Met de auto met dit weer

20-12-2010 16:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
A.s. woensdag heb ik een vrij belangrijke afspraak. Dit een uur of 6 rijden, heen en terug. Zit erg te twijfelen om het af te zeggen. Veel mensen zeggen dat het op de snelweg goed te rijden is, maar ik lees toch andere berichten. Wie zit er veel op de weg nu, en heeft er een beetje verstand van? We hebben geen winterbanden.
@Marels, klinkt allemaal wel geruststellend. Neig nu zelf eerlijk gezegd er ook wel naar om toch te gaan. Op tijd vertrekken en rustig rijden en dan zou het moeten kunnen denk ik.
@Pixiedust, ik ken de rit goed inmiddels. Tis normaal gezien een uur of 3 voor een enkele reis.
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:52:

Ik had dat ergens ook wel, maar daarom zeg ik; de snelwegen zijn echt goed begaanbaar.

Dit geldt echt niet voor heel Nederland, pas op wat je hier opschrijft!!

De A9 was laat op de ochtend (rond 11.30) nog spiegelglad (noord-zuid richting). En als de matrixborden 50km per uur aangeven, dan is dat nu officieel de maximaal toegestane snelheid i.v.m. gladheid.

@TO: pas ook op, met gladheid rijden is ook extra inspannend. Als je een belangrijke afspraak hebt, moet je de eventuele vermoeidheid die rijden met dit weer met zich meebrengt ook meenemen in je besluit om te gaan of niet.
Maar Pixiedust, Alkmaar - Gent is normaal gesproken zo'n 2,5 uur.

Laten we zeggen dat Sunny heeeeeeeeel ruim van tevoren weg gaat, rond half 11. Dan heeft ze 4,5 uur om er te komen. Om half 11 is toch de spits al wel een heeeel eind opgelost?

Of ben ik nu echt zo'n hopeloos provinciaaltje dat ik dat niet zie?

Ik rijd rustig om half tien de ring van Rotterdam over omdat dan volgens mij de spits een end voorbij moet zijn. Meestal is dat zelfs nog zo ook. Maar goed, Noord-Holland heb ik dan weer geen verstand van.
668, the neighbour of the Beast
Kan je vriend niet zelf rijden, als jij rijden in dit weer wat eng vindt?
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:58:

Laten we zeggen dat Sunny heeeeeeeeel ruim van tevoren weg gaat, rond half 11. Dan heeft ze 4,5 uur om er te komen. Om half 11 is toch de spits al wel een heeeel eind opgelost?

Ik rijd rustig om half tien de ring van Rotterdam over omdat dan volgens mij de spits een end voorbij moet zijn. Meestal is dat zelfs nog zo ook. Maar goed, Noord-Holland heb ik dan weer geen verstand van.Hou nu.nl maar eens een paar dagen in de gaten, op de pagina met verkeersinformatie. Op de radio wordt ook ieder half uur file-informatie gegeven. Er zijn dagen dat er geen moment is dat er geen file staat in Nederland. Ik rij heel veel voor mijn werk en er staan ernstig vaak en veel files in Nederland; come rain come shine....
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:59:

Kan je vriend niet zelf rijden, als jij rijden in dit weer wat eng vindt?Ja, hij zal het meeste rijden, alleen ik zit er naast, en wil geen risico's lopen zeg maar . Hij heeft zoiets van, hup die auto in en gaan, maar ik lees steeds al die berichten in de krant en op internet, dus heb het idee dat het onverstandig is.
Ja, er gebeurt altijd wel eens ergens een ongeluk... Als je geen kans wilt lopen in de file te staan moet je thuis blijven.

Maar 't gaat er om dat Sunny een belangrijke afspraak heeft in Gent. En dan is de vraag of dat haalbaar zou zijn. Ik denk van wel, omdat ze dus héél ruim van tevoren kan vertrekken.

De vraag is niet of er kans is dat ze in de file komt te staan. Die kans is er vast wel. Alleen wil dat nog niet zeggen dat het niet te doen of niet verantwoord is om morgen na de spits naar Gent te rijden.
Ik denk dat eigenlijk ook; als je ergens heen moet moet je ergens heen, hup, auto in, vertraging incalculeren en gewoon gaan.

Maar blijkbaar is dat raar, als ik bepaalde reacties lees.

Wil ik wel aan toevoegen dat ik nog nergens de sloot in gegleden ben en nog nergens gigantisch in de file gestaan heb.

En ik weet heus wel dat die files er zijn, dat er ongelukken gebeuren. Maar als 't moet, moet het, zeker als er gewoon een goeie kans is dat je netjes op tijd op plaats van bestemming aan komt.
Bij twijfel niet doen.

(....is eigenlijk ook wel een goed motto )
quote:Kampen86 schreef op 20 december 2010 @ 16:40:

Ik rij elke dag 225 km en heb geen winterbanden.

Als je, je aanpast aan de weersomstandigheden is het goed te doen.

Ja het is soms verradelijk glad maar vaak zie je door de vekleuring op de weg waar het is.

Geen idee waar je heen moet maar ik rij van A'dam voorbij Zwolle.

Lijkt me verstandig als jij toch maar eens gaat investeren in witnerbanden..

Pff, elke dag 225km rijden op zomerbandjes. Stoer hoor
@Marels, geinig motto heb je .
Dankje Sunny.

@Rozigst; ik rijd elke dag 90 km zonder winterbanden, ben ik ook gek?
Haha, nee hoor.

Ik reed vorige winter ook zonder winterbanden. Maar vriend zit in de auto's en wilde koste wat kost dat ik deze winter op winterbanden zou rijden.

Met winterbanden heb je veel meer grip. En dan zie je die oma's in hun Agila over de snelweg glibberen op hun zomerbandjes. (Ik heb het nu niet over jou/jullie hoor)

Maar dan denk ik.. Pff.. Wij rijden langzaam omdat júllie op zomerbandjes rijden. Investeer in winterbanden. Dan gaan je zomerbanden ook nog eens langer mee.
Winterbanden zouden wij ook wel doen denk ik als we heel veel op de snelweg zouden zitten, maar dat zitten wij nou ook weer niet. Maar ja, als dit de winters zijn die Nld voortaan gaat hebben, zal het hier misschien ook wel verplicht worden.
Ik vind dat als er mensen betrokken zijn bij een ongeluk die geen winterbanden hebben dat ze dan niets tot minder uitgekeerd moeten krijgen.

Winterbanden zijn trouwens ook aan te raden voor wegen binnendoor. Juist daar liggen veel mensen in de sloot omdat er door zout tekort niet tot minder gestrooid word.
quote:Rozigst schreef op 20 december 2010 @ 20:11:

[...]

Lijkt me verstandig als jij toch maar eens gaat investeren in witnerbanden..

Pff, elke dag 225km rijden op zomerbandjes. Stoer hoor

Hoezo investeren? Bepaal toch zeker zelf wel wat eraan banden onder zit?

Het is gewoon aanpassen van je rij gedrag en daar is niks stoers aan. Stoer van je om mij te beoordelen over mijn rijvaardigheden.

Gelukkig rijd ik daar niet dagelijks...

Het is bewezen dat mensen met winterbanden meer ongelukken maken dan mensen zonder winterbanden. Omdat ze denken dat ze dan dichter op hun voorganger kunnen rijden etc. Dus ja ligt aan de persoon niet aan je banden
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 19:58:

Ik rijd rustig om half tien de ring van Rotterdam over omdat dan volgens mij de spits een end voorbij moet zijn. Meestal is dat zelfs nog zo ook. Maar goed, Noord-Holland heb ik dan weer geen verstand van.

Als ik heel eerlijk ben, dan lijkt het wel alsof je sowieso wat verstoken bent van informatie wat er de laatste dagen op de Nederlandse wegen gaande is. Mensen zijn uren onderweg voor ritjes waar ze normaal 45 minuten, misschien 60 minuten onderweg zijn. En dan is dat niet beperkt tot 1 windstreek ergens bij lutjebroekekutkrabbeveen, maar diverse regios in het land. Tel erbij op de voorspellingen voor morgen en woensdag.

Als ik dan puur kijk naar de route zelf, wat daar de afgelopen dagen zoal de effecten van dit weer geweest zijn, dan is dit niet de meest "joh, loopt wel los, geinig, we komen gewoon even wat later"-route. Terug zal Sunny de tijd aan haarzelf hebben maar heen heeft ze duidelijk een tijdslimiet. Als je dan met maar 1, anderhalf uur van te voren de auto in wilt stappen op een dergelijke afstand, in deze omstandigheden? Ja, dan durf ik uit te gaan van het beeld dat men of geen idee heeft van wat er op de Nederlandse wegen gaande is o.i.d.

In deze dagen houdt de spits zich niet aan "normale" tijden. Waar de weg rond Gent prachtig te doen kan zijn, zal Sunny eerst wel nog 250 km andere weg moeten afleggen alvorens die schone wegen aan te kunnen doen. Waarbij de verwachting is dat men weer goed terug kan vallen in de 50 km/uur-maatregel. Niet voor een lullige afstand van de A9, maar als het tegenzit een heel groot gedeelte van het traject. Juist met zulke lange afstanden kun je makkelijk in vervelende weersomstandigheden komen en kan een "kleine" verandering in ene uren vertraging geven.

Alleen Sunny weet hóe belangrijk de afspraak is. Maar dit traject, deze afstanden met het huidige weer en de wetenschap van de afgelopen dagen? In geval van absolute must had ik allang een overnachting voor dinsdag op woensdag en woensdag op donderdag geregeld. Om alle tijd te hebben om eventuele tegenslag op te vangen en op tijd te kunnen zijn voor de oh zo belangrijke afspraak. Waarom terug ook? Omdat rijden in het donker met dit weer net meer risico met zich meebrengt. Langere rit is meer risico. Neuh, dan nog een avondje genieten van wat Gent te bieden heeft en de dag erna in alle rust en daglicht naar huis. Als het geen must is, had ik allang de telefoon in de handen genomen om de afspraak te verzetten. Maar zoals gezegd, dat ben ik maar.
when you wish upon a star...
Volgens mijn zwager, automonteur, zijn winterbanden alleen nodig als we echt dit weer hebben. Bij een normale Nederlandse winter is het volgens hem volstrekt overbodig.

En voor die paar dagen op een jaar dat wij in Nederland eens sneeuw hebben, ga ik geen vermogen uitgeven aan winterbanden.
quote:Rozigst schreef op 20 december 2010 @ 20:21:

Ik vind dat als er mensen betrokken zijn bij een ongeluk die geen winterbanden hebben dat ze dan niets tot minder uitgekeerd moeten krijgen. .Lekker bezig ben je! Zullen we dan ook maar de mensen die geen gordel dragen of mobiel bellen korten op hun centen als ze een ongeluk krijgen? Of wat denk je van mensen die ongezond leven of roken en die dan ziek worden? Die dan ook maar de geldkraan dicht draaien? Lekker kortzichtig vind je niet?
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Rozigst schreef op 20 december 2010 @ 20:21:

Ik vind dat als er mensen betrokken zijn bij een ongeluk die geen winterbanden hebben dat ze dan niets tot minder uitgekeerd moeten krijgen. .Winterbanden zijn niet voor iedere portemonnee weggelegd. Het is een behoorlijke investering, en als je niet veel op de weg zit kan ik me goed voorstellen dat mensen dit niet doen.
quote:Marels schreef op 20 december 2010 @ 20:23:

Volgens mijn zwager, automonteur, zijn winterbanden alleen nodig als we echt dit weer hebben. Bij een normale Nederlandse winter is het volgens hem volstrekt overbodig.

En voor die paar dagen op een jaar dat wij in Nederland eens sneeuw hebben, ga ik geen vermogen uitgeven aan winterbanden.Precies.
Tja, en Sunny weet vast ook van 50km maatregelen en files en dergelijke, en die kan dus prima zelf bepalen of de afspraak belangrijk genoeg is.

De vraag was of er op de snelwegen goed te rijden is, en dan is mijn antwoord dus ja. En dan heb ik de afgelopen dagen niet eens alleen de ring van Antwerpen gereden (lees; druk), maar ook nog een hoop andere stukken. En de snelweg is overal goed begaanbaar.

Als Sunny dan pas na de spits hoeft te vertrekken en dan dus nog anderhalf uur speling heeft, mwah, ik zou dat dus zelf doen voor een belangrijke afspraak.

Met die mega-mega files van van de week was 't probleem dat het ineens helemaal wit was, dat niemand zich er dus echt op ingesteld had. Nu de wereld al weer een paar dagen wit is is iedereen veel meer ingesteld op dit soort weersomstandigheden en zijn de files veel minder extreem dan ze vrijdag waren.

In de spits zal het heus drukker zijn dan normaal, maar TO hoeft niet in de spits, dus ik zie niet in waarom dat, voor een belangrijke afspraak, niet zou gaan.
Wij hebben ook geen winterbanden hoor. Ik vind het nogal een uitgave.

Wij hebben 2 auto's als we onder alle 2 de auto winterbanden zouden doen dan zou ons dat ruim 1000 euro kosten.
quote:Kampen86 schreef op 20 december 2010 @ 20:21:

[...]

Hoezo investeren? Bepaal toch zeker zelf wel wat eraan banden onder zit?

Het is gewoon aanpassen van je rij gedrag en daar is niks stoers aan. Stoer van je om mij te beoordelen over mijn rijvaardigheden.

Gelukkig rijd ik daar niet dagelijks...

Het is bewezen dat mensen met winterbanden meer ongelukken maken dan mensen zonder winterbanden. Omdat ze denken dat ze dan dichter op hun voorganger kunnen rijden etc. Dus ja ligt aan de persoon niet aan je banden

Ben benieuwd waar je die resultaten gehoord, gelezen, gezien hebt en wanneer? Week of 2 geleden is er nog behoorlijke nieuwsaandacht geweest voor een onderzoek uitgevoerd door aantal autoverzekeraars die onderzoek hiernaar gedaan hebben onder hun schademeldingen. Hun uitslag? Auto's met zomerbanden waren vaker betrokken bij ongelukken etc. bij gladheid dan auto's met winterbanden.

Banden zijn niet magisch, ze kunnen helaas de persoon die de auto bestuurt niet overrullen. Maar dat wist net zo min de betere grip van winterbanden op sneeuwondergrond etc. weg.
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven