Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
donderdag 16 december 2010 om 15:31
Haha! Zuster inderdaad Hihi! Elke dag is anders! Die is erg goed gevonden
En lang leve het forum! Halelujaa!
Misschien moet ik het maar weer loslaten en toegeven aan het moment Eu...geregel van meneer! Niet teveel achter zoeken of een reden. Hij zal het nodig hebben.
Ben benieuwd of hij zijn ritme omgooid binnenkort. Overdag mag ie wat mij betreft ook wel wat geregelder en langer slapen. Straks gaat ie naar het kdv en ik ben geen voorstander om hem te laten huilen. Maar als zoonlief het zat is in zijn bedje of niet moe is oid ga ik met hem "spelen" of maw ben ik met hem bezig ik denk niet dat ze dat daar zullen doen...Nouja ik zie nu al weer beren die er misschien helemaal niet zijn....
@wen ik hoop dat ie snel kan lopen Hihi!
En lang leve het forum! Halelujaa!
Misschien moet ik het maar weer loslaten en toegeven aan het moment Eu...geregel van meneer! Niet teveel achter zoeken of een reden. Hij zal het nodig hebben.
Ben benieuwd of hij zijn ritme omgooid binnenkort. Overdag mag ie wat mij betreft ook wel wat geregelder en langer slapen. Straks gaat ie naar het kdv en ik ben geen voorstander om hem te laten huilen. Maar als zoonlief het zat is in zijn bedje of niet moe is oid ga ik met hem "spelen" of maw ben ik met hem bezig ik denk niet dat ze dat daar zullen doen...Nouja ik zie nu al weer beren die er misschien helemaal niet zijn....
@wen ik hoop dat ie snel kan lopen Hihi!
donderdag 16 december 2010 om 15:46
donderdag 16 december 2010 om 15:49
Ja denk je? Ow ik ben nu volgens mij echt een te overbezorgde softe moeder... Vind het gewoon niks om hem weg te brengen. En dan denk ik; ik ben er niet bij. Dus zodra ik de deur dicht doe weet je het nooit! Maar ja het is niet anders! Of ik moet de jackpot winnen! (waar nu al m'n hoop op is gevestigd
)
donderdag 16 december 2010 om 16:04
donderdag 16 december 2010 om 16:07
Skippy is bijna 5 maanden en gaat vanaf 2,5 maand naar et KDV (het was de bedoeling dat ik dan weer zou werken maar ik zit nog in de ziektewet).
Hij heeft het er erg naar zijn zin. De leidsters zijn dol op hem en doen echt hun best voor hem. Eten mag zoals hij het wil, ze bieden gerust een half uurtje later weer iets aan. En qua slapen hebben ze ook van alles geprobeerd (oa een draagdoek). Dat maakt dat ik hem heel gemakkelijk weg kan brengen. Nou ja, gemakkelijker dan ik dacht dat het zou worden
Hij heeft het er erg naar zijn zin. De leidsters zijn dol op hem en doen echt hun best voor hem. Eten mag zoals hij het wil, ze bieden gerust een half uurtje later weer iets aan. En qua slapen hebben ze ook van alles geprobeerd (oa een draagdoek). Dat maakt dat ik hem heel gemakkelijk weg kan brengen. Nou ja, gemakkelijker dan ik dacht dat het zou worden
donderdag 16 december 2010 om 17:29
quote:wen schreef op 15 december 2010 @ 15:38:
Ik ben net zo'n babydarm Woesel, alles wat er binnenkomt neem ik in me op en het komt er vanzelf weer een keertje uit
Aah, jij gebruikt dit forum dus als een openbaar toilet?
quote:keeprunning schreef op 16 december 2010 @ 10:51:
...... Maar de haptonoom wilde echt even bewuste tijd inlassen voor de bv, waar zoontje heel rustig van werd. Bij de tweede borst praatte ik wel wat mee (ging over verbouwingen in ons huis, niet het leukste onderwerp voor mij ), toen merkte zij op dat zoontje wel erg onrustig werd aan de borst. Voor mij was dit een teken dat die bewuste aandacht voor hem wel veel rust opleverde.
.... Klinkt misschien allemaal wat zweverig, maar voor ons was het erg fijn om ons nog bewuster te worden van de lichaamstaal van onszelf en ons zoontje.
Klinkt mij niet zweverig in de oren hoor, Keeprunning. Ik "geloof" ook in dat soort dingen. Kies er ook regelmatig bewust voor om juist niet met andere dingen bezig te zijn en t bv als momentje voor ons samen te pakken. Aan de andere kant; sinds zij er is, zijn bijna alle momentjes van mij samen met haar (lang leven de draagdoek!)
Heeft iemand ervaring met borstweigeren tijdens de menstruatie? Mijn dochter deed gister en vandaag enorm moeilijk bij het drinken. Zodra ze de borst zag, begon ze te gillen
Later dacht ik: "ben net weer ongesteld geworden, misschien is dat t?". Vannacht heb ik haar 2x slapend uit dr bed gevist en dronk ze gelijk enorm veel.... Vanochtend deed ze weer moeilijk. Bizarre is dat ze ineens wel t flesje dat mijn vriend gaf accepteerde. Terwijl ze die tot nu toe bijna altijd weigert (we oefenen af en toe ivm werk straks) en daar gewoon vers gekolfde melk in zat!
Ben met haar onder de douche geweest en naakt in bed gaan liggen, samen slapen. Ik dacht: wellicht wordt ze dan vertrouwd met een mogelijk andere moeder-geur ivm menstruatie. Vanmiddag dronk ze moeiteloos. Maar goed, kan ook toeval zijn.
Ik ben net zo'n babydarm Woesel, alles wat er binnenkomt neem ik in me op en het komt er vanzelf weer een keertje uit
Aah, jij gebruikt dit forum dus als een openbaar toilet?
quote:keeprunning schreef op 16 december 2010 @ 10:51:
...... Maar de haptonoom wilde echt even bewuste tijd inlassen voor de bv, waar zoontje heel rustig van werd. Bij de tweede borst praatte ik wel wat mee (ging over verbouwingen in ons huis, niet het leukste onderwerp voor mij ), toen merkte zij op dat zoontje wel erg onrustig werd aan de borst. Voor mij was dit een teken dat die bewuste aandacht voor hem wel veel rust opleverde.
.... Klinkt misschien allemaal wat zweverig, maar voor ons was het erg fijn om ons nog bewuster te worden van de lichaamstaal van onszelf en ons zoontje.
Klinkt mij niet zweverig in de oren hoor, Keeprunning. Ik "geloof" ook in dat soort dingen. Kies er ook regelmatig bewust voor om juist niet met andere dingen bezig te zijn en t bv als momentje voor ons samen te pakken. Aan de andere kant; sinds zij er is, zijn bijna alle momentjes van mij samen met haar (lang leven de draagdoek!)
Heeft iemand ervaring met borstweigeren tijdens de menstruatie? Mijn dochter deed gister en vandaag enorm moeilijk bij het drinken. Zodra ze de borst zag, begon ze te gillen
Ben met haar onder de douche geweest en naakt in bed gaan liggen, samen slapen. Ik dacht: wellicht wordt ze dan vertrouwd met een mogelijk andere moeder-geur ivm menstruatie. Vanmiddag dronk ze moeiteloos. Maar goed, kan ook toeval zijn.
donderdag 16 december 2010 om 17:52
Dank je Woesel, voor de toevoeging aan de vergelijking
Wat keeprunning schrijft vind ik helemaal niet zweverig juist, het is toch niet zo gek dat een baby onrustig wordt als hij merkt dat hij niet meer de volle aandacht heeft? Als je met iemand praat, en die gaat ineens alle kanten opkijken, of tegelijk met iemand anders praten, blijf je meestal ook niet aandachtig doorpraten
Wat keeprunning schrijft vind ik helemaal niet zweverig juist, het is toch niet zo gek dat een baby onrustig wordt als hij merkt dat hij niet meer de volle aandacht heeft? Als je met iemand praat, en die gaat ineens alle kanten opkijken, of tegelijk met iemand anders praten, blijf je meestal ook niet aandachtig doorpraten
donderdag 16 december 2010 om 20:40
ik lees ;.... Klinkt misschien allemaal wat zweverig, maar voor ons was het erg fijn om ons nog bewuster te worden van de lichaamstaal van onszelf en ons zoontje.
Nee hoor niet raar ! Babyviool reageert ook op gesprekken met anderen als ze aan de borst is, ze laat los en kijkt me stralend aan, wel vaker zag ik dat als ik haar even " vergeet " bijv uitval tegen de kinderen die net terwijl ik bv geef keettrappen, zij me helemaal aanbiddend zit te bekijken. Ook als ik boos praat, ben niet zo snel boos maar ze vind het erg interessant klinken.
Dus logisch hoor dat je haptonoom dit inzicht aanboort tuurlijk kan het invloed hebben.
Nee hoor niet raar ! Babyviool reageert ook op gesprekken met anderen als ze aan de borst is, ze laat los en kijkt me stralend aan, wel vaker zag ik dat als ik haar even " vergeet " bijv uitval tegen de kinderen die net terwijl ik bv geef keettrappen, zij me helemaal aanbiddend zit te bekijken. Ook als ik boos praat, ben niet zo snel boos maar ze vind het erg interessant klinken.
Dus logisch hoor dat je haptonoom dit inzicht aanboort tuurlijk kan het invloed hebben.
vrijdag 17 december 2010 om 09:21
Gisteren was niet leuk. Skippy bleef maar brullen en brullen maar wilde géén borst. Echt niet. Ten einde raad maar de afgekolfde melk opgewarmd en er ging zo 60 ml in. Ik vond het zó erg Ook 's nachts wilde hij niet heel veel drinken, vanmorgen wilde hij gelukkig wel weer aan de borst. Zo niet leuk dit.
vrijdag 17 december 2010 om 09:56
quote:fussie schreef op 17 december 2010 @ 09:21:
Gisteren was niet leuk. Skippy bleef maar brullen en brullen maar wilde géén borst. Echt niet. Ten einde raad maar de afgekolfde melk opgewarmd en er ging zo 60 ml in. Ik vond het zó erg Ook 's nachts wilde hij niet heel veel drinken, vanmorgen wilde hij gelukkig wel weer aan de borst. Zo niet leuk dit.Oh fussie, dat is echt niet leuk. Ik hoop dat het vandaag weer beter gaat.
Gisteren was niet leuk. Skippy bleef maar brullen en brullen maar wilde géén borst. Echt niet. Ten einde raad maar de afgekolfde melk opgewarmd en er ging zo 60 ml in. Ik vond het zó erg Ook 's nachts wilde hij niet heel veel drinken, vanmorgen wilde hij gelukkig wel weer aan de borst. Zo niet leuk dit.Oh fussie, dat is echt niet leuk. Ik hoop dat het vandaag weer beter gaat.
vrijdag 17 december 2010 om 10:46
Mijn UKje heeft oorontsteking... T arme kind kan niet meer slapen, wil de rechterborst niet (dan ligt ze op haar oortje denk ik) en moet tot overmaat van ramp ook nog eens vieze antibiotica. Meh, ik wilde dat haar eerste "iets anders met een smaakje" peer was ofzo, niet die stomme troep.
En ik zou zo graag slapen. Ze is wakker om 11, 12 en 1 uur, en dan van 3 tot 4 en dan om kwart voor 5 weer. Nu ligt ze heerlijk te tukken maar ik slaap zo slecht in de ochtenden...
Ondertussen zijn we aan het inpakken voor de verhuizing... meh, waarom kan er niet wat extra uren in een dag, liefst in de nacht eigenlijk, en dat ze gewoon weer 1 of twee keer komt ipv 8. Zelfs bij ons in bed slaapt ze slecht, en ik ook.
En ik zou zo graag slapen. Ze is wakker om 11, 12 en 1 uur, en dan van 3 tot 4 en dan om kwart voor 5 weer. Nu ligt ze heerlijk te tukken maar ik slaap zo slecht in de ochtenden...
Ondertussen zijn we aan het inpakken voor de verhuizing... meh, waarom kan er niet wat extra uren in een dag, liefst in de nacht eigenlijk, en dat ze gewoon weer 1 of twee keer komt ipv 8. Zelfs bij ons in bed slaapt ze slecht, en ik ook.
vrijdag 17 december 2010 om 13:25
Hey deskundigen, "zeurpietje" Rocky meldt zich weer even.
Even kort, ik ben al drie dagen doodziek, zo erg dat ik nauwelijks op mijn benen kan staan.
Vooral de misselijkheid nekt me en ik houd niets binnen.
Nou heb ik twee vragen.
Omdat het de derde dag al is dat ik niets binnenhoud, heeft de huisarts me domperidom voorgeschreven tegen de misselijkheid.
nou staat me iets van bij van dit topic, dat dit middel de bv kan helpen juist, en zei dat ook tegen dok. Zij kon er echter niets over vinden, en zei juist dat het afgeraden werd met dit medicijn bv te geven?
Nou las ik even hierboven ook een post hierover dus hoe zit dat ook alweer?
Nou als tweede:
Mijn bv is gigantisch aan het teruglopen.
Komt dat weer goed of is het einde verhaal?
Dat laatste zou ik balen vinden en bovendien, Boefie hier pakt nog steeds 's nachts de fles niet van mij, wil allen maar bv...
Hebben jullie een antwoord voor me?
(Gelukkig heeft Boefie nog nergens last van!)
Even kort, ik ben al drie dagen doodziek, zo erg dat ik nauwelijks op mijn benen kan staan.
Vooral de misselijkheid nekt me en ik houd niets binnen.
Nou heb ik twee vragen.
Omdat het de derde dag al is dat ik niets binnenhoud, heeft de huisarts me domperidom voorgeschreven tegen de misselijkheid.
nou staat me iets van bij van dit topic, dat dit middel de bv kan helpen juist, en zei dat ook tegen dok. Zij kon er echter niets over vinden, en zei juist dat het afgeraden werd met dit medicijn bv te geven?
Nou las ik even hierboven ook een post hierover dus hoe zit dat ook alweer?
Nou als tweede:
Mijn bv is gigantisch aan het teruglopen.
Komt dat weer goed of is het einde verhaal?
Dat laatste zou ik balen vinden en bovendien, Boefie hier pakt nog steeds 's nachts de fles niet van mij, wil allen maar bv...
Hebben jullie een antwoord voor me?
(Gelukkig heeft Boefie nog nergens last van!)
vrijdag 17 december 2010 om 21:37
vrijdag 17 december 2010 om 22:26
Ach, arme UK. Ik kan me voorstellen dat je inderdaad liever iets anders als eerste had gegeven dan antibiotica, maar een oorontsteking is ook niets he. En dan ook nog tijdens het verhuizen, brrr. Sterkte voor jullie Allis! (en jeetje, in dit tempo ben je verhuisd voor ik je nog weer eens gezien heb!)
Rocky, beterschap! Domperidon is bij veel huisartsen inderdaad niet bekend als bv-stimulerend middel. Op borstvoeding.com vind je er veel info over (als je het op kunt brengen nu?)
Natuurlijk loopt je borstvoeding nu terug als je niets binnen kunt houden. Maar dat komt weer goed zodra je weer kunt eten (en vooral drinken!). Voor nu blijven aanleggen, zoveel mogelijk, en dat blijven doen tot je productie op peil is straks. En met wat mazzel helpt de Domperidon je daar nog wat bij
Eksner, haha, dan heeft het dus wel effect gehad!
Rocky, beterschap! Domperidon is bij veel huisartsen inderdaad niet bekend als bv-stimulerend middel. Op borstvoeding.com vind je er veel info over (als je het op kunt brengen nu?)
Natuurlijk loopt je borstvoeding nu terug als je niets binnen kunt houden. Maar dat komt weer goed zodra je weer kunt eten (en vooral drinken!). Voor nu blijven aanleggen, zoveel mogelijk, en dat blijven doen tot je productie op peil is straks. En met wat mazzel helpt de Domperidon je daar nog wat bij
Eksner, haha, dan heeft het dus wel effect gehad!
zaterdag 18 december 2010 om 09:41
Ik heb een vraag;
Okkie heeft al sinds donderdag groene poep. Nou googelde ik erop en kwam op het voormelk verhaal maar dat is het niet. Hij drinkt best goed nog en het begon na/op de kolfflessen dagen. En dat zijn flessen van 200 ml.
Hij is wel verkouden en pieperig en hoesterig en heeft luieruitslag. Oh hij is 20wk ofwel ruim 4,5 mnd.
Zou er iets zijn of heeft het met de verkoudheid te maken?
Okkie heeft al sinds donderdag groene poep. Nou googelde ik erop en kwam op het voormelk verhaal maar dat is het niet. Hij drinkt best goed nog en het begon na/op de kolfflessen dagen. En dat zijn flessen van 200 ml.
Hij is wel verkouden en pieperig en hoesterig en heeft luieruitslag. Oh hij is 20wk ofwel ruim 4,5 mnd.
Zou er iets zijn of heeft het met de verkoudheid te maken?
zaterdag 18 december 2010 om 10:59
He rocky, jij ook al ziek... ik heb er ook net twee dagen misselijkheid opzitten waarbij ik niks kon binnen houden. Als reactie dronk zoontje gisteren (ik was donderdagavond en nacht ziek), ontzettend vaak, een echt inhaalslag leek het, terwijl ik niet eens zo lang ziek was zoals jij.
Hopelijk voel je je snel wat beter!
Hopelijk voel je je snel wat beter!
zaterdag 18 december 2010 om 20:53
quote:zonnetje82 schreef op 18 december 2010 @ 18:33:
eksner: wahahah lachen dat de prenatal dus wel de website heeft aangepast nu!
Hier is mijn borstvoeding een beetje op ... vannacht voor het eerst dus een flesje nutrilon1 moeten geven.. slik.
Maar goed, het is niet anders.
op ?
Borstvoeding is kwestie van vraag en aanbod.
als het "op" lijkt veel aanleggen .. meer vraag = meer aanbod.
Regeldagen noemen we dit.
geen speen geven, bij elke kik aanleggen.
en voor je het weet loopt het weer als een zonnetje
eksner: wahahah lachen dat de prenatal dus wel de website heeft aangepast nu!
Hier is mijn borstvoeding een beetje op ... vannacht voor het eerst dus een flesje nutrilon1 moeten geven.. slik.
Maar goed, het is niet anders.
op ?
Borstvoeding is kwestie van vraag en aanbod.
als het "op" lijkt veel aanleggen .. meer vraag = meer aanbod.
Regeldagen noemen we dit.
geen speen geven, bij elke kik aanleggen.
en voor je het weet loopt het weer als een zonnetje
zaterdag 18 december 2010 om 21:00
Zonnetje82 het zou zonde zijn als je over gaat op kunstvoeding omdat je denkt dat je niet voldoende voeding hebt als je wel graag borstvoeding zou willen geven.
Je kindje is ook nog niet zo oud toch?
Als je je kindje veel aanlegt stimuleer je de productie en heb je snel genoeg weer voldoende voeding.
Waarom denk je dat het op is?
Je kindje is ook nog niet zo oud toch?
Als je je kindje veel aanlegt stimuleer je de productie en heb je snel genoeg weer voldoende voeding.
Waarom denk je dat het op is?