Geld & Recht alle pijlers

Wat doe jij?

03-01-2011 18:58 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor je pint een studente 20,- euro uit de automaat in de supermarkt. Ze heeft een beetje haast omdat de winkels bijna sluiten en vergeet hierdoor het geld mee te nemen. Als je later bij de automaat geld wil pinnen zie je dat het geld nog in de gleuf zit, de studente is echter al vertrokken. Wat doe je?

A. Je stopt het geld in eigen zak

B. Je geeft het geld af bij de balie gevonden voorwerpen.

C. Je wacht totdat de automaat het geld weer inslikt.

Antwoorden kunnen in de poll worden ingevuld.

Wat doe jij?

Totaal aantal stemmen: 54

Je stopt het geld in eigen zak (24%)
Je geeft het geld af bij de balie gevonden voorwerpen. (22%)
Je wacht totdat de automaat het geld weer inslikt. (54%)
Ik heb (jaren terug, toen ik nog studeerde) weleens een studente achterna gerend die 50 euro was vergeten mee te nemen uit de automaat. Toen ik haar eindelijk had ingehaald -ze reageerde niet op mijn geroep- zij ze niet eens dankjewel.

Ik uiteindelijk weer terug naar de automaat, kon ik weer achteraan de rij, alle mensen in die rij hadden mijn 'goede daad' gezien maar vonden het niet nodig om me voor te laten. Dus ik weer braaf wachten. Was ik uiteindelijk aan de beurt, ik wil pinnen, kon ik door eens saldotekort niets meer opnemen.

Met lege handen terug naar huis, baalde best wel.
@Guinevieve; Dat is ook aso van die mensen in de rij en niet echt aardig van die studente. Ik denk dat ikzelf een slecht gevoel zou hebben als ik diegene niet achterna zou gaan, en dat vind ik vervelender dan extra geld, dus uiteindelijk is het voor mij dan toch weer eigen belang :p
Ik was onlangs nog bij de ALdi en vond daar een portemonee tussen de aardappelprodukten. En inderdaad ik dacht heel even, zal ik hem meenemen, maar nee toch bij de bali afgegeven.
Ik heb ook wel eens een portomonee gevonden op straat en er toen alles aan gedaan de eigenaresse te vinden (uiteindelijk gelukt via een pasje in de portomonee).

Sommige automaten (vooral die losse in de supermarkt e.d.) laten het geld gewoon in een soort bakje vallen... ik denk niet dat deze het geld terug kunnen nemen hoor.

Ik zou het dan ook meenemen (ben ik nu enorm slecht?).

Ik heb immers niet gezien wie er gepint heeft (in het voorbeeld dan) en ik zou het gevoel hebben dat als ik het bij de balie af geef niemand behalve dat vrolijke meisje achter die balie het geld terug zou zien... maargoed, dat is mijn mening. Ik heb vroeger wel eens 5 gulden in de ballenbak bij Mcdonalds gevonden... ook niet afgegeven ofzo, niemand gaat daar naar vragen bij de kassa neem ik aan. Als ik op straat geld vind (¤0-¤50) zou ik het ook niet bij de politie brengen...

Als ik ook maar een idee had van wie het was (zoals in dat tv programma waarin ze het recht voor mensen laten vallen) zou ik het absoluut terug geven!
Als ik een portemonnee vind, geef ik die af nadat ik de briefjes eruit gehaald heb.

Ik doe een briefje terug met mijn telefoonnummer/e-mail, en de belofte dat ik het bedrag op hun rekening storten wil als ze contact opnemen.

Balie-personeel kan namelijk ook geld uit portemonnees halen.

Bij een PIN-automaat is het beste waarschijnlijk, de automaat het geld weer in laten slikken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:mimama schreef op 03 januari 2011 @ 19:12:

mij is het dus een keer overkomen: vlak voor sluitingstijd nog snel even pinnen, pas eruitnemen en vlug naar het winkeltje hollen waar ik iets wilde kopen (dat alleen contant kon), kom ik er achter dat ik mijn geld in de haast ben vergeten, terug naar de geldautomaat; foetsie 50 euro . De automaat had het niet ingeslikt, er stond toen ik pinde ook niemand te wachten, dus kennelijk heeft iemand net voordat de automaat het geld weer inslikt het eruit gehaald.

Heb je contact opgenomen met je bank?

Ik heb het ook een keer gehad. Een keer gepind bij een ING automaat bij de AH en met mijn suffe hoofd het geld er niet uitgehaald. Ik kwam er pas achter toen ik bij de kassa stond en wilde betalen. Ik heb de ING gebeld en die vertelden mij dat ik met mijn eigen bank contact op moest nemen om het te onderzoeken, het is nl. niet zo dat het geld automatisch wordt teruggestort op de rekening als de automaat het bedrag weer inslikt. Bij mijn eigen bank hebben ze toen een formulier ingevuld en opgestuurd en na een paar weken kreeg ik toen 20 euro teruggestort op mijn rekening.
Het is natuurlijk enorm verleidelijk om het geld (door een ander vergeten) mee te nemen, maar................ hierdoor maak je je schuldig aan een strafbaar feit.

Het is niet van jou; neem je het weg met de bedoeling om het zelf te houden, dan pleeg je gewoon diefstal.

Neem je het mee met de bedoeling het bij de bank/politie af te geven, maar doe je dat niet en besluit je alsnog om het zelf te houden, dan pleeg je verduistering.

In beide gevallen; als degene die het geld gepind heeft, aangifte doet bij de politie, dan kunnen de camerabeelden opgevraagd worden. Hierop zal te zien zijn wie het geld heeft meegenomen. Je loopt dan het risico om in het regionale opsporingsprogramma terecht te komen (sta je er lekker gekleurd op!).

Heb je zelf op dat moment ook nog geld gepind, dan is het natuurlijk een klein kunstje om achter jouw gegevens te komen.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de pinner voor mij haar/zijn geld vergat. Ik denk dat ik telefonisch melding zou doen bij de bank en bij de politie (volgens mij moet je tegenwoordig bij ons trouwens de gevonden/verloren voorwerpen bij de gemeente melden).

De eerlijke eigenaar kan zich dan bij mij melden, meldt zij/hij zich niet, dan ben ik volgens mij na verloop van tijd zelf de eigenaar van het geld. Hoelang dat precies duurt weet ik niet.
Hoe lang duurt dat dan, voordat een automaat weer inslikt? Nooit geweten.

Ik zou het geld dan gewoon laten inslikken. Heel lang geleden vonden mijn moeder en ik eens een portemonnee met 60 gulden erin (toen echt veel geld). Ik vergeet nooit de enorme blijdschap van de jongen die hem weer op kwam halen. Hij huilde van geluk, want hij kon het geld echt niet missen...
quote:haarklover schreef op 03 januari 2011 @ 23:09:

Als ik een portemonnee vind, geef ik die af nadat ik de briefjes eruit gehaald heb.

Ik doe een briefje terug met mijn telefoonnummer/e-mail, en de belofte dat ik het bedrag op hun rekening storten wil als ze contact opnemen.

Zet je dat er ook bij dan van dat personeel? Anders komt het wel heel vreemd over, denk ik.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Eerlijk is eerlijk, ik zou het in mijn zak steken.
Ik zou het niet afgeven bij de balie, maar zelf meenemen. Zou bij de balie een briefje met mijn nummer afgeven zodat als de persoon in kwestie zou vragen of zijn geld gevonden is, hij contact met mij op kan nemen. Hoor ik niets, dan heb ik geluk.

Zou ik de student tegenkomen (op de parkeerkplaats of zo) dan zou ik hem uit mezelf aanspreken en het geld terug geven.

Zou zelf nooit op de optie van "het geld in laten slikken" gekomen zijn.
quote:Female_40plus schreef op 07 januari 2011 @ 19:12:

Het is natuurlijk enorm verleidelijk om het geld (door een ander vergeten) mee te nemen, maar................ hierdoor maak je je schuldig aan een strafbaar feit.

Het is niet van jou; neem je het weg met de bedoeling om het zelf te houden, dan pleeg je gewoon diefstal.

Neem je het mee met de bedoeling het bij de bank/politie af te geven, maar doe je dat niet en besluit je alsnog om het zelf te houden, dan pleeg je verduistering.

In beide gevallen; als degene die het geld gepind heeft, aangifte doet bij de politie, dan kunnen de camerabeelden opgevraagd worden. Hierop zal te zien zijn wie het geld heeft meegenomen. Je loopt dan het risico om in het regionale opsporingsprogramma terecht te komen (sta je er lekker gekleurd op!).Heb je zelf op dat moment ook nog geld gepind, dan is het natuurlijk een klein kunstje om achter jouw gegevens te komen. Ik zie mezelf al voorbij komen, glunderend van trots met ¤20,- in mijn hand. Hahaha, dan sta je voor lul.
Die studente kan nooit ver weg zijn dus als ik had gezien wie het was, was ik die persoon achterna gelopen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de persoon in kwestie al (geruime) tijd weg is.

Ik weet niet wat ik zou doen. Zelf houden zou ik niet fijn vinden maar om het naar de servicebalie te brengen ... ik vind de optie wel goed dat ik de briefjes eruit haal en een briefje met een telefoonnummer erin stop. Dan krijgt de eigenaar het toch terug en kan het personeel van de winkel het niet stelen.

Als ik geld op straat vind, dan zou ik het wel houden. Dat ga ik dan niet naar de politie brengen. Alsof zij ooit nog de rechtmatige eigenaar achterhalen. Mits het geld natuurlijk in een portemonnee zit.
Ik heb 'steek in eigen zak' gekozen in de poll. Als ik iemand zie weglopen en het geld steekt er nog uit zal ik diegene achterna lopen. Maar als ik bij de automaat uitkom en er is niemand te zien maar steekt wel geld uit, dan ga ik dat niet afgeven bij een balie. Dan doe ik dat in mn eigen zak.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
eerlijk is eerlijk inderdaad, 20 euro zou ik lekker als een meevallertje zien en in mn zak steken. Alleen laatst was er zoals hierboven vermeld staat, dus gewoon een vrouw op de regionale tv die in vol oornaad getoond werd bij het 'stelen' van geld uit een pinautomaat wat niet van haar was, ik ben er toch wel wat voor teruggedeinst.
Vandaag heb ik in mijn luchpauze een bezoek gebracht aan een groot tuincentrum. Ze hebben een hele grote parkeerplaats en terwijl ik daar loop zie ik in een plas water tien euro liggen. Er was geen mens in de nabijheid en ik heb het maar meegenomen. Ik voel me er niet prettig bij, maar om er nu mee naar de kassa te lopen.... Ik heb het vergeten in mijn portemonnaie te doen; het tientje ligt nu te drogen op mijn bureau; missschien is het morgenvroeg wel door iemand anders meegenomen, ha, ha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven