Katten en jaarwisseling
woensdag 29 december 2010 om 11:40
Hallo,
de jaarwisseling komt er weer aan. Niet leuk voor katten (en andere huisdieren). Wij zijn niet thuis dan. De katten houden we binnen en we sluiten alle gordijnen en hebben zo'n ding dat je in het stopcontact steekt en dat fermomonen verspreidt. Toch is een van de drie elk jaar erg gestresst de eerste dagen van januari en daarnaast hebben we dit jaar een katje meegenomen uit het buitenland en daar heeft hij vast geen vuurwerk gehoord. Ik ga vandaag naar de DA voor pilletjes maar aan de telefoon zei de assistente al dat ze daar ook meer keus in hadden. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat?
de jaarwisseling komt er weer aan. Niet leuk voor katten (en andere huisdieren). Wij zijn niet thuis dan. De katten houden we binnen en we sluiten alle gordijnen en hebben zo'n ding dat je in het stopcontact steekt en dat fermomonen verspreidt. Toch is een van de drie elk jaar erg gestresst de eerste dagen van januari en daarnaast hebben we dit jaar een katje meegenomen uit het buitenland en daar heeft hij vast geen vuurwerk gehoord. Ik ga vandaag naar de DA voor pilletjes maar aan de telefoon zei de assistente al dat ze daar ook meer keus in hadden. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat?
woensdag 29 december 2010 om 14:15
Die van ons ( 2 katten van 2 en 3 jaar oud) laten we gewoon hun gang gaan. Ze krijgen verder niets kalmerends. Als er knallen zijn proberen wij er verder niet op te letten en te doen of het normaal is. Ook niet overdreven aandacht aan de katten geven en dan reageren hun ook niet zo gestrest. Ze schieten onder de tafel bij al te harde knallen en komen daarna gelijk weer kijken wat dat nu was. net waren er een paar kinderen voor de deur met van die tolletjes bezig en er werd zelfs heel geïnteresseerd gekeken, wel veilig van achter de plant. We doen de gordijnen dicht en houden wat lampen aan en verder laten we ze met rust. Buiten komen ze alleen in de tuin, en dat willen ze nu toch niet ,veel te koud, dus dat scheelt.
1 minuut nadat alle knallen weg zijn doen ze weer normaal.
1 minuut nadat alle knallen weg zijn doen ze weer normaal.
woensdag 29 december 2010 om 17:33
Mimootje,
Onze hond kreeg over de hele dag verspreid ongeveer 3/4 van een fles geloof ik. We gaven gewoon om de 2 uur twee flinke eetlepels. Onze hond is wel uit de kluiten gewassen, weegt zo'n 40 kilo dus kan aardig wat alcohol hebben haha.. Ik vind het moeilijk om te zeggen omdat we volgens mij geen bepaalde hoeveelheid hanteren maar steeds een beetje in de bak gooien. Zal het vanavond even navragen maar ik geloof niet dat we echt bv 500 ml geven oid. Je hoort het nog!
Onze hond kreeg over de hele dag verspreid ongeveer 3/4 van een fles geloof ik. We gaven gewoon om de 2 uur twee flinke eetlepels. Onze hond is wel uit de kluiten gewassen, weegt zo'n 40 kilo dus kan aardig wat alcohol hebben haha.. Ik vind het moeilijk om te zeggen omdat we volgens mij geen bepaalde hoeveelheid hanteren maar steeds een beetje in de bak gooien. Zal het vanavond even navragen maar ik geloof niet dat we echt bv 500 ml geven oid. Je hoort het nog!
woensdag 29 december 2010 om 17:37
woensdag 29 december 2010 om 17:39
Als het kan blijven we thuis met oud en nieuw. onze katten zijn niet echt bang, ze zitten meestal onder de tafel of kerstboom als het vuurwerk begint.
Ervaringen met kalmeringsmiddelen heb ik dus niet.
mijn schoonouders wel die hebben hun kat ooit een pil gegeven. Gekregen van de dierenarts. De kat was zo van slag door die pil dat hij achteruit liep ipv vooruit. Was best zielig!!
Ervaringen met kalmeringsmiddelen heb ik dus niet.
mijn schoonouders wel die hebben hun kat ooit een pil gegeven. Gekregen van de dierenarts. De kat was zo van slag door die pil dat hij achteruit liep ipv vooruit. Was best zielig!!
woensdag 29 december 2010 om 19:05
Net begonnen met Sanal Relax pilletjes.
Ik heb twee binnenkatten, waarvan de een zich al sinds eind oktober bij één knal úren onder de tafel of bed verstopt.
http://www.sanal.nl/nl/relaxinformatie.html
Ik heb twee binnenkatten, waarvan de een zich al sinds eind oktober bij één knal úren onder de tafel of bed verstopt.
http://www.sanal.nl/nl/relaxinformatie.html
woensdag 29 december 2010 om 19:59
quote:Dewy_ schreef op 29 december 2010 @ 17:33:
Mimootje,
thanks! Ik zou die hoeveel heden ook niet aanhouden, ze hoeft niet dronken te worden maar wat suffig is voor haar wel fijn.
We hebben 1 keer goede pilletjes gekregen die werkte, was ze echt rustig en sliep maar naarmate ze ouder word is haar angst ook groter.
Mimootje,
thanks! Ik zou die hoeveel heden ook niet aanhouden, ze hoeft niet dronken te worden maar wat suffig is voor haar wel fijn.
We hebben 1 keer goede pilletjes gekregen die werkte, was ze echt rustig en sliep maar naarmate ze ouder word is haar angst ook groter.
woensdag 29 december 2010 om 20:01
Ik geef mijn kat ook niets.
Eerste jaar van haar met oud en nieuw ben ik thuis gebleven omdat ik wilde weten hoe ze er onder bleef. Ze was achter een kastje gaan zitten (zit veel ruimte tussen de muur en de achterkant van het kastje) in de keuken. Zodra het rustig werd kwam ze weer tevoorschijn.
Ga met een gerust hart weg met oud en nieuw. Laat de lamp in de keuken aan.
Heb er nooit aan gedacht om iets van een pilletje te geven.
Ze vind harde muziek niet prettig (met carnaval komt de hele stoet bij mij door de straat) met stofzuigen zoekt ze ook altijd een rustig plekje op.
Kan je dadelijk met alles een pilletje geven omdat ze lawaai, knallen e.d. eng vind.
Dieren moeten er toch doorheen, of niet?
Ook goede tip wat anderen geven, muziek/tv aan over de hele dag/avond. Zodat ze gewend is aan continue geluid.
Zag vandaag op tv van die hesjes voor honden, zodat ze het gevoel hebben altijd omarmd te zijn. Zo "verwen" je een hond toch alleen maar. Krijg je dadelijk echt zo'n bang/schuw hondje.
Eerste jaar van haar met oud en nieuw ben ik thuis gebleven omdat ik wilde weten hoe ze er onder bleef. Ze was achter een kastje gaan zitten (zit veel ruimte tussen de muur en de achterkant van het kastje) in de keuken. Zodra het rustig werd kwam ze weer tevoorschijn.
Ga met een gerust hart weg met oud en nieuw. Laat de lamp in de keuken aan.
Heb er nooit aan gedacht om iets van een pilletje te geven.
Ze vind harde muziek niet prettig (met carnaval komt de hele stoet bij mij door de straat) met stofzuigen zoekt ze ook altijd een rustig plekje op.
Kan je dadelijk met alles een pilletje geven omdat ze lawaai, knallen e.d. eng vind.
Dieren moeten er toch doorheen, of niet?
Ook goede tip wat anderen geven, muziek/tv aan over de hele dag/avond. Zodat ze gewend is aan continue geluid.
Zag vandaag op tv van die hesjes voor honden, zodat ze het gevoel hebben altijd omarmd te zijn. Zo "verwen" je een hond toch alleen maar. Krijg je dadelijk echt zo'n bang/schuw hondje.
donderdag 30 december 2010 om 22:53
Ik geef mijn kat ook niets. Vorig jaar thuis gebleven, omdat ik niet wist hoe hij reageerde. Ik stond buiten bang te zijn voor het vuurwerk, terwijl hij voor het raam zat om te kijken wat er nu weer aan de hand was. We hadden al zijn vluchtplekjes (die hij gebruikt voor de stofzuiger en de hond van mijn ouders) open gelaten, maar onze stoere kerel zat gewoon voor het raam! Dit jaar zijn we er dan ook niet!
donderdag 30 december 2010 om 23:09
Hier tips van de dierenbescherming:
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2637
2 van mijn katten (ik heb er 3) zijn erg bang, maar dat duurt niet langer dan het knallen. Zodra dat zo'n beetje is afgelopen, is het wel weer ok. Beetje paaien met een lekker hapje helpt.
Vorig jaar zijn de 2 bange trouwens wel in de wasmachine gekropen. Dat vonden ze kennelijk het veiligste plekje.
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2637
2 van mijn katten (ik heb er 3) zijn erg bang, maar dat duurt niet langer dan het knallen. Zodra dat zo'n beetje is afgelopen, is het wel weer ok. Beetje paaien met een lekker hapje helpt.
Vorig jaar zijn de 2 bange trouwens wel in de wasmachine gekropen. Dat vonden ze kennelijk het veiligste plekje.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 31 december 2010 om 09:49
Ik ben dit jaar ook niet thuis, hond neem ik mee, die trouwens niet bang is voor vuurwerk en tja, voor de katten , laat ik meer lampen aan, radio aan, slaapkamerdeur open, zodat ze zich onder het bed kunnen verstoppen. Heel bang zijn ze gelukkig niet en ben zelf rond 2.00 u. weer thuis om ze extra te knuffelen.
vrijdag 31 december 2010 om 10:23
vrijdag 31 december 2010 om 10:27
Hier een kat en een hond. De kat is nooit ergens bang voor geweest, dus nu ook niet. Voor de hond is het zijn 'eerste' oud en nieuw (vorig jaar was hij net 5 weekjes jong rond deze tijd) en hij trekt zich er gelukkig ook weinig van aan. Als hij knallen hoort dan kijkt hij er even naar en als het erg dichtbij komt dan blaft hij even, maar hij lijkt er helemaal niet bang voor te zijn. En gelukkig ook niet echt supernieuwsgierig naar te zijn.
vrijdag 31 december 2010 om 10:29
Hier ook geen medicatie of zo. Gewoon het licht aan, dan vallen de flitsen niet zo op. En ook de tv aan zodat de knallen ook niet zo opvallen als dat het verder helemaal stil zou zijn in huis. Verder zitten er 2 onder het bed van angst en de andere 3 liggen gewoon op de bank alsof er niks aan de hand is we blijven wel altijd thuis.
vrijdag 31 december 2010 om 12:42
Ik neem die van mij gezellig mee.. vier het bij mijn ouders en blijf daar slapen, mijn kat logeert daar ook tijdens vakanties en weekendjes weg en is daar ook helemaal gewend (deed ik al toen ze klein was dus ze weet niet beter). Toch gezelliger dan helemaal in dr uppie thuis bovendien zit haar baasje dan ook veel rustiger..
vrijdag 31 december 2010 om 13:41
Ik geef ze niets, omdat ik daar niet zo'n voorstander van ben. Ik doe ze net voor 12u in de berging (daar zitten ze normaal ook als wij niet thuis zijn). We zijn wel thuis, maar in de woonkamer horen ze de knallen nog veel harder (we wonen op een hofje en het vuurwerk wordt dus vlak voor ons huis afgestoken). Ze vinden het niet leuk (kruipen vaak weg in een hoekje of een ander 'verborgen' plekje in één van hun speeltoestelletjes'. Maar zodra het voorbij is, zijn ze ook vrij gauw weer rustig. Ik ga wel af en toe even kijken hoe het met ze gaat.
Ik zou overwegen thuis te blijven als ze zo bang zijn (en idd iets van een radio ofzo aan te zetten). Het eerste jaar dat ik ze had gingen we ook naar familie en heb ik ze meegenomen (wij woonden nl midden in een wijk waar veel vuurwerk afgestoken wordt en we gingen naar mijn vader die buitenaf woont en waar niets afgestoken werd). Maar ik begrijp dat dat in de meeste gevallen geen optie zal zijn.
Ik zou overwegen thuis te blijven als ze zo bang zijn (en idd iets van een radio ofzo aan te zetten). Het eerste jaar dat ik ze had gingen we ook naar familie en heb ik ze meegenomen (wij woonden nl midden in een wijk waar veel vuurwerk afgestoken wordt en we gingen naar mijn vader die buitenaf woont en waar niets afgestoken werd). Maar ik begrijp dat dat in de meeste gevallen geen optie zal zijn.
vrijdag 31 december 2010 om 20:50
vrijdag 31 december 2010 om 20:52
Mijn Coontje ligt op zijn krabpaal voor het raam te slapen
En die is echt bang voor van alles, behalve vuurwerk.
De andere 2 liggen te spinnen bij mijn man.
Hier niks aan de hand dus met de poezels.
Ik heb er wel 1 gehad die ging liggen hijgen van angst, dat was echt zielig.
En die is echt bang voor van alles, behalve vuurwerk.
De andere 2 liggen te spinnen bij mijn man.
Hier niks aan de hand dus met de poezels.
Ik heb er wel 1 gehad die ging liggen hijgen van angst, dat was echt zielig.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 31 december 2010 om 20:53
quote:[message=8092473,noline]tonkje schreef op 30
Vorig jaar zijn de 2 bange trouwens wel in de wasmachine gekropen. Dat vonden ze kennelijk het veiligste plekje.Daar moet je wel mee oppassen. ik heb een keer per ongeluk de wasdroger aangezet met de kat er in. Gelukkig had ik het snel door omdat de wasdroger zo raar geluid maakte. En was er niks aan de hand met de kat.
Vorig jaar zijn de 2 bange trouwens wel in de wasmachine gekropen. Dat vonden ze kennelijk het veiligste plekje.Daar moet je wel mee oppassen. ik heb een keer per ongeluk de wasdroger aangezet met de kat er in. Gelukkig had ik het snel door omdat de wasdroger zo raar geluid maakte. En was er niks aan de hand met de kat.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 3 januari 2011 om 09:51
We hebben ze wel wat gegeven (van de dierenarts maar ben de naam kwijt wat het was en heb het potje al weggegooid) en daarnaast de radio aan laten staan. Ik moet zeggen; het lijkt geholpen te hebben. De kat die vorig jaar zo panisch was, reageert nu normaal (kijkt hooguit mij wat wantrouwend aan want wie weet ga ik hem weer een pilletje geven!) en ook aan de nieuweling is niets te merken. Volgend jaar dus toch maar weer doen.