moet moet moet moet

30-12-2010 22:09 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herken je dat?

Bij mij is het woord 'moeten' sterk geprogrammeerd in mijn systeem.

Dat heeft tot gevolg dat ik niet makkelijk tot rust kom, te veel afspraken maak, te weinig 'niks doe' etc.

Ik leg mezelf allerlei dingen op zoals: bij mensen langs gaan, dit of dat kopen in de stad, vooruit koken, de ramen lappen en meer (in principe normale) dingen.

Maar dan op het neurotische af.

Ik heb nu kerstvakantie maar aan rust ben ik tot nu toe nog niet toegekomen.

Pffff, ik word moe van mezelf!

Herkenbaar?

Wat doet een mens hiermee??
quote:Struggling schreef op 30 december 2010 @ 22:54:

Zelf ben ik lichamelijk niet echt gezond, maar daardoor heb ik soms nog meer het gevoel dat ik van alles moet. Om maar aan iedereen te laten zien dat ik het wel kan ofzo. Zo leef je dus voor anderen en niet voor jezelf....

Ik ben ook niet gezond, helaas...

Zou daar een oorzaak in zitten??
Klinkt als een dwangneurose.
Hm, volgens mij is het wel een "kip en het ei" verhaal. Wat was er het eerst? Van alsmaar dingen moeten van je zelf kan je ook ziek worden.....maar het moeten kan ook passen binnen een ziektebeeld denk ik.....Ik weet wel zeker dat het bij mij met elkaar verband houdt!
Het is niet zo simpel nummerzoveel. Het zit er bij mijn oma zo diep in geworteld dat ze niet anders kan. Het gaat tegen haar natuur in om op de bank te gaan zitten lezen terwijl er stof ergens ligt.

Het is voor haar net zo onnatuurlijk als ik die groenten lekker vind, ik lust het gewoon niet. Zal het ook nooit gaan lusten. Als je mij ineens alleen maar groenten laat eten elke dag kan ik dat ook niet. ( stom voorbeeld maar oke )

Las in een ander topic iemand die wilde afvallen, en vroeg hoe. Word er gezegd: geen lekkere dingen meer halen.

Zo simpel is het echt niet, ja in theorie wel. Ik snaai ook erg graag en veel, en ik kan het ook niet laten om niks in huis te halen.

Eten is mijn ontsnapping uit de realiteit. Dus ik kan niet zomaar omschakelen naar niks in huis halen, bovendien haalt mijn moeder vaak lekkere dingen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat TO een dwang heeft, om dingen te moeten, die drang gaat niet zomaar over.

TO wat voor gezondheisproblemen heb je als ik mag vragen?
@Zamirah: kan natuurlijk niet voor Liesken spreken, maar bij mij is het echt geen dwangneurose hoor. Ik kan het ook laten als ik wil. Ik denk niet dat er iets ergs gaat gebeuren als ik niet stofzuig ofzo. Ik vind het alleen een prettiger gevoel als ik wel stofzuig....
@struggling:

ja, eigenlijk lach ik in dit kader geregeld om mezelf.

Als ik bijvoorbeeld op de fiets naar mijn ouders ga (3 kwartier fietsen) en 's avonds laat vol spijt (koud, moe) dat eind terug fiets terwijl ik ook een lift had kunnen krijgen van mijn pa.

Maar ik ben dan ook weeer een meester in het verzinnen van redenen waarom mijn actie veel beter is dan meerijden met pa... hahaha
Liesken, nou, dan ben ik toch wel een stuk luier dan jij hoor! hahaha Ik zou mooi die lift van mijn vader aannemen! hahahaha

Maar dat komt ook omdat ik echt niet 3 kwartier kán fietsen.
Struggling: same here (again) : geen dwangneurose, welk stukken rustiger als ik wèl ff de kattenbak heb verschoond...

Rogue@ lichamelijk ***********************
quote:Struggling schreef op 30 december 2010 @ 22:59:

@Zamirah: kan natuurlijk niet voor Liesken spreken, maar bij mij is het echt geen dwangneurose hoor. Ik kan het ook laten als ik wil. Ik denk niet dat er iets ergs gaat gebeuren als ik niet stofzuig ofzo. Ik vind het alleen een prettiger gevoel als ik wel stofzuig....Toch is het een vorm van dwang. Om het een neurose te noemen is misschien wat zwaar, maar er zit wel dwang achter. Het is niet rationeel.
Pelikaan@

Klopt als een bus!

I shall accept (myself), maar....

ik wil wel (moet) voorkomen dat het neurotisch wordt...
@Pelikaan: waarom is het niet rationeel dan? Volgens mij is het niet irrationeel als ik denk: ik ga nu stofzuigen want dan is het huis lekker schoon.....
Ik denk dat Pelikaan met irrationeel bedoelt (in casu situ) dat het (/de mate van) 'moeten' niet reëel is, wat ik eraan koppel...
@Pelikaan: snap wel wat je bedoelt hoor. Word alleen altijd zo opstandig als ik dwang zie hahahaha

Laat ik het zo zeggen: in de omschrijving obsessieve-compulsieve persoonlijkheidstoornis herken ik wel wat van mezelf.
hahaha Struggling....

ben jij mij of ben ik jou?

hihi
O jee, ik voel er nog een stoornis bij komen!!!
Schizofrenie?
by the way ik dacht bij spullen in de stad aan een bezoekje kruidvat voor een flesje shampoo. De oplossing voor jouw probleem, zou net zo goed kunnen zijn, dat je het feit dat je van jezelf wattenschijfjes moet gaan kopen, ook al regent het, niet als probleem ziet. Je kan wel een dag wachten, maar het zou zo maar eens zo kunnen zijn dat het dan weer regent.

Iets doen wat "moet" lijkt wel een equivalent te zijn, voor jezelf te kort doen. Dat bepaalde zaken "moeten" hoort nou eenmaal bij het leven. Je doet iets omdat het moet, omdat je de consequenties van het niet-doen blijkbaar erger vindt. Net zo goed als jijzelf bepaald wat je "moet" bepaal je ook zelf wat een probleem is.

bv vriendin stofzuigt 2 soms 3x per dag. Ik en de rest van de wereld zeggen dat ze niet spoort. Maar zolang zij het niet als probleem ziet, is het ook geen probleem.

Maar goed ik begrijp dat mijn point of view niet wordt gewaardeerd. Eerlijk is eerlijk, heb het ook niet erg aardig gebracht.
quote:Struggling schreef op 30 december 2010 @ 22:59:

@Zamirah: kan natuurlijk niet voor Liesken spreken, maar bij mij is het echt geen dwangneurose hoor. Ik kan het ook laten als ik wil. Ik denk niet dat er iets ergs gaat gebeuren als ik niet stofzuig ofzo. Ik vind het alleen een prettiger gevoel als ik wel stofzuig....Dit is niet rationeel. Ik herken het overigens volledig hoor, dus het is niet om je aan te vallen Ik denk dat het zaak is om die onrust aan te pakken, want het is die onrust die de dwang veroorzaakt. Ik las eerder hier dat je, als je tot stilstand komt, gaat nadenken en dat je dat wilt voorkomen. Daar herken ik me wel in.
Poisenlvy, ik waardeer jouw pointy of view wel degelijk.

Zeker we concreter (en duidelijker) worden naar elkaar toe.

Jij communiceert (wederzijdsheid); dat vind ik wel prettig.

Ik vind het een interessante gedachte wat je beschrijft over 'moeten' rt. 'mezelf tekort doen' ...

daar ga ik eens over denken...

(een kronkel in mijn brein)
Liesken! Leuk je weer eens te lezen!

Ik herken je probleem. Mijn leven zou ook een stuk eenvoudiger zijn als ik bepaalde dingen niet zou moeten (van mezelf) Denk dat het ook wel een beetje de aard van het beestje is en dat je je nauwelijks prettiger voelt als je de dingen die je moet niet doet.
@Pelikaan: ik ben het met je eens hoor! Wilde gewoon even dwars liggen sorry! Bij mij heeft het absoluut te maken met het proberen te vermijden van "nadenk-tijd". Zit nu ook achter de laptop mét de televisie aan. Kan ook gewoon eens stil op de bank gaan zitten....
Eerder werd al iets van Albert Ellis aangeraden; dat doe ik ook, al heb ik een ander boek gelezen: moeten maakt gek. Lijkt me dat die titel jou ook aanspreekt, Liesken.

Ik herken overigens het één en ander van wat je omschrijft. Toevallig besefte ik vorige week dat ik qua rare karaktertrekken het meest lijd onder een soort 'verlammend perfectionisme'. Kortom, ik moet van alles maar ik durf niet want het zou toch eens niet helemaal gaan zoals het hoort (moet dus, hè). Vandaar dat je titel me errug aansprak vandaag.

Overigens heb ik het gelukkig niet op alle fronten. De ramen mogen heel vies zijn.
quote:Pelikaan schreef op 30 december 2010 @ 23:17:

[...]

Ik denk dat het zaak is om die onrust aan te pakken, want het is die onrust die de dwang veroorzaakt.

I think you R right

Ik las eerder hier dat je, als je tot stilstand komt, gaat nadenken en dat je dat wilt voorkomen. Daar herken ik me wel in.

Dat was hypothetisch, dus wellicht een waarheid voor mij

(wellicht zeer vermoedelijk, maar nog niet te duiden)
Chatterfly@ hoiiiii!! Long time no see! :-)

Everybody: wat zijn er toch veel fijne, meedenkende reacties...

Super, mensen!
quote:DorothyGale schreef op 30 december 2010 @ 23:22:

De ramen mogen heel vies zijn.

Laat ik dat ook eens 'oefenen' morgen...

ik smeer er een paar oliebollen tegenaan en was mijn ramen een week lang NIET

anoniem_97428 wijzigde dit bericht op 30-12-2010 23:28
Reden: oliebolen
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven