Callcenters, callcenteragents enz enz.

27-11-2007 22:29 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn echt berucht. Mensen gooien de hoorn al op de haak als ze je toontje horen. Je bent een trut en een telefoonterrorist! En toch verkopen bedrijven zo gigantisch veel over de telefoon, van verzekeringen tot tijdschriften, echt alles! Ik ben erg benieuwd hoe er nu eigenlijk over die branche in het algemeen, de mensen die er werken enz word gedacht. Zijn we echt zo gehaat, en zo ja, waarom kopen jullie dan nog steeds zoveel over de telefoon?

En voor de callcenteragents onder ons, voel je je wel eens schuldig als je een oud vrouwtje iets hebt aangesmeerd? Of maakt het je werkelijk helemaal niks uit?
Ambrosia, waarom wordt er meestal gebeld rond etenstijd door callcenters? Doen ze dat expres rond die tijd? Dat is namelijk waar ik me het meeste aan erger, dat ik mijn biefstukje weer niet op tijd om heb kunnen draaien omdat de telefoon ging.

Call Centers werken de hele dag van 900 tot 2100 uur.Maar als je overdag werkt en dan dus nooit thuis bent heb je dus vaak kans dat de computer je nummer rond etenstijd belt.Zo lijkt het of je altijd tussen 1700/2100 wordt gebeld.
quote:yasmijn schreef op 01 december 2007 @ 12:46:

En dat je niks bestelt via postorderbedrijven. Dingen invult op internet. Of waar dan ook je nummer achterlaat, want alles en iedereen verkoopt je nummer aan callcenters.Zo is het. Zelfs de gemeente verkoopt doodleuk je nummer als ze dat van je los weten te krijgen. Zo heb ik regelmatig zo'n bureau aan de lijn op mijn mobiel en toen ik na een paar keer vroeg hoe ze aan mijn nummer kwamen, zei de dame in kwestie: "Van de gemeente gekocht!" Had ik nu maar zelf teruggebeld in plaats van me laten terugbellen.
@mieshka, zelfs de kpn verkoopt de telefoonnummers!

En anders belt de computer willekeurige cijferreeksen, ook erg irritant, als je te snel opneemt krijg je niemand aan de lijn
Oh ja en die leuke bel en win spelletjes van oa de viva, daar verkopen ze ook je gegevens van door
Ik werk niet in de sales, maar als enqueteur. Al hoop ik dat deze week nog een nieuwe baan kan vinden, want heb me vanochtend ziek gemeld omdat ik het echt niet kon opbrengen om vandaag weer 200 keer 'hallo, ik ben die en die van dat en dat bedrijf' te zeggen. Saaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiii..............
quote:_Sungirl_ schreef op 28 november 2007 @ 03:41:

Ik werd laast ook weer eens gebeld en ik dacht nou laat ik eens een x naar het verhaal luisteren inplaats van wat ik normaal altijd doe gelijk uitdrukken dus dat grietje haar verhaal ging over een of andere hypotheek of ik niet wou veranderen blablabla zij haar verhaal klaar toen zei ik hebben jullie verder geen informatie want ik woon in een huurhuis hahahahahahahahahaha kijk als me bellen mogen ze dat wel eerst goed uitzoeken.Dus we gaan het voortaan maar gewoon gelijk weer uitdrukken.Dit is echt een hele goeie!ik heb me rot gelachen!
Ja inderdaad die enquetes en u heeft mogelijk gewonnen kwisjes

niet aan beginnen!
Ook een keer door RWE gebeld en ik moest toen zinnetjes beantwoorden met ja of nee. het was geheel vrijblijvend werd er

gezegd.de week daarop lag er een envelop dat ik al een produkt

bij hun gekocht had en dat ze me over gingen schrijven.wat?

ik meteen een brief opgesteld dat ik dat niet wilde en aangetekend

verstuurd!een paar dagen later kreeg ik een bevestiging dat het

geannuleerd was.maar als je niet uitkijkt zit je er mooi aan vast!

je moet goed uitkijken maar het beste is meteen de verbinding verbreken!
quote:anoniem168688160 schreef op 01 december 2007 @ 12:38:

Ik word echt nooit gebeld door callcenters. M'n vriend héél af en toe. Hoe dat komt? Geen idee. Misschien omdat we geen vaste huistelefoon hebben?Nee hoor heeft er niets mee te maken ik wordt ook regelmatig gebeld en ik heb een GSM.ik ben alleen onzorgvuldig geweest met het achterlaten van mijn tel nummer ergens op een site waarschijnlijk.
quote:Vl43inder schreef op 28 november 2007 @ 05:57:

Toen ik nog studeerde had ik een keer een jongen van een callcenter aan de telefoon die me allemaal vragen over energiezuinigheid stelde (enquete dus). Uiteindelijk was het een heel gezellig gesprek, het heeft wel drie kwartier geduurd volgens mij.

Toen ik een jaar of 15 was deed ik ook een keer mee aan een enquete, na het noteren van mijn leeftijd vroeg de callcentermedewerkster of mijn inkomen boven of onder modaal

was...........................duuuuuuuuuuuuh.

Nog een leuke, een enquete over de reclame van de NS:

Meisje callcenter: Ken je die reclame van allemaal verschillende mensen indezelfde coupe (ze sprak het uit als koep)?

Ik: Zou een beetje raar zijn als het allemaal dezelfde mensen waren. Hoe bedoel je trouwens koep?

Meisje callcenter: Nou, in een trein met van die bankjes enzo

Ik: Oh, coupé! De hoeveelste ben ik voor jou vandaag?

Meisje callcenter: Ben net begonnen

Ik: Gelukkig, het is coupé!!!!!!!! Reclame ken ik niet.

Meisje callcenter: Nou, dan heb ik verder geen vragen, bedankt voor uw medewerking.

Wow

Enquetes vind ik wel leuk, verkooptoestanden zijn verschrikkelijk. Mijn man geeft altijd als antwoord "Dat is voor jou niet belangrijk" op iedere waarom-vraag.

Da,s een goeie een koep met allemaal verschillende mensen

hahahahaha...............een dom blondje misschien?
Je zit te reageren op een topic uit 2007...ik denk dat het die mensen (als ze hier nog zitten) geen reet meer boeit wat je te zeggen hebt. En je upped de hele tijd alleen maar oude topics over callcenters. Wat wil je? Heb je je speciaal geregistreerd om dit soort onzinnige reacties te geven?
quote:boompje schreef op 29 november 2007 @ 18:33:

Pfft, ik heb ook bij een callcenter gewerkt, 1 avond om precies te zijn. Vreselijk. Moest hypotheken verkopen. Het begon gelijk al, we moesten zeggen dat we terugbelden nav een enquete die ingevuld zou zijn, (dat was dus helemaal niet zo) en dan proberen je product door te strot te drukken.

Echt niets voor mij. Ik heb het na die ene avond dan ook voor gezien gehouden. Als ik gebeld word ratel ik snel mijn zinnetje af dat ik geen interesse heb en hang dan op, geen speld tussen te krijgen.Het is een echte hondebaan begrijp ik uit alle reacties.
Toevallig heb ik ook nog even voor een callcenter gewerkt en moet zeggen dat de verdiensten helemaal niet slecht waren. Vette bonussen op behaalde sales. Pakte pd toch al snel 150,- extra op mijn normale salaris dus zo'n hondenbaan was het niet.

Ligt natuurlijk wel aan de campagnes. Ik deed lotterijen en goede doelen. Verstand op nul en scoren! Niet linksom dan maar rechtsom en altijd de respondent aan het woord laten. Na 4 maanden een betere baan gevonden dus toen hield het op, maar heb ontzettend gelachen daar.

Vergeet het IVR niet!
Het spijt me dat ik dit weer omhooggooi, maar ik was eens nieuwsgierig naar wat mensen 'op het internet' vonden van callcenterwerk. Dus na wat gegoogle heb ik dit aandachtig doorgelezen en ik wil even reageren.

Ten eerste zal ik me even voorstellen; ik ben een student, 18 jaar en ik ben dus callcenter-agent. Ik bel outbound (koud) voor de Lotto, om mensen Lotto-abonnementen e.d. te verkopen. Doe het puur als bijbaantje, het betaalt super voor mijn leeftijd, heb nog nooit zulke leuke teamleiders en collega's gehad.

In ieder geval, wat me aan dit topic opvalt, valt me ook al op aan de telefoon tijdens het werken. De 'simpele zielen' in mijn ogen zien alleen maar het kwaad in callcenter-werk. Het is een kutbaan, mensen die er werken zijn arrogant, bijdehand, en luisteren niet naar wat je te zeggen hebt. Ik ken geen één collega van mij die in dat plaatje past. Integendeel, de contactpersoon (persoon die we opbellen) is juist degene die meestal voldoet aan die beschrijving. Als mensen het vervelend vinden gebeld te worden en ze zeggen dit op een normale manier, dan leg ik ze rustig uit dat ik ze dan kan doorverbinden met het bel-me-niet register zodat ze na max. 6 week geen telefonische verkoop meer krijgen. Vaak is het antwoord dan iets in de trend van: "NOU MOET JE EENS GOED LUISTEREN ROTJOCH, WAT ZEG IK NOU, GEEN INTERESSE". "Dat begreep ik al, het bel-me-niet register is er om te zorgen dat u niet meer van dit soort vervelende telefoontjes krijgt". "BEN JE DOOF? GEEN INTERESSE" *klik*.

Als je een fatsoenlijke agent bent, heb je leuke gesprekken, waar je ook voor belt, (het motto van onze teamleiders is: "Ookal zouden we mensen opbellen om paperclips te verkopen, als je een gezellig gesprek hebt kopen ze het uiteindelijk toch wel.") je verkoopt niet aan mensen op leeftijd die geen idee hebben waar ze aan beginnen, en je gaat mensen niet met opzet inplannen voor een terugbelafspraak om ze te treiteren.

Waar ik me vooral aan stoor is de mensen die zichzelf 'te belangrijk' vinden om max. 2-3 minuutjes van hun tijd te besteden aan een gesprek met een agent zoals ik. Wij zien van tevoren niet of je al vaak benaderd bent, wij zien van tevoren niet dat je niet houdt van gokken, wij zien van tevoren niet of je op werk/in de winkel/aan het eten bent. We bellen vooral 's avonds omdat de meeste mensen dan bereikbaar zijn.

Daarnaast zijn er ook wel degelijk mensen die het leuk en interessant vinden. Sommige mensen zijn af en toe eenzaam en kunnen je gezellige praatje wel waarderen. Sommigen willen heus de goede doelen steunen omdat ze er oprecht om geven. Anderen houden simpelweg wel van een gokje wagen. Dat ze die reischeque t.w.v. 4500 euro niet winnen (waar ze kans op maken als ze mee gaan spelen) weten ze zelf ook dondersgoed, en toch gaan ze meespelen. Waarom? Omdat het aanbod dat we doen in de meeste gevallen helemaal niet verrot is. 50% korting is gewoon 50% korting. Een maand gratis is gewoon een maand gratis.

Verder wil ik nog even kwijt dat mensen overdrijven over het liegen en het 'voor je het weet zit je weer ergens aan vast'. Er zijn een paar duidelijke wetten t.o.v. outbound bellen.

- Je bent verplicht een gelegenheidsvraag te stellen, stoor je mensen, mag je niet verder met het gesprek.

- Je mag NIET LIEGEN over het aanbod dat je doet. Je moet ten alle tijden eerlijk zijn. Natuurlijk is een vaag antwoord niet moeilijk om te geven als een klant een vage vraag stelt, maar in dat geval vraag je achteraf of het duidelijk is, zo niet, leg je het beter uit.

- Als je iets afsluit zoals een abonnement bij een Loterij, kunnen loterijen je niet voor x aantal maanden vastleggen.

- Er zijn minstens 3-4 stukken tekst die je verplicht bent LETTERLIJK voor te lezen waarin je de klant vraagt of het duidelijk is dat hij/zij in de Lotto mee gaat spelen en dat het x tot x euro in de maand kost etc.

Het komt vast wel eens voor dat enkelingen zich hier niet aan houden. In dat geval riskeert het callcenter waarvoor hij/zij belt een flinke boete, en dat soort mensen zijn er bij ons ook wel eens geweest. Die lagen er binnen een week weer uit.

ZO.

Dat wilde ik even delen.
Waarom het Bel mij niet register inschakelen? Nee doe ik niet, omdat er een Bel mij wel register moet komen.

IK moet moeite doen, al is het een kleine moeite, maar ik vind dat als ik iets niet wil, ik er ook geen handeling (en) voor moet doen!

Ook vind ik het ergens een vernedering van mijn beslissingsvermogen omdat ik best in staat ben om geheel zelfstandig en zelfs ook nog verantwoord iets kan doen wat ik wil en zolang ik dat kan heb ik geen callcenterzooi nodig!

Bellen ze mij wel, dan ben ik echt geen gemakkelijke. Ik haat het soort mensen die mensen doelbewust onder het eten gaat bellen en dan ook nog eens hun excuses gaat aanbieden dat ze onder het eten bellen en zelf weten dat 80% van Nederland aan hert eten is!

Meestal is het dan ook degene die mij belt die gaat neerleggen, zonder aankondiging en dat krijgt de volgende terreurdwaas of dwazin ook weer voor hun voeten van mij als het van dezelfde club is!

Bellen met Kareltje is spelen met je geestelijke gezondheid, behalve als je na mijn eerste nee, netjes zoals het hoort ophangt!
quote:Kareltje.uit.Tegelen schreef op 06 februari 2013 @ 07:47:

Waarom het Bel mij niet register inschakelen? Nee doe ik niet, omdat er een Bel mij wel register moet komen.

IK moet moeite doen, al is het een kleine moeite, maar ik vind dat als ik iets niet wil, ik er ook geen handeling (en) voor moet doen!

Ook vind ik het ergens een vernedering van mijn beslissingsvermogen omdat ik best in staat ben om geheel zelfstandig en zelfs ook nog verantwoord iets kan doen wat ik wil en zolang ik dat kan heb ik geen callcenterzooi nodig!

Bellen ze mij wel, dan ben ik echt geen gemakkelijke. Ik haat het soort mensen die mensen doelbewust onder het eten gaat bellen en dan ook nog eens hun excuses gaat aanbieden dat ze onder het eten bellen en zelf weten dat 80% van Nederland aan hert eten is!

Meestal is het dan ook degene die mij belt die gaat neerleggen, zonder aankondiging en dat krijgt de volgende terreurdwaas of dwazin ook weer voor hun voeten van mij als het van dezelfde club is!

Bellen met Kareltje is spelen met je geestelijke gezondheid, behalve als je na mijn eerste nee, netjes zoals het hoort ophangt!Kun je lezen?
Ik snap heel goed dat ook die mensen hun werk moeten doen. Toch heb ik het idee dat het bel-me-niet register maar voor een bepaalde tijd werkt?

Nu krijg ik steeds telefoontjes van goede doelen die ik al steun, of de bijdrage omhoog mag.

Of van de staatsloterij. Ik heb me nogmaals afgemeld voor alle soorten telefoontjes.

Ik blijf aardig, luister het verhaaltje af, en vertel ze dat ik een ander heel erg een prijs gun in de loterij, en ik dus niet meedoe.

Zo ook voor de goede doelen, ik gun de andere doelen ook wat namelijk.

Daar hebben ze nog geen standaard antwoord op, heb ik gemerkt
Zo dat is even een oud topic, was vergeten dat ik dat ooit geopend heb, haast vergeten dat ik dat werk toen een poosje gedaan heb. Kan je niet beter een nieuw topic openen als je nu ergens over wilt discussiëren. Topic is zes jaar oud.
"Zeg ik dat ik in het 'bel me niet register' sta en per definitie niets koop/verplichtingen aanga/dingen probeer door de telefoon en wens ik ze verder een prettige dag/avond"
Sorry daarvoor ambrosia, maar aangezien het nu toch weer semi-actief is denk ik dat we net zo goed deze verder kunnen gebruiken.
quote:morzun schreef op 06 februari 2013 @ 05:24:

De 'simpele zielen' in mijn ogen zien alleen maar het kwaad in callcenter-werk.

Ah, dank je, ik ben een simpele ziel.

Ik zie echt niets positiefs in callcenterwerk. Ik word ongevraagd gebeld, gestoord tijdens mijn bezigheden, ik moet een irritant verkooppraatje aanhoren (en nee, ik vind het echt niet leuk, ook niet als iemand goed getraind en vriendelijk is; het is altijd doorzichtig en onaangenaam), het kost me tijd en dan moet ik ook nog 's een bandje over het bel-me-niet-register afluisteren om ervoor te zorgen dat ik er vanaf kom.

Kom op zeg. Als ik iets wil kopen ga ik naar een winkel of ik regel het online. Ik wil niet worden lastig gevallen door telefonische verkopers. Net als Kareltje ben ik voor een bel-me-wel-register waarvoor mensen zich kunnen opgeven. Vraag me af hoeveel niet-simpele zielen zich zullen aanmelden.
Niemand echt helemaal niemand zit op outbound calls te wachten. Gelukkig bellen ze altijd anoniem, en anonieme bellers mogen mijn voicemail thuis inspreken. Die neem ik niet op.
Je hebt trouwens wel goed opgelet bij de training, Morzun, en je hebt je ook lekker laten indoctrineren (een tamelijk lastig woord voor een simpele ziel als ik).
Valt mee Elynn. Ik snap wel dat veel mensen er zo over denken, misschien had ik die (grote) groep inderdaad niet meteen moeten labelen als 'simpele zielen'. Het punt is alleen een beetje dat 90% van mijn collega's die - net zoals ik - gewoon studenten zijn die een van de beter betaalde baantjes hebben voor hun leeftijd. Zo 'lastig' zijn we niet, natuurlijk zit er af een toe een enkeling tussen die tot vervelens toe lang doorzeurt, maar dat zijn ook uitzonderingen.

Een bel-me-wel register zou inderdaad voor beide partijen fijn zijn, zo krijgen wij meer sales, leukere gesprekken en laten we de mensen die geen interesse hebben met rust. Heb het er eens een keer met mijn teamleiders over gehad, en die vonden het complete onzin, omdat we zo 'veel potentiële klanten mislopen'. Op dat vlak ben ik het in ieder geval met jullie eens.

Daarnaast, moet ik ook toegeven dat soms niet de agent is die jullie irriteert, maar de leiders achter de agent. Ik word er af en toe wel eens op aangesproken dat ik te makkelijk 'opgeef'. Als ik dan aangeef dat ik gewoon aanvoel dat de persoon in questie geen interesse had en dat het verspilde tijd van beide partijen zou zijn, weten de teamleiders altijd wel iets te zeggen waardoor het neerkomt op instemmen of ontslag nemen. Helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven