Agressieve hond

09-01-2011 18:58 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden hebben een van onze bovenburen (kleine flat met per ingang 6 buren) een hond. Leuk, dacht ik, want ik ben echt een hondenliefhebber. Hij ziet er ook echt heel leuk uit, heel grappig, maar... Het is een eng beest! Hij blaft en gromt tegen alles en iedereen... Nou kan dat op zich niet zo'n kwaad, maar vandaag probeerde hij me echt te bijten! Ik liep naar de berging, hond stond in de gezamelijke hal. Eerst grommen. Baas was erbij dus ik denk: ik laat hem gewoon even snuffelen (de hond, niet de baas), misschien dat het dan vanzelf ophoudt. Maar toen zette het beest zich schrap en liet het zijn tanden zien. Baas riep hond terug, maar hond luisterde niet en sprong tegen mijn benen op, happend naar mijn benen (was meer een krasje dus hoe het uit kwam). Dus baas er achteraan, hond gaat rondjes rennen door de gang. Toen ze beiden uit zicht waren ben ik mijn berging in gevlucht, maar ja... Echt normaal vind ik dit niet.

Later bood buurman wel zijn excuses aan, wat ik natuurlijk fijn vind. Denk ook echt niet dat het slechte mensen zijn, maar: ik vertrouw het beest niet! Er lopen hier ook regelmatig kleine kinderen door het gebouw, dus dat lijkt mij gewoon een probleem.

Maar... Wat doe ik? Normaal zou ik zeggen: buurman aanspreken. Maar dit zijn buitenlandse buren, spreken slecht Nederlands en ik denk dus ook niet dat ik ze dit duidelijk gemaakt krijg.

Daarbij ken ik ze amper, het voelt raar om me daarbij zo op te dringen, beetje bemoeizuchtig.

Toch zegt mijn intuïtie: dat gaat op den duur mis.

Wat zouden jullie doen? Zijn er bepaalde organisaties (VVE, dierenbescherming) waar ik alleen een melding zou kunnen maken zodat ze het in de gaten kunnen houden?

Nogmaals: er is dus nog niks mis gegaan, het gaat meer om een waarschuwings-melding.
quote:Zespri79 schreef op 09 januari 2011 @ 20:02:

Iones.. is het gedrag aggressief of is het onzekerheid van de hond ? (om maar even in ceasar taal te spreken)Het kan beiden zijn en als ze onzeker zijn kunnen ze helaas net zo gevaarlijk zijn. Een hond kan namelijk ook uit angst of onzekerheid bijten.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 19:50:

Die honden van tegenwoordig ook......vroeger waren ze veel beter opgevoed.Net als bij kinderen. Je ziet dezelfde tendens terugkomen he. Maakt niet uit waarbij.
Interessante theorie, een hond met een stoornis. Ik ga daar eens over nalezen.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 20:05:

[...]

Het kan beiden zijn en als ze onzeker zijn kunnen ze helaas net zo gevaarlijk zijn. Een hond kan namelijk ook uit angst of onzekerheid bijten.Deze hond was niet bang. Een bange hond houdt terug, is niet zo aanvallend. Zelfs niet als hij blaft of gromt, ze zullen in eerste instantie terugdeinsen.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 20:07:

Interessante theorie, een hond met een stoornis. Ik ga daar eens over nalezen.

Ik denk dat er geen materiaal is over psychische stoornissen bij honden. We zijn bij mensen nog maar net op de hoogte, van honden weten we helemaal niets.

Heb effe gegoogled op gestoorde honden maar je komt voornamelijk ujt bij broodfokkers. En dan komt het voort uit onzorgvuldig fokbeleid en onzorgvuldig opfokbeleid. In het tweede geval komt er een mentaal gezonde pup ter wereld maar wordt deze alsnog gestoord door foute opfokomstandigheden.
quote:iones schreef op 09 januari 2011 @ 20:07:

[...]

Deze hond was niet bang. Een bange hond houdt terug, is niet zo aanvallend. Zelfs niet als hij blaft of gromt, ze zullen in eerste instantie terugdeinsen.Niet mee eens, ze kunnen ook angstagressie vertonen.
quote:iones schreef op 09 januari 2011 @ 20:08:

[...]

Ik denk dat er geen materiaal is over psychische stoornissen bij honden. We zijn bij mensen nog maar net op de hoogte, van honden weten we helemaal niets.Dat is waar, maar ik sta er zeker voor open, want er is bijv. ook onderzoek naar autisme bij katten, dus alles is mogelijk.....
TO had je net zo gereageerd wanneer het hondje een chihuaha was geweest ?
quote:Zespri79 schreef op 09 januari 2011 @ 20:10:

TO had je net zo gereageerd wanneer het hondje een chihuaha was geweest ?Goede vraag, want dat zijn pas bijters!
Chihuaha staat er inderdaad om bekend ja, dat zijn felle donders! Maar de schade die zij in al hun nijd kunnen aanrichten is beperkt. Dat is hun redding....

Iris, ik heb intussen iets gevonden van gestoord gedrag bij honden:

http://www.ugent.be/nl/ac ... /20101217-DI11-invite.pdf

[...]

Deze hond was niet bang. Een bange hond houdt terug, is niet zo aanvallend. Zelfs niet als hij blaft of gromt, ze zullen in eerste instantie terugdeinsen.

Ben het hier niet met je eens.

Plus dat we de hele situatie niet kunnen inschatten via t forum. Ik ben dan benieuwd hoe t is gegaan , hoe kwam TO de berging inlopen , hoe reageerde de hond. Hoe bood ze zich aan om de hond te laten snuffelen was dat bv toen de hond aan t eten was , op een bot aan t kauwen was of dat ie lekker rustig lag op een mat in de berging. Of liep de hond bij zijn baas in de buurt en kwam TO te dicht bij de hond inde buurt ..

Kortom een situatie waar ik gewoon NIET kan zeggen of de hond echt zo fout heeft gehandeld via een forum. (keur bijten absoluut niet goed laat ik dat vooropstellen maar 1 + 1 = 2 en dat is meestal t geval bij een hond zijn gedrag in zo'n situatie)

Enige wat ik als tip kan geven is , ga het gesprek juist WEL aan met de buren. Nodig ze uit op de koffie , met handen en voeten werk kom je een heel eind , wie weet spreken ze wel vloeiend een andere taal dan hun eigen taal die jij ook kent. (engels , duits , frans o.d.) En kom je er daarna nog niet uit , bied dan aan dat je iemand uitnodigd die als tolk fungeert. 1000 wegen die naar Rome leiden.

Misschien dat de buren je dan wat beter begrijpen en er misschien echt wel iets mee willen doen.

(en dan ben ik misschien wel heel goed gelovig en naief, maar een echte dierenliefhebber /hondenliefhebber heeft dat voor zijn dier/hond over)
Kan de link niet openen Iones...
quote:iones schreef op 09 januari 2011 @ 20:14:

Chihuaha staat er inderdaad om bekend ja, dat zijn felle donders! Maar de schade die zij in al hun nijd kunnen aanrichten is beperkt. Dat is hun redding....

Iris, ik heb intussen iets gevonden van gestoord gedrag bij honden:

http://www.ugent.be/nl/ac ... /20101217-DI11-invite.pdfDank je.
Sorry hoor, maar ik heb zelf een agressieve hond die uitvalt naar met name fietsers, joggers en andere honden. Ik heb altijd fanatiek met hem getraind, maar toen werd hij ineens aangereden en vanaf dat moment escaleerde alles. Vertrouwde niks meer op straat en na 1-2 weken heeft dat ertoe geleid dat hij van alles aanvalt. Nu na 3 jaar gedragstherapie en prozac is hij weer een beetje op orde. Dus zeg niet dat het aan de opvoeding ligt. Soms zijn er situaties waar je met de beste wil niet iets aan kan doen. Wel is het natuurlijk de verantwoording van de eigenaar om z'on hond niet los te laten ( doe ik dus ook niet). Mijn hond is in huis ( waar hij vetrouwen heeft) de allerliefst hond die ik ken en is hij 100% te vertrouwen, ook met mijn 2 kleine kinderen ( die ik dus nooit met hem alleen laat voordat iedereen gaat reageren).

Sorry voor het lange verhaal, maar al die mensen die zeggen dat het aan de opvoeding ligt..... Ik train al acht jaar en heb een agressieve hond!

[...]

Deze hond was niet bang. Een bange hond houdt terug, is niet zo aanvallend. Zelfs niet als hij blaft of gromt, ze zullen in eerste instantie terugdeinsen.Vergis je daar niet in Iones!!
quote:kittepit schreef op 09 januari 2011 @ 20:29:

Sorry hoor, maar ik heb zelf een agressieve hond die uitvalt naar met name fietsers, joggers en andere honden. Ik heb altijd fanatiek met hem getraind, maar toen werd hij ineens aangereden en vanaf dat moment escaleerde alles. Vertrouwde niks meer op straat en na 1-2 weken heeft dat ertoe geleid dat hij van alles aanvalt. Nu na 3 jaar gedragstherapie en prozac is hij weer een beetje op orde. Dus zeg niet dat het aan de opvoeding ligt. Soms zijn er situaties waar je met de beste wil niet iets aan kan doen. Wel is het natuurlijk de verantwoording van de eigenaar om z'on hond niet los te laten ( doe ik dus ook niet). Mijn hond is in huis ( waar hij vetrouwen heeft) de allerliefst hond die ik ken en is hij 100% te vertrouwen, ook met mijn 2 kleine kinderen ( die ik dus nooit met hem alleen laat voordat iedereen gaat reageren).

Sorry voor het lange verhaal, maar al die mensen die zeggen dat het aan de opvoeding ligt..... Ik train al acht jaar en heb een agressieve hond!Wat ontzettend naar voor jou en die arme hond. Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Jongens wat een bullshit lees ik allemaal: hond met een slechte jeugd, hond met een stoornis en als klapper van de onzinraket: bange honden vallen niet aan.

TO, ik zie je probleem een beetje maar ik vind dat je je aanstelt, en dat om twee redenen:

-ten eerste: als een loslopende hond je wil bijten, dan bijt hij. Dan hou je wat meer er aan over dan een krasje van het tegen je opspringen. Dus hoe agressief is die hond nou eigenlijk?

-ten tweede: hoe moeilijk is het om aan je buren te vragen om de hond in huis aan de lijn te houden? Des noods ga je samen met een andere buuv of je schrijft het op een briefje. Naar aanleiding van dit incidentje je afvragen of je een instantie moet inschakelen vind ik echt onzinnig.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Dat het jouw mening niet is wil niet zeggen dat het dus bullshit is. Zoveel mensen zoveel meningen.
Wauw wat een reacties! Interessante discussie, ben het inderdaad met de grote lijn hier wel eens.

Geloof niet dat dit een rashond is, hij lijkt op een leeuw (nee het is geen leeuw ) met al zijn 'manen'. Misschien heeft ie inderdaad iets weg van een Border Collie, alleen heeft ie niet zo'n spitse spuit, deze.

Over hoe ik de hal in kwam lopen. De eerste stap dat ik van de trap echt áf ben, was ik voor hem pas zichtbaar. Dáár ben ik ook blijven staan, afwachtend. Hij kwam naar mij toe, ik niet naar hem. Dat had ik ook nog wel door, dat ik hem toenadering moest laten zoeken.

Beest was trouwens wel aangelijnd, maar baas had de lijn niet vast. Nog zoiets waardoor ik denk: ze hebben het goed door dat dit eigenlijk niet kan. Baas begon ook meteen met roepen.

Ik denk dat ik de volgende keer probeer een praatje te maken als ik ze weer zie, maar liever 1, wanneer de hond er niet bij is en 2, op een informele manier in de hal. Mijn gevoel zegt dat dat beter zal werken.

Bedankt jullie allemaal voor het meedenken.
ja precies, gewoon even de baas aanspreken. Des noods leg je het voor de lieve vrede bij jezelf in plaats van bij hen. Dus niet zeggen 'jouw hond is agressief' maar zeggen 'ik ben heel erg bang voor honden'.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Linndaatje schreef op 10 januari 2011 @ 07:31:

Wauw wat een reacties! Interessante discussie, ben het inderdaad met de grote lijn hier wel eens.

Geloof niet dat dit een rashond is, hij lijkt op een leeuw (nee het is geen leeuw ) met al zijn 'manen'. Misschien heeft ie inderdaad iets weg van een Border Collie, alleen heeft ie niet zo'n spitse spuit, deze.

Over hoe ik de hal in kwam lopen. De eerste stap dat ik van de trap echt áf ben, was ik voor hem pas zichtbaar. Dáár ben ik ook blijven staan, afwachtend. Hij kwam naar mij toe, ik niet naar hem. Dat had ik ook nog wel door, dat ik hem toenadering moest laten zoeken.

Beest was trouwens wel aangelijnd, maar baas had de lijn niet vast. Nog zoiets waardoor ik denk: ze hebben het goed door dat dit eigenlijk niet kan. Baas begon ook meteen met roepen.

Ik denk dat ik de volgende keer probeer een praatje te maken als ik ze weer zie, maar liever 1, wanneer de hond er niet bij is en 2, op een informele manier in de hal. Mijn gevoel zegt dat dat beter zal werken.

Bedankt jullie allemaal voor het meedenken.

Keek je de hond recht in de ogen? Sommige honden reageren daar nogal sterk op.

Ik vind het toch niet normaal dat die hond zo deed hoor. En hij hapte echt?
@Spijker - maar dat ben ik niet! En dat weet ie want ik had tot een jaar terug wel eens de hond van mijn ouders te logeren.

@Iones - Goeie! Nee dat deed ik niet. En ja, hij hapte echt. Weet niet of hij bewust zo net mis 'schrampte', maar ja... Dan nog, alleen het al meteen tanden laten zien vind ik niet normaal.

Eerder liep ik altijd meteen door, gaf ik de hond geen aandacht, maar ja, nu stond ie precies voor me, ik kon geen kant op.

Ik heb overigens de hond sinds dat incident al niet meer gehoord en gezien... Zouden ze hem zelf al weg gedaan hebben? Zou ook kunnen, dat de man hetzelfde dacht als ik...
Het was gewoon extreem gedrag. Honden doen zelden zo.
je stond stil, en afwachtend?

afwachtend en onzeker misschien?

de hond zou het ongetwijfeld als zijn taak gezien hebben om zijn baas of het gebied te bewaken.

als er dan iemand anders in de ruimte komt en stilstaat met onzekerheid zal de hond je er niet bij willen hebben, omdat je je dan zwak toont. ik neem aan dat je ook nog bewogen hebt voor bij hapte?

op zich is aankijken niet zo erg, als je maar niet staart/fixeert. je kunt ook het stukje terrein 'claimen' puur door te kijken en wachten tot de hond je ruimte geeft.

het kan zijn dat er herder/drijver in de hond zit, dan kan het zijn dat hij jou in beweging wilde zetten door te happen (lees: is iets anders dan bijten uit agressie). hij wilde je in elk geval niet in de ruimte hebben in de toestand waarin je op de trap stond, dat is duidelijk.

maar dat allemaal om het agressie stuk wat in te dimmen, want veel honden worden verkeerd 'gelezen'.

het lijkt mij inderdaad zaak dat de buurman de hond aangelijnd heeft in het trappenhuis en in de berging. honden die geen duidelijk leiding krijgen van hun eigenaar voelen zich zelden op hun gemak in een nauwere ruimte waar ze bv een doorgang moeten 'delen' met iemand waar ze geen binding mee hebben.

dus om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren (wat ook zeer zeker door angst gevoed kan zijn) en omdat dit idee in jouw hoofd speelt zou ik er wat mee doen. het gesprek aangaan.

en ik zou ook aanraden dit gesprek in de 'ik'-vorm aan te gaan en niet in de 'jij - of 'hij'-vorm.

ik denk dat je dan al een heel eind komt en zo niet, dan heb jij je best gedaan en moeten er misschien meer drastische stappen genomen worden, zoals met medebewoners om de tafel en een ultimatum stellen.

het is belangrijk dat mensen zich veilig kunnen bewegen in hun gebouw.

heb je de hond inmiddels al weer gespot?
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 20:03:

[...]

Kan hoor, ik geloof je op je woord. Ik ben ze alleen nog nooit tegengekomen, er was namelijk altijd iets mis gegaan in hun leven.

Ik vind vooral het nu al tanden laten zien buitenproportioneel van die hond en zeker agressief te noemen.

Tanden laten zien is ook een waarschuwing. Ik lees het voorval in ieder geval als een gebrek aan leiding van de baas. Of de hond agressief is durf ik adhv deze informatie echt niet te zeggen. Wel dat het ongewenst gedrag is en dat de bazen er als de wiedeweerga mee naar een cursus moeten.

Mijn hond is angst-agressief en heeft echt niets vervelends in zijn jeugd meegemaakt. Zit dus echt in het aard van het beestje. Maar mooi niet dat hij los loopt op de gang. Of langs andere mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven