aan tafel eten, gezellig kletsen (waarbij je heus wel af en toe mag zeggen dat hij een hap moet nemen). Na x-tijd afruimen, toetje, klaar. Hier eet jongste dan soms 3 happen avondeten en 2 happen vla. Dat vind ik balen, maar blijkbaar heeft hij niet meer honger dan dat.

Met avondeten maak ik ongeveer om de dag iets wat de kinderen echt lekker vinden zodat ze goed eten. De andere dag maak ik iets waar man en ik van genieten. Gelukkig zijn er steeds meer dingen die de kinderen ook lekker vinden (eventueel iets aangepast). En wat het hier altijd goed doet, is iets van naanbrood, kroepoek, tortilla's bij het eten. Na elke 2 happen krijgen ze dan een kroepoek, of een stuk naan.
Als ik mijn zoon zijn gang laat gaan zitten we de hele dag aan tafel, dus hij krijgt een tijd mee waarbinnen hij zijn eten op moet eten. Anders heeft hij straks honger.

Dat leren ze heel snel hoor! Hij heeft zicht op de klok en als de grote wijzer bij de 6 is, is het klaar.

(en nee, ik laat hem echt niet verhongeren)
Hmmm heb mee gelezen.. Ik denk niet dat de TO er echt iets aan heeft sommige van jullie zij erg hard heb haar reactie ook niet gezien.. Eten jullie kids van nature gewoon goed? Ik ook wel een goede tip willen wij hebben ook een langzame eter, krijgt overigens wel verse boterhammen, eet maar heel weinig en kan met tijden ook erg wit zien, is erg dun. Het enige wat werkt is met eten naar boven dan is het in 15 min. meestal wel op. Ze krijgt aan tafel 3 aansporingen om te eten en daarna naar boven. Met pijn in mijn hart maar anders eet ze zoooo weinig en gaat er ongezond uit zien.. Iemand tips? Opbouwende graag en geen kritiek misschien heeft TO er dan ook wat aan..
Bij ons was de regel opeten wat je zelf opschept en eerst proeven voordat je iets niet lust.

Toetje (vaak yoghurt oid) hoort bij de maaltijd.

(denk schijf van vijf en zuivelgeneuzel)

Laat hem zelf z'n portie opscheppen en neem hem mee in jullie ritme. en stop met het voorzetten van oud voer!
quote:lolapaloeza schreef op 09 december 2010 @ 15:37:

Ik eet nu nooit meer wat ik niet lekker vind, en ook bijna nooit aan tafel.

Wat een drama was dat vroeger.

Ik ben onze oude hond nog dankbaar voor alles wat hij aan kouwe vieze meuk voor me heeft opgegeten.Ik eet wel wat ik niet echt lekker vind, al deed ik dat thuis vroeger nooit. Ik leer mijn kinderen dat je gewoon eet wat er op tafel staat, ook als je het niet superlekker vindt. Dat is iets anders dan iets écht écht niet lusten en kokhalzen als je het moet eten, dat heb ik met niets en dat hoeven mijn kinderen ook zeker niet (maar dus wel proeven). Maar dingen als witlof en spruitjes, die maak ik niet omdat ik het zo lekker vind. Maar als ik ze kook (want man vindt het wel lekker) dan eet ik het ook gewoon. Geen bord vol, maar wel een kleine portie.
Bij mijn vriend thuis hadden ze de regel dat ieder (4 jochies) 1 ding mocht kiezen die ze echt niet luste. Dat vind ik ook wel een goeie.
quote:meesje2010 schreef op 09 december 2010 @ 15:53:

Hmmm heb mee gelezen.. Ik denk niet dat de TO er echt iets aan heeft sommige van jullie zij erg hard heb haar reactie ook niet gezien.. Eten jullie kids van nature gewoon goed? Ik ook wel een goede tip willen wij hebben ook een langzame eter, krijgt overigens wel verse boterhammen, eet maar heel weinig en kan met tijden ook erg wit zien, is erg dun. Het enige wat werkt is met eten naar boven dan is het in 15 min. meestal wel op. Ze krijgt aan tafel 3 aansporingen om te eten en daarna naar boven. Met pijn in mijn hart maar anders eet ze zoooo weinig en gaat er ongezond uit zien.. Iemand tips? Opbouwende graag en geen kritiek misschien heeft TO er dan ook wat aan..

Maar je kunt de strijd om eten nooit winnen, jij kunt nóóit bepalen hoeveel een kind eet. Een kind moet smaken leren waarderen en leren voelen wanneer ze honger heeft en moet eten en wanneer ze vol zit. Dat leer je haar niet door te dwingen. Eten moet gezellig en leuk zijn (bij ons thuis wel tenminste).

En mijn kinderen eten niet van nature goed, daar geloof ik niet in, elk kind moet smaken leren waarderen en dingen leren eten, maar ik denk wel dat wij er zelf een aandeel in hebben. Wij eten zelf ook alles, leveren nooit commentaar op het eten, maken het gezellig aan tafel en lopen niet te dwingen en te drammen om te eten, en dus hebben ze geen enkele reden om te gaan lopen mekkeren tijdens het eten, want eten is leuk en gezellig en lekker.

Mijn kinderen zijn ook erg mager en klein, maar ze eten wel goed, maar ik heb me er dan ook nooit druk om gemaakt als ze dat een tijdje níet deden, want een kind verhongert zichzelf écht niet. (extreme uitzonderingen daargelaten).

Dus ik zou die strijd opgeven, niet mee aansporen, niet meer naar boven sturen. Zo leert ze nooit normaal met eten om te gaan. Ik ken wel mensen waarvan de kinderen slecht eten, meerdere zelfs, maar bijna zonder uitzondering is 1 van de ouders ook een zeikerd met eten. Dan krijg ik van de moeder te horen dat haar kind niets lust, en dan vervolgens blijkt dat pa ook maar 2 soorten groente lust en verder nooit iets eet. Gek zeg....
quote:Maja82 schreef op 09 december 2010 @ 15:57:

Bij mijn vriend thuis hadden ze de regel dat ieder (4 jochies) 1 ding mocht kiezen die ze echt niet luste. Dat vind ik ook wel een goeie.Ja, maar dat is toch niet logisch? Wat nou als je én gruwelt van spruitjes én gruwelt van rode kool? Dat kun je toch niet kiezen?
Ja Solveig als ouder blijf je een voorbeeld, maar wij eten allebei heel goed en lusten alles( behalve spruitjes maar dat eten we dus nooit) het is zo moeilijk om niks tegen je kind te zeggen dat ze op zijn minst iets moet eten. Ik wil het beste voor haar en daar hoort eten ook bij.. Maar ook ik wil graag dat het eten leuk is, wat meestal dus niet echt lukt
Dat is ook heel lastig meesje! Want natuurlijk wil je als ouder dat je kind goed eet. Maar het is inderdaad een strijd die je niet kunt winnen en veel strijd heeft vaak een omgekeerd effect.

Je kunt volgens mij het beste tegen je kind zeggen dat ze overal iets van moet proeven en het verder gezellig houden. Dat geeft toch de grootste kans dat het over gaat.

Eet hij (zij?) overdag wel goed? In bruin brood zit al heel veel.
Het is zoals het is
Ik snap echt niks van die strijd die jij er van maakt.

Ik heb 4 kinderen, waarvan eten voor 3 van de 4 niet echt een hobby is. Voor de jongste en de tweede zelfs echt een probleem.

Maar ik ga er geen strijd van maken, dat win je nl. niet en je bereikt er niks mee.

De jongste heeft een half jaar lang sonde-voeding gehad en nog steeds problemen met eten. Ik ben blij met elk ding dat ie eet. En soms is dat veel en soms zijn dat alleen maar flessen op eend dag. Maar als ik een ding wel geleerd heb van de artsen, de mensen van het eetteam (met wie ik telefonisch eens contact opgenomen heb in een tijd waarin het nog leek alsof hij daar naar toe zou moeten) en zijn logopediste, is het wel: MAAK ETEN GEZELLIG en MAAK GEEN STRIJD VAN HET ETEN.

Doe je dat wel, dan ben je echt verder van huis. Het kind ontwikkelt er serieuze eetproblemen van.

Voorbeeldje: toen mijn zoontje 10 maanden was, had ik hem eindelijk zo ver dat hij kleine potjes fruit voor 4 maanden at, naast zijn flessen was dat het enige wat hij kreeg. Omdat hij echter ondervoed was en nog verschillende onderzoeken moest ondergaan, moest hij (voor de zoveelste keer) in het ziekenhuis worden opgenomen. Daar waren we er overdag zoveel mogelijk bij, maar 's nachts thuis, want we hebben nog 3 kinderen. De verpleging was daar erg gefixeerd op hem zoveel mogelijk te laten eten, dus volle flessen en die erin proberen te krijgen (vaak aanbieden, verschillende soorten dikmakers erin, verschillende fles- en speensoorten, de hele mikmak). Logisch ook, want hij groeide immers niet. Maar het werkte averechts. Na een week heb ik gezegd dat ik hem mee naar huis wilde en ook gekregen. Thuis wilde hij geen fruit meer, was ik dus terug bij af. Hij heeft het 5 maanden volgehouden om niks anders meer naast de fles te eten. Toen was hij dus al 15 maanden inmiddels.

Zo klein als ze zijn kun je zoiets dus al in de hand werken.
Ik denk echt dat je dat moet loslaten. Hoe oud is je kind eigenlijk? Het is lastig, dat snap ik wel. Ik had zelf een kind dat door een paar weken lang sondevoeding als baby nooit veel heeft gebakken van drinken, en nog steeds niet, maar hij weigerde voordat hij een jaar was alle flessen en bekers, wilde gewoon níet drinken. En dat is lastig , want je wilt er vocht in krijgen, dus dan ga je hannessen met extra fruithapjes met extra water erin, extra pap, en dat soort dingen, maar in wezen werkte het pas toen we het aan hém overlieten. Want wat bleek: als hij écht dorst had dronk hij wel.

Ik denk dat het hiermee ook zo werkt. Kinderen weten best wat ze nodig hebben, en als jij het loslaat en ze gezond eten aanbiedt en ze de gelegenheid geeft om daarvan te eten, dan is er niets aan de hand, zelfs al duurt het een tijdje voordat het werk. Want nu is eten zo'n strijd dat ze dat niet meteen gaat loslaten, lijkt me. Maar na verloop van tijd moet ze toch naar zichzelf leren luisteren waar het eten betreft.
Mijn tweede is een slechte eter en ook zeer langzaaaam. Eten is voor haar ook altijd een strijd. Dat is het dus al voor haar omdat ze het zelf niet leuk vind. Wanneer ik moe of chagrijnig ben, en dus ongeduldig, werkt dit voor haar alleen maar averechts. Dus dat probeer ik zoveel mogelijk niet te doen (toegegeven, ik schiet ook wel eens uit mijn slof).

Het is moeilijk, dat geef ik toe, maar ik wil niet dat ze nog meer een aversie tegen eten ontwikkelt en dat doet jouw zoon wel als je het op deze manier blijft volhouden.

Zeg nou eerlijk ook: hoe verschrikkelijk is dat dat je je ontbijt bij je lunch op moet eten, je lunch als je uit school komt en 's avonds steenkoud eten naar binnen moet werken.

Ik vind dat zielig.

Ik zou hem gewoon een half uur geven om te eten. Hem zelf op laten scheppen zodat hij de hoeveelheid kan bepalen (misschien een minimale hoeveelheid in acht nemen). Er bij blijven zitten en positief blijven. Na dat half uur bord weg halen.

Wel een toetjes geven, maar dan wel een gewoon toetje, geen 'lekker' toetjes. Lekkere toetjes zijn hier voor het weekend (en dan mag ze die ook gewoon, ook als haar bord niet leeg is en ze maar een paar happen heeft gehad).
Wij hebben voor het eten eigenlijk maar 1 echte regel: je moet iets geproefd hebben wat je niet kent, voordat je kunt zeggen dat je het niet zo lekker vindt (of wel natuurlijk).

En die passen we nog niet toe voor de jongste, want dat gaat niet.
Dus als je kind na drie happen zegt ik zit vol dan maar gewoon zo laten??
we sporen haar wel aan om meer te nemen.

Dan zeggen we bijv. "je bent 5, dus nog 5 happen". Of we verdelen het eten in twee helften, waarvan ze dan mag kiezen welke helft ze op mag eten.

Maar we maken er geen strijd van. Is het na een half uur aan tafel nog niet gelukt, dan gaat het bord weg.
Woont mijn zoon bij TO?

Hier precies zo. Niks lusten, langzaam eten, afgeleid door alles. ik negeer het het liefst (en dan na 20 minuten gewoon alles afruimen) maar man wordt er boos om. Iemand tips om papa op te voeden?
quote:meesje2010 schreef op 09 december 2010 @ 16:21:

Dus als je kind na drie happen zegt ik zit vol dan maar gewoon zo laten??Ja. Ik wil zelf nog weleens (als ik weet dat ze moe zijn ofzo) een beetje helpen of aansporen, maar alleen omdat eten bij ons echt geen issue is. Is het dat wel, dan zou ik het daar zéker bij laten. Wat wou je bereiken? En hoe? Uiteindelijk is zij de baas, als het om eten gaat, niet jij.
quote:Starshine schreef op 09 december 2010 @ 16:24:

Woont mijn zoon bij TO?

Hier precies zo. Niks lusten, langzaam eten, afgeleid door alles. ik negeer het het liefst (en dan na 20 minuten gewoon alles afruimen) maar man wordt er boos om. Iemand tips om papa op te voeden?Zijn koude avondeten als ontbijt geven.
Ja zo gaat het hier meestal ook,nog 6 happen , de helft etc etc bij langdurig gezeur en gedrein hup naar boven. Want wij willen het met de andere kids het leuk hebben aan tafel
quote:meesje2010 schreef op 09 december 2010 @ 16:26:

Ja zo gaat het hier meestal ook,nog 6 happen , de helft etc etc bij langdurig gezeur en gedrein hup naar boven. Want wij willen het met de andere kids het leuk hebben aan tafelEn is het erg leuk aan tafel als je zojuist 1 van je kinderen naar boven hebt gestuurd?
Solveig knap dat je dat zo kan!
quote:meesje2010 schreef op 09 december 2010 @ 16:21:

Dus als je kind na drie happen zegt ik zit vol dan maar gewoon zo laten??

Ja!!!! Echt doen.

En nee, dan niet 5 minuten na het eten opeens zeuren om een boterham met hagelslag. Die krijgt ze dan natuurlijk niet. Zowel voor tanden als gezond voedingspatroon pas 2 uur na de laatste maaltijd cq snack weer wat eten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Nou met een beetje schaamte ben ik heel eerlijk, het is dan vaak leuker aan tafel dan met haar gezeur over eten.. Natuurlijk zit ik liever met ons allemaal aan tafel
@lolapaloeza snoep en chips kan ze wel onbeperkt eten om vervolgens misselijk te worden en dan overgeven. Hier krijgt ze de kans meestal niet toe maar met Sint hebben we niet goed opgelet. Ineens was al het snoep op en de poffertjes. Dus eten kan ze wel alleen lekkere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven