lezen groep 3, zon?

10-12-2010 21:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag hoorde ik van de juf van mijn dochter dat ze vanaf maandag een zonkindje is. Dit heeft met de methode veilig leren lezen te maken. Je hebt daarin ster-maan-raket en zon. Of we er de komende weken op willen letten of ze het aankan/verschillen zien thuis.

Ik heb via google niet veel kunnen vinden. Zijn hier moeders met ervaring hiermee? Wat is het verschil, hoe reageerden jullie kinderen thuis? Tips hoe ermee om te gaan? Ze is nog zo jong, deze week 6 geworden.

Bedankt
Ik wist het ook niet hoor. Maar wij hebben laatst een info avond op school gehad en via 'geheimtaal' hebben de leerkrachten ons 'leren lezen'. En dat ging nog niet zo gemakkelijk. Daarbij hebben we ook uitleg gehad over de avi niveaus.

Op school wordt nu pas voor het eerst met deze methode gewerkt vandaar de info avond. Dus niks niet laks ofzo. Het is ook zo'n andere wereld dan groep 1/2.
avi is het oude leessysteem dat is vervangen door de M3/E3 heel simpel eigenlijk.

M3 staat voor midden groep 3 en E voor eind groep 3.

Simpel, ik wist het omdat ik al een ouder kind had dat dit systeem al had, vandaar, aldoende leert men en een forum is ook handig.
Ik word goed op de hoogte gehouden door zoon zelf, en door zijn juf. Mijn zoon is dan ook erg fanatiek met het lezen bezig, en kan er heel trots over vertellen. In de boekjes die hij meekrijgt staat voorin het AVI-niveau.
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 21:05:Zijn hier moeders met ervaring hiermee? Wat is het verschil, hoe reageerden jullie kinderen thuis? Tips hoe ermee om te gaan? Ze is nog zo jong, deze week 6 geworden.Hier ook een dochter die al jong in groep 3 zit (ze wordt eind maart 6) en erg goed leest. Na de overstap aan het begin van het jaar (ze heeft de eerste 3 weken nog in groep 2 gezeten) begon ze in de zonboekjes, inmiddels leest ze boeken uit de kanjerreeks, omdat ze erg ver voorloopt met lezen (avi E4/M5). Het enige dat ik gemerkt heb aan d'r is dat ze het gevoel heeft eindelijk begrepen te worden, ze mag nu gewoon lezen wat ze wil en kan en dat is voor haar echt een bevrijding. Weinig tips dus hoe ermee om te gaan, haar ervan laten genieten zou ik zeggen.
Goh, in mijn tijd (NEE< NOG NIET ZO LANG GELEDEN!!) kon ik al lezen voordat ik naar de kleuterschool ging. Toen maakten ze daar gebruik van door mij in (de nu) groep 3 al de gang op te sturen met kindjes die moeite hadden met leren lezen, en dat de hele basisschool tijd door. Dus ik was ook een zonkindje!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 10 december 2010 @ 22:53:

Goh, in mijn tijd (NEE< NOG NIET ZO LANG GELEDEN!!) kon ik al lezen voordat ik naar de kleuterschool ging. Toen maakten ze daar gebruik van door mij in (de nu) groep 3 al de gang op te sturen met kindjes die moeite hadden met leren lezen, en dat de hele basisschool tijd door. Dus ik was ook een zonkindje!

Zo herkenbaar, hier precies hetzelfde van groep 3 t/m 8 was ik 'leesmoeder' .

Doen ze trouwens nog wel hoor, alleen dochter leent zich er niet echt voor. De moderne versie was dat ze een vriendje die ook wel iets beter dan de rest van de klas leest mocht helpen met wat moeilijkere opdrachtjes. Dochter zei alleen nadat ze het 1 keer had 'uitgelegd': 'ja als je het nu nog niet snapt dan weet ik het niet hoor, dit is zo'n makkie, je weet het of je weet het niet.' En liep vervolgens de klas in met de mededeling dat ze liever alleen werkte want E wist toch niet hoe het moest
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 21:31:

Hoe komen jullie aan al die wijsheid, of ben ik een erg lakse moeder?Ik snapte ook pas ergens tegen de kerstvakantie waarom zoon nou per se een zonnetje wilde zijn, had geen flauw idee waar hij nou steeds zo boos over was

maar niet herkenbaar overigens. Die genen heeft ze van vader vrees ik. Ik kwam wel goed mee maar had standaard "schuddebuikje kan meer dan ze laat zien" op rapport. Dochter is heel anders en ik begrijp haar manier van denken/instelling soms niet en dat is best lastig.
Ik ben met mijn grut in de AVI generatie blijven hangen. Weet wel dat er daar veel over gepest werd onderling, zo van, o, jij zit pas in AVI4, pffff, sneu. Hopelijk is dat met deze benamingen dan maar anders.
dhelia, jij dacht dat hij een zonnetje wilde spelen met het kerstspel? Ben blij te lezen dat ik in ieder geval niet de enige ben
Dochter moet soms huilen dat ze de jongste is en ook nog eens geen wiebeltand heeft. misschien maakt dit wat goed
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 23:13:

dhelia, jij dacht dat hij een zonnetje wilde spelen met het kerstspel? Ben blij te lezen dat ik in ieder geval niet de enige ben Dan moesten er meerdere zonnen in het kerstspel zijn. Grootste frustratie was namelijk dat zijn vriendinnetje wél zon was, en hij niet dus hij moest en zou ook zon zijn. Terwijl wij geen idee hadden dat hij kennelijk niet op het 'hoogste' niveau las omdat hij thuis inmiddels al lang en breed ondertiteling mee las e.d. en wij er gemakshalve maar vanuit gingen dat ze dat op school ook wel onderkend hadden...
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 23:14:

Dochter moet soms huilen dat ze de jongste is en ook nog eens geen wiebeltand heeft. misschien maakt dit wat goed Mag ze blij zijn dat ze niet op de vrije school zit. Ik hoorde laatst dat de hardcore vrije school kinderen pas laat lezen als ze tanden wisselen, eerder "zijn ze er niet aan toe"
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 23:14:

Dochter moet soms huilen dat ze de jongste is en ook nog eens geen wiebeltand heeft. misschien maakt dit wat goed Dat lijkt me wel lastig als ze het zelf vervelend vind de jongste te zijn. Dochter is hier ruim de jongste (de laatste die voor haar 6 werd was in oktober), de meeste klasgenoten zijn meer dan een jaar ouder. De oudste van de klas wordt 2 weken na haar 8. Maar dochter heeft wel het voordeel dat ze niet opvalt, ze heeft d'r ondertanden gewisseld net na d'r 5de verjaardag, nu zitten d'r boventanden los en die heeft nog bijna niemand in de klas gewisseld. Ze is ook niet de kleinste van de klas en als ze d'r mond opendoet gelooft niemand dat ze 5 is, dus in die zin zit ze wel op d'r plek, heeft ook heel veel vriendjes gelukkig (want dat vind ik naast de uitdaging krijgen toch ook wel ehct heel belangrijk). Sinds een paar weken doet ze met spelling en begrijpend lezen de stof van groep 4 en dat vind ze helemaal leuk, tot nu toe wordt er niet 'vreemd' over gedaan in elk geval.
quote:Dhelia schreef op 10 december 2010 @ 23:17:

[...]

Mag ze blij zijn dat ze niet op de vrije school zit. Ik hoorde laatst dat de hardcore vrije school kinderen pas laat lezen als ze tanden wisselen, eerder "zijn ze er niet aan toe"

Ik denk dat dochter ze er dan zelf uitgehaald zou hebben

[...]

Mag ze blij zijn dat ze niet op de vrije school zit. Ik hoorde laatst dat de hardcore vrije school kinderen pas laat lezen als ze tanden wisselen, eerder "zijn ze er niet aan toe"

Whahahahaha, dat meen je niet! Mijn kroost begon pas te wisselen in de brugklas! (Retesterke gebitten trouwens!)

Ben toch blij dat ze eerder hebben leren lezen, anders hadden ze een VRIJ GROOT probleem gehad denk ik.

Dochter is gelukkig heel lang en iedereen schat haar hierdoor ouder. Ook door haar taalgebruik.

Het allerbelangrijkste vind ik dat ze blij is, en als ik haar naar school zie huppelen zit dat vast goed. Sociaal-emotioneel komt ze ook goed mee en ik wil dat ze daar goed op letten en haar niet overschatten.
Dat is ook het belangrijkste schuddebuikje, een kind dat (weer) graag naar school gaat is heerlijk!

[...]

Dat meen je niet? .

Ik las allang in het hoogste niveau voordat er ook maar een tand gewisseld werd . Misschien dat mijn kleuterschooljuf het meer naar haar zin had gehad op een vrije school, ik moest me niet met lezen bezig houden maar met "typische" kleuterdingen als plakken en de poppenhoek .
Maar waarom zoiets meteen een wollige naam als 'zonkind' moet dragen? O_o[/quote]

Omdat we in deze nieuwe tijd dol zijn op etiketjes op kindjes plakken!
Bij school van dochter wordt niet de nadruk gelegd op zonkind maar dat ze in het zon groepje mag lezen. Deze kinderen mogen dan lezen op de gang terwijl de andere kinderen in de klas blijven.
De term 'zonkind' ken ik trouwens ook niet. Ze zijn alleen voor wat betreft het lezen ingedeeld in het zongroepje, maar ook niet meer dan dat. Wie weet zijn ze in rekenen het slechtst, dus het zegt niets. Volgens mij wordt er ook niets mee bedoeld verder.
Hier wordt dochter look geen zonkind genoemd, er is ook geen zongroepje, dochter mocht bij het lezen zonboekjes pakken (met een stickertje van een zon erop) en de andere kinderen de boekjes met een maan, meer niet.
Ik ben leerkracht in groep 3 en lees hier dat er al antwoord gegeven is. Het heeft inderdaad te maken met het leesniveau. Er zijn in de methode 4 niveau's te onderscheiden.

De grootste groep kinderen volgt het 'maan' programma. Dit is het 'normale' niveau. Er is een klassikale instructie, waarna de kinderen zelfstandig verwerkingsbladen maken.

Wanneer een kind sneller leert lezen dan 'gemiddeld' (of al iets kan lezen bij instroom groep 3) dan wordt er raket-materiaal aangeboden. De leerlingen volgen de klassikale instructie, maar krijgen naast de 'standaard' verwerkingsbladen, extra materiaal.

Kunnen kinderen al lezen bij instroom, dan wordt gekeken of de kinderen in een Avi zitten. Voorheen was dat van Avi 1 t/m 9, tegenwoordig wordt dit min of meer aan de groep gekoppeld en ' 'moeten' ze midden groep 3, M3 scoren en eind groep 3 E3 enz. Dit is geen hard gegeven, maar een benadering. Deze kinderen komen bijna altijd (tenzij, zoals hier onder genoemd, een kind moeite heeft met zelfstandig werken) in een zongroepje. Deze kinderen mogen na de klassikale instructie zelfstandig aan het werk. Dit niveau is behoorlijk en gaat ook in een behoorlijk tempo omhoog.

Wanneer kinderen moeite hebben met de 'normale' leerstof, dan krijgen ze extra instructie; dit zijn de ster kinderen.

Leuk dat je dochter zo lekker mee komt in groep 3. Het is toch best ingrijpend allemaal. Van een speel-omgeving komen ze terecht in een leer-omgeving. Ze zitten bijna de hele dag aan een tafeltje en moeten van alles. Vaak ook nog met veel nieuwe kinderen. Leuk hoor!!!
Het gaat idd puur om het lezen. Bij ons op school wordt er verder niet heel veel gewicht aan gehangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven