Gezondheid alle pijlers

Oren schoonmaken

10-01-2011 21:41 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een discussie met mijn vriend en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik maak altijd mijn oren schoon met een wattenstaafje, mijn vriend zegt dat dit slecht is omdat je je oorsmeer dan 'aandrukt'. Punt is dat ik wel eens oorontsteking heb en hij nooit. Hij maakt het zeg maar met een zakdoekje schoon, maar gaat niet in zijn oor.

Wat vinden jullie?!
Ik maak mijn oren ook schoon met een wattenstaafje en heb nog nooit een ooronsteking gehad.

Maar het schijnt wel beter te zijn om oren met een zakdoekje of iets schoon te maken.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Je vriend heeft gelijk. Het is inderdaad beter om de oren zo min mogelijk met een wattenstaafje te doen. De haartjes in je oren zorgen ervoor dat eventueel vuil naar buiten wordt gebracht, met een wattenstaafje druk je dit aan.
Een wattenstaafje wordt inderdaad niet aangeraden. Ik kreeg laatst van de assistente de tip om er wat olie in te druppelen, er een nachtje mee slapen (met watje ervoor) en dan in de ochtend met lauw water onder de douche uitspoelen.
Is geen kwestie van 'vinden', het is volgens mij algemeen bekend, dat het poeren met een wattenstaafje vaak meer kwaad doet dan goed.

Je hoeft alleen het zichtbare deel schoon te maken, als het je stoort, maar dus niet de binnenkant van de gehoorgang.
Je hebt speciale wattenstaafjes die veilig zijn om je oren mee schoon te maken.
.
Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.
Mmm ok, heb ik dus mooi even ongelijk, Ik dacht dat het niet echt kwaad kon. Dan zijn de wattenstaafjes voortaan alleen nog om mascara van mn ooglid af te halen :-)
Ik heb een tijd steeds een "dicht" oor gehad. Mijn moeder (ik was nog jong ) deed er dan een drupje olie in, met een watje en dan 'sochtends uitspoelen. Dokter raadde ons dit ten zeerste af, omdat de olie zorgt dat het oorsmeer juist weer naar beneden "zakt" i.p.v. dat het eruit komt. Wattenstaafjes zijn in die geest ook niet 'goed', omdat je alles aandrukt, wat het "probleem" juist erger maakt. Een zakdoekje werkt dan het beste.

edit: en voor mij zou het best werken als ik iets eerder op 'verstuur' druk
.
Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.
Ik ken iemand die met een wattenstaafje z'n oor schoonmaakte terwijl hij van de badkamer naar de slaapkamer liep en uitgleed, waardoor het wattenstaafje te diep in z'n oor kwam en hij sindsdien gehoorbeschadiding heeft.
Ik gebruik wattenstaafjes en heb nog nooit een oorontsteking gehad.

Ik kan ook niet zonder, tenzij ik oordoppen oid gebruik onder de douche. Met haren wassen komt er altijd water in mijn oor en het jeukt enorm als ik dat water er niet uit haal.
Oorsmeer aandrukken met een wattenstaafje? Bedoel je dat je serieus je gehoorgang in gaat ermee? Ik gebruik een wattenstaafje om mijn oorschelp en rondom de ingang van de gehoorgang schoon te maken. Moet er echt niet aan denken om met zo'n staafje echt naar binnen te gaan.
Ik gebruik ook altijd wattenstaafjes om de binnenkant van mijn oren schoon te maken. Vind het vies om dat iet te doen. En heb nog nooit oorontsteking gehad.
Ik heb van die hele lange wattestaafjes, die kan je er aan één kant insteken en dan haal ik hem aan de andere kant er weer uit, volgens mijn vrouw zit er toch niks tussen m'n oren .... ik doe het ook wel eens met de fietspomp, even flink doorblazen en klaar.
Ik heb nog nooit in mijn leven mijn gehoorgangen schoongemaakt. Niks van te zien en ik kan prima horen.

Ik zou wel gek zijn om ergens mee in mijn oor te gaan poeren.

Als het de bedoeling was om de gehoorgang schoon te maken was die wel zo wijd dat er een vinger in past
Ik heb zn 4 a 5 keer per jaar verstopte oren en moet dan langs de huisarts om ze uit te laten spuiten. Deze raad ook zeker af om met een wattenstaafje in je oor schoon te maken. Daarnaast raden ze ook steeds vaker oorspray af zoals Audiospray, maar verwijzen ze naar de gewone keuken olieën om je oorsmeer soepel te houden.

De earscratcher ziet er wel interessant uit, maar ik betwijfel of dat werkt. Maar voor 6 euro wil ik het wel eens proberen.
Je kunt overwegen om van die baby-/kinderwattenstaafjes te gebruiken, die kunnen niet diep omdat daar een dik gedeelte in zit.
quote:viva1973 schreef op 10 januari 2011 @ 21:55:

Ik ken iemand die met een wattenstaafje z'n oor schoonmaakte terwijl hij van de badkamer naar de slaapkamer liep en uitgleed, waardoor het wattenstaafje te diep in z'n oor kwam en hij sindsdien gehoorbeschadiding heeft.

Joh, ik ken iemand die al telefonerend de trap afviel en zijn bekken brak.

Maar goed, ik maak al 46 jaren mijn oren schoon met een wattenstaafje, en heb nog nooit een verstopt oor gehad, zelfs nooit oorontsteking.
quote:Mil_Spec schreef op 10 januari 2011 @ 21:58:

Ik heb van die hele lange wattestaafjes, die kan je er aan één kant insteken en dan haal ik hem aan de andere kant er weer uit, volgens mijn vrouw zit er toch niks tussen m'n oren .... ik doe het ook wel eens met de fietspomp, even flink doorblazen en klaar.
Maar in ieder geval raad de huisarts het af, je oren schoonmaken met een wattenstaafje.
quote:hanneke000 schreef op 10 januari 2011 @ 21:50:

Ik heb een tijd steeds een "dicht" oor gehad. Mijn moeder (ik was nog jong ) deed er dan een drupje olie in, met een watje en dan 'sochtends uitspoelen. Dokter raadde ons dit ten zeerste af, omdat de olie zorgt dat het oorsmeer juist weer naar beneden "zakt" i.p.v. dat het eruit komt. Wattenstaafjes zijn in die geest ook niet 'goed', omdat je alles aandrukt, wat het "probleem" juist erger maakt. Een zakdoekje werkt dan het beste.

edit: en voor mij zou het best werken als ik iets eerder op 'verstuur' druk

Maar die olie zorgt er juist voor dat er beweging in het propje komt, waardoor je deze kan uitspoelen.

Ik moest laatst mijn oren laten uitspuiten en dan verzoeken ze de avond ervoor er ook een drupje olie in te druppelen, zo halen ze de prop er makkelijker uit.
Ik maak mijn oren altijd schoon met een wattenstaafje. Gewoon het ding alleen in het stukje steken waar het geen kwaad kan, dan is er niks aan de hand.

Als ik mijn oren niet schoonmaak met wattenstaafjes dan wordt ik na een tijdje helemaal gek van het gevoel van mijn oorsmeer. Amehoela dus dat je oor lekker zelfreinigend is. Ik heb er nog niks van gemerkt in mijn 25 jaar dat ik hier nu op deze aardbol sta.
ik snap m ondertussen :-) niet in mn oor porren met een wattenstaafje
Ik draag 's nachts oordoppen en daardoor maken mijn oren meer oorsmeer aan. Ik moet ze daarom wel vaak schoonmaken anders vallen de brokstukken uit mijn oren.....

En ik peuter ook met wattenstaafjes, niet te diep maar met twee staafjes tegelijk. Misschien past mijn vinger er ook wel in, vanavond maar even proberen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven