lezen groep 3, zon?

10-12-2010 21:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag hoorde ik van de juf van mijn dochter dat ze vanaf maandag een zonkindje is. Dit heeft met de methode veilig leren lezen te maken. Je hebt daarin ster-maan-raket en zon. Of we er de komende weken op willen letten of ze het aankan/verschillen zien thuis.

Ik heb via google niet veel kunnen vinden. Zijn hier moeders met ervaring hiermee? Wat is het verschil, hoe reageerden jullie kinderen thuis? Tips hoe ermee om te gaan? Ze is nog zo jong, deze week 6 geworden.

Bedankt
quote:druifje76 schreef op 11 december 2010 @ 16:35:

Er zijn in de methode 4 niveau's te onderscheiden. Pssst, juf, niveaus is zonder apostrof
*zucht* dank je...
"Zucht"? Is het zo gek dan, dat je van iemand die zichzelf profileert als juf verwacht dat zij ten minste foutloos schrijft?
alsof juffen geen foutjes mogen maken.
Niet in elementaire zaken als spelling, nee. Een apostrof toevoegen waar hij niet hoort, is niet een typefout maar een spelfout. Wat een juf niet zou moeten overkomen.
Joh kom op zeg! Wat een miereneukerij.... of is het mierenneukerij... zucht...
Dank voor je uitleg Druifje! Het is puur het lezen want met rekenen komt ze normaal mee geloof ik. We wachten af, ik ben vooral blij dat ze zich zo lekker voelt. Ik hou wel in de gaten of er niet teveel van haar gevraagd wordt. Bedankt allemaal!
Hier ook een groep 3 juf. *ik let nu dus extra op mijn spelling*

Ik heb even vlug de reacties gelezen die hier staan. Het eerste wat me opviel was de term zon-kind. De methode Veilig Leren Lezen (VLL) zegt nadrukkelijk dat er geen zon-kinderen, maan-kinderen e.d. zijn. Een kind leest met de zon-boekjes, maan-raket-boekjes. Dit is juist om het etiketjesplakken tegen te gaan.

Het zon-werkboekje gaat uit van meer zelfstandigheid en meer begrijpend lezen. De gewone werkboekjes gaan vooral uit van spelling van nieuwe letters en woorden.

Wat leuk dat je dochter een stapje hoger krijgt aangeboden op school. Ik hoop dat ze het leuk vindt.
Ja, dat was mijn fout dat is niet iets wat de juf zei maar dat heb ik er dus per ongeluk van gemaakt (en natuurlijk ook niet uitgesproken naar dochter). Vooralsnog vindt ze het leuk gelukkig.

Ze zit overigens ook niet op de gang maar aan een apart tafeltje in de klas.
quote:Sunemom schreef op 11 december 2010 @ 11:39:

Hier wordt dochter look geen zonkind genoemd, er is ook geen zongroepje, dochter mocht bij het lezen zonboekjes pakken (met een stickertje van een zon erop) en de andere kinderen de boekjes met een maan, meer niet.Dat was hier ook zo. Gewoon een ander boekje en klaar. Zoons lazen rond groep vier op AVI 8 en in groep vijf op het hoogste AVIniveau (9B dacht ik dat het was). Snelle lezers dus. Ze vonden en vinden het lezen leuk. Alleen maar positief!
quote:Botervliegje schreef op 16 december 2010 @ 14:37:

[...]

Dat was hier ook zo. Gewoon een ander boekje en klaar. Zoons lazen rond groep vier op AVI 8 en in groep vijf op het hoogste AVIniveau (9B dacht ik dat het was). Snelle lezers dus. Ze vonden en vinden het lezen leuk. Alleen maar positief!Dochter leest nu (zeg halverwege groep 3) als je het omrekent naar de oude avi's op avi5 niveau, ook een snelle lezer dus. En ze vind boeken geweldig. Heeft van sinterklaas een nieuw boek van thea stilton (de zus van geronimo stilton ) gekregen en is er helemaal gek op. Ik ben zelf ook gek op lezen, heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven