op jezelf wonen

09-01-2011 14:26 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen, ik ben nu nog 17 en wordt bijna 18. Dan kan ik mij inschrijven bij de gemeente voor een huisje. Nou wil ik graag weten hoeveel alles gaat kosten, de huur, de belastingen etc. Als ik op mezelf ga heb ik ook een eigen auto. Waarvoor moet ik verder allemaal voor betalen, en hoeveel kost dat ongeveer?

Ik heb al:

zorgverzekering

huur

gas,water,licht

televisie, internet en telefonie

boodschappen

wat nog meer??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn salaris is (nu ik nog 17 ben ¤575,- per maand ongeveer. Hiermee zal ik het niet redden, en als ik 18 ben zal ik het waarschijnlijk ook niet redden.

Mocht ik snel een huisje aangeboden krijgen, is het voldoende als ik dan van tevoren alvast ¤3500 heb gereserveerd?

groetjes, cinnetje
quote:yellowlove schreef op 09 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Lucky Bastard! ik zat in een studentenhuis met zn 18en met 2 wc's en 2 douches op een kamer van net geen 9m2 Enorm! Ge-wel-dig huis. Bovenwoning. Dakterras. (Of. Nouja. Als we uit het raam klommen en dan met de schildersladder tegen de muur geschroefd brandladder omhoog klommen konden we op het dak .) Alles gedeeld. Gore keuken. Badkamer met een lekke douchecel. En dan een "schoonmaak-dag" houden met zijn allen. 5 uur schrobben op de keuken enzo Heeeeeerlijk. Ik zou niet meer terug willen, maar ik had het ook NOOIT willen missen!!
Op zich prima dat je op jezelf wil; veel studenten willen dat op jouw leeftijd immers ook. Maar om meteen een huis te willen vind ik wat ambitieus. Met het salaris wat je nu noemt kom je niet ver in de 'woningmarkt' en daarbij is een huis ook niet snel gevonden. Weet natuurlijk niet waar je woont, maar in de stad waar ik woon is de wachttijd zo'n 3-5 jaar.

Ik vrees overigens net als anderen dat jij de kosten van 'op jezelf' wonen nogal onderschat.

Je zegt:

Ik heb al:

zorgverzekering

huur

gas,water,licht

televisie, internet en telefonie

boodschappen

Wat kost dat dan ongeveer denk je?

En vergeet verder niet:

- overige verzekeringen (inboedel, wa, auto)

- je eigen bijdrage voor zorgverzekering!

- gemeenteheffingen

- aanschafkosten auto + benzine + onderhoud (=dure grap)

- overige reiskosten (bijv ov)

- kleding

- 'verzorging' (ook als je bijv lenzen ofzo hebt)

- huishoudelijk; dagelijkse dingen, maar ook evt onverwachte uitgaven (apparaat dat kapot gaat bijv)

- cadeautjes, uitgaan, etentjes ed

En dan natuurlijk de aanschaf van zaken om op jezelf te kunnen wonen. Als je een huisje wilt dan heb je al snel nodig: bank, kast, koelkast, tv, keuken/fornuis, tafel, stoelen, bed, etcd. En het 'klein' spul als servies, bestek, handdoeken, pannen, etc etc

(ik ben echt heel erg mosterd, maar goed)
quote:yellowlove schreef op 09 januari 2011 @ 15:07:

[...]

Lucky Bastard! ik zat in een studentenhuis met zn 18en met 2 wc's en 2 douches op een kamer van net geen 9m2

Ik kom inderdaad ook uit zo'n hok. Gelukkig wc/douche maar delen met 8/10 man.
quote:emaille schreef op 09 januari 2011 @ 15:06:

[...]

Dus een eerste vereiste voor een huis is een vriend?

In mijn dorp is dat wel normaal ja .. in mijn omgeving is iedereen steeds ontzettend verbaasd wanneer ik vertel dat ik op korte termijn het huis uit wil gaan (ik ben begin 20). De eerste reactie is dan 'maar je hebt toch geen vriend???' Alleen gaan wonen is hier echt heel vreemd.

Maar daarom zijn kleine goedkopere appartementjes wél relatief makkelijk aan te komen, dus ik heb wat dat betreft geluk. Vriendinnen die in de dichtstbijzijnde stad wonen vertellen dat er in hun stad bijna geen verschil in wachttijd is tussen een appartement en een rijtjeshuis, maar hier is dat verschil dus wel heel groot.
Ik wil het liefst een huurhuisje omdat ik dan alles voor mezelf heb en ik wil geen toilet of keuken oid delen.:S
Je kunt nog eevn doorsparen want de wachtlijsten voor betaalbare woonruimte zijn lang, erg lang. Met 3.500 Euro kom je niet ver. Je hebt niet genoeg aan een tafel met twee stoelen en een bed maar je hebt toch ook een stofzuiger, strijkbout en -plank, koelkast en een wasmachine nodig, magnetron, kookplaat of fornuis, kasten, een bank of makkelijke stoel, vloerbedekking, gordijnen, een keukenuitrusting, linnengoed. Wat je nu per maand verdient is waarschijnlijk net genoeg om auto te rijden (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, benzine, parkeren). Naast huur betaal je misschien ook nog servicekosten. Denk ook aan een inboedelverzekering (brand, waterschade), een verplichte WA verzekering, gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting). Je komt weliswaar in aanmerking voor kwijtschelding van een aanzal heffingen met jouw inkomen maar je kunt er niet van leven.
verba volant, scripta manent.
TO, ik heb niet het idee dat je echt inhoudelijk ingaat op de dingen die gezegd worden.

Ik vind het super dat je erover nadenkt, en spaart, en echt leuk dat je al spulletjes bij elkaar scharrelt voor je uitzet. Maar zie je niet in dat je niet genoeg geld hebt voor een huis?
quote:cinnetje17 schreef op 09 januari 2011 @ 15:20:

Ik wil het liefst een huurhuisje omdat ik dan alles voor mezelf heb en ik wil geen toilet of keuken oid delen.:SWaarom wil je niet delen? Je kan veel willen, maar je wensen zijn redelijk hoog voor wat je kan betalen. Als je echt uit huis wilt, zal je toch ergens moeten middelen. Delen hoeft echt niet zo erg te zijn als je nu misschien denkt. Sterker nog; ik had het niet willen missen. Ontzettend veel geleerd, en een mooie overgang van "gezinsleven" naar "alleen". De lol die we met zijn allen hadden was ook te gek. Samen stappen, huisfeestjes... Een genot was het! Je bent 18. Natuurlijk is het heel fijn om alles voor jezelf te hebben, maar ik denk dat het niet realistisch is, om al zulke volwassen wensen (eigen huis, eigen auto) te hebben als je inkomen daar nog niet aan voldoet.
Sorry voor foutieve info. Dochter huurt leuk huis, huur boven E.450

komt daarom niet in aanmerking voor huurtoeslag.

Wat dacht je trouwens van een brommertje/scooter voor vervoer?

Dan hoef je niet te trappen en ben je stukken voordeliger uit dan met een auto. En wie zegt dat je je rijbewijs meteen hebt? Vergeet ook de kosten van de auto-rijlessen niet, tenzij je vader instructeur is???
Ik zit soms rond te kijken op de site van een woningbouwvereniging, dan zie ik dat er huurhuisjes zijn van 300 euro maar ook gauw van 800 euro. Als er bijv een oud vrouwtje 300 euro betaald, en ze overlijd en ik kan erin, de huur gaat dan toch omhoog? en scheelt dat veel of niet?
quote:cinnetje17 schreef op 09 januari 2011 @ 15:20:

Ik wil het liefst een huurhuisje omdat ik dan alles voor mezelf heb en ik wil geen toilet of keuken oid delen.:S

Andere mensen delen ook geen toilet & keuken omdat ze dat graag willen. Zij willen ook graag een huurhuisje voor zichzelf. Maar daar heb je helaas centjes voor nodig. En als je het mij vraagt; meer centjes dan jij te besteden hebt.
mijn vader is geen rij-instructeur nee, maar ik heb al contact gehad met de rijschool waar ik ga lessen (eerste les is op mijn 18e verjaardag over 8,5 week) daar ben je niet verplicht om je lespakket vol te maken en bij anderen wel. Dus deze is sowieso al goedkoper en een aantal klasgenootjes hebben hier ook rijles gehad en die zijn ook snel geslaagd
Ok maar als je 575 euro hebt, kun je niet leven als je huis 300 euro is..Want je moet dus ook gas water licht betalen, en dan is je geld bijna op :(

Ik denk gewoon niet dat het nu al kan, maar als je netjes doorspaart, en wacht tot je loon omhoog gaat, dan zal het vast wel gaan.

En ik sluit me aan bij Hanneke: ik heb een fantastische tijd gehad op mijn 9m2 met mijn 17 huisgenoten. Het hoort er toch een beetje bij. En qua smerigheid viel het nog wel mee, de wc en douche waren wel begaanbaar . De keuken was een ander verhaal.

Je moet wel een beetje realistisch blijven cinnetje...
quote:cinnetje17 schreef op 09 januari 2011 @ 15:25:

Ik zit soms rond te kijken op de site van een woningbouwvereniging, dan zie ik dat er huurhuisjes zijn van 300 euro maar ook gauw van 800 euro. Als er bijv een oud vrouwtje 300 euro betaald, en ze overlijd en ik kan erin, de huur gaat dan toch omhoog? en scheelt dat veel of niet?Lieve schat, doe het nou niet. Denk even serieus na, zet je financiën op een rij en neem geen overhaaste beslissingen. Een huisje van 300 euro kan je nu ECHT NIET betalen. "Zelfs" niet met 3500 euro spaargeld (wat echt niet zo veel is!)
Ik sta 4 jaar ingeschreven en het laatst vrijgekomen huisje is ook aan mij voorbij gegaan..

Daarnaast is 3500 echt weinig als je daarvan ook je rijlessen en auto wil kopen.

Ik weet niet hoe lang je bij jou op een huurhuisje moet wachten? Zet gewoon alles wat je overhoud aan het einde van de maand bij die 3500 en dan als er een huisje vrijkomt en jij bent nr1 heb je misschien wel genoeg..
Sterker nog, geen woningbouwvereniging gaat jou een huis verhuren met een salaris van 575 euro. Gewoonweg omdat je het niet kan betalen.
Sorry maar TO luistert niet goed. Je komt nog lang niet in aanmerking voor een eigen huisje!!!!!! Over minimaal 3 jaar pas!!!

Over 3 jaar sta je er vast iets anders voor.
Waarom heb je zo'n haast?
TO heeft geloof ik een groot bord voor haar kop; ze heeft inhoudelijk nog nergens op gereageerd, dus vrees dat onze goedbedoelde adviezen (op dit moment) vergeefse moeite zijn...
Had iemand de site van het Nibud al genoemd?

Voor veel dingen geldt wat mij betreft dat je het zo sober of luxe kan maken als je wilt.
even tussendoor: wie of wat is TO? en waarvoor staat dan?
quote:Ariadne83 schreef op 09 januari 2011 @ 15:50:

TO heeft geloof ik een groot bord voor haar kop; ze heeft inhoudelijk nog nergens op gereageerd, dus vrees dat onze goedbedoelde adviezen (op dit moment) vergeefse moeite zijn...Eens. TO is oost-indisch doof, stronteigenwijs, en een beetje dom. Verspilde energie. Maar ja, typisch zo'n gevalletje dat door schade en schande wijs moet worden.
TO, dat ben jij cinnetje (TO=topic opener)
Topic Opener, jij dus
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:cinnetje17 schreef op 09 januari 2011 @ 15:52:

even tussendoor: wie of wat is TO? en waarvoor staat dan?

Topic Opener, jij dus...

Waarom heb je zo'n haast om een eigen huisje te hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven