Geld & Recht alle pijlers

Samenleven en extraatjes- wat is eerlijk?

24-12-2010 11:31 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

mijn vriend en ik wonen vier jaar samen en hebben twee kinderen. Wij laten ons salaris binnenkomen op een gemeenschappelijke rekening en keren onszelf op onze eigen rekeningen daarvan maandelijks hetzelfde bedrag aan zakgeld uit.

mijn vriend heeft naast zijn vaste baan nog wat andere klussen, die hij vooral s avonds, in zijn eigen tijd uitvoert. Het geld wat hij hiermee binnenkrijt zet hij apart op zijn eigen rekening. Het gaat om behoorlijke bedragen; binnenkort kan hij zelfs een half jaar onebetaald verlof opnemen om zich op een groot project voor zichzelf te storten.

Ik zag net dat ik een paar honderd euro extra bij mijn salaris heb gekregen, eindejaarsuitkering. Vinden jullie dat dit bedrag gewoon helemaal op de gemeenschappelijke rekening moet belanden?

Of kan ik zeggen, jij hebt al best veel eigen geld, ik wil dit extraatje voor mezelf bewaren?
Voordat wij kinderen hadden, hadden summerman en ik de financiën ook gescheiden. We verdienden toen beiden goed en hoefden er eigenlijk verder ook niet over na te denken. Nu is de verhouding wel anders inmiddels. Summerman verdient zo nu en dan behoorlijke bedragen "bij" met extra werkzaamheden, deze komen ten gunste van extraatjes voor ons allemaal. Ik zou eigenlijk inmiddels best graag zien dat summerman zichzelf weer eens flink verwent, nu ik er over na denk!

Lucky me ...
Computer says nooooo
Wij werken overigens beide fulltime en verdienen nagenoeg het zelfde. Ik heb 'zijn geld' dan ook niet nodig en het het 'mijne' niet.
Nou, ik kan me je gevoel goed voorstellen hoor! Wij gooien gelukkig ook alles op één hoop. IN het begin verdienden mijn man en ik ongeveer gelijk, inmiddels heeft hij een hbo-opleiding gedaan (wat zonder mij niet gelukt was, want ik hield thuis draaiende) en werkt hij meer uren. Ik ben minder gaan werken door ziekte en meer druk thuis, omdat hij meer werkt.

Als ons inkomen zouden scheiden, zou ik er dus behoorlijk op ingeleverd hebben, en hij profiteren.

EN nu jij dus je niet prettig voelt op het werk en hij, doordat hij kan bijklussen, een half jaar kan stoppen met werken.. sja.. ik zou dit zéker niet fijn vinden.

maar of jouw gevoel, met de gemaakte afspraken, eerlijk is? Dat moet je samen uitvechten. Bespreek dit op deze manier met hem. Misschien ziet hij mogelijkheden dat hij minder gaat werken (met wel klussen thuis) waardoor jij mogelijkheid krijgt om je ergens anders op te oriënteren?
Later is nu
Stel dat er een enorme uitgave op jullie pad zou komen, zou hij dan bereid zijn om het van zijn geld te doen?
We zijn niet getrouwd, iemand schreef man en daar reageerde ik op. hebben wel een samenlevingscontract.
quote:Solveig schreef op 24 december 2010 @ 11:57:

[...]

Nou ja, ik snap dat wel, op de manier waarop TO het doet. Dan heb je gewoon beiden een vrij te besteden bedrag, en dan is de rest gezamelijk. Ik kan me voorstellen dat er relaties zijn waarin geld een issue is en dat er bijvoorbeeld ruzie komt over weer een nieuwe gadget of weer een nieuw paar laarzen, als het van de gezamelijke rekening komt. Als je elkaar 'zakgeld' geeft dan heb je eigen geld, hoef je geen verantwoordeing af te leggen. Ook wel handig als je een relatie hebt waarin de één makkelijk geld uitgeeft en makkelijk (onnodige) dingen voor zichzelf koopt en de ander juist zuiniger is en liever wat langer nadenkt. Dan kun je zomaar hebben dat de één heel veel ged opmaakt en de ander niets.

In mijn relatie zijn dat soort dingen allemaal ongeveer gelijk en wij letten echt niet op wat de ander koopt en of dat wel nodig was (binnen redelijke grenzen) dus we krijgen er ook geen ruzie over.

Ja, wij overleggen over grotere aankopen maar verder doet hij maar als hij pleased en ik idem dito, werkt goed.

Wij verdienen nu evenredig maar dat is niet altijd zo geweest, toch is alles altijd op een hoop gegaan en ik doe de financien dus geef altijd even een belletje wat er nog vanaf kan, zeg maar, dan weet hij hoe of wat.
quote:Moep schreef op 24 december 2010 @ 12:00:

Dat laatste, over je werk wel en niet leuk vinden, is een gevoelskwestie en mijn vriend kan er natuurlijk ook niets aan doen dat ik baal van mijn werk, en hij niet.. Ik denk dat dit erg meespeelt bij jou. Dit gaat minder of je man en meer over dit. Misschien denk jij iets als "die rotbaan, altijd gezeur en ik krijg al zowat niks betaald en dan krijg ik eindelijk een minimaal bonusje en dan moet ik die nog delen ook." Is er geen mogelijkheid om eens rond te kijken naar een andere baan? Of een studie/bijscholing te volgen zodat je naar een andere branche kunt? Want om nou op deze manier nog 20-30 jaar in het arbeidsproces te zitten...
Lekker dat je partner zoveel extra geld heeft. Als de wasmasjien het begeeft, koopt hij dan een nieuwe?

Ga een opleiding volgen waardoor je zelf ook extra kunt verdienen!
Wat is er nou eigenlijk aan de hand? Gaat het slecht tussen jullie? Ben je bang dat hij er met die 10.000 euro vandoor gaat?

Of is je man gewoon aan het sparen zodat jullie straks lekker op vakantie kunnen,of je huis opknappen of wil hij misschien een motor of een bootje kopen?

Stel dat jij graag een bank van 3000 euro zou willen hebben, moet je dat dan van je eigen geld doen of betaalt hij mee?

Wij gooien gewoon alles op 1 hoop,maar ja, wij hebben samen niet eens 1000 euro aan spaargeld. Had mijn vriend maar 10.000 euro op zijn spaarrekening zeg!
En hebben jullie geen gezamenlijke spaarrekening?
quote:Moep schreef op 24 december 2010 @ 12:00:

Waarom de extraatjes van mijn man niet, ik denk omdat het niet echt extraatjes In maar gewoon geld waar hij hard voor werkt in zin eigen tijd. Hij doet superveel in huis en gaat pas werken als we samen de kinderen in bed hebben gelegd.

Maar inderdaad, het voelt voor mij niet helemaal goed meer.

Ik denk omdat de verhouding scheef is. Hij heeft een eigen rekening met tienduizenden euro's . ik heb duizend euro eigen spaargeld. Ik werk in een sector waarin je sowieso minder verdient dan mijn man, en hij vindt zijn werk superleuk, het voelt voor hem niet een als werken terwijl ik het helemaal niet naar mijn zin heb op mijn werk.

Dat laatste, over je werk wel en niet leuk vinden, is een gevoelskwestie en mijn vriend kan er natuurlijk ook niets aan doen dat ik baal van mijn werk, en hij niet..

En ik wil ook niet inhalig lijken, maar het voelt gewoon niet helemaal goed maar ik kan het niet goed uitleggen waar het aan ligt zonder inhalig te lijken. Of misschien ben ik dat wel gewoon..

Dit zou mijn verhaal kunnen zijn en ik herken je gevoel volledig. Behalve het gedeelte over de baan, ik vind mijn baan wel heel leuk, maar verdien minder omdat ik minder werk (samen afgesproken) en hij in een andere branche werkzaam is.

Het is een rare kwestie, je komt in principe niets te kort maar het voelt gewoon niet goed. Bij mij speelt mee dat ik altijd mijn eigen geld heb verdiend, opgevoed ben met het idee dat je zelfstandig moet zijn en daar handel ik nu ook naar. Maar het blijft een raar gevoel als ik bij de H&M koopjes-shop en zijn bankrekening bijna uitpuilt. Geen tips, maar lees met veel interesse mee.
quote:Haley schreef op 24 december 2010 @ 12:08:

[...]

Spijker op de kop Haley! Het gaat natuurlijk niet echt om het geld, maar om waar het voor staat. Ik voel mij ook minder 'samen' in de relatie dan mensen die wel alles op een hoop gooien en alles samen delen. Howel dat ook weer nadelen heeft. Ik geef nu eenmaal liever en makkelijker geld uit aan kleren en gezellige spullen voor in huis. Als we dat allemaal zouden delen, zou ik de hele tijd het gevoel hebben me daarover te moeten verantwoorden.

Ik denk dat dit erg meespeelt bij jou. Dit gaat minder of je man en meer over dit. Misschien denk jij iets als "die rotbaan, altijd gezeur en ik krijg al zowat niks betaald en dan krijg ik eindelijk een minimaal bonusje en dan moet ik die nog delen ook." Is er geen mogelijkheid om eens rond te kijken naar een andere baan? Of een studie/bijscholing te volgen zodat je naar een andere branche kunt? Want om nou op deze manier nog 20-30 jaar in het arbeidsproces te zitten...
Ik vind het toch wel raar dat in een huwelijk, in gemeenschap van goederen, de één 10.000 spaargeld heeft en de ander 1000 eigenlijk, gewoon, gevoelsmatig. (tenzij dat dus buiten het 'gewone' sparen om gaat en er apart gespaard wordt voor vervanging van de auto, of als je beiden hetzelfde bedrag krijgt, maar de een geeft alles uit en de ander spaart alles op)
Hallo Moep,

Volgens mij is het niet een kwestie van eerlijk of niet eerlijk.

Volgens mij heb je er gewoon moeite mee dat je man de vruchten van zijn succes niet met je wilt delen en helemaal voor zichzelf wilt houden.

Vraag jezelf het volgende af:

Wat zou jij doen in zijn positie? Zou je ook een half jaar verlof nemen of iets helemaal alleen voor jezelf doen of zou je samen bedenken wat je met dat geld zou gaan doen?

Ik zou er ook moeite mee hebben als mijn man het geld geheel aan zichzelf zou spenderen.

Als ik zelf zo veel zou hebben gespaard, dan zou ik liever samen een leuke dure lange vakantie willen boeken of zo, maar ik kies dan de bestemming.

Of beiden parttime gaan werken. De een misschien wat minder dagen dan de ander.

Bedenk goed wat jij zou doen als jij in zijn schoenen stond en bespreek gewoon eerlijk wat je denkt en voelt.

Mannen hebben vaak helemaal niet in de gaten wat hun manier van denken en handelen teweeg brengt bij de vrouw. :-)

Maar volgens mij gaat hij dat geld niet gebruiken om een half jaar lekker te luieren, maar om een project te starten om uiteindelijk nog meer geld te verdienen? In dat geval spendeert hij het geld niet geheel aan zichzelf.

Misschien ziet hij het helemaal niet als geld uitgeven aan zichzelf, maar om iets op te bouwen voor jullie samen?

Zal het geld wat dat gaat opleveren in de toekomst misschien wel aan jullie beiden gespendeerd gaan worden?
quote:dreamer schreef op 24 december 2010 @ 12:05:

EN nu jij dus je niet prettig voelt op het werk en hij, doordat hij kan bijklussen, een half jaar kan stoppen met werken.. sja.. ik zou dit zéker niet fijn vinden.

Maar haar vriend is er toch niet voor verantwoordelijk dat zij een baan heeft waar ze zich niet goed voelt? Hij houdt haar toch niet tegen om van baan te veranderen?

Ik vind het niet gek dat hij, door extra te werken, straks het geld heeft om een half jaar vrij te nemen en zich op een project voor hemzelf te storten. Financieel heeft zij er niets meer of minder om, want hij heeft ervoor gespaard om deze periode financieel te overbruggen.

Ik zou het extraatje in jouw geval wel op je eigen spaarrekening zetten TO.
Ik zou al jullie spaargeld op een gezamenlijke spaarrekening zetten en als er dan iets nodig is wat voor jullie beide is dat overleggen. Dus gewoon inkomen op gezamenlijk rekening, bedragen per maand naar jullie eigen rekening en al het extra's naar een gezamenlijk spaarrekening. Lijkt mij het meest logische en het meest netjes.
quote:Scuba schreef op 24 december 2010 @ 13:16:

Ik zou al jullie spaargeld op een gezamenlijke spaarrekening zetten en als er dan iets nodig is wat voor jullie beide is dat overleggen. Dus gewoon inkomen op gezamenlijk rekening, bedragen per maand naar jullie eigen rekening en al het extra's naar een gezamenlijk spaarrekening. Lijkt mij het meest logische en het meest netjes.

Niet mee eens.

Hij werkt extra in zijn vrije tijd omdat hij een half jaar onbetaald verlof wil nemen. Waarom zou dat extra geld dan op een gezamenlijke rekening moeten?

Ik ben het er wel mee eens dat, als vriend extra kan werken doordat TO dit mogelijk maakt, een deel van het extra geld naar een gezamenlijke rekening zou gaan.
Bij ons gaat alles op één grote hoop.
Hij werkt iedere avond extra en heeft zodoende zijn spaarrekening 'gespekt'. Jij vind het lekkerder om 's avonds gewoon vrij te zijn. Nu wil hij van het gespaarde geld een half jaar vrij nemen om een project te doen. Wat voor project is dat dan en heeft hij alleen daar baat bij of jij ook?

Ik zie eigenlijk niet direct hoe dit oneerlijk is of op welke manier jij hierbij in schiet. Hij heeft in mijn ogen gewoon meer uren gedraaid in kortere tijd en neemt zijn vrije tijd op een ander moment op.

Oftewel: uiteindelijk werken jullie evenveel, dragen evenveel bij en hebben uiteindelijk ook evenveel vrije of eigen tijd?
Wij hebben ieder ons eigen geld en betalen de gezamenlijke kosten samen. Mijn geld komt dus binnen op mijn rekening. Ik verdien iets meer, dus draag iets meer bij aan de kosten, maar verder heeft ieder zijn eigen geld. Bonussen delen we juist vaak weer wél, zo betaalde hij voor mij een keer mooie kleding van de zijne, en ik een vliegticket voor hem van de mijne. Hoe hoger de bonus, hoe meer je weggeeft :-).

Ik zou niet graag al het geld delen en wil ook graag dat we altijd ongeveer evenveel blijven werken en verdienen. Als dat uiteenloopt omdat de één niet meer kan werken of voor de kinderen zorgt dan vind ik wel dat je daarvoor moet compenseren (dat zou ik bv in geval van arbeidsongeschiktheid ook met liefde doen!). Maar als hij meer werkt+overwerkt in principe niet. Hoewel ik me kan voorstellen dat dat op een gegeven moment raar gaat voelen, als zijn spaarrekening uitpuilt en hij er chique bijloopt, terwijl jij koopjes sprokkelt en niks overhoudt. Dan is een goed gesprek wel nodig, en zou ik gewoon benoemen dat dit zo niet erg 'samen' voelt.
Ik vind het juist ideaal een eigen rekening te hebben. Vooral met cadeautjes kopen is het leuk dat hij niet direct kan zien dat er iets af is. Andersom geldt dat voor mijn cadeautjes net zo. En ik heb prima inzicht in m'n eigen financiën. Het geeft me een prettig gevoel dat ik precies weet wat ik iedere maand binnen krijg en wat ik kan uitgeven.

Omdat ik maar twee dagen werk en mijn vriend naast zijn fulltime baan ook nog bijklust, krijg ik af en toe wel wat extra's van hem. Als ik leuke schoenen heb gezien bijvoorbeeld, of iets anders. Ik vind dit prima. Anderen gruwelen misschien van zo 'n constructie, ik ben er blij mee.
Hier alles op een grote hoop en een beetje zakgeld voor onszelf (maar daar willen we vanaf). Mijn 13e maand gaat volledig naar onze spaarrekening. Als we dat willen gebruiken doen we dat voor gezamenlijke dingen (zoals deze keer een weekendje weg en onze bruiloft).

Als ik bijvoorbeeld freelance erbij zou werken dan zou ik het geld ook voor ons samen houden, why not? Als ik onbetaald verlof zou nemen om voor mezelf te beginnen komen daar ook weer inkomsten uit toch? En dat zou in ons geval weer op onze gezamenlijke rekening komen.
quote:Moep schreef op 24 december 2010 @ 11:31:

Hallo,

mijn vriend en ik wonen vier jaar samen en hebben twee kinderen. Wij laten ons salaris binnenkomen op een gemeenschappelijke rekening en keren onszelf op onze eigen rekeningen daarvan maandelijks hetzelfde bedrag aan zakgeld uit.

mijn vriend heeft naast zijn vaste baan nog wat andere klussen, die hij vooral s avonds, in zijn eigen tijd uitvoert. Het geld wat hij hiermee binnenkrijt zet hij apart op zijn eigen rekening. Het gaat om behoorlijke bedragen; binnenkort kan hij zelfs een half jaar onebetaald verlof opnemen om zich op een groot project voor zichzelf te storten.

Ik zag net dat ik een paar honderd euro extra bij mijn salaris heb gekregen, eindejaarsuitkering. Vinden jullie dat dit bedrag gewoon helemaal op de gemeenschappelijke rekening moet belanden?

Of kan ik zeggen, jij hebt al best veel eigen geld, ik wil dit extraatje voor mezelf bewaren?

Ik heb niet alle reactie gelezen maar reageer alleen even op deze opening.

Ik kan me altijd weer verbazen over dit soort dingen. Je woont toch samen? Je hebt zelfs kinderen samen? Waarom moet alles dan zo verdeeld worden ivm het kopen van 'extraatjes'? Wat is er mis mee om alles op de grote hoop te gooien en gewoon met elkaar te overleggen als je iets wil kopen? Mijn man krijgt naast zijn gewone salaris ook wel eens wat extra geld binnen ivm opdrachten die hij doet. Dat geld besteden wij ook gewoon gezamenlijk. Soms gaat het op aan de boodschappen en soms zegt ie: ik wil dat graag hebben, zal ik dat morgen kopen?

Als je een relatie hebt (en serieus blijkbaar, gezien jullie ook kinderen hebben) dan gun je elkaar toch alles. Ik zou dat vervelend vinden dat ik heel veel zou verdienen en hij een stuk minder, en dat ik dan maar constant leuke dingen voor mezelf kan kopen of weekendjes met vriendinnen weg kan gaan, en hij kan dat niet omdat hij minder verdient. Dus nee hoor, gewoon alles op de grote hoop en samen kijken waar jullie het geld aan uitgeven.
Ik ben het niet met je eens, zie voorgaande post. Leuk als je een verrassing voor je man hebt geregeld en hij zegt: 'weet ik schat, het geld was er al af!' Daar is toch niks leuks aan?

Zo gek is het niet hoor, aparte rekeningen. Het is maar net wat jou aanspreekt.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 24 december 2010 @ 11:51:

Wij doen het andersom. Salaris komt binnen op de eigen rekening en we storten een evenredig deel naar de gezamelijke rekening waarvan de hypotheek en andere vaste lasten betaald worden.

Zo is dus alles wat overblijft van jezelf.Maar hoe gaat dat dan met sparen? Je maakt geld over voor de vaste lasten en wat overblijft is voor jezelf. Stel nu dat jij (bijna) niks opmaakt van wat er voor jou overblijft en jouw man/vriend maakt al zijn geld op aan luxe extraatjes.. kan jou dat dan niks schelen want het is zijn eigen geld? Of storten jullie van tevoren ook alvast een bedrag voor sparen naar de gezamenlijke rekening?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven