Geld & Recht alle pijlers

woning verkocht, grote restschuld

15-12-2010 17:19 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand weet hoe hier uit te komen.

Mijn vriend zit op het randje van faillessement en heeft zijn woning gedwongen moeten verkopen. Hij heeft een restschuld (van zijn hypotheek) van ca. 70.000 euro.

Heeft iemand ervaring hiermee. Kan een restschuld na een periode toch worden kwijtgescholden?

En stel dat zijn zaak failliet gaat (kans is heel groot) dan blijft hij dus achter met een nog grotere schuld. Volgens mij heeft WSNP in dit geval niet veel zin omdat de hypotheekverstrekker en de belastingdienst t.a.t. hun geld willen terugzien.

Weet iemand raad?
@Laura en Frankz, ik hoop dat jullie gelijk hebben. Ik ben het er mee eens dat iemand best een tijd mag/moet boeten voor zijn schuld maar levenslang is inderdaad niet normaal. Wat voor leven heeft iemand met een megaschuld die er alles aan doet of heeft gedaan om het wel te redden.

Iemand kan ook pech hebben in het leven, zo ook in zijn geval.

Hij heeft na zijn scheiding, nu zo'n 7 jaar geleden, zijn ex vrouw goed achtergelaten dwz spaargeld aan haar gegeven en hij heeft zich niet uit laten kopen (zij hadden destijds ook een koopwoning). Hij wilde haar gewoon goed en zonder zorgen achterlaten. Vervolgens is hij zelf met 0,0 aan financiele middelen verder gegaan (dit is geen geklaag, een bewuste keuze van hem geweest waar hij nog geen spijt van heeft) maar voor hij zijn leven weer op had kunnen bouwen, kwam de recessie.
@mejuffrouw Ooievaar @letgo:

Mijn nederige excuses, de regels zijn zo te zien veranderd, hier was ik niet van op de hoogte. Nogmaals mijn excuses, ivm leesbaarheid zal ik mn post niet verwijderen
hahah Letgo, valt weinig te lachen!! maar toch!!
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:42:

@Laura en Frankz, ik hoop dat jullie gelijk hebben. Ik ben het er mee eens dat iemand best een tijd mag/moet boeten voor zijn schuld maar levenslang is inderdaad niet normaal. Wat voor leven heeft iemand met een megaschuld die er alles aan doet of heeft gedaan om het wel te redden.

Iemand kan ook pech hebben in het leven, zo ook in zijn geval.

Hij heeft na zijn scheiding, nu zo'n 7 jaar geleden, zijn ex vrouw goed achtergelaten dwz spaargeld aan haar gegeven en hij heeft zich niet uit laten kopen (zij hadden destijds ook een koopwoning). Hij wilde haar gewoon goed en zonder zorgen achterlaten. Vervolgens is hij zelf met 0,0 aan financiele middelen verder gegaan (dit is geen geklaag, een bewuste keuze van hem geweest waar hij nog geen spijt van heeft) maar voor hij zijn leven weer op had kunnen bouwen, kwam de recessie.

Celine, je bent weer aan het vergoeilijken. Dat snap ik, maar daar kom je nu geen stap verder mee.

Dus, heel concreet, wat heeft je vriend tot nu toe gedaan om een einde te maken aan deze grote financiele bende???
@celine,

je schrijft dat zijn woning 165.000 waard was/gekost heeft, maar is verkocht voor 105.000,-. Door wie is de woning verkocht? door de bank? op een veiling?
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:43:

hahah Letgo, valt weinig te lachen!! maar toch!!

Ach ik doe mijn nick eer aan en kan het redelijk loslaten. Gelukkig heb ik rijke lieve ouders van wie ik het kan lenen en kan ik met hen een goede regeling treffen voor terugbetaling.
excuses aanvaardt Frankz!!

maar hier heb je een punt!!

En had je niet bij hem in kunnen trekken om de hypotheekschuld samen met hem te betalen?? dus gewoon blijven wonen en samen de eindjes aan elkaar knopen? Failliet laten verklaren, baan zoeken en dan de zakelijke schuld proberen af te lossen??

Krijg steeds meer vragen in mijn hoofd!!
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 19:44:

[...]

Celine, je bent weer aan het vergoeilijken. Dat snap ik, maar daar kom je nu geen stap verder mee.

Dus, heel concreet, wat heeft je vriend tot nu toe gedaan om een einde te maken aan deze grote financiele bende???IK vind het een groot probleem!

Wat hij doet: Zijn kop in het zand steken.......water naar de zee dragen......

Ik hoop dat zijn ogen open gaan en ziet dat er wel een oplossing mogelijk is. Een oplossing die te overzien is en wij weer aan onze relatie kunnen werken en een toekomst kunnen opbouwen.
quote:Letgo schreef op 15 december 2010 @ 19:47:

[...]

Ach ik doe mijn nick eer aan en kan het redelijk loslaten. Gelukkig heb ik rijke lieve ouders van wie ik het kan lenen en kan ik met hen een goede regeling treffen voor terugbetaling.

Dan heb je mazzel, en wat ik al eerder las, je geniet weer van je leven!! Je hebt "fouten" gemaakt, bent uit elkaar gegaan, maar kunt weer genieten!! Good Luck!!

quote:Frankz schreef op 15 december 2010 @ 19:45:

@celine,

je schrijft dat zijn woning 165.000 waard was/gekost heeft, maar is verkocht voor 105.000,-. Door wie is de woning verkocht? door de bank? op een veiling?Opgekocht door een makelaar.... die waarschijnlijk een leuke kerst heeft.
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:50:

[...]

IK vind het een groot probleem!

Ik hoop dat zijn ogen open gaan en ziet dat er wel een oplossing mogelijk is. Een oplossing die te overzien is en wij weer aan onze relatie kunnen werken en een toekomst kunnen opbouwen.Is dat echt wat je wilt?? *komt ook nu ineens in mijn hoofd omhoog*
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:50:

[...]

IK vind het een groot probleem!

Ik hoop dat zijn ogen open gaan en ziet dat er wel een oplossing mogelijk is. Een oplossing die te overzien is en wij weer aan onze relatie kunnen werken en een toekomst kunnen opbouwen.Zolang hij niet doet kun je dat denk ik wel op je buik schrijven. Heeft hij ook vertelt waarom hij niks wil doen?
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:50:

[...]

Dan heb je mazzel, en wat ik al eerder las, je geniet weer van je leven!! Je hebt "fouten" gemaakt, bent uit elkaar gegaan, maar kunt weer genieten!! Good Luck!!

Dank je!
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:51:

[...]

Opgekocht door een makelaar.... die waarschijnlijk een leuke kerst heeft.Gedwongen verkoop door de bank of eigen keuze?
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 19:51:

[...]

Opgekocht door een makelaar.... die waarschijnlijk een leuke kerst heeft.Waarom heeft hij dat dan gedaan? Ik vraag me af of dit bedrag uberhaupt hoger is dan de executiewaarde van de woning.
begin een beetje het gevoel te krijgen van jammer van die 10.000 euro, maar meisje ga eens echt zelf nadenken!! Is deze vent het echt waard??? echt???

hoe jong ben je? wat wil je met je leven?? echt ik meen het, denk ff goed na!! je zit hier te moederen over iemand die al heeel heeel lange tijd zelf niets doet toch, aan zijn peniebele situatie!!!
quote:meds schreef op 15 december 2010 @ 18:14:

Laura, voor priveschuld kan je een WSNP aanvragen of je hem krijgt vanwege een hypotheekschuld denk ik niet. Zeker niet als er ook nog een restschuld van een eigen onderneming bovenopkomt. Je kan alleen maar in de WSNP als je een baan hebt, niet als je een (bijna) failiiette ondernemer bent

Als ondernemer kun je idd niet in de WSNP, en ook niet bij een gemeentelijke kredietbank terecht, daarvoor zal hij zich eerst moeten uitschrijven bij de KvK.

Je kunt wel zonder baan in de WSNP komen, als je een uitkering krijgt of pensioen.

quote:meds schreef op 15 december 2010 @ 18:14:

en TO moet ook niet vergeten dat als ze samenwoont met deze knul zij ook gewoon mee moet betalen

Hoeft niet altijd. Als ze een samenlevingscontract/huwelijkse voorwaarden hebben dan worden de huishoudelijke lasten naar rato van het inkomen berekend en op basis daarvan wordt zijn afloscapaciteit bepaald. De rest van haar inkomen blijft dan buiten beschouwing voor de WSNP.

Het kan trouwens wel zo zijn dat de kredietbank het als voorwaarde stelt dat ze wel samen in budgetbeheer moeten.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:51:

[...]

Is dat echt wat je wilt?? *komt ook nu ineens in mijn hoofd omhoog*Sorry dit snap ik even niet...
quote:Zwuppeliennn schreef op 15 december 2010 @ 19:52:

[...]

Zolang hij niet doet kun je dat denk ik wel op je buik schrijven. Heeft hij ook vertelt waarom hij niks wil doen?Het is zijn schuld en hij wil het zoveel mogelijk zelf oplossen. Hij wil het gewoon niet opgeven. Workaholics bestaan toch echt.
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:56:

begin een beetje het gevoel te krijgen van jammer van die 10.000 euro, maar meisje ga eens echt zelf nadenken!! Is deze vent het echt waard??? echt???

hoe jong ben je? wat wil je met je leven?? echt ik meen het, denk ff goed na!! je zit hier te moederen over iemand die al heeel heeel lange tijd zelf niets doet toch, aan zijn peniebele situatie!!!Wil het soms ook opgeven, leef nu al ruim 2 jaar in onzekerheid en mijn leven staat stil!
quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 19:56:

hoe jong ben je? wat wil je met je leven?? echt ik meen het, denk ff goed na!! je zit hier te moederen over iemand die al heeel heeel lange tijd zelf niets doet toch, aan zijn peniebele situatie!!!Wil het soms ook opgeven, leef nu al ruim 2 jaar in onzekerheid en mijn leven staat stil!
Celine, pak je vriend bij zijn arm en ga naar de soos in jullie gemeente. Die kunnen jullie informeren wat er mogelijk is, ook als er eventueel een gesprek met de Gemeentelijke Kredietbank mogelijk is.

Jammer dat het zo gelopen is, ik denk dat je vriend het goed bedoelde en hij is niet de 1e wie het overkomen is. Door de recessie zijn er veel bedrijven in problemen geraakt.

Hij maakt een kans bij de WSNP, maar daarvoor heb je ook de sociale zaken nodig want die meld je aan.

Sterkte!
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
quote:celine33 schreef op 15 december 2010 @ 20:00:

[...]

Wil het soms ook opgeven, leef nu al ruim 2 jaar in onzekerheid en mijn leven staat stil!

dan heb je 2 mogelijkheden: A: je stopt ermee, kort door de bocht gezegd. B: hij krijgt een x tijd van je om deze problemen te snappen, en naar dat wat hier overal gezegd wordt, kredietbank, sociale dienst, te stappen whatever!!

Lijkt me verstandig zelf op dit moment niet verder je hierin te laten meetrekken, hem nog kans te geven dit te gaan oplossen!! Hard werken kan altijd nog, hij zal de consequenties nu onder ogen moeten zien, en jij ook!! wegwezen of helpen!!

Gelukkig heeft ie bijna bouwvak?? of werkt hij met kerst ook door???

Suc6 meis..

*gaat weer verder op dit forum*
Hij wil het niet opgeven? Hoeveel groter moeten de problemen worden wil hij het wel opgeven?

Ik heb trouwens wel een aantal belangrijke vragen nog niet beantwoord zien worden en het is voor mij ook niet heel duidelijk meer.

Als je je huis verkoopt met onderwaarde dan moet je op de dag van de overdracht het volledige bedrag overgemaakt hebben op de rekening van de notaris. Heeft dit moment al plaatsgevonden? Zoja waar heeft hij die 70.000 euro dan vandaan gehaald? Zo nee...wanneer gaat dat plaatsvinden? Hij moet het namelijk echt op dat moment geregeld hebben.

Wat voor een bedrijf heeft hij? En in hoeverre heeft hij schulden open staan binnen dit bedrijf? Als ZZP-er hoef je namelijk niet altijd schulden te maken. Dus misschien is het voor hem niet te laat om zijn eigen bedrijf stop te zetten en verder te gaan in loondienst. In loondienst zijn ze ook blij met workaholics hoor! En dan kan hij zo hard workaholiccen als hij wil.
@Meharis; thanks!quote:Mejuffrouw_Ooievaar schreef op 15 december 2010 @ 20:03:

[...]

dan heb je 2 mogelijkheden: A: je stopt ermee, kort door de bocht gezegd. B: hij krijgt een x tijd van je om met deze problemen te snappen, en naar dat wat hier overal gezegd wordt, kredietbank, sociale dienst, te stappen whatever!!

Lijkt me verstandig zelf op dit moment niet verder je hierin te laten meetrekken, hem nog kans te geven dit te gaan oplossen!! Hard werken kan altijd nog, hij zal de consequenties nu onder ogen moeten zien, en jij ook!! wegwezen of helpen!!

Gelukkig heeft ie bijna bouwvak?? of werkt hij met kerst ook door???

Suc6 meis..

*gaat weer verder op dit topic*

Jahaha wat denk je, gewoon werken met kerst hoor. Behalve de zondag waarschijnlijk.

Ik denk dat ik idd maar voor mezelf ga kiezen, ik dring niet tot hem door maar ws komt dat omdat ik hem zijn gang laat gaan en hij denkt; Celine wacht toch wel. Misschien is het beter om er niet meer in mee te gaan en hij eindelijk inziet dat hij me kwijtraakt zo op deze manier. Ik heb hem gezegd dat we desnoods van mijn salaris rond moeten komen, als hij een aantal jaar moet aflossen. Dus lever ik op mijn manier ook een bijdrage aan zijn schuld door voor hem te "zorgen". Maar zo eigenwijs als hij is, wil hij ook niet.

Ik zal alle berichten nog eens heel goed doorlezen en kijken wat de beste oplossing is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven