Oh jee! Vier kinderen!

05-01-2011 17:26 70 berichten
Sinds een paar dagen weet ik dat ik zwanger ben van kindje nummer vier. Ik geloof dat ik er wel blij mee ben, maar ik ben ook bang. Heel bang.

Wat achtergronden:

Mijn oudste twee zijn een tweeling van bijna vier, mijn jongste is net twee en de baby zal, als alles goed gaat, ergens in september geboren worden.

Dit kindje is behoorlijk ongepland, maar niet ongewenst. Mijn man en ik zijn in wezen heel blij en ervaren dit mensje-in-wording als een cadeau (hell, een zaadje heeft het toch een aantal dagen vol weten te houden in mij, ondanks condoomgebruik!), maar ik word gek van mezelf. Gek van de twijfels (kan ik dit wel?), gek van de angsten (als alles maar goed gaat), gek van mezelf (kan ik alle kinderen straks wel genoeg aandacht geven?), kortom: ik word gek. En bang. (dat ook nog) Ik ben bang dat ik de jongens die ik al heb te kort ga doen met een broertje/zusje, terwijl ik rationeel weet dat dit onzin is.

Hoe hebben andere moeders van vier kinderen ervaren? Is vier echt heel veel meer dan drie? (zo voelt het voor mij momenteel) Hoe gedijen de kinderen onder het kinderaantal? Zijn er nog tips en trucs?

Mijn man ziet het allemaal wel zonnig in, maar ik zie toch iets meer beren op de weg.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Zelf heb ik 'maar' twee kinderen en wil heel graag een derde, kan je op dat gebied dus niks nieuws vertellen (ik kan je wel gerust stellen; het komt wel goed, je kan het echt en het gaat wennen!)

Ik ben zelf de oudste van 4 kinderen, een broertje twee, een broertje vier en een zusje 8 jaar jonger dan ik.

Ik heb nooit het gevoel gehad dat mijn moeder te weinig aandacht voor mij had of dat ze mij tekort heeft gedaan.

Ik heb het altijd heel gezellig gevonden thuis en mijn broertjes en zusje ook. Nu nog trouwens. We eten, slapen, drinken en stappen geregeld met elkaar.

Een groot gezin zal druk zijn en ook heel gezellig!

Succes!
ik ben geen moeder, maaar heb wel 3 broertjes en ik kan je vertellen dat ik het als kind heel erg gezellig vond.

Ik vond huishoudens met 2 kinderen echt heel saai eigenlijk, en 3 nou net niet.

Wij hadden wel een ander leeftijdsverschil, maar mijn moeder vond juist de laatste 2 kinderen heel erg makkelijk, want ze

"wist alles al". Maw, ze had al geoefend op de eerste 2 kinderen.
Ik heb ook niet het gevoel gehad dat ik te kort werd gedaan door mijn moeder, ik had toch altijd afleiding van mijn broertjes. En op vakantie bv altijd iemand om mee te spelen, zelfs als 1 van de 3 geen zin had ergens in.
Waarom ben je opnieuw zwanger geraakt dan? Gebeurt ook niet zomaar toch en hopelijk een weloverwogen besluit?
Wat fijn om reacties te krijgen van jullie! Zelf kom ik uit een gezin van "maar" twee en ik ken eigenlijk heel weinig mensen die uit een gezin van vier of meer komen. (mijn eigen moeder, maar de leeftijdsverschillen zijn daar enorm)

Mevrouw 75, ik noem mijn oudste twee altijd mijn broddellapjes; ik wist niets van opvoeden en heb mijn stijl op hen uitgeprobeerd, met het gevolg dat ik voor de jongste vee makkelijer ben. "Ik weet toch hoe het moet!"
dat was ook mijn eerste gedachte..zwanger worden gebeurd niet zomaar toch?
ik ben ook zwanger van de vierde.....

Heerlijk die drukte En ach.. we zien wel.

Trouwens wel herkenbaar die twijfels... Ga er maar rustig van uit dat de hormonen ook al heeeeeeeeeeeeeerlijk zijn werk doen. Laat het lekker op je af komen..... Tegen de tijd dat het september is weet ik zeker dat het goed is!
Wij waren ook met z'n vieren (ik heb zelf nog geen kinderen).

Ik vond het geen succes nee, vooral financieel. Alles was moeilijk en lastig, er kon nooit wat, muziekles of sporten was geen optie want te duur... ik zou zelf nooit en nooit zo'n groot gezin nemen.

Maar goed, dat is mijn ervaring. Jij maakt je eigen keuzes :-). Succes met je zwangerschap!
Bij ons in de omgeving zijn een aantal gezinnen met 4 kinderen. Wat mij vaak opvalt is wel de drukte (maar dat kan ook afhankelijk zijn van de ouders). Waar ik goed naar zou kijken is de kosten en de ruimte in huis. Kan je alle kinderen een eigen kamer geven? En als dat niet kan is er dan een goede oplossing mogelijk. In mijn omgeving heeft een gezin de zolder weten te verbouwen waardoor er nu 2 kleine slaapkamers zijn gemaakt. Hierdoor heeft toch ieder kind zijn eigen ruimt. Met name als ze ouder worden erg belangrijk (en voor een baby ook wel ivm het slapen).

Daarnaast moet je goed opletten om de kinderen ook individuele aandacht te geven. Met zoveel kinderen bestaat de kans dat er een kind(eren) bij inschieten. Je kunt dit doen door iedere dag 1 kind te betrekken bij klusjes samen met jou (bv samen koken of boodschappen doen) terwijl de rest iets voor zichzelf moet doen. Of
Philein, het was geen weloverwogen besluit om zwanger te worden. Zoals ik in de openingspost heb geschreven, hebben we anti-conceptie gebruikt en is bij mijn weten het condoom niet gescheurd. (heb het niet gemerkt)

Het is wél een weloverwogen besluit dat de baby meer dan welkom is en wat mijn man en mij betreft net zo gewenst is als zijn/haar broertjes.
Ik kreeg na mijn eerste meisje een meisjes tweeling en ik zat met precies dezelfde angsten als jij nu

Ook allemaal losgelopen, zal bij jullie ook zo zijn.

proficiat met je zwangerschap!
Ja, dat vind ik echt.
Ah ok, dat is bizar ja! Maar gelukkig is het wel heel erg welkom.
quote:flowerxxx schreef op 05 januari 2011 @ 17:39:

Bij ons in de omgeving zijn een aantal gezinnen met 4 kinderen. Wat mij vaak opvalt is wel de drukte (maar dat kan ook afhankelijk zijn van de ouders). Waar ik goed naar zou kijken is de kosten en de ruimte in huis. Kan je alle kinderen een eigen kamer geven? En als dat niet kan is er dan een goede oplossing mogelijk. In mijn omgeving heeft een gezin de zolder weten te verbouwen waardoor er nu 2 kleine slaapkamers zijn gemaakt. Hierdoor heeft toch ieder kind zijn eigen ruimt. Met name als ze ouder worden erg belangrijk (en voor een baby ook wel ivm het slapen).

Daarnaast moet je goed opletten om de kinderen ook individuele aandacht te geven. Met zoveel kinderen bestaat de kans dat er een kind(eren) bij inschieten. Je kunt dit doen door iedere dag 1 kind te betrekken bij klusjes samen met jou (bv samen koken of boodschappen doen) terwijl de rest iets voor zichzelf moet doen. OfZe heeft er al drie, dat aandacht verdelen gaat heus wel loslopen. Dat is niks nieuws.
Ja, dat vind ik echt.
Flower, de ruimte in huis is voldoend en elk kind kan een eigen kamer krijgen. Financieel moet het ook allemaal lukken en zullen ze, zoals het er nu naar uitziet, allemaal op sport en/of muziekles kunnen. Wat dat betreft is er geen probleem!

Individuele aandacht moet ook prima kunnen; nu lukt het ook makkelijk (ga elk weekend apart met de kinderen iets doen), dus dat zal straks ook wel goed gaan.

Lieselotje, jij bent dus ook zwanger van de vierde? Wanneer ben je uitgerekend? Hoe oud zijn je andere kinderen?
quote:Philein schreef op 05 januari 2011 @ 17:36:

Waarom ben je opnieuw zwanger geraakt dan? Gebeurt ook niet zomaar toch en hopelijk een weloverwogen besluit?

En dan vraag ik me af.

Wat boeit het waarom dit 4e kindje komt?

Het komt, het hoe en wat is mi helemaal niet meer belangrijk.

(tenzij TO een heel dom wicht is waarbij het bijna op broodfokken lijkt. Maar dat is nu totaal niet aan de orde.)
Ja, dat vind ik echt.
Waarom lezen sommigen zo slecht? Er staat toch hoe het is gebeurd!

Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik begrijp je angst. Je gaat het vanzelf merken!
quote:Woordenaar schreef op 05 januari 2011 @ 17:39:

Ik vond het geen succes nee, vooral financieel. Alles was moeilijk en lastig, er kon nooit wat, muziekles of sporten was geen optie want te duur... ik zou zelf nooit en nooit zo'n groot gezin nemen.

Maar goed, dat is mijn ervaring. Jij maakt je eigen keuzes :-). Succes met je zwangerschap!

Mijn ouders konden hier heel erg goed mee omgaan en wij hadden het ook absoluut niet breed, maar wij kinderen hebben daar heel erg weinig van gemerkt. Later merkte ik wel op waarom we dingen deden zoals we ze deden trouwens, maar nogmaals als kind absoluut geen nare herinneringen aan overgehouden en in mijn herinnering konden wij heel veel (en dus wel muziekles en sporten, maar andere dingen weer niet).

Even aanvulling: dit is geen sneer richting woordenaar trouwens, maar een andere kant van het verhaal verhaal, en wellicht een hint richting een tip.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 05-01-2011 17:46
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Saar, een tweeling na een eenling lijkt me vrij heftig! Mijn oudste twee zijn een tweeling en het ongeloof na het zien van twee kloppende hartjes staat me nog levendig bij! Het heeft maanden geduurd voordat ik weer een beetje op aarde landde, maar na de geboorte vond ik het geweldig.

Maar goed, jij had destijds dus ook dezelfde twijfels? Hoe ging je daar mee om? Praatte je veel met anderen?
A nick is born, kom er maar in!
quote:Saaar schreef op 05 januari 2011 @ 17:43:

[...]

(tenzij TO een heel dom wicht is waarbij het bijna op broodfokken lijkt. Maar dat is nu totaal niet aan de orde.)
quote:Woordenaar schreef op 05 januari 2011 @ 17:39:

Zelfde ervaring hier. Maar nu waren mijn ouders ook geen financiële wonderen.. De laatste week van de maand moesten we het bijv vaak met braadboter op ons brood doen ipv gewone margarine en we hadden veel krijgertjes (kleding). Het ergste was dat veel van die krijgertjes bij kennissen van onze ouders kwamen en laat hun dochters nou net bij ons op school gezeten hebben (he die was eerst van mij he).

Vroeger was het ook vaak moord en doodslag bij ons (4 meiden, wat wil je ook haha), maar we konden ook erg leuk spelen.

Als onze ouders er bijv niet waren, legden we onze matrassen op de trap en hadden we een mega-glijbaan..

En nu hebben we een erg leuke band met elkaar.

Gefeliciteerd met je zwangerschap, 4 kinderen is plannen, maar niet veel meer dan 3 lijkt mij. En opletten dat je de aandacht verdeelt en ze allemaal de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen.

Maar dat lijkt me geen punt bij jullie!
Niet ik, maar een vriendin van me heeft vier kinderen. Wat ik zie is dat ze gewoon allemaal meedraaien die kinderen. Ik geloof niet dat zij 4 zwaarder vinden dan 3. De leeftijdsverschillen zijn vergelijkbaar met die bij jullie, hoewel de oudste iets ouder is (maar zij heeft er ook geen 2-ling bij). Het enige waar we grapjes over maken is hun auto. Als je met zijn zessen in een auto wilt passen dan gaat dat niet meer met een 'normale' auto. Zij hebben er dus 1 met dubbele achterbank, die we meestal aanduiden met 'de refocontainer'.

Zo te horen gaat het helemaal goed komen bij jullie. Veel plezier!
Vier kan ook juist harmonieuzer zijn dan drie. Het zal minder vaak gebeuren dat er twee samen spelen en nummer drie er verloren bij staat, wat met drie wel een risico is.

Het ligt natuurlijk ook aan de karakters, maar de kans is groot dat je nu een natuurlijke verdeling krijgt in oudste twee - jongste twee. Niks mis mee.
Geen ervaring, heb net mijn eerste kindje, maar ik wil je een hele goeie zwangerschap wensen. Lijkt me gaaf, 4 kinderen.

Enne, volgens mij als je het al zo goed doet met een tweeling van bijna 4 en een kindje van 2, dan moet de komende baby vast geen enkel probleem opleveren (zegt een leek).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven