Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
quote:Erwt schreef op 10 december 2010 @ 15:32:

Leuk, jullie reacties!

Vanuit de gedachte 'zien eten doet eten' leek het me inderdaad vooral handig om gelijktijdig te eten, maar tijdens ons avondeten slaapt Doperwtje eigenlijk altijd. Hij gaat rond 17.30 slapen en wordt dan rond 19.15 wakker. Maar goed, misschien maar gewoon een beetje vogelen.Bij ons was het eerst ook zo dat de kleine man altijd sliep als wij aten (zo rond half 8). Maar als hij van het kdv komt, is hij wakker, want dan hebben we hem daar al uit bed gehaald. En nu haal ik hem dus 's avonds voor het eten ook maar uit bed, als hij er dan in ligt. Dan gaat daarna meteen de laatste fles erachteraan en kan hij aan de nacht beginnen. Anders had ik hem sowieso voor die laatste fles wakker moeten maken, want als ie na zessen naar bed gaat, vergeet hij dat het eigenlijk nog dag is en plakt hij de hele avond aan de nacht vast. Alleen as ik het idee heb dat slapen hem meer goed doet dan eten, dan laat ik hem ook wel eens liggen. Ik ben niet zo van de heel strakke schema's, dat werkt voor ons het best...
quote:germanwings schreef op 14 december 2010 @ 16:55:

Darjeeling, gewoon blijven aanbieden, hier duurde het tot zeker 8 maand voordat ze substantieel wat ging eten.Dank germanwings! Fijn even die bevestiging.
Ik heb me hier in het begin ook vaak vertwijfeld afgevraagd of ze überhaupt wel ooit wat zou gaan eten....
Hoi een klein vraagje, als ik mijn dochter (6,5 maand) appel wil geven, hoe doe ik dat? Even kort koken? Hoe lang?
Hoi Cight, ik kookte/ stoomde het een minuutje boven kokend water. Niet langer want dan wordt het moes.

R kon vrij snel gewoon een appeltje kauwen, maar in het begin is het geen gek idee om het iets zacht te maken.
Hoi Fabindia, dankje wel voor je tip! Ik ga wel een beetje experimenteren, maar goed om te weten dat het echt maar een minuutje ofzo moet.

Zelfgemaakte appelmoes had ik vorige week, vond ze ook erg lekker! Wel een beetje zuur vond ik, zo zonder suiker, maar kleine Nom Nom was aan het smullen. Zij is die zoetigheid natuurlijk helemaal nog niet gewend.
Even een vraag voor de ervaren Rapleyers: Wij zijn net begonnen deze week. En ik vroeg me af: Wat geef je mee aan het KDV en hoe doe je dat? Geef ik een hele banaan mee? Een halve? Ze eet nog niks, is dat erg? Ik bedoel: Ze eet nog niks, maar dat vind ik thuis geen punt. Is het voor het KDV handiger om een potje of een prutje te geven of is het niet gek dat ze nog niet echt iets eet.

Mijn KDV staat positief tegenover Rapley. Maar ze hebben er niet heel veel ervaring mee. Volgens mij 1 of 2 andere kinderen die ook volgens Rapley eten.
Avondzon, moet jij eten meegeven naar je kdv? Zij geven grotere kindjes toch ook fruit? Anders zou je kunnen zeggen dat ze haar wel stukjes, banaan, peer etc. kunnen geven.

Als je het zelf moet meenemen zou ik dus wel gewoon een hele banaan meegeven, dan gooien ze de rest maar weg, of ze bieden 's middags de rest aan.

MIjn go heeft het wel geprobeerd, maar ze vond het eng, en dochter kreeg net in die periode ook een kma (waar we pas later achter kwamen) en had iedere keer bloed bij de ontlasting, dus toen heeft de bijvoeding ook weer een tijd op een lager pitje gestaan. Maar uiteindelijk krijgt ze bij de go grof gepureerd en fruit tegenwoordig (11 maand) wel gewoon in stukjes. Tot ze 1 jaar is moet ik het zelf meegeven, dus hier gaan nu altijd 2 stuks fruit mee en een zelf gemaakt potje eten.
Hallo

Heb een korte vraag. Ben net begonnen met "rapleyen", we beiden 2-3x per dag iets aan (fruit, groente, rijstwafel). Voor de rest borstvoeding, meestal voor het andere eten. Nu mijn vraag: Bieden jullie ook ander drinken aan? Een beetje thee bij het eten? Vooral na een kwart / halve droge rijstwafel lijkt het me voor hem wel fijn om wat te drinken en aangezien hij dan net de borst gehad heeft, was ik eigenlijk niet van plan om deze gelijk weer aan te bieden...
quote:germanwings schreef op 21 december 2010 @ 16:30:

Avondzon, moet jij eten meegeven naar je kdv? Zij geven grotere kindjes toch ook fruit? Anders zou je kunnen zeggen dat ze haar wel stukjes, banaan, peer etc. kunnen geven.Ik zie op het aanrecht altijd van die potjes en lepeltjes staan en dus dacht ik dat ik Zonnemeisje ook iets moest meegeven. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Ze hebben idd gewoon vers fruit
Wat fijn wat meer (praktische) info te vinden over de rapley methode. Onze dochter is bijna 7 maanden en sinds ze 5 maanden is aan de flesvoeding.

Toen ze bijna 6 maanden was langzaam begonnen met wat gepureerd fruit van een lepeltje, zonder succes, maar ach ze was ook fiks verkouden dus na een week weer een tijdje gestopt tot ze niet meer zo verkouden was. Sinds een maand of zo elke dag fruit met lepeltje aangeboden en 's avonds gepureerde wortels. Maar mijn lieve dochter doet echter haar mond niet open. Als we haar aan het lachen maken kan er zo nu en dan een lepeltje in en dan blijft het ook wel redelijk binnen, maar meestal blijft dat bij 2 a 3 vrijwillige hapjes. Lachen kan ze daarna echt nog wel maar wel maar haar mond dicht

Volgens het consultatie bureau gewoon aan blijven bieden.

Ben mij inmiddels gaan verdiepen in de rapley methode en daar ga ik morgen maar echt mee beginnen want ik heb het gevoel dat op de manier waarop we nu bezig zijn ze straks alleen maar een hekel krijgt aan eten. Het eten is echter nu nog geen drama hoor, maar dat willen we zo houden.

Soepstengels vind ze wel lekker alleen als er een te groot stukje afbreekt wil ze nog wel eens kokhalzen en gooit soms een slok melk er mee uit, maar goed het begin is er toch?

Het is voor mij wel even wat nieuws, want mijn zoon at wel alles van een lepeltje, dus het wordt voor ons allemaal een ontdekkingsreis.

Ik heb zeker wat aan alle info die ik hier al heb gelezen
@missswiss: sorry beetje late reactie, je geeft borstvoeding dus in principe hoef je geen drinken aan te bieden. Liever niet zlefs, dat neemt nl ruimte in waar geen bv meer past dus dan kan je ongewild gaan afbouwen.

Wij hebben echter wel steeds een klein beetje te drinken aangeboden 20cc karnemelk of thee om te oefenen en te wennen aan de smaak.

mrls09: leuk dat je er zo open voor staat om het anders te proberen! Het is zeker een ontdekkingstocht, voor beide! Vandaag nog (R is 14 mnd) zat ik met kromme tenen toe te kijken hoe de pap zélf opgelepeld moest worden en ook een beetje op de tafel uitgesmeerd en een aardappel erin gegooid en later weer eruit gehaald en opgegeten. Ik probeer dan te voorkomen dat het op de grond komt of op zijn trui, maarja daar helpen sillybillies voor (slab met mouwen) en echt, zoveel meer troep wordt het niet, of ik nou help of niet.
Binnenkort gaan we ook rapley-en met dochter.

Ik heb het boek van Stefan Kleintjes maar snap niet zo goed wanneer je mag beginnen met (rijste)pap. Vanaf 6 maanden of later? En hoe geef je pap? Met een lepel, in een fles of zelf doen ?

Volgens de richtlijnen van het CB mag een kindje pas vanaf een jaar volkorenbrood, maar van Stefan K. vanaf 7 maanden. En broodkorsten vanaf 6 maanden (volkoren?). Hoe doen jullie dit?

En als je begint, hoe vaak bied je je kind dan iets aan op een dag?
Aan pap heb ik nooit gedaan, brood met melk geeft in de maag ook pap

Volkoren brood geven wij hier wel al vanaf vrij in het begin.

In het begin bood ik vaak maar 1 of 2 x per dag iets aan, net hoe het uitkwam qua slaapjes. Het kwam vaak zo lsecht uit...... gaandeweg kwam er iets meer regelmaat in. Gewoon een kwestie van proberen.
Ik heb eerst tarwebrood gegeven, we zijn begonnen met de kapjes. Dit was met 7 maanden. Later voorzichtig fijn volkoren geintroduceerd. Darmen reageerden eerst nogal heftig, dus nog maar even tarwe gegeven. Met 9 maanden zijn we overgestapt op volkoren en dat gaat nu prima.

Rijstepap mag volgens mij vanaf 6 maanden. Ik heb nooit pap gegeven omdat ik zelf over mijn nek ga van de lucht van warme melk. Dochter krijgt nooit iets warms overigens, alleen BV als ze "live" drinkt, fles gekolfde melk krijgt ze altijd koud, zo uit de koelkast.

Het eerste vaste voedsel was hier groente (broccoli) en wortel. Ze lust beide nog steeds niet overigens
Gw en beng, bedankt voor de antwoorden. Ga denk ik eerst maar eens beginnen met groente/fruit en een rijstwafel. Heb er al helemaal zin in
quote:mrls09 schreef op 27 december 2010 @ 21:30:

Wat fijn wat meer (praktische) info te vinden over de rapley methode. Onze dochter is bijna 7 maanden en sinds ze 5 maanden is aan de flesvoeding.

Toen ze bijna 6 maanden was langzaam begonnen met wat gepureerd fruit van een lepeltje, zonder succes, maar ach ze was ook fiks verkouden dus na een week weer een tijdje gestopt tot ze niet meer zo verkouden was. Sinds een maand of zo elke dag fruit met lepeltje aangeboden en 's avonds gepureerde wortels. Maar mijn lieve dochter doet echter haar mond niet open. Als we haar aan het lachen maken kan er zo nu en dan een lepeltje in en dan blijft het ook wel redelijk binnen, maar meestal blijft dat bij 2 a 3 vrijwillige hapjes. Lachen kan ze daarna echt nog wel maar wel maar haar mond dicht

Volgens het consultatie bureau gewoon aan blijven bieden.

Ben mij inmiddels gaan verdiepen in de rapley methode en daar ga ik morgen maar echt mee beginnen want ik heb het gevoel dat op de manier waarop we nu bezig zijn ze straks alleen maar een hekel krijgt aan eten. Het eten is echter nu nog geen drama hoor, maar dat willen we zo houden.

Soepstengels vind ze wel lekker alleen als er een te groot stukje afbreekt wil ze nog wel eens kokhalzen en gooit soms een slok melk er mee uit, maar goed het begin is er toch?

Het is voor mij wel even wat nieuws, want mijn zoon at wel alles van een lepeltje, dus het wordt voor ons allemaal een ontdekkingsreis.

Ik heb zeker wat aan alle info die ik hier al heb gelezen

Wat een herkenbaar verhaal! Bij onze kleine man gaat het precies hetzelfde. Op het kdv geven ze hem fruithap met een lepel en hij doet zijn mond niet open. Ergens vind ik dat wel mooi...

Wat bij ons wel heel erg goed werkt, is een volgeladen lepel aanbieden. Een beetje geprakte aardappel met iets anders erdoor (en wat olijfolie) is perfect, precies de goede consistentie. Maar ik mix ook wel eens wat pastasaus of soep of fruit met een lepel bambix. Gewoon voor hem neerleggen of aanbieden zodat hij het zelf kan pakken. De kleine pakt onmiddellijk de lepel, stopt hem in zijn mond en zit te smullen. Ideaal!

Zelf stukken met zijn handen laten eten zoals we eerst deden gaat veel minder goed, dan ook veel kokhalzen en spugen. Hij heeft ook nog helemaal geen tanden (is nu 7 mnd), dus misschien is hij ook nog niet toe aan kauwen?

Misschien heb je hier iets aan? Ik blijf voorlopig zo eten aanbieden, tussendoor probeer ik nog wel fruit en groenten in stukken aan te bieden, maar dit gaat echt veel beter. Succes!
Bedankt voor jullie reacties,

Het is nog wel even uitvogelen allemaal, maar met wat volhouden hopen we wel een stap verder te komen.

Lotte vind een lepel om op te kouwen prima, maar zodra wij hem aan haar geven met een flinke hap erop ofzo dat haalt ze eerst alles van de lepel (speelt zo leuk!) en dan gaat de lepel leeg in haar mond. Houden wij de lepel vast dan gaat haar mond echt niet open!

Hoe lang duurde het bij jullie voordat ze via de rapley methode ook daadwerkelijk wat binnenkrijgen. Wij zijn natuurlijk nog maar net begonnen, maar kan ik op 2 weken rekenen of langer?

Lotte vind het geweldig hoor daar niet van, maar om nu te zeggen dat er wat binnenkomt eehh nee niet echt. De banaan soms wel wat meer, gekookte wortel niet echt, bloemkool klein stukje, (plat slaan was leuker) aardappel klein stukje, peer niet gelukt. Soepstengel is nog wel steeds favoriet.

Ook Lotte heeft nog geen tanden hoor. Verders zien wij het verlopig maar als een speelmoment gezellig met zijn allen aan tafel, maar het leukst vind ze nu hoe ze alles plat kan slaan en daarna over de rand van haar kinderstoel kan krijgen

Succes ook allemaal.
quote:mrls09 schreef op 02 januari 2011 @ 08:13:

Bedankt voor jullie reacties,

Het is nog wel even uitvogelen allemaal, maar met wat volhouden hopen we wel een stap verder te komen.

Lotte vind een lepel om op te kouwen prima, maar zodra wij hem aan haar geven met een flinke hap erop ofzo dat haalt ze eerst alles van de lepel (speelt zo leuk!) en dan gaat de lepel leeg in haar mond. Houden wij de lepel vast dan gaat haar mond echt niet open!

Hoe lang duurde het bij jullie voordat ze via de rapley methode ook daadwerkelijk wat binnenkrijgen. Wij zijn natuurlijk nog maar net begonnen, maar kan ik op 2 weken rekenen of langer?

Lotte vind het geweldig hoor daar niet van, maar om nu te zeggen dat er wat binnenkomt eehh nee niet echt. De banaan soms wel wat meer, gekookte wortel niet echt, bloemkool klein stukje, (plat slaan was leuker) aardappel klein stukje, peer niet gelukt. Soepstengel is nog wel steeds favoriet.

Ook Lotte heeft nog geen tanden hoor. Verders zien wij het verlopig maar als een speelmoment gezellig met zijn allen aan tafel, maar het leukst vind ze nu hoe ze alles plat kan slaan en daarna over de rand van haar kinderstoel kan krijgen

Succes ook allemaal.

Dat duurde hier zeker 2 maand.

En was gelukkig niet van het hebben van tanden afhankelijk, want die heeft ze nu met bijna 1 jaar nog steeds niet
quote:germanwings schreef op 02 januari 2011 @ 15:37:

[...]

Dat duurde hier zeker 2 maand.

Hier heb ik nu, na 1,5 maand, het idee dat er af en toe iets naar binnen gaat. Afhankelijk van wat we eten. Maar het is nog steeds niet substantieel, er gaan daarnaast ook nog zeker 4 flessen van 230ml in per dag!
darjeeling goed bezig! Zie je in de luiers ook dat er af en toe wat gegeten wordt?

Je kindje komt niks tekort zo te zien. Heb vertrouwen, het komt goed.

Op BV.com staat een leuk artikel met filmpjes over zelf eten en gevoerd worden.
Ik ben half december begonnen met bijvoeding. Volgens de Rapleymethode. Na twee weken even gestopt, want dochter was ziek (buikgriep) en daarna bleek ze een aft te hebben, waardoor ze pijn had. De buikgriep was ook nog niet over. Nadat alles over was, zijn we weer begonnen. Maar zonder resultaat. Mijn dochter stopt alles in haar mond, behalve hetgene dat eetbaar is. Ze voelt, ze speelt met haar eten, ze plet het eten, maar in mond stoppen? Nee hoor.

Wie herkent het? Heeft iemand tips om haar toch in elk geval te laten proeven van verschillende dingen?
Avondzon, ik denk dat veel moeders dat hier herkennen. Vertrouw er maar op dat je kindje gaat eten zodra ze er aan toe is. HEUS! We willen zo graag maar het komt vanzelf let maar op!

Tips: blijven aanbieden en samen eten, want zien eten is doen!

Succes en hou ons op de hoogte!
Leuk om allemaal te lezen. Mijn kleine man is 6, 5 maand en zijn dus net een paar weekjes begonnen met bijvoeding, naast de borst. Er gat dus nog niet veel naar binnen Ik merk alleen dat iedereen het in mijn omgeving maar een beetje vreemd vind dat we geen potjes gebruiken en dan ook nog grotendeels a la Rapley! Herkenning?
Up!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven