pffff, moe van al die positiviteit!!!

28-12-2010 19:12 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er zooooo moe van af en toe. Er zijn zoveel mensen die alles maar in een positief vaatje stoppen. En begrijp me niet verkeerd, positiviteit is goed maar soms zijn dingen gewoon kut!

Ik doel op de volgende voorbeelden:

- man van 90 overleden, nabestaande wordt getroost met de woorden dat hij wel een mooie leeftijd had om te overlijden

- deuk in mijn auto geschopt, tja heb ik even geluk dat ik geen nieuwe auto had

- als iemand in het voorstadium van baarmoederhalskanker zit, moet degene blij zijn dat zij in het voorstadium zit

en zo kan ik er nog wel wat voorbeelden opnoemen. Sommige dingen zijn gewoon klote en daar mag je best even meezitten. Altijd alles positief draaien, vind ik persoonlijk je kop in het zand steken. En ik denk dat je soms dingen negatief moet zien/ervaren om er sterker uit te komen.

Hoe denken jullie hierover en hebben jullie last van deze positiviteit?
Ik heb een vriendin gehad die ook alles positief zag. Soms wil je gewoon even lekker klagen en balen.
Ik sta ook zo positief in het leven.

Voor mij werkt dat het beste. Het is niet je kop in het zand steken, maar negativiteit lost niets op.

Je mag je uiteraard zwaar ellendig voelen, maar als je het positief kunt bekijken, waarom zou je het dan negatief gaan bekijken?
Ben het met je eens. Ik word soms ook wel moe van die eeuwige optimisten. Heb ook het idee dat het dezelfde mensen zijn die geen 'nee' kunnen/durven zeggen.

Soms even dippen is niets mis mee, maar dus wel met mate, niet té zwaar op de hand en vooral geen anderen meesleuren in het (tijdelijke) pessimisme.

Overigens kost het me meer moeite om pessimistisch te zijn/doen, dan optimistisch te blijven...
Overigens vind ik niet dat een ander ook alleen maar positief hoeft te zijn. Als een ander zich rot voelt snap ik dat volkomen en heb daar alle begrip voor. Ik zou een ander dus nooit die positiviteit aanpraten. Ik gebruik dat alleen voor mijzelf.
Herkenbaar, ik vraag mij altijd af of

die mensen ook zo positief blijven als

ze zelf in de shit zitten.
Oh ja ik snap precies wat je bedoeld. Mijn collega is ook zo, die ziet alles positief en alles moet ook positief zijn. Er komt geen eind aan, als ik over iets wil klagen mag het niet, of word het weer mooier gemaakt dan het is.

Je kan niet alles positief bekijken, soms zijn dingen zwaar shit. Dan wil ik daar mijn ei over kwijt kunnen zonder dat iemand een cliche naar mijn hoofd gooit als: ach het kan altijd erger.

Ik herken het dus heel erg, mijn moeder kan er ook wat van met die positieve draai aan alles.

Ik vind het vreselijk naief, vaak heeft ze ook een enorme plaat voor haar hoofd met dingen omdat ze alles zo mooi ziet.

Ik ben een realist, ik zie dingen zoals ze zijn. Soms zijn dingen negatief. Niet alles is positief.
quote bommi:

Ik ben ook geen voorstander van iets negatief bekijken, maar tegenwoordig worden we overspoeld met de positiviteitsgoeroe's waarbij sommige nog zeggen dat je zelf de negativiteit heb aangetrokken. Dat gaat mij te ver.

Waar mijn frustratie in mijn opening een beetje overgaat is dat ik soms het medeleven mis van mensen. Als ik, een vriendin, Pietje of Klaasje iets vertel waar een negatieve lading aanzit (zoals de voorbeelden die ik gaf) word dit direct omgezet naar iets positiefs. Maar soms is iets toch gewoon klote?
Mensen zeggen vaak positieve dingen omdat ze het moeilijk vinden om een ander in de shit te zien. Een positieve insteek maakt de situatie vaak iets luchtiger.

En tsja, het glas zit altijd half vol en half leeg. Ik kijk zelf meestal vanuit 2 hoeken. Is het vandaag leeg, dan is het morgen meestal weer vol. Of andersom. In het negatieve blijven is vaak weinig constructief, maar je hebt het vaak wel nodig om daarna het zonnetje weer te kunnen zien.
bedankt voor de reacties! (en zo snel,haha)

gelukkig ben ik niet de enige die me er aan kan storen....
Nee, eigenlijk niet. Ik vind de positieve houding wel valide in deze drie gevallen.
Ik ben trouwens geen ras pessimist maar ook geen ras optimist.

Heb soms hele goede dagen, soms slechte. Soms zie ik dingen goed, soms slecht. Maar vind realisme wel erg belangrijk.
Ik haat klagen, doet me denken aan van die ouwe besjes in een bejaardenthuis.

Maarja doe er soms wel aan mee, lucht wel eens heerlijk op..

Maar toch sta ik erg positief in het leven.

maar wordt geen zeurkous, blehh

Zo'n zure, waarbij het nooit goed is.
quote:bommi schreef op 28 december 2010 @ 19:17:

Overigens vind ik niet dat een ander ook alleen maar positief hoeft te zijn. Als een ander zich rot voelt snap ik dat volkomen en heb daar alle begrip voor. Ik zou een ander dus nooit die positiviteit aanpraten. Ik gebruik dat alleen voor mijzelf.daar vind ik idd ook niets mis mee.
Dat noemen ze bagatalliseren.
Dat je zelf niet zo positief bent, prima, maar in de gevallen die je beschrijft zou ik precies hetzelfde kunnen zeggen of denken. Dat is echt niet hetzelfde als voorbijgaan aan iemands verdriet, maar als bijv. iemand van 90 overlijdt is dat erg, want iemand wordt gemist, maar kom op, als je op je 90e al niet meer mag overlijden, wanneer dan wél? Dus ja, ik zou dan zomaar ook kunnen zeggen dat het een mooie leeftijd was. (sterker nog, bij mijn oma hebben we allemaal gezegd dat het ook wel 3 jaar eerder had mogen gebeuren en dat het fijn was dat ze overleden was, ondanks het verdriet dat ze er niet meer was).

Waarom je ergeren aan mensen die dingen wél positief kunnen bekijken. Het is meestal niet eens geforceerd, maar gewoon de manier waarop sommige mensen denken. Ik denk ook zo, mijn man juist niet, maar met beiden is toch niets mis?
Zelf ben ik ook zo'n optimist en ik kan wel begrijpen dat je dat vervelend vindt. Ik vind het soms moeilijk om het vanuit het standpunt van een niet-optimist te bekijken.

Voor mij is optimisme een manier om met dingen om te gaan, andere mensen bekijken de zaken liever zoals ze zijn. Daar heb ik ook veel respect voor. Je moet soms inderdaad even je optimisme laten varen en de dingen bekijken zoals ze echt zijn, op die manier kan je vervelende dingen het beste bekijken en voor jezelf oplossen.
Ik heb ook een vriendin die altijd alles om moet draaien naar iets positiefs. Dan bel je haar op om even flink uit te huilen of ergens je stoom over af te blazen en dan krijg je van die relativerende dooddoeners... Vreselijk.

Ik zeg dan ook wel letterlijk dat ik gewoon even zin heb om te zeiken maar ze heeft gewoon moeite met verdriet/boosheid.

Dus ik bel voortaan maar een andere vriendin :-) en deze houd ik voor de leuke dingen
Een stoptreinen heet niet meer een stoptrein, maar een 'sprinter'.

De trein heeft geen 10 minuten vertraging meer, maar: "vertrekt over 10 minuten". Die 10 minuten vind ik niet erg, die positieve verdraaing van de realiteit wel.
2x
anoniem_97073 wijzigde dit bericht op 28-12-2010 19:33
Reden: 2x
% gewijzigd
quote:Yoie schreef op 28 december 2010 @ 19:18:

Herkenbaar, ik vraag mij altijd af of

die mensen ook zo positief blijven als

ze zelf in de shit zitten.

2 jaar geleden ontslag gehad: check

Miskraam gehad: check

Schoonvader overleden: check

Moeder kanker gehad: check

Schoonmoeder kanker gehad: check

Vader alcoholist: check

Moeder en vader in echtscheiding: check.

En toch blijf ik positief. Wat heb je eraan om het leven negatief te benaderen? Dingen gaan nou eenmaal zoals ze gaan en daar kan je heeeel lang bij stil staan, maar dat kost je alleen maar energie. Kan je maar beter het beste ervan maken.
echt he... gewoon allemaal ff je bek houwe!!

Ik heb trouwens precies het tegenovergestelde en da's niet om ruzie te maken ofzo, maar ik word dan weer zo moe van die mensen die altijd alles maar negatief benaderen.
quote:Solveig schreef op 28 december 2010 @ 19:27:

Dat je zelf niet zo positief bent, prima, maar in de gevallen die je beschrijft zou ik precies hetzelfde kunnen zeggen of denken. Dat is echt niet hetzelfde als voorbijgaan aan iemands verdriet, maar als bijv. iemand van 90 overlijdt is dat erg, want iemand wordt gemist, maar kom op, als je op je 90e al niet meer mag overlijden, wanneer dan wél? Dus ja, ik zou dan zomaar ook kunnen zeggen dat het een mooie leeftijd was. (sterker nog, bij mijn oma hebben we allemaal gezegd dat het ook wel 3 jaar eerder had mogen gebeuren en dat het fijn was dat ze overleden was, ondanks het verdriet dat ze er niet meer was).

Waarom je ergeren aan mensen die dingen wél positief kunnen bekijken. Het is meestal niet eens geforceerd, maar gewoon de manier waarop sommige mensen denken. Ik denk ook zo, mijn man juist niet, maar met beiden is toch niets mis?

Nou ik wil niet zeggen dat ik zelf niet positief ben, maar ik zie niet in waarom we altijd de neiging hebben om mensen met verdriet of frustratie te troosten met iets positiefs.

Dat je zelf dingen positief kan draaien en je daarbij prettig voelt, vind ik helemaal goed. Dat is voor iedereen anders.

Om nog maar een voorbeeld te noemen van mijzelf: Mijn moeder was overleden toen ik 21 was en daar was ik helemaal kapot van. Er waren talloze mensen die zeiden dat ik blij moest zijn dat zij overleed toen ik 21 was (want zo had ik haar bewust meegemaakt) en dat ik wel al twee jaar afscheid (ziektebed) had kunnen nemen. Tja eerlijk gezegd zat ik toen niet op die positiviteit te wachten....
ben het wel eens, als iets kut is mag het ook zo worden benoemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven