Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Oja en met optrekken ligt het er maar net aan natuurlijk wat je eindsnelheid moet zijn en binnen de tijd die je hebt natuurlijk! Dus dat is natuurlijk helemaal situatieafhankelijk hoe hard je het pedaal in moet trappen. Ik probeer het altijd een beetje te voelen aan de auto of ik het juist doe
Porec, 'mijn' CBR ligt naast een tankstation, daarna een groot kantoor van ABN Amro (geloof ik) en dan het station.

Ik heb trouwens al een aantal dagen niet gereden. Eerst was het zo spekglad dat ik het gewoon doodeng vond, daarna had ik geen beschikking tot een auto (heb zelf geen auto). Maar morgen kan ik weer! Ik vind het nog wel steeds een beetje eng hoor. Meer van tevoren dan wanneer ik gewoon rijd. Maar alleen al het feit dat ik niet hoef te 'presteren' is gewoon zo lekker! En neem aan dat mijn mede weggebruikers nog wel eens zullen denken 'weer zo'n wijf achter het stuur' but so be it!

Qua snelheid maken... zo doe ik het.

In de 1 alleen voor optrekken, dan meteen doorschakelen naar de 2 en beetje gas erbij. Bij 30 km/uur doorschakelen naar de 3 etc. Tenzij ik sneller moet dan 50 trap ik echt nooit het gaspedaal helemaal in. Zeker niet met een diesel. Als je van de 2 naar de 3 gaat met vol gas zit je echt heel erg snel boven de 50.
Hoi,

Ik moet 24 december afrijden voor de derde keer. Ik ben echt bang dat ik het weer niet ga halen. Ik doe heel erg mijn best, maar ik maak constant fouten enmijn instructeur die moet nog regelmatig mij corrigeren. Toch ging de tweede keer best goed. Alleen was ik niet assertief genoeg. In mijn lessen ben ik steeds op de verkeerde momenten assertief (A).

Zijn er hier ook nog mensen die echt denken dat het nog een hele tijd gaat duren voor ze het papiertje eindelijk in handen hebben?

groetjes
Dat is dus gewoon dezelfde Bittermoon!! Grappig zeg..

Geniet ze morgen van je autoritje en wat kan jou het schelen wat anderen denken áls ze het al denken!

Ik rij diesel Elastiekje, volgens mij bijna iedereen die lest. En ik ben niet heeeeel snel hoor, dit was mijn 11e les alweer.

Rianne, ik ben bang dat iedereen hier op het moment aan het begin van het rijlesavontuur staat.. Dus voor de meeste van ons duurt het sowieso nog een poosje voor we aan afrijden kunnen denken.

Misschien heeft iemand van de onlangs geslaagden nog tips voor je.. Veel succes in elk geval!
Shit happens
Dat optrekken is in bijna iedere auto anders. Ik rij twee verschillende auto's en dat is echt een wereld van verschil. Bij de ene auto zit ik zo binnen een halve tel op 50 km/h, als ik bij die auto het gas volledig intrap...nouja, geen idee waar ik dan eindig. In de andere auto moet ik regelmatig het gas echt tot de grond intrappen en dan gaat hij nog maar rustig aan vooruit dus niet zomaar het gas helemaal intrappen, voel maar even aan wat er gebeurt als je meer gas geeft en hoeveel dan nodig is. Ik laat soms ook de koppeling te rustig opkomen waardoor ik niet zo vlot wegkom. In de les auto heb ik ook nooit het gas helemaal ingetrapt.

Succes nog met de lessen allemaal!

Bittermoon, leuk om weer wat van je te lezen. Veel plezier morgen!

Rianne, heel veel succes met je examen. Hopelijk lukt het je deze keer, misschien moet je jezelf maar streng toespreken dat je het gewoon kan! Als je het niet kon liet je instructeur je niet opgaan. Dus hup, zelfverzekerd in die auto en rijden maar!
@Rianne19 Ik lees af en toe mee op dit forum, niet genoeg om actief mee te schrijven. Maar nu ik jouw vraag toevallig zie: ik ben er zo een waarbij het nog wel een tijdje gaat duren... Ik weet niet hoeveel lessen jij hebt gehad, ik nu ruim 30 (heb 1x per week een dubbele les). Ik ben nog steeds erg nerveus voor de lessen, doe domme dingen en word nog regelmatig gecorrigeerd (zowel verbaal als fysiek haha). Moet er voorlopig dus echt niet aan denken om af te rijden! Maar zoals eerder gezegd, jij zal het echt wel kunnen, anders zouden ze je niet op laten gaan. Heel veel succes alvast de 23e!
Rianne, ik herken dat van dat assertief zijn. Vind dat ook moeilijk. Ik heb jammer genoeg geen tips voor je.... behalve dan 'de aanhouder wint'. Ik heb zelf echt heel veel lessen gehad en ben 1x gezakt. Je moet ook wel een beetje geluk hebben. Dat had ik de 1e x dus niet, maar de 2e keer wel. Jij kunt gewoon echt wel rijden, anders mocht je echt niet op. Dus daar in ieder geval op vertrouwen en gewoon je best doen. Meer kun je echt niet doen.

Wat voor soort fouten maak je dan? Komt het uit onzekerheid, of ben je zenuwachtig?

Porec - wat grappig! Ik vind het op zich wel een prettige plek om te lessen want het is niet al te groot maar toch druk genoeg om goed te leren.

Indigo! Ook leuk dat je weer even langskomt.
Voor Lamb en Rianne:

Ik werd tot aan het eind ook nog gecorrigeerd hoor. Na een les of 50 (!) niet meer zo zeer fysiek maar wel continu verbaal, hoor.
Klopt Bittermoon, behalve dat stukje bij CBR is het prima te doen bij 'ons' in de omgeving
Shit happens
Porec, vergeet niet dat punt in het centrum bij die kerk waar 6 straten zo'n beetje samen komen. Heb daar meerdere malen geval van 'gelegenheidsvoorrang' meegemaakt, wat ik dus niet zo snel door heb (gebeurde ook op mijn examen trouwens). Verschrikkelijk rotpunt. Tijdens mijn eerste examen was dat stuk afgesloten; ik was zoooo blij. Helaas tijdens mijn 2e examen was het weer open. Ik heb er 2x door moeten rijden.
Weet niet precies waar... kerk? Weet wel zo'n plek in centrum waar idd tig straten samenkomen en dat is een rotpunt! Vandaag weer langs gekomen en ook gelegenheidsvoorrang gekregen, maar soms ook gegeven en is daar om dol te worden.

goh, staat daar een kerk?
Shit happens
Bittermoon, als ik rij en ik sta bij de verkeerslichten en ik moet zelf afslaan moet ik vaak aan jou denken en onthou ik dat als je een groen rondje hebt er nog tegenliggers kunnen zijn die je voorrang moet geven. Alleen bij groene pijl kan je ervan uitgaan dat er niemand komt. Vind ik zelf altijd wel grappig dat ik dan aan jou moet denken terwijl ik jou eigenlijk helemaal niet ken!
Moest jij ook vaak bij CBR het spoor over en in die buurt rijden?

(ik vind dit echt grappig )
Shit happens
Ha Indigo, leuk is dat hè?

Ik vandaag heel enthousiast tegen vriend; 'hé, iemand op dit topic leste waar ik ook les, misschien ken ik haar wel gewoon.'

Hij; oh, hoe heet ze dan?'

Ik; 'nou, eh Bittermoon...'

Hij;
Shit happens
Hahaha, ja echt grappig Porec. Ik heb een vriendin die ook wel eens op het forum leest en dan hebben we het soms ook gewoon over "het leven" hier op het forum Grappig wat hier allemaal besproken wordt, van de meest oppervlakkige dingen tot de meest ingrijpende, gevoelige onderwerpen.
Porec, jaaa daar staat een kerk. Wist ik ook niet tot voor kort. En ja, moest ook vaak door die wijk net achter het spoor. Ik weet zeker dat wij elkaar niet kennen hoor want ik ken behalve mijn familie dus niemand in deze stad (heb 13 jaar in het buitenland gewoond en ben even tijdelijk terug om op oudejaarsavond weer te vertrekken - naar Australie deze keer -- daarom moest ik ook mijn rijbewijs halen). Ik heb jaaaaren geleden een jaar in deze stad gewoond (laatste jaar van de middelbare school alleen).

Moest ook wel lachen om dat vriend verhaal. Gelukkig is bittermoon niet mijn echte naam! Haha.

Indigo, ook grappig dat jij aan mij moet denken in zo'n situatie. Ben je in ieder geval extra alert want daar ben ik o.a. op gezakt!
Haha wat grappig dat jullie bij hetzelfde CBR hebben gereden Porec en Bittermoon . Ik denk inderdaad dat ze daar expres rotkruispunten van maken. Bij mij heb je ook het kruispunt: eerst heb je een fietspad beide richtingen op, dan moet je een stukje snelweg op, dan stilstaan ergens in het midden, dan weer een stukje snelweg, en dan moet je ook nog fietsers die rechtdoor willen voor laten gaan, en dan met snelheid de bocht maken. Ik ga maar eens goed bij dat kruispunt oefenen mocht ik richting mn eindexamen zitten

Vanmiddag les 7! Ik ga proberen niet zoveel bevestiging meer te vragen. ik vraag altijd "kan ik nu al mn richtingaanwijzer aandoen?", "moet ik nu terugschakelen?". Allemaal leuk en aardig maar ik denk dat ik het vandaag eens zelf ga proberen, aangezien die man mij meer een denker dan een doener vindt! Dan maak ik maar een foutje, als ik maar aantoon dat ik het zelf doe denk ik maar. Schakelen zou moeten lukken uit mezelf, ben alleen bang voor nieuwe situaties.

@ Bittermoon

Ik zou denk ik ook nog bang zijn als er niemand meer naast me zat, ook al is de druk wel van de ketel zonder een instructeur.

@ Indigoblue

Haha dat is wel een goede, ik vroeg me altijd al af waarom er soms een pijl staat en soms niet.

@ Porec

Ik vraag me af hoe het wordt als je ineens op benzine moet rijden. Wist niet dat alle lesauto's bijna op diesel zijn hahaha, ik ben een beetje een sukkel wat betreft auto's

Ik heb ook jarenlang rijangst gehad, ben nu 21 en heb vanaf mn 18e al zovaak gehoord van toe nou en begin nou! Maar ik was altijd een beetje bang ervoor. Mijn moeder heeft ook geen rijbewijs. Was altijd bang voor de snelheid en wat nou als je moet niezen (niesen? ) en je trekt per ongeluk aan het stuur etc. Ik ben echt een "wat als" mens, ook tijdens het lessen. Moet ik een beetje los proberen te laten. Vind het verder nu superleuk en heb op mn hardst denk ik 80 gereden nu en dat voelde ook al niet eng meer, dus dat is vast met 120 niet anders als je gewoon tussen het verkeer zit.

Moet vanmiddag wel eindigen in het centrum, hoop dat het verkeer een beetje lief is voor me
Hey,

Nooit eerder dit topic gezien, maar ook ik ben net begonnen, halverwege de 20, dan wordt het er wel eens tijd voor.

Dat ik net 18 was wel begonnen maar na een nare ervaring met rij instructeur gestopt. Heb vandaag mijn 4e les, en gaat eigenlijk best goed, best nog wat blijven hangen van jaren geleden.

Hebben jullie je theorie al? En hoe doen jullie dit, theorieweekend of zelf leren. Ben druk bezig met leren, en ga zo examen aanvragen. Vier het jullie mee of tegen?

Het rijden zelf vind ik eigenlijk gewoon erg leuk, ben ook niet echt zenuwachtig, al merk ik wel dat ik elke keer toch zweethanden krijg als ik rijd.
net weer gereden! Ging harstikke goed.. 1x stilgevallen bij het wegrijden want de handrem stond er nog op hihi zenuwen hé!Heb het gaspedaal uitgeprobeerd dus weet nu precies hoeveel ik moet bij gassen om op snelheid te komen. Dus dat ging gelukkig al wat sneller. het enige foutje was dat ik te snel naar zijn 2 schakelde en ik ging stotteren..en ben nog beetje onzeker over het voorrang geven enzo maar ben harstikke trots op me eigen

Ik heb al 2x theorie gedaan maar iedere keer gezakt met 1foutje teveel, dus binnenkort moet ik er ook weer aan geloven.
Hoi Hoi

Ik heb ook mijn 7e les er vandaag opzitten. Heb aangegeven toch wel wat meer zelf te willen doen, minder vragen en minder aanwijzingen tijdens schakelen en richting enzo. En ook aangegeven dat ik wil beginnen met kijken, want nu ben ik soms nog erg schrikkering (als je bijv moet stoppen op drempels en je inzicht moet hebben wanneer je in het verkeer kunt gaan bij afslaan bijvoorbeeld).

Ging heel goed! Vandaag ook achteruit de straat uitgereden, hij moest me nog wel helpen met bijsturen, maar voor een eerste keer is dat vast geen ramp. Verder veel gekeken en veel zelf gedaan en voel me meteen een stuk zekerder over mijn kunne. De instructeur merkte het ook meteen aan me, dat als ik meer controle over alles heb ik een stuk zekerder rij.

Hopen dat ik dit kan vasthouden

@ Mercy en Annie

Ik heb de zomer uitgetrokken voor mijn theorie, toen elke dag een beetje geleerd, veel uit het oefenboek gemaakt en veel online oefenen. Ik ben niet iemand die het maar 2 keer heeft doorgelezen, toch wel fanatiek mee bezig geweest. 11 november in 1 keer gehaald. Vond gevaarherkenning erg lastig, online oefenen op tijd ging prima, ook in het oefenboek, maar met de spanning tijdens het examen 2 keer te laat gedrukt en vaak geen verbeterkans meer gehad doordat je maar 8 seconde hebt (is verder wel prima als het theoriegedeelte komt). Blij dat ik em heb gehaald en met 4 lessen in de week hoop ik dat ik mn rijbewijs binnen een jaar heb iig

Niet teveel over stressen in ieder geval, je mag 12 fout van de 25 op gevaarherkenning, dat is wel prima te doen. Als je de theorie verder goed kent is er niks aan de hand.

Wel een tip: ik had de boeken van ANWB, maar tijdens het examen kreeg ik soms vragen die volgens mij (weet ik niet zeker) niet in het boek stonden. Zoals: wat doe je als je met je auto in het water raakt? en dan de keuzes: meteen deur openen, of auto onder water laten en dan pas deur open doen. Dat soort dingen. Nouja met logisch nadenken kwam ik er dan nog wel maar ik schrok toch wel van dat soort vraagjes die ik niet had 'geleerd'.
Ook vanmiddag les gehad, pff en wat voor 1!

Ik kwam van een 2 baansrotonde af en eindigde naast een vrachtwagen, gaf gas zodat ik er snel voorbij kon. Toen ging zijn knipperlicht naar rechts, hij zag mij niet en drute me zo van de weg af. Gelukkig in de berm, maar met 60 km per uur was het toch ff schrikken. Was ff schrikken, maar handelde wel goed volgens mij instructrice. Alleen kon ik volgende keer beter remmen zodat ik achter de vrachtwagen zou komen ivm zijn dode hoek.

Maar ok weer wat geleerd.

Heb volgende week theorie examen,je mag idd best veel vragen fout hebben in het eerste deel, maar dat vind ik ook wel het lastigste, de res gaat best goed.

Succes iedereen!
Morgen weer rijles! Heb alleen een beetje mijn twijfels over mijn rijschool. Het is een nieuwe landelijke rijschool maar alles gaat zo verschrikkelijk amateuristisch! Het aanvragen van de theorie gaat fout, het inplannen van de lessen gaat niet goed en zo zijn er nog wel meer dingen. Misschien zijn het gewoon opstartproblemen maar ik vind het wel vaag. Als ik mijn rijbewijs maar haal vind ik het best.
Hoi allemaal

kom net van mn 8e les. Ging wel goed. Het begon alleen wat minder, stond in een eenrichtingsverkeerweg en er was een vrachtwagen op het eind aan het lossen.. 20 minuten lang! kon ook niet keren want er stond al verkeerd achter me, toen werd wel even mijn verkeersagressie getest hahaha.

Verder vandaag weer een bijzondere verrichting gedaan, namelijk de stopopdracht, maar dat was niet zo moeilijk en ging goed. Verder gaat het schakelen nu al bijna automatisch (hoef niet meer te kijken op de toerenteller bijna, maar voel het al aan de auto) en remmen en richting aangeven en terugschakelen enzo gaat ook wel goed. Rij wel nog steeds vaak een beetje teveel rechts en 1 keer moest de instructeur op de rem trappen na een bocht omdat ik em te scherp maakte en bijna tegen de stoep aanknalde, oops .

Voel me wel steeds zekerder over het lessen naarmate de lessen vorderen, en merk dat 'het gewoon doen', ipv erover na te denken veel beter werkt

@ Urala

Dat is niet echt leuk als het zo slecht geregeld is, schiet je zelf van in de stress.. kun je zelf je theorie niet aanvragen? Of zit dat in een pakket?
Urala, je kunt gewoon zelf je theorie aanvragen op de website van CBR, hoor.

Elastiekje, jij gaat echt goed hoor. Ik heb zooo vaak de stoep geraakt tijdens mijn lessen. Zelfs nog in de les voor mijn examen toen ik moest fileparkeren (wat echt voor geen meter ging).
@ elastiekje en bittermoon: ik heb mijn theorie in een pakket zitten dus vragen zij het aan. Maar het lijkt nu goed te komen volgens mij.

Ik heb vandaag mijn 4e rijles gehad (waarvan 2 dubbele) en flink geoefend met hellingsproef, bocht achteruit en fileparkeren. Ik vind het wel een fijn idee dat je het tijdens het examen niet supersnel hoeft te doen. Lekker rustig aan! Vandaag ook heerlijk op een lange 80km weg gereden. Lekker alleen maar sturen, gassen en schakelen. Ik heb soms nog wel eens dat ik vergeet de versnelling in de 1 te doen waardoor ik dan in de 3 door de bocht ga. Dan mag je echt heel snel sturen!

Volgende week alweer de snelweg op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven