Brunch tweede kerstdag

22-12-2010 21:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
2e kerstdag komt mijn schoonfamilie brunchen. Ik kan alleen nog wel wat inspiratie gebruiken. We zullen gewoon aan tafel eten dus wil de tafel volzetten met lekkers.

Heb nu het volgende bedacht:

Luxe afbakbroodjes met vleeswaren, kaas en Jam om zelf te beleggen

Sandwiches met zalm en pijnboompitjes en een dun laagje citroenmayo

Bladerdeeghapjes

Foccacia

Taartje

Zoetigheden

Div sappen en thee/koffie

Iemand nog tips wat hier lekker bij zounzijn/ wat beter anders kan?

Ik zou zelf liever wat meer uitpakken maar schoonfam zijn moeilijke eters die liever wat " normaler" eten vandaar deze redelijk simpele gerechten.
kaascroissantjes of chocoladebroodjes?
Soep of eieren? Bijvoorbeeld een grote pan roerei.
Iets met ei, bijvoorbeeld een frittata? Iets van fruit, bijv een fruitsalade of meloen met rauwe ham? Verder misschien tomaatjes gevuld met garnaaltjes, of een schaal met vissalade, zalm, paling e.d.?
Ik zou het lekker hierbij laten als je schoonouders uitgebreide verfijnde hapjes toch al niet zo op waarde weten te schatten. Het klinkt heerlijk!

Zelf zou ik er nog zoete en/of hartige muffins bij bakken, maar dat is dan ook één van mijn favorieten
Of een gekookt eitje. Kunnen ze zelf kiezen wat ze ermee doen. In plakjes op een broodje, bij de salade, omwikkelen met een plakje ham.

Als het moeilijke eters zijn...
Meer als genoeg lijkt mij!

Of je wilt de rest van de week ook een kerstbrunch
Ik zou er zelf nog iets warms bij doen.

Ik weet niet hoe laat jullie gaan brunchen, maar als het nog wat vroeg is voor hartige dingen zou ik er kleine pannenkoekjes bij maken en roerei.

Als het al in de middag zou ik er iets bij maken zoals kroketjes, gehaktballetjes, kippepootjes.

Dat lusten moeilijke eters denk ik wel.
Suggestie voor een bladerdeeghapje:

bladerdeegplakje in vieren snijden zodat je 4 kleine driehoekjes hebt. In ieder driehoekje in het midden een cocktailworstje en de flapjes er overheen vouwen. Beetje ei op kwasten en in de oven.

Vinden ze heerlijk!
quote:Tikker schreef op 22 december 2010 @ 22:40:

Suggestie voor een bladerdeeghapje:

bladerdeegplakje in vieren snijden zodat je 4 kleine driehoekjes hebt. In ieder driehoekje in het midden een cocktailworstje en de flapjes er overheen vouwen. Beetje ei op kwasten en in de oven.

Vinden ze heerlijk!Als ze 3 zijn, misschien. Of inmiddels zo dement dat ze dénken dat ze 3 zijn. Da's toch peuter/kleutervoer, joh.
Am Yisrael Chai!
Ik zou er sowieso een eiergerecht bij doen, sterker, ik zou de citroenmayonaise bij de zalm vervangen door een lekkere grote hoeveelheid roerei met zalm.

En dan de pijnboompitjes en citroenmayonaise bewaren voor komkommer sandwiches en flinterdunne rookvlees of rosbief sandwiches.

Fruitsalade die al eerder genoemd is.

Misschien een quiche of lekkere clubsandwiches maken (avocado, kipfilet, kaas, bacon, tomaat, komkommer).

En een soepje erbij? Of iets van ragout?
Am Yisrael Chai!
Ik zou er zeker ook wat warms bij doen, zoals FV al zegt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bosbesmuffins zijn ook heerlijk! Gewoon zo'n pakje bevroren besjes, vers voel je toch niks van als ze gebakken zijn. Je kunt ook van croissantdeeg kleine croissantjes maken, en dan allerhande vulling in doen; chocolade, geraspte kaas.

En als je op chique wil (en genoeg bakjes hebt, natuurlijk) kun je oeuf en cocotte doen; heel weinig moeite met veel effect. Stop in een bakje een klodder creme fraiche, een ei (gewoon openbreken) en veel peper/beetje zout/ bieslook (of andere kruiden naar wens) gooi je een beetje geraspte kaas over, plop je in de oven voor tien minuten et voila! tres bonne oeuf en cocotte pour madame.

Ik vind het altijd wel leuk om speciaal uit te pakken, met veel kleine hapjes. Het is maar een keer kerst toch? Veel plezier!
Ik zou er ook nog iets met ei bij doen (scrumbled eggs, omelet of gewoon een gekookt eitje) en wat vers fruit.

Doe je de verschillende bladerdeeghapjes? Daar kan je ook veel mee varieren, bijv. een paar met vlees, paar met vis en een paar vegetarisch, voor ieder wat wils.
Afbakbrood vind ik zo'n armoe. Weet dat veel mensen het heerlijk vinden maar de broodjes zijn vaak ongaar en eenmaal koud keihard en smakeloos. Zelf broodjes bakken, desnoods met 'een pakket'? En iets van pasteitjes met ragout erbij?
http://www.visgilde.nl/l/library/download/13638

Wat vis.

Een salade, wat kaasjes.

Een hartige taart ( kan warm, lauw of koud gegeten worden )

Gevulde eieren.
quote:schorpioentje29 schreef op 22 december 2010 @ 22:53:

Afbakbrood vind ik zo'n armoe. Als je bij de bakker zelf ongebakken brood of broodjes vraagt mankeert er niets aan, hoor. Dat lijkt totaal niet op die eigen-merk-afbakbroodjes van welke winkelketen dan ook.
http://jootje.infoteur.nl/specials/brunch.html
Onderstaande recepten zijn voor 6 personen:

Champagne cocktail:

Meng 60 ml cognac met 30 ml grand marnier en giet hierbij 450 ml droge champagne of prosecco. Verdeel dit over 6 flutes en garneer elk glas met een takje verse munt.

Tomaten-sinaasappelsoep:

Je kunt voor deze soep eventueel 800 gram gezeefde tomaten uit een pak gebruiken, maar verse zijn natuurlijk het lekkerst. Doe 1 kilogram rijpe tomaten (Italiaanse pomodori of trostomaten zijn het lekkerst) in een pan water dat net van de kook af is. Haal de tomaten na een halve minuut eruit en ontvel ze. Doe de tomaten met 3 in grove stukken gesneden voorjaarsuitjes, 1 eetlepel citroensap, 1 dessertlepel olijfolie, 2 theelepels honing, 1 theelepel kerriepoeder, 1 dessertlepel vers geraspte gemberwortel en wat zout en peper in de keukenmachine of blender. Draai alles tot een gladde puree. Doe de puree in een grote kom en voeg hier 3 deciliter vers geperst sinaasappelsap en 2 deciliter biogarde yoghurt toe. Verwarm de soep maar laat 'm niet koken, anders schift hij! Garneer de soep met in ringetjes gesneden bosui.

Wortelsalade met sinaasappel-honingdressing:

Neem een zak wortelen van de natuurwinkel. Rasp de wortelen grof met het hulpstuk van de keukenmachine. Maak een dressing van 2 eetlepels olijfolie, 1 eetlepel druivepitolie, 1 uitgeperste sinaasappel, 1 el honing, 2 tl pittige mosterd en zout en peper. Schep de dressing door de geraspte wortelen en strooi hier een handje geroosterde pijnboompitten over.

Omeletrol met waterkers:

Breek 8 eieren in een kom. Doe hierbij een scheut slagroom, maak op smaak met zout en peper en klop alles luchtig met een garde. Bak in een koekepan met anti-aanbaklaag met de helft van het ei-mengsel een omelet. Keer de omelet om en leg er een laag waterkersblaadjes op, totdat de hele omelet bedekt is. Doe een deksel op de pan en laat op zacht vuur de waterkers op de omelet 2 minuten blancheren (zacht worden). Laat de omelet op een groot bord glijden en rol hem op. Snijd de rol in schijven van 1 cm dikte en leg ze dakpansgewijs op een mooi bord. Garneer met plukjes waterkers.

Dadelmuffins uit de magnetron:

Snijd 100 gram ontpitte dadels in stukjes en strooi er een eetlepel bloem over. Doe in een kom 80 gram volkorenmeel, 40 gram bloem, 1/4 liter (biogarde) yoghurt, 100 gram stroop (bijvoorbeeld appel-peren stroop) en een snufje zout. Roer hiervan een beslag en schep de dadels erdoor. Vet hoge souflévormpjes in of gebruik papieren bakjes en giet het muffinbeslag erin. Bak de muffins op de hoogste magnetronstand 4 minuten en laat paar minuten rusten. Steek met een prikker in de muffins en controleer of ze gaar zijn.

Dit is er nodig voor de (Royal)e kerstbrunch:

We gaan er van uit dat je olijfolie, azijn, mosterd, honing, kerrie, zout en peper in voorraad hebt.

•Champagne cocktail:

1 fles droge champagne of prosecco

cognac

grand marnier

verse munt om te garneren.

•Tomaten-sinaasappelsoep:

800 g gezeefde tomaten of 1,25 kg rijpe tomaten

1 bosje voorjaarsuitjes

1 citroen

1 stukje gemberwortel

10 perssinaasappelen

1 beker biogarde yoghurt

•Wortelsalade met sinaasappel-honingdressing:

1 zak wortelen

druivenpitolie

1 sinaasappel

50 g pijnboompitten

•Omeletrol met waterkers:

8 eieren

1/8 l slagroom

1 zakje waterkers

•Dadelmuffins:

100 g ontpitte dadels

80 g volkorenmeel

40 g bloem

1 pot stroop (bijv. appel-peren)

1 beker biogarde yoghurt van 1/4 l
Ik mis idd ook de pasteitjes met ragout. Kerststol? lekker luxe beleg?
Italiaans kaastaartje met gedroogde tomaat en pesto

Voorgerecht

Bron: ReceptenWeb

• • • • • • •

Ingrediënten

4 plakjes bladerdeeg

Olie

3 tomaten, gedroogde, op olie

1 bolletje mozzarella

2 eieren

1 el. pesto

150 gr. ricotta

50 gr. kaas, Parmezaanse, geraspte

Peper, zwarte, gemalen

Bloem

Benodigde materialen

Benodigde materialen: taartvormpjes van circa 12 centimeter, wat keukenpapier, een garde, een kom, een vork en een deegroller.

Bereidingswijze

Neem bij voorkeur roomboterbladerdeeg uit de diepvries. Laat de plakjes bladerdeeg naast elkaar op het werkblad ontdooien. Vet de taartvormpjes in met olie. Droog de tomaatjes met keukenpapier en snijd ze in kleine stukjes. Snijd de mozzarella in kleine blokjes. Roer de pesto met de eieren los en roer hier de ricotta met de Parmezaanse kaas, tomaat en mozzarella door. Breng het mengsel op smaak met versgemalen peper. Verwarm de oven voor tot 220 graden Celsius. Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar op een met bloem bestoven werkblad en rol het deeg uit. Bekleed de vormpjes met het bladerdeeg. Prik de bodem met een vork enige keren in en schep het kaasmengsel in de vormpjes. Bak de kaastaartjes in de voorverwarmde oven in circa 25 minuten gaar
Gevuld Ragout Croissantje

Hollands, Brunch, 8 personen, Brood/sandwiches

Moeilijkheidsgraad: 1/5

Bereidingstijd: 25 minuten

Verwarm de oven voor op 225 graden. Vet de bakplaat in. Snijd van de bovenkant van de croissantjes een dun kapje af. Hol ze uit en leg ze steeds twee aan twee met de ruggen tegen elkaar op de ingevette bakplaat. Snijd de casselerrib in stukjes. Roer de casserrib en de roomkaas met kruiden door de champignonragout en schep dit mengsel in de croissantjes. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat de croissantjes met ragout in 15 minuten heet worden. Leg de croissantjes op de borden en knip de peterselie erboven fijn.

Ingredienten:

8 Croissants

150 Gram Casselerrib

150 Gram Roomkaas Met Kruiden

1 Blik Champignonragout

4 Takjes Peterselie

Fijngehakt

Verwarm de grill in 7 minuten voor op de hoogste stand. Was het fruit. Halveer de aardbeien en verwijder de pitten uit de kersen. Roer de zure room los met de Grand Marnier en eenderde van de honing. Schep het fruit erdoor. Roer de rest van de honing en de kokos door elkaar. Bestrijk de beschuiten met dit mengsel. Leg de beschuiten op een bakplaat en schuif deze circa 5 centimeter onder het hete grill-element. Laat het kokosmengsel in circa 2 tot 3 minuten goudbruin kleuren. Leg de gegratineerde beschuiten op de bordjes en schep de fruitsalade erop en ernaast. Garneer eventueel met toefjes slagroom.

Ingredienten:

4 Beschuitjes

250 Gram Aardbeien

250 Gram Kersen

250 Gram Frambozen

120 Ml Zure Room

2 Eetlepels Grand Marnier

2 Eetlepels Honing

4 Eetlepels Kokos

Gemalen

Slagroom
Huzarensalade

Hollands, Brunch, 8 personen, Salades

Eieren in ca. 10 minuten hard koken. Aardappelen schillen, wassen en in blokjes snijden. In pan met weinig water en zout aardappelen in ca. 5 minuten gaarkoken. Afgieten en even laten uitdampen. Appel schillen, schoonmaken en in blokjes snijden. Augurken en zilveruitjes fijn hakken. Varkensfricandeau in stukjes snijden.In kom aardappel, appel, augurk, zilverui, doperwten en vlees door elkaar scheppen. Azijn en mayonaise erdoor scheppen. Salade royaal op smaak brengen met zout en peper en tot gebruik (ca. 1 uur) afgedekt in koelkast zetten.

Bereiden

Eieren pellen en elk in 8 partjes snijden. Tomaatjes wassen en halveren. Peterselie fijn knippen.Salade als berg in midden van platte schaal scheppen en gladstrijken. Veldsla eromheen verdelen. Garneren met part-jes ei, cherrytomaatjes en peterselie.

Ingredienten:

2 Eieren

400 Gr Aardappels (Kruimig)

Zout

1 Appel (Jonagold)

3 Zoetzure Augurken

10 Zilveruitjes

200 Gr Gebraden Varkensfricandeu (Vleeswaren)

100 Gr Doperwten (Diepvries)

1 El Witte-Wijnazijn

4 El Mayonaise

Versgemalen Peper

1 Zakje Veldsla (75gr)

8 Cherrytomaatjes

3 Takjes Peterselie
Kaas Ui Hapjes

Hollands, Brunch, 4 personen, Anders

Bladerdeeg in voorverwarmde oven blind afbakken, dat wil zeggen de bladerdeeg bedekken met bakpapier en een rooster erop leggen zodat het bladerdeeg niet te hoog wordt. Uien pellen en fijnsnijden. Rookkaas in snippers snijden. Kaas in blokjes snijden. Bladerdeeg insmeren met roomkaas en met peper en zout bestrooien. Rookkaas, ui en blokjes kaas verdelen over de bladerdeeg. Bestrooien met oregano en nog even in de oven om de kaas te laten smelten. Lekker met een frisse salade.

Ingredienten:

4 Bladerdeegplakjes

2 Uien

100 Gram Kaas

2 Plakjes Rookkaas

Roomkaas

Oregano

Peper En Zout

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven