moet moet moet moet

30-12-2010 22:09 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herken je dat?

Bij mij is het woord 'moeten' sterk geprogrammeerd in mijn systeem.

Dat heeft tot gevolg dat ik niet makkelijk tot rust kom, te veel afspraken maak, te weinig 'niks doe' etc.

Ik leg mezelf allerlei dingen op zoals: bij mensen langs gaan, dit of dat kopen in de stad, vooruit koken, de ramen lappen en meer (in principe normale) dingen.

Maar dan op het neurotische af.

Ik heb nu kerstvakantie maar aan rust ben ik tot nu toe nog niet toegekomen.

Pffff, ik word moe van mezelf!

Herkenbaar?

Wat doet een mens hiermee??
Je wilt dus ONTmoeten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb je jezelf al afgevraagd waarom je al die dingen moet? Wie zit er in je hoofd die dat soort dingen van je vraagt; je moeder? En waarom voldoe jij aan die eisen?
Wat je ermee doet? Ermee stoppen! Je legt het jezelf op, dus je kunt er ook zelf mee ophouden. En dat kun je op elk moment doen dat jij dat wilt.
Wil -kan -kies -vind.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dat moet je ook niet doen heh
Ik moet niks en ik mag alles.

Je moet bepaalde dingen soms even loslaten en lekker doen waar jij zin in hebt.

Waarom is het bij jou moeten?
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Enn schreef op 30 december 2010 @ 22:13:

Wil -kan -kies -vind.Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Ik moet niks!

Alleen door ademen dat zou wel handig zijn..

En voor de rest mag ik, of wil ik , of kan ik!!
Haha, mooi gevonden ...'ONTmoeten' ...

Ik heb mezelf al vaak afgevraagd waarom ik dat allemaal moet, maar het antwoord heb ik nog niet gevonden.

Ik weet wel dat ik mezelf al snel lui vind of zwak ofzo
Bij vlagen. Als het echt moet dan werk in met strakke lijstjes. En dat vind ik dan best leuk.

Maar bij jou is het een soort perfectionisme?
Bij mij hangt boven de deur:

Van wie moet dat dan?

Kwam uit de flow van een paar maanden terug. Heb het uitgeknipt en boven de deur gehangen als reminder.
Dat klinkt wel eenvoudig geniaal supersas
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 december 2010 @ 22:15:

[...]

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder

Niet zonder ons.

EDIT: Vervang de woorden "moet" eens met .... (zie eerste post) + mag
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ramen lappen kun je sowieso skippen.
quote:nummerzoveel schreef op 30 december 2010 @ 22:13:

Wat je ermee doet? Ermee stoppen! Je legt het jezelf op, dus je kunt er ook zelf mee ophouden. En dat kun je op elk moment doen dat jij dat wilt.

Dat ik dàtniet niet eerder had bedacht...

(als het zo simpel werkte voor mij, zat ik nu niet met dit probleem, denk je wel?)
quote:Liesken schreef op 30 december 2010 @ 22:17:

Dat klinkt wel eenvoudig geniaal supersas

Ja, ik vond het ook geniaal om het uit te knippen en boven de deur te hangen, dank je!

Da's flauw hé. Misschien "iets" gaan doen met mindfullnes? Ik roep maar wat hoor (en waarschijnlijk spel ik het fout...).

Je zit nu trouwens wel op het forum, da's toch aardig lummelen las ik vanmiddag hier ergens?!
quote:Zamirah schreef op 30 december 2010 @ 22:19:

Ramen lappen kun je sowieso skippen.eeehhh...zamirah...heb jij mijn ramen wel eens gezien...??
Waarom vind jij jezelf snel zwak of lui? Omdat je een keer de ramen niet lapt? Of omdat anderen denken he ze heeft dr ramen niet gedaan?

Ik maak wel eens een lijstje met dingen die ik zou willen doen die dag. Of het ervan komt meestal wel maar ik moet het niet ik mag het en ik ben niet lui en ook niet zwak. Ik denk aan mezelf en doe waar ik me goed bij voel.
Helaas herkenbaar...

Goed boek: Moeten maakt gek van Albert Ellis (RET therapie). Die MOET je lezen! (en probeer het allemaal niet te zwaar te zien. Nou en, dan moet je wat? Als dat het ergste is....Probeer te accepteren van jezelf dat je af en toe zo bent).
quote:supersas09 schreef op 30 december 2010 @ 22:20:

[...]

Je zit nu trouwens wel op het forum, da's toch aardig lummelen las ik vanmiddag hier ergens?!

Klopt supersas, is ook de eerste keer sinds vorige week vwoensdag.

Maar dan nog: ik sta mezelf niet toe om een film te kijken, maar wil iets 'aanpakken' en doe dus toch iets wat ergens 'nuttig' voor kan zijn.

(ben eigenlijk moe, heb keelpijn en ben niet fit)
Ja Kampen, die lijstje ken ik maar al te goed.

Maar ik 'moet' ze afwerken en dat lukt heus niet dus dan heb ik al gelijk een oordeel.

Waarom ik zo streng ben??

No idea.

@struggling: bedankt voor je boekentip
Wat mij vaak goed helpt is me afvragen: stel dat ik morgen dood neerval. Wil ik deze avond dan besteed hebben aan dingen die zgn. moeten of die morgen ook nog kunnen, of ga ik nu liever met mijn geliefden een spelletje doen of een mooi boek lezen? Tuurlijk, er zijn dingen die moeten. Maar je moet ook genieten van dit leven en je prioriteiten stellen. Het leven is echt te kort om alleen maar opgejaagd te worden.
quote:Liesken schreef op 30 december 2010 @ 22:21:

[...]

eeehhh...zamirah...heb jij mijn ramen wel eens gezien...??Jij die van mij nog niet.
Is het omdat je bang bent dat anderen over je gaan oordelen of oordeel jij hard over jezelf?

Ik maak geen lijstje omdat het moet ik maak een lijstje met dingen die ik anders vergeet ben mevr chaotisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven