Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Waarom zou je ze uberhaupt dan uitnodigen? Alleen maar omdat ze niet gekleed zijn zoals jij dat zou willen?
quote:Madieken schreef op 09 januari 2011 @ 18:36:

[...]

. Zo leuk is de bruiloft van een ander meestal nou ook weer niet. .

Niet?

O, dat verbaast me nou echt, als ik dat soort dingen hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Nymeria schreef op 09 januari 2011 @ 18:35:

Een dresscode lijkt me gezien sommige reacties hier wel nodig. Een spijkerbroek kan ook netjes en feestelijk zijn? Een spijkerbroek is een leuk, dagelijks kledingstuk maar netjes is het nooit. Als nou iets casual is dan is het wel een spijkerbroek.

Maar goed... dan verschillen we van mening over wat netjes is. Ik vind een spijkerbroek met daarop een colbertje best netjes... en voor sommige mensen is het juist héél erg netjes.

Overigens heb ik zelf met geen enkele dresscode moeite maar ik vind wel dat de bruiloft er dan ook naar moet zijn. Een bruiloft waarbij de dresscode black tie is moet ook wel echt een mooi feest zijn. Wat iemand hier beschreef over tl buizen en consumptie bonnen en dan wel een dresscode dat is natuurlijk van het te gekke.

Ik zou dus een dresscode doen die bij het feest past.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om me halverwege de dag om te kleden maar dan wil ik wel graag dat er een ruimte is waar ik mijn avondkleding kan uithangen zodat het niet de hele dag in de auto ligt te kreuken en waar ik me rustig kan omkleden en opfrissen. Liefst met strijkijzer voor het geval de jurk de reis niet zonder kreukels heeft overleefd.Ik zou één outfit aanschaffen. Niks geen gehannes met twee outfits... maar goed... nu begeef ik mij ook niet in dat soort kringen.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:37:

Waarom zou je ze uberhaupt dan uitnodigen? Alleen maar omdat ze niet gekleed zijn zoals jij dat zou willen?Aan wie is dat een vraag?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 18:35:

[...]

Dat zouden in mijn geval dan mensen zijn waarvan ik vind dat ik er niet onderuit kan om ze uit te nodigen.

En nee, daar denk ik dan niet bij " gelukkig zijn ze gekomen " .Zou jij mensen uitnodigen alleen maar omdat je er niet onderuit kunt? Echt?
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:35:

[...]

Ben je toen wel naar die trouwerij geweest?Uiteindelijk ben ik alleen overdag geweest waar de dress code was vrouwen in rok mannen in donker pak. Gelukkig had ik nog wel een net rokje in de kast hangen met een mooie blouse en jasje. Kijk het vrijgezellen feest was al ¤ 130.00 en moest ook nog een cadeau kopen. Op een salaris van toen ¤ 1200 was dat wel welletjes voor mij.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:35:

Feestelijk en gewoon voor de hele dag. Wat een onzin om halverwege de dag om te moeten kleden.

Nou ja, als je dat zelf leuk vindt om te doen, prima. Maar ik zou dat dus écht nooit van iemand eisen.

Sowieso maakt het me geen drol uit wat iemand draagt, maar daar ben ik volgens mij vrij uniek in.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:30:

[...]

Oh dus het gaat je om het uiterlijk vertoon en niet om het feit dat jij je mooiste dag met je dierbaren wilt vieren? Nou, weten we dat ook weer.

Wat kort door de bocht. Ik vind het niet raar dat een paar het leuk vindt om gezamenlijk feestelijk gekleed te gaan die dag.

Met dit soort onderwerpen zijn er altijd mensen die roepen: "Ze nemen me maar zoals ik ben, het gaat er toch om dat ik erbij ben, niet wat ik draag!" Ik vind dat zo'n starre rigide houding, en eigenlijk veel 'arroganter' dan de wens van het bruidspaar dat de gasten feestelijk gekleed komen. Wat dus écht niet hoeft te betekenen dat je voor honderden euro's nieuwe kleding hoeft aan te schaffen.

Sommige situaties in het leven vragen nou eenmaal om iets meer aandacht voor het uiterlijk/kleding. Een bruiloft dus, als het paar dat op prijs stelt. En een begrafenis. En een sollicitatiegesprek, daar kleed je je toch ook op? Ik begrijp niet dat sommige mensen zo in de weerstand schieten als er om een feestelijke dresscode wordt verzocht.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Avaeyebrow schreef op 09 januari 2011 @ 18:34:

Heb ooit een trouwerij gehad waar mensen in gala moesten komen. Ik heb toen overal gezocht naar een gala jurk voor rond de ¤ 50.00 ( heb helaas erg weinig geld ) en kon het niet vinden. Ben dan ook nog eens erg lang en aardig aan de maat dus vriendinnen konden mij zo'n outfit ook niet uitlenen. Heb de bruid toen gevraag of ze het een bezwaar zou vinden als ik een mooie rok aan zou doen of een nette broek. Nou dat had ze dus, kon volgens haar echt niet ik zou het hele beeld van het feest verstoren. Dikke doei! Laat dan maar zitten zeg ik dan.

Ik ben naar veel trouwerijen geweest waar de dress code altijd feestelijk was en ik doe altijd mijn best, maar als mensen zo specifiek zijn dan is dat voor je gasten niet echt plezierig. Natuurlijk is het jullie dag, maar je wilt toch gasten die zich lekker voelen in hun outfit? Maakt de dag alleen maar tot een nog groter succes.

Ben je uiteindelijk gegaan?

Ik hou niet van dresscodes, maar ik vind wel dat je mag verwachten dat je gasten netjes gekleed gaan.

Gaan zoals jebent betekent voor sommigen dat ze in een fleecetrui heen gaan. Dat vind ik dus echt niet kunnen.

Nette feestelijke kleding vind ik oke. Maar je gasten opzadelen met een dresscode en dan ook nog zo'n houding annemen? Dacht het niet!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 18:38:

[...]

Aan wie is dat een vraag?Aan jou.
quote:Winterdip schreef op 09 januari 2011 @ 18:41:

[...]

Wat kort door de bocht. Ik vind het niet raar dat een paar het leuk vindt om gezamenlijk feestelijk gekleed te gaan die dag.

Met dit soort onderwerpen zijn er altijd mensen die roepen: "Ze nemen me maar zoals ik ben, het gaat er toch om dat ik erbij ben, niet wat ik draag!" Ik vind dat zo'n starre rigide houding, en eigenlijk veel 'arroganter' dan de wens van het bruidspaar dat de gasten feestelijk gekleed komen. Wat dus écht niet hoeft te betekenen dat je voor honderden euro's nieuwe kleding hoeft aan te schaffen.

Sommige situaties in het leven vragen nou eenmaal om iets meer aandacht voor het uiterlijk/kleding. Een bruiloft dus, als het paar dat op prijs stelt. En een begrafenis. En een sollicitatiegesprek, daar kleed je je toch ook op? Ik begrijp niet dat sommige mensen zo in de weerstand schieten als er om een feestelijke dresscode wordt verzocht.Ja, daar kleed je je op, maar je wordt niet op extra kosten gejaagd. Moet niet gekker worden zeg. Krijg je een uitnodiging voor een feest, moet je ook nog eens kapitalen gaan uitgeven omdat bruidegrom en bridzilla besloten hebben dat het black tie moet.
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 17:39:

..... van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Trouwdag id inderdaad helemaal jullie dag. En op die dag nodigen jullie mensen uit die jullie er graag bij willen hebben omdat het zonder die mensen niet compleet is.

Ik mag toch hopen dat je die mensen dan uitnodigt om wie ze zijn, niet om hoe ze eruit zien.

Wil je echt de volledige zeggenschap over hoe die dag precies gaat verlopen en hoe het eruit ziet dan moet je helemaal niemand uitnodigen. Mensen zijn mensen, je kunt niet 100% van tevoren bepalen hoe ze zich zouden gedragen en hoe ze eruit zien.

De enige dresscode die ik geschikt vind voor zo'n dag is een glimlach en een goed humeur.
Deze discussie is toch niet zo lang geleden ook al gevoerd?
quote:Liv schreef op 09 januari 2011 @ 18:40:

[...]

Zou jij mensen uitnodigen alleen maar omdat je er niet onderuit kunt? Echt?

Ja, hoor. Ik zou niet één oom en tante over slaan omdat ik daar niet zoveel mee heb en dan de andere 10 ooms en tantestellen wel vragen.

Sterker; ik heb dat niet gedaan toen wij trouwden.
quote:Liv schreef op 09 januari 2011 @ 18:41:

[...]

Nou ja, als je dat zelf leuk vindt om te doen, prima. Maar ik zou dat dus écht nooit van iemand eisen.

Sowieso maakt het me geen drol uit wat iemand draagt, maar daar ben ik volgens mij vrij uniek in.Nee hoor, het maakt mij ook niks uit. Ik houd niet van feestjes waar zulke strikte voorwaarden aan verbonden zijn. Brrr.....moet er niet aan denken zeg.
quote:Liv schreef op 09 januari 2011 @ 18:43:

Deze discussie is toch niet zo lang geleden ook al gevoerd?Ja joh; deze discussie voeren we een paar keer per jaar.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:43:

[...]

moet je ook nog eens kapitalen gaan uitgeven omdat bruidegrom en bridzilla besloten hebben dat het black tie moet.
quote:Liv schreef op 09 januari 2011 @ 18:43:

Deze discussie is toch niet zo lang geleden ook al gevoerd?Ik kan me die ook nog wel herinneren
Ik had het er pas geleden met mijn vriend over en we waren het er gelukkig over eens dat het gewoon een lekker feest moet worden met veel muziek, dans, drank etc. Zou me persoonlijk niet echt heel veel kunnen schelen wat mensen aan hebben zolang ze het maar naar hun zin hebben. Maar iedereen is daar natuurlijk anders in.
quote:Nymeria schreef op 09 januari 2011 @ 18:35:

Een dresscode lijkt me gezien sommige reacties hier wel nodig. Een spijkerbroek kan ook netjes en feestelijk zijn? Een spijkerbroek is een leuk, dagelijks kledingstuk maar netjes is het nooit. Als nou iets casual is dan is het wel een spijkerbroek.

.

Zo heel erg niet mee eens.. !

Kan me er zo over verbazen hoe mensen hierover denken. Dan denk ik: wat is er nou zo belangrijk, moet je je nu echt druk maken om zoiets? Wees blij dat je vrienden/familie gezond zijn, dat ze op je feest komen, dat ze blij voor je zijn, dat het gezellig is, dat je een leuke partner gevonden hebt om mee te trouwen, dat je gezond bent. Al dat stijve gedoe met gala-kleding en ergernissen omdat je een spijkerbroek ziet. Wat een onzin zeg. Hoe echt is die vriendschap of de band met je familie als je je zo kan ergeren omdat iemand in een nette spijkerbroek op je feest komt. Maar goed, misschien zijn ze in Zeeland gewoon een stuk meer nuchter over dit soort dingen dan bijvoorbeeld in de randstad hoor. Misschien dat het daar aan ligt. En wat ik al zei, chique hoge piefen die altijd super netjes gekleed zijn en in hun vrije tijd ook in pak lopen, ja logisch dat ze dan voor een bruiloft niet ineens een spijkerbroek aantrekken. Voor andere mensen ligt dat gewoon heel anders.
Laatst op een ander forum las ik een erg bizarre dresscode voor een bruiloft, geen 'tenue de ville' of 'black tie' of iets in die trant, maar er werd echt omschreven welke kleuren, materialen en motieven wel en niet mochten. Anders was het bruidspaar bang dat de gasten niet in het decor pasten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:tulpje21 schreef op 09 januari 2011 @ 18:47:

[...]

Zo heel erg niet mee eens.. !

Nou ja, ik ga maar weer eens wat anders doen. Kan me er zo over verbazen hoe mensen hierover denken. Dan denk ik: wat is er nou zo belangrijk, moet je je nu echt druk maken om zoiets? Wees blij dat je vrienden/familie gezond zijn, dat ze op je feest komen, dat ze blij voor je zijn, dat het gezellig is, dat je een leuke partner gevonden hebt om mee te trouwen, dat je gezond bent. Al dat stijve gedoe met gala-kleding en ergernissen omdat je een spijkerbroek ziet. Wat een onzin zeg. Hoe echt is die vriendschap of de band met je familie als je je zo kan ergeren omdat iemand in een nette spijkerbroek op je feest komt. Maar goed, misschien zijn ze in Zeeland gewoon een stuk meer nuchter over dit soort dingen dan bijvoorbeeld in de randstad hoor. Misschien dat het daar aan ligt. En wat ik al zei, chique hoge piefen die altijd super netjes gekleed zijn en in hun vrije tijd ook in pak lopen, ja logisch dat ze dan voor een bruiloft niet ineens een spijkerbroek aantrekken. Voor andere mensen ligt dat gewoon heel anders.Niet alleen in Zeeland hoor... Hier in het oosten is dat ook zo...
Ja, dat waren Wes en Yo Die hadden voor al hun gasten toch ook de kleding uitgezocht?
quote:Susan schreef op 09 januari 2011 @ 18:48:

Laatst op een ander forum las ik een erg bizarre dresscode voor een bruiloft, geen 'tenue de ville' of 'black tie' of iets in die trant, maar er werd echt omschreven welke kleuren, materialen en motieven wel en niet mochten. Anders was het bruidspaar bang dat de gasten niet in het decor pasten.Oei... dat vind ik dan weer het andere uiterste. In zo'n geval kan ik me voorstellen dat je juist creatief met een komo zak aan de slag gaat...
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Susan schreef op 09 januari 2011 @ 18:48:

Laatst op een ander forum las ik een erg bizarre dresscode voor een bruiloft, geen 'tenue de ville' of 'black tie' of iets in die trant, maar er werd echt omschreven welke kleuren, materialen en motieven wel en niet mochten. Anders was het bruidspaar bang dat de gasten niet in het decor pasten.

Serieus????

Ghe... dan hield ik als gast de eer aan mezelf en dan zou ik ervoor zorgen dat ik niet de storende factor zou zijn (=dus niet gaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven