Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
Ik zou het trouwens nog eerlijker vinden als de 250 euro als gezinsinkomen wordt gezien en TO en haar man beide 2 dagen gaan werken. Nu lijkt het of hij meer recht heeft bij het kind te zijn omdat hij toevallig een rijke pappie en mammie heeft. Om terug te komen op je beginvraag, ja ik vind het egoïstisch.
Heb alles gelezen en vind het heel, heel erg moeilijk.

Zelf vind ik het raar en ik zou het in mijn relatie niet prettig vinden om het te doen zoals het nu bij jullie gaat; ergo; ik zou me behoorlijk alleen voelen staan als we samen een kindje wilden en partner liet mij de baybspullen kopen en regelen.

Wanneer je relatie ooit stuk gaat, blijft je kindje dan automatisch ook bij je vriend omdat hij de opvoeding altijd heeft gedaan, het kindje dat gewend en zo gehecht is en jij geen voorzieningen hebt? Hoe is het geregeld met kinder- en partneralimentatie in Spanje?

En, als je idd die 500 euro gaat inleggen en je de rest bijlegt bij je auto, ziektekostenverzekering en persoonlijke uitgaven, dan zul je hem dus voortaan moeten weigeren om mee te gaan op vakanties en uit eten. Gaat hij dan heus waar alleen op vakantie en uit eten?

Ondanks alle meningen die ik begrijp ten spijt, is de mijne dat het toch wel absurd is dat er zo gesteggeld wordt over geld wanneer je samen aangeeft een toekomst te zien en samen een kindje op de wereld wilt brengen en verbonden bent maar geld als zoiets aparts ziet.

Geef je ajb nog een update na je gesprek met hem nav dit topic?
Persoonlijk vind ik dat wanneer je ervoor kiest samen te leven, je ook financieel niet zo strikt alles gescheiden moet houden. Ik zou het niet prettig vinden wanneer ik het financieel heel ruim heb, maar mijn partner elk dubbeltje om moet draaien. Verder vind ik wel dat wanneer de een meer inbrengt, dit wel goed vastgelegd moet worden voor het geval je uit elkaar gaat.

Maar niet iedereen denkt hetzelfde over zaken. En ik kan me ook best wel wat voorstellen bij de ideeën van je vriend (als ik me heel erg probeer in te leven dan...). Hij vindt het blijkbaar niet nodig jou te onderhouden en grotendeels op te draaien (klinkt wat negatief, zo bedoel ik dat niet) voor de kosten van jullie kindje. Bovendien zorgt hij eigenlijk al voor de huisvesting (ook al kost dit hem dan niets). Dus in praktijk draagt hij al meer bij dan jij. Al 'voelt' hij dat zelf financieel niet. Als je een partner had gehad met hetzelfde inkomen als jij, dan had je ook een heel stuk zuiniger aan moeten doen en samen van een stuk minder rond moeten komen. Dus in die zin, vind ik dat je niet heel erg veel te klagen hebt.

Zoals gezegd, het zou niets voor mij zijn. Mijn partner en ik gooien alles op 1 hoop, ondanks het feit dat ik veel meer verdien. We kiezen ervoor samen te leven en mijn inkomen is dan ook zijn inkomen en andersom. Wij verwachten ook ons eerste kindje en dan zal dit zo blijven, maar wij hadden dit dus ook voorheen al zo geregeld. Wel hebben we bewust nagedacht over de financiele gevolgen van het krijgen van een kindje.

Ik vind het dus eigenlijk alleen maar heel erg dom dat jullie voor je begon aan kinderen, hier niet meer over gepraat hebben. En het erg naïef van je gedacht dat hij wel zou veranderen als er een kleine zou komen....
Ik neem aan dat jij de helft van de huur wat gevraagd zou kunnen worden als het niet van zijn familie was, ook in de pot stort
quote:Schilderspalet schreef op 19 december 2010 @ 18:34:

[...]

We hebben goede financiele afspraken gemaakt, dus bij eventuele scheiding blijf ik goed verzorgd achter (-; Mag ik vragen welke financiele afspraken je hebt gemaakt?
quote:es1450 schreef op 19 december 2010 @ 16:03:

Ikbenanoniem, misschien zijn wij het dan in principe wel eens. Jij valt er het meest over dat TO besloten heeft om een dag minder te gaan werken (ik zie trouwens nergens staan dat dat niet in overleg gebeurd is) en ik val erover dat haar vriend zijn geld voor zichzelf wil houden wat tot een ongelijke situatie leidt waarin een partner veel geld vrij te besteden heeft en de ander niets. Want voor zover ik begreep gaan die 450 euro die TO in deze situatie overhoudt schoon op aan verzekeringen, auto en andere noodzakelijke dingen. Daar komt bij dat zij heeft aangegeven dat vriend het op dit moment nog niet nodig vind om aanschaffingen voor de baby te doen en die dingen dus ook op haar neer komen.

Maar vanaf welk standpunt je het ook bekijkt, een relatie waarin de partners elkaar zonder overleg mededelen dat zij minder gaan werken of een bepaald bedrag aan de huishoudpot moeten inleggen zonder te kijken of dat voor de andere partner haalbaar is, zit niet goed in elkaar.

Beiden zullen water bij de wijn moeten doen en echt naar oplossingen moeten zoeken die voor beide goed voelen.Dat ben ik met je eens Es.
quote:Misskatie schreef op 19 december 2010 @ 17:21:

En natuurlijk prima dat hij op de baby wil passen. Hij gaat zijn eigen kind grootbrengen, dat noem ik geen oppassen.
quote:Schilderspalet schreef op 19 december 2010 @ 18:34:

NIet elke moeder wil fulltime werken en niet elke carriere vrouw wil thuis met de kids zijn.En ziedaar, er is nog een optie: niet iedere vrouw wil kinderen!
quote:maruschka schreef op 19 december 2010 @ 18:43:

Ik zou het trouwens nog eerlijker vinden als de 250 euro als gezinsinkomen wordt gezien en TO en haar man beide 2 dagen gaan werken. Nu lijkt het of hij meer recht heeft bij het kind te zijn omdat hij toevallig een rijke pappie en mammie heeft. Om terug te komen op je beginvraag, ja ik vind het egoïstisch.

Niemand van ons weet of hij zijn huizenbezit niet met werken heeft verdiend Maruschka. Een beetje zuur dat je wilt dat hij "moet" gaan werken. Dat hoeven thuisblijfmoeders toch ook niet en die brengen meestal geen 2500 euro per maand binnen.

Als je zoiets schrijft dat is toch gewoon kift op zijn levensstandaard en lifestyle.
""Natuurlijk gingen ze 2 dagen naar de opvang, ondanks dat ik niet buitenhuis werkte""

Neem aan dat je de peuterspeelzaal bedoelt en niet een reguliere kinderopvang zoals de creche? Dit omdat een peuterspeelzaal altijd een ochtend en een middag per week is en een creche meestal een hele dag, dus daarom snap ik niet dat je het hebt over ''2 dagen naar de opvang''.
quote:Ikbenanoniem schreef op 19 december 2010 @ 19:24:

[...]

Niemand van ons weet of hij zijn huizenbezit niet met werken heeft verdiend Maruschka. Een beetje zuur dat je wilt dat hij "moet" gaan werken. Dat hoeven thuisblijfmoeders toch ook niet en die brengen meestal geen 2500 euro per maand binnen.

Als je zoiets schrijft dat is toch gewoon kift op zijn levensstandaard en lifestyle.

Ik wou dat mijn man 2500 euro uit huizenbezit inbracht en ik gewoon 4 dagen kon werken. Wat een luxe, 450 euro per maand aan jezelf kunnen spenderen.TO gaat niet shoppen elke maand zo te lezen hoor, maar moet ze gewoon nog meer vaste lasten van die 450 betalen.
Jezus, wat een gedoe! Wat ik dan niet snap ( maar ik ben voorbij de 40 en mss niet meer modern): Waarom niet alles op 1 hoop gooien? Hier wordt je toch doodziek van,alles afwegen, die betaalt dit, die dat. Als je van elkaar houdt, dan deel je toch gewoon alles?!?!?!/t is toch geen zakelijk deal!

En dat TO 4 dagen blijft werken als baby er is vind ik nog veel! Meeste vrouwen gaan terug naar 3 dagen.

Vind t echt te idioot voor woorden dan alles zo 'verdeeld' moet worden!
quote:vikki schreef op 18 december 2010 @ 13:32:

Ik vind het wel een beetje raar dat iedereen TO aanraadt een beter betaalde baan te zoeken. Stel je voor dat iedereen die bijvoorbeeld slecht betaald wordt in de zorg, de schoonmaak enz. er mee zou stoppen....... Je kan er ook voor kiezen nuttig, sociaal werk te doen waar je ook nog eens veel plezier in hebt i.p.v. alleen naar het salaris te kijken!

ben pas halverwege met bijlezen, maar ben het eens met bovenstaande post. Ik vind dat er onevenredig veel over het werk van TO gevallen wordt. Als ze in NL zou werken, zou een baan waar je netto 950 overhoudt met vier dagen, een baan zijn waar je bruto op fulltime basis volgens mij rond de 2000 euro verdient. Dat is helemaal geen 'slechte baan', sterker nog, dat is boven modaal volgens mij.

TO woont in Spanje, waar de salarissen een stuk lager liggen dan hier. Wij hebben geen idee van haar opleiding en ervaring, dus weten ook helemaal niet of zij 'zo maar' een andere baan zou kunnen krijgen waarbij ze meer verdient.
Ik zie dat ik al enigszins mosterd was, maar ik kreeg enigszins jeuk van het gemiep over het werk van TO.

Ik krijg ook jeuk van het feit dat iedereen het maar raar vindt dat TO een dag minder wil werken, omdat het financieel kán (en of dat geld dan van haar komt of van vriend, vind ik er ook niet toe doen). Ik ben ook zwanger en man en ik gaan beiden een dag minder werken. Mocht er meer tijd nodig zijn, dan zullen we beiden nog een halve dag minder gaan werken. Ik wil het graag samen doen namelijk, ons kind opvoeden. Dat betekent dat geen van ons tweeën nog full time gaat werken en we beiden zorg en financien delen en dragen.

Overigens vraag ik me wel af hoe serieus vriend van TO zijn werk als kunstenaar neemt, als hij straks 5 dagen per week voor een kind wil gaan zorgen... Daar zou ik me als ik TO was ook zorgen over maken (en wie weet kun je daarmee je vrije dag naar hem toe 'verantwoorden', zodat hij ook een dag heeft om aan zijn eigen werk te werken?)
quote:Kastanjez schreef op 20 december 2010 @ 09:18:

Overigens vraag ik me wel af hoe serieus vriend van TO zijn werk als kunstenaar neemt, als hij straks 5 dagen per week voor een kind wil gaan zorgen... Daar zou ik me als ik TO was ook zorgen over maken (en wie weet kun je daarmee je vrije dag naar hem toe 'verantwoorden', zodat hij ook een dag heeft om aan zijn eigen werk te werken?)Hij hobbied gewoon wat bij als kunstenaar, voor zijn inkomsten heeft ie 't niet nodig, die haalt ie uit verhuur van vastgoed.
quote:elninjoo schreef op 20 december 2010 @ 09:35:

[...]

Hij hobbied gewoon wat bij als kunstenaar, voor zijn inkomsten heeft ie 't niet nodig, die haalt ie uit verhuur van vastgoed.Maar je werkt toch niet alleen maar voor het geld? Ergens zegt TO volgens mij dat vriend kunstenaar is. Lijkt mij dat hij dat graag wil blijven als de baby er is. En kunst maken lijkt me nou niet iets wat je 'ff tussendoor doet' als de kleine een uurtje slaapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven