Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
Ik ben ook onnozel geweest te denken dat met de komst van de baby dingen zouden veranderen. Maar ik weet nog heel goed dat mijn vriend voordat ik zwanger werd riep dat we een gezin zouden zijn en hij zijn verantwoording zeker zou nemen.

Nu kom ik er een paar dagen geleden achter dat dat een 50/50 regeling wordt. Misschien naief van mij maar ik heb nooit gezegd voor de zwangerschap; kom we gaan rond de tafel met de rekenmachine en dan gaan we dat allemaal plannen. De enige die tot nu toe spullen voor de baby koopt ( wel heel leuk om te doen trouwens) ben ik, hij vindt dat niet nodig.
Wat heb je terug gezegd tegen je vriend ? Ik bedoel hij kan jou melden dat het 50-50 wordt ik geloof dat jij ook wat in te brengen hebt in hoe er gekozen gaat worden?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 15:27:

Maar een goede vriend van mij zei ooit dat hij graag geld uitgeeft aan de dingen waar hij van houdt ( wie niet?). In zijn geval, lekker op stap gaan, leuk huis, lekker eten én zijn vriendin ( af en toe) verwennen.

Ik ben het daar mee eens, dus als je partner het vertikt geld aan je uittegeven of je tegemoet te komen ( terwijl daar financieel heel goed toe in staat is) dan kan het ook zijn dat hij niet genoeg van je houdt.

oef wat een verhaal weer...

Dan had je met die goede vriend moeten gaan samenwonen. Jij voelt je tekort gedaan en bent ontevreden. Maar dit is niet iets wat uit de lucht komt vallen en al langer speelt.

Ik snap er nu helemaal geen hol meer van dat je dan met een man waar je feitelijk jaloers op bent een kind op de wereld zet. Of was dat kind bedoeld als ticket naar een even relaxed leven als je vriend?
Ja, daar heb je gelijk in IBA, het gaat erom dat ze dan minder dan die 400 euro per maand overhoudt.

Wat ik me wel afvraag, is of die 1000 euro per maand dus echt nodig is. Als ze dat bedrag kunnen verlagen, kan TO een dag minder werken en wellicht nog steeds 400 euro overhouden. Verdienen ze er uiteindelijk allebei nog aan, want dat zou dan betekenen dat de vriend van TO óók minder hoeft bij te dragen.

Al blijf ik het normaal vinden dat hij gewoon meer in de huishoudpot stop dat zij. Zeker omdat zij dus ook al meestal de boodschappen doet, alleen de grote boodschappen (eens per maand) worden 50/50 betaalt. (Begreep ik ergens aan het begin van dit topic te lezen).
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 15:43:

[...]

Ik snap er nu helemaal geen hol meer van dat je dan met een man waar je feitelijk jaloers op bent een kind op de wereld zet. Of was dat kind bedoeld als ticket naar een even relaxed leven als je vriend?Yo, kan het ook wat negatiever?
Ik heb niet alles gelezen, maar de situatie was hier tot onlangs zo:

ik verdiende 1000 euro voor 32 uur werken, en vriend bijna het dubbele voor 40 uur. Ik moest van mij salaris ook mijn studie nog betalen, dus ik betaalde alleen de boodschappen en vriend de rest (het huis is ook van hem, ik ben erbij komen wonen).

Nu werk ik even heel weinig (voltijd studie) en vriend betaalt nu alles. Er zijn ook periodes geweest dat ik meer betaalde omdat vriend toen weinig verdiende. Wij bekijken het dus altijd per periode maar degene die meer te besteden heeft draagt ook meer bij (we hebben overigens geen gezamenlijke rekening of 'huishoudpot').

Wel doe ik bijna het hele huishouden alleen en vriend geeft ook aan dat hij dat erg waardeert. Bij een 'geldgesprek' zegt hij ook altijd: ja jij betaalt niet veel maar je doet wel het hele huishouden... Is ook bijdragen natuurlijk (in natura )

Waarschijnlijk zal ik na mijn studie, gezien het vakgebied, uiteindelijk meer gaan verdienen dan vriend, en dan ga ik ook meer bijdragen dan hem. Eigenlijk vinden we deze manier van verdelen vanzelfsprekend en hebben gelukkig ook nooit ruzie over geld.

Maar als ik dik 500 euro moest meebetalen van mijn salaris van 1000 euro en hij zou 2500 netto verdienen, zou ik dat ook niet echt leuk vinden. Een goed gesprek lijkt me dus wel op z'n plaats, aangezien jij zelf ook aangeeft dat je het niet leuk vindt.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 15:41:

Ik ben ook onnozel geweest te denken dat met de komst van de baby dingen zouden veranderen. Maar ik weet nog heel goed dat mijn vriend voordat ik zwanger werd riep dat we een gezin zouden zijn en hij zijn verantwoording zeker zou nemen.

Nu kom ik er een paar dagen geleden achter dat dat een 50/50 regeling wordt. Misschien naief van mij maar ik heb nooit gezegd voor de zwangerschap; kom we gaan rond de tafel met de rekenmachine en dan gaan we dat allemaal plannen. De enige die tot nu toe spullen voor de baby koopt ( wel heel leuk om te doen trouwens) ben ik, hij vindt dat niet nodig.

Ja je bent erg naief en dom geweest. En ik snap niet hoe dit "opeens" een issue is geworden.

En zijn verantwoordelijkheid nemen doet hij toch? Hij zorgt voor het huis, voor het inkomen, full time voor het kind wat er straks is.
Met full time moeder bedoel ik dat je naast je moederschap geen baan hebt, je kunt gewoon niet twee dingen tegelijk full time doen ( hoe graag je het misschien ook zou willen)

Jammer dat je daar over valt.

quote:Dhelia schreef op 18 december 2010 @ 15:33:

[...]

Iedere moeder is fulltime moeder. Moederschap is geen baan, het is simpelweg iets dat aangeeft of je wel of niet een kind hebt. Ook al zit je 80 uur in de week op je werk, je bent al die 80 uren nog net zo hard moeder.

Maar ja, fulltime huisvrouw klinkt kennelijk te Libellejaren70volfrustratieensherryachterdegeraniums of zo.

Net zoals "respect hebben" inmiddels ook een zwaar overgewaardeerde term is.
Bah wat een akelige man, die vriend van jou, als ik het zo hoor. Nee, daar zou ik niet bij willen blijven & al he-le-maal géén kind mee willen!
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 15:46:

[...]

Yo, kan het ook wat negatiever? Ik dacht, ik chargeer even. Dat maakt de discussie wat pittig.
quote:tulpje21 schreef op 18 december 2010 @ 15:40:

heb niet alles gelezen dus wellicht beetje achterhaald, maar ik lees dat er mensen zijn die tegen TO zeggen: waarom ga je 4 dagen werken, je kan er toch ook gewoon 5 doen? Je vriend zorgt immers voor het kind.

Ze kiest toch niet voor niks voor een kind? Wat heb je aan een kind als je 5 dagen werkt? Ik vind het logisch dat ze minder gaat werken. Wat betreft het geld, ik vraag me af wanneer je, als je samen woont en nu zelfs samen een kind krijgt, je geld zo krampachtig moet gaan zitten verdelen en er bijna ruzie over krijgt. Waarom niet alles op 1 hoop? Omdat het ooit fout kan gaan tussen jullie? Tja, misschien heel naief, maar vind het toch het prettigst werken hoor, alles op 1 hoop. Samen de gezamenlijke lasten betalen, samen leuke dingen betalen en als je een keer iets voor jezelf wil kopen, dan moet dat ook kunnen toch? Dat kan toch gewoon in overleg.Zeg dat eens tegen alle vaders die gewoon fulltime werken zeg. Wat een onzin.
Maar dat is toch het onderwerp niet hier? Wat een full-time moeder of een fulltime huisvrouw is?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 15:48:

Met full time moeder bedoel ik dat je naast je moederschap geen baan hebt, je kunt gewoon niet twee dingen tegelijk full time doen ( hoe graag je het misschien ook zou willen)

Jammer dat je daar over valt.

[...]

Dat kan wel hoor. Ik ben fulltime moeder en heb een fulltime baan. En vriend heeft ook een fulltime baan en is fulltime vader.
Ja, en ik ben fulltime vrouw, blank, Westers, atheistisch, zus, dochter en vriendin. Pff wat een non-discussie.
quote:Katherina schreef op 18 december 2010 @ 15:24:

Zou het in zijn ogen ook eerlijk zijn, als je beiden 500 euro overhield voor privé sparen en privé uitgaven, en dat de rest in de pot gaat voor alle uitgaven, dus belastingen, verzekeringen, kind, boodschappen, uitstapjes en sparen? Misschien is dat iets waar hij ook mee kan leven.

Ik zou het, als ik vriend was, niet echt eerlijk vinden. Dan zou zijn bijdrage aan het huishouden wel buiten proporties zijn. Want: hij

- brengt het huis in en betaalt de gemeentelijke lasten

- werkt en brengt loon in

- gaat full time voor het kind zorgen

En dan zou hij, omdat TO minder wil werken, opeens genoegen moeten nemen met hetzelfde bedrag als iemand die beduidend minder inbrengt in de relatie. Dat zou voor mijn gevoel ook niet eerlijk zijn. En als ik de vrouw in het verhaal was, zou ik het ook niet willen. Maar dat is weer persoonlijk.
TO heb je er al met je vriend over gepraat of heeft hij jou mede gedeeld dat de financiele zaken er zo voor staan?
Ik had eens een scharrel-achtige vriend, met een zeer middelmatig inkomen, ( veel kleiner dan ik ) die het eigenlijk wel normaal vond als ik veel meer zou betalen dan hij.

Ik vind dat maar een rare instelling eigenlijk.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 13:18:

[...]

Wat is er mis met zorgen voor het gezin dat je hebt met het geld dat je hebt?

Wat is er mis met (een tijdje) voor elkaar te zorgen?

Niets. Als je daarvoor kiest.

Maar er is ook niets mis met niet al je geld willen delen met je partner. Dat is ook evengoed een keuze die mag maken.

Ik snap mensen die al hun geld op één bankrekening gooien en dan geen eigen geld meer hebben niet zo goed, maar als zij dat zo willen, prima.
quote:Zamirah schreef op 18 december 2010 @ 15:54:

Ik had eens een scharrel-achtige vriend, met een zeer middelmatig inkomen, ( veel kleiner dan ik ) die het eigenlijk wel normaal vond als ik veel meer zou betalen dan hij.

Ik vind dat maar een rare instelling eigenlijk.Vind ik ook als het om een scharrel gaat. Als je gaat samenwonen en kinderen krijgt, dan wordt het iets anders.
Palmboom, ik ben het met je eens, zo zou het moeten zijn Ik heb ook een relatie gehad met een jongen die minder geld had i.v.m zijn studie en ik meer betaalde omdat ik werkte. Ik vond dat ook nooit raar, sterker nog ik vond het fijn een team te zijn. En ik wist dat hij in geval van de omgekeerde situatie hetzelfde voor mij zou doen. Tsja... iedereen is anders
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 15:47:

[...]

Ja je bent erg naief en dom geweest. En ik snap niet hoe dit "opeens" een issue is geworden.

En zijn verantwoordelijkheid nemen doet hij toch? Hij zorgt voor het huis, voor het inkomen, full time voor het kind wat er straks is.

Hoezo hij zorgt voor hét inkomen? Wat draagt hij dan bij aan de gezamenlijke lasten van het geld dat hij niet verdient maar krijgt? Geen huur of hypotheek te betalen. De rest van de lasten komen uit de gezamenlijke huishoudpot, 50/50. Dus hoezo 'hij zorgt voor het inkomen'? Hij zorgt niet meer voor inkomen dan TO. Terwijl TO er 40 voor werkt en hij schildert kloddertjes roze hier en kloddertjes roze daar maar bij hem komt er ondertussen wel 2,5 x zoveel binnen.

Hij zorgt voor zijn eigen spaarpot en/of zijn eigen luxe levensstijl. Dat is wat anders dan zorgen voor het inkomen als je een gezin bent.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 15:53:

[...]

Ik zou het, als ik vriend was, niet echt eerlijk vinden. Dan zou zijn bijdrage aan het huishouden wel buiten proporties zijn. Want: hij

- brengt het huis in en betaalt de gemeentelijke lasten

- werkt en brengt loon in

- gaat full time voor het kind zorgen

En dan zou hij, omdat TO minder wil werken, opeens genoegen moeten nemen met hetzelfde bedrag als iemand die beduidend minder inbrengt in de relatie. Dat zou voor mijn gevoel ook niet eerlijk zijn. En als ik de vrouw in het verhaal was, zou ik het ook niet willen. Maar dat is weer persoonlijk.Volledig mee eensch.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 15:48:

Met full time moeder bedoel ik dat je naast je moederschap geen baan hebt,

Dan ben je dus gewoon fulltime huisvrouw.quote:je kunt gewoon niet twee dingen tegelijk full time doen

Dat is nou juist mijn hele punt: je dóet niet moeder, je bént moeder.

Het is gewoon misplaatst taalgebruik, "fulltime moeder". Net zo min als je parttime dochter kunt zijn, kun je parttime moeder zijn.
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 15:56:

[...]

Vind ik ook als het om een scharrel gaat. Als je gaat samenwonen en kinderen krijgt, dan wordt het iets anders.

Oneens, niet alles op de grote hoop.

Maar ik trouw dan ook never nooit meer in gemeenschap van goederen.
quote:Zamirah schreef op 18 december 2010 @ 15:54:

Ik vind dat maar een rare instelling eigenlijk.Voor een scharrel slaat het nergens op idd voor een langdurige relatie is het wel van belang te weten welke ideeen je hebt wanneer je aan kinderen begint. Het valt mij namelijk wel eens op dat zaken tijdens het samenwonen allemaal nog vanzelf . Wanneer er kinderen komen kunnen bepaalde denkbeelden waarin je zelf bent op gegroeid (onbewust of bewust) naar boven komen en deze kunnen meer invloed hebben dan je van te voren kan bedenken en eigenlijk goed vind van je zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven