Langzame eter, help......

09-12-2010 14:50 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb de tekst verwijdert, zal de adviezen proberen. Vind het jammer van de negatieve toon die er soms uit voort is gekomen. Dat was niet mijn bedoeling met deze topic.
anoniem_78111 wijzigde dit bericht op 10-12-2010 11:53
Reden: Genoeg reacties zo.....
% gewijzigd
Serieus? Je laat hem alleen aan tafel zitten tot zijn bord leeg is?

Waarom moet dat bord leeg? Waarom niet gewoon eten, iedereen opscheppen, dan eten, als iedereen klaar is een toetje (als jullie aan toetjes doen) en dan afruimen? Je maakt er zó'n strijd van nu.. dat ga je niet winnen, nooit!

Wat een drama maak je van eten, geen wonder dat hij zijn kont tegen de krib gooit. Tussen de middag je ochtendboterham moeten opeten? 2 uur aan tafel moeten blijven zitten met koud eten in je eentje? Blegh.

Ik zou er ook koppig van worden. Je leert je kind toch totaal verkeerd met eten omgaan op deze manier? Je eet als je honger hebt, tot je buik vol zit, klaar. Niet totdat je bord leeg is, of totdat het bedtijd is. En ik kan me echt heel goed voorstellen dat hij er nu zo'n drama van maakt. Je trekt alles uit de kast, en je kunt het nóóit winnen.
Als jij een keer 's avonds je bord niet leegeet, krijg je dat dan ook 's ochtends bij je ontbijt erbij?

Ik zou em na een half uur, drie kwartier melden dat het klaar is met eten. Tot die tijd wel bij hem aan tafel blijven zitten, maar dan het eten weghalen. Bij de lunch nieuwe ronde, nieuwe kansen, bij het avondeten weer. Tussendoor alleen maar fruit of een cracker oid, en dan maar weinig, zo dat ie wel honger overhoudt.

Drinkt ie genoeg? Wat drinkt ie dan? Kan het zijn dat ie door een teveel aan melk/ fristi/sap geen honger meer heeft?

Heeft ie ondergewicht? Zo nee, dan zou ik me niet direct zorgen maken.
Ik vond dat vroeger ook echt waardeloos, eten. Vooral het warme eten. Niks kon het lekkerder maken.

Na een uur zat ik nog te griezelen. Dan was het koud. Later leerde ik hoe ik mijn neus kon dichtknijpen, dan proefde ik het niet. Dat was eigenlijk de oplossing voor mij, want mijn ouders waren onverbiddelijk.

Zij konden overigens zeer goed koken, dus daar lag het niet aan.
Zo te lezen wordt zijn hele dag bepaald door eten: je ontbijt niet opeten is een gore lunch (want oude boterhammen van 's morgens), je gore lunch niet opeten is niet spelen, je avondeten niet opeten is niet meer spelen en gelijk door naar bed. Zijn hele dag draait om eten en waarschijnlijk om jullie gedram erover.
ik was vroeger een langzame eter ...

mn moeder heeft van alles uit de kast getrokken. meestal zat ik voor straf op de eerste traptreden op de gang mn bord leeg te eten, want mn moeder kon dat gemiesmous niet aanzien ..

nu ben ik 31 en ben nog steeds een langzame eter.
Pfff, verschrikkelijk zeg, wat moet jouw zoontje ondertussen een hekel hebben aan gaan eten!

Wat tilalia2 en Solveig al zeggen: eten terwijl iedereen eet, afruimen, toetje, klaar.

Is zijn eten niet op? Dan had hij blijkbaar geen honger. Dat zal hij heus bij een volgende maaltijd wel inhalen.

Deze strijd win je nooit.

De enige regel die wij hebben is dat dochter (nu 3) van alles iets moet proeven, en dat er geen toetje komt voordat je geproefd hebt. Niet lekker? Dan hoef je niet nog een hap. Ze mag verder zelf bepalen hoeveel ze van alles eet.
Ik denk dat jouw 6-jarige zoon heus niet van de honger omvalt en dat het voor hem ook een spel aan het worden is. Net als wat de anderen zeggen, gewoon samen eten op een normaal rustige tempo, toetje en dan afruimen. Hem nog alleen aan tafel laten zitten terwijl de rest van de familie verder hun eigen ding gaat doen, lost mijn inziens niets op.
Je moet samen een hap nemen. Tegelijkertijd. vanne: 1,2,3 (hap) en joepie zeggen!

Maak er een spelletje van.

Of omstebeurt een hap en joepie! zeggen.
als ie honger krijgt eet ie uiteindelijk wel neem ik aan

waarom zo dwingen? als ik niet genoeg normaal eten at, kreeg ik geen toetje en als ik helemaal niets wilde eten dan ging ik zonder eten naar bed en at de volgende ochtend weer voldoende
Ik ben het eens met Solveig en Tilalia. Eten moet leuk en gezellig zijn. Geen strijd. Daar krijg je namelijk eetproblemen mee. Voor de rest is alles al gezegd.

Succes!
quote:niska66 schreef op 09 december 2010 @ 15:13:

Je moet samen een hap nemen. Tegelijkertijd. vanne: 1,2,3 (hap) en joepie zeggen!

Maak er een spelletje van.

Of omstebeurt een hap en joepie! zeggen.Bij een 6-jarige? Dat werkt misschien bij een kind van 2... maar ik denk dat mijn dochter van 4 me al gaat zitten aankijken van 'goh, ben je gek geworden mam?'.
Geen toetje geven als je slecht heb gegeten, vind ik ook echt belachelijk. Maar goed, hier is het moment van eten altijd een feest. En ik kan me niet voorstellen wat je kind moet voelen als wij allemaal lekker aan het toetje zitten en 1 krijgt niets.
quote:Solveig schreef op 09 december 2010 @ 15:16:

[...]

Bij een 6-jarige? Dat werkt misschien bij een kind van 2... maar ik denk dat mijn dochter van 4 me al gaat zitten aankijken van 'goh, ben je gek geworden mam?'. Ik dacht hetzelfde!
quote:Blackdress schreef op 09 december 2010 @ 15:17:

Geen toetje geven als je slecht heb gegeten, vind ik ook echt belachelijk. Maar goed, hier is het moment van eten altijd een feest. En ik kan me niet voorstellen wat je kind moet voelen als wij allemaal lekker aan het toetje zitten en 1 krijgt niets.Nou, dat ook inderdaad. Hier hetzelfde, met als enige regel de regel die Sharra (toch?) ook noemt: alles moet geproefd worden. Borden hoeven niet leeg, en geen honger is geen honger, maar 'lust ik niet' zeggen voordat er geproefd is wordt hier niet geaccepteerd.
Toetje is toch ook gewoon onderdeel van de maaltijd? Ik heb dat altijd zo raar gevonden: blijkbaar eet je niet genoeg (volgens je ouders), en daarom krijg je het volgende stuk van de maaltijd ook niet.

Is toch onlogisch?

Eigenlijk zou je gewoon twee toetjes moeten krijgen als je weinig gegeten hebt, om te compenseren
quote:sharra schreef op 09 december 2010 @ 15:28:

Toetje is toch ook gewoon onderdeel van de maaltijd? Ik heb dat altijd zo raar gevonden: blijkbaar eet je niet genoeg (volgens je ouders), en daarom krijg je het volgende stuk van de maaltijd ook niet.

Is toch onlogisch?

Eigenlijk zou je gewoon twee toetjes moeten krijgen als je weinig gegeten hebt, om te compenseren

Als ik helemaal niets van mijn warm eten at, dan had ik dus blijkbaar geen honger en kreeg idd ook geen chocoladevla. Als ik van alles 'n beetje proefde, dan wel.

Als ik zonder hap groente wel door had gemogen voor de chocovla dan had ik uberhaupt nooit groente gegeten.
Ik moest vroeger ook altijd blijven zitten tot het op was!!! Verschikkelijke trauma's aan over gelaten! En nu ben ik zwaar obesitas!!! Dus zal het werken??? Denk het niet!

Als hij niet wil eten....... Dan heeft hij pech!!

Komt vanzelf goed!!
Ik eet nu nooit meer wat ik niet lekker vind, en ook bijna nooit aan tafel.

Wat een drama was dat vroeger.

Ik ben onze oude hond nog dankbaar voor alles wat hij aan kouwe vieze meuk voor me heeft opgegeten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik ben ook een ontzettend langzame eter..

Mijn moeder kon daar ook nooit tegen, maar ik kan nou eenmaal niet snel eten.

Trouwens wat iemand anders zei; Als jij zelf of je man het bord niet leeg eet. Krijg je dat dan ook bij het ontbijt erbij?

Ik vind het echt belachelijk zo een regel!!
Ik eet thuis ook absoluut nooit aan tafel, maar altijd met m'n bord op schoot voor de tv. Eet veel lekkerder. En dingen die ik niet lekker vind eet ik natuurlijk ook niet. Op zich snap ik echter wel dat je als kind wel allerlei verschillende smaken worden aangeboden en dat je niet op friet en chocoladevla alleen mag leven, maar je ontwikkelt toch je eigen voorkeuren.
quote:Solveig schreef op 09 december 2010 @ 15:19:

[...]

Nou, dat ook inderdaad. Hier hetzelfde, met als enige regel de regel die Sharra (toch?) ook noemt: alles moet geproefd worden. Borden hoeven niet leeg, en geen honger is geen honger, maar 'lust ik niet' zeggen voordat er geproefd is wordt hier niet geaccepteerd.Precies. Gelukkig maakten mijn ouders er vroeger ook nooit een drama van, maar ik moest wel alles proeven. Je kunt nu eenmaal niet alles lekker vinden, dat vind ik nu nog niet. Dus ze mogen hier ook gerust iets echt niet lusten. En er is genoeg variatie, dus dan eet je gewoon van de rest.
quote:Solveig schreef op 09 december 2010 @ 14:58:

Zo te lezen wordt zijn hele dag bepaald door eten: je ontbijt niet opeten is een gore lunch (want oude boterhammen van 's morgens), je gore lunch niet opeten is niet spelen, je avondeten niet opeten is niet meer spelen en gelijk door naar bed. Zijn hele dag draait om eten en waarschijnlijk om jullie gedram erover.Dit dus.
Wat mij betreft is de grote vraag hier: waarom? Waarom moet het op? Waarom moet er zo'n strijd van gemaakt worden.

Verder: wat tilalia zegt.
Eens met iedereen hier. Zo'n strijd werkt alleen maar averechts. Gewoon samen eten en als hij niet eet dan maar niet. Tussendoor alleen fruit e.d. geven.

Ik ben zelf ook een hele langzame eter, nogsteeds, daar doe je niets aan.
Het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven