Gezondheid alle pijlers

Ik ben het zat: darmprobleem

09-06-2010 09:16 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een idee.

Sinds een aantal jaren heb ik last van mijn darmen. Het ergst is het na wat vetter eten. een half uur tot 2 uur krijg ik buikpijn en moet ik echt rennen naar het tiolet. Het is dan echt vloeibaar en bijna niet op te houden. (beetje ranzig sorry)

Pas geleden heb ik van mijn huisarts (voor iets ander) een pijnstiller/ontstekingsremmer: diclofenacnatrium, voorgeschreven gekregen met een maagremmer: misoprostol.

3x daags geslikt en ineens waren waren mijn darmklachten over. Ik blij maar. hetgeen waar ik de pijnstiller voor kreeg is nu ook sterk verminderd. Ik slik ze nu al een paar weken niet meer.

Vorige week ongesteld geweest en nu zijn helaas mijn darmklachten (zij het in lichte mate) weer terug. De ongesteldheid is over en ik slik m'n pil al weer dus hormoon gerelateerd is het niet. (niet helemaal)

Komt iemand het bekend voor. Mijn huisarts doet mijn klachten n.l. af als een spastische darm. Waarom heeft die pijnstiller er dan zoveel invloed op?

komt iemand dit bekend voor? Wat was er bij jou aan de hand. enz enz

(nog een nadeeltje. Ik ben tijden mijn ongesteldheid altijd wat zwaarder, 2kg. alleen wil het er nu niet af )

Groet Maja de Bij het Ballonnetje.
@Lila, ik heb je andere topic gelezen. Ik heb niet echt tips hoe je eruit kan komen, maar wil je wel even een dikke knuffel geven vanuit hier. Sterkte meid!

Pffff hier wil die ontsteking maar niet weg!
Hoe is het met iedereen? Slaat de medicatie aan bij je Logaa? Ik hoop het voor je.

Ik ga zo mijn shot weer halen.
Hallo, ik heb eindelijk met de arts gesproken en nadat ik zei dat ik nog 10 keer per dag ging poepen verzuchtte hij: ja dan moet je maar opgenomen worden. Ik snap het ook wel, want zo komen de stoffen niet in mijn systeem als alles er weer uitgaat.

Ik heb nu voorgesteld om eerst nog mezavant te proberen met een maagbeschermer, lozen, en daardoor kreeg ik uitstel, want nu hangar het er van af hoe het maandag gast of ik aan het infuus moet.

Spannend en ik ben nu vreselijk moe!

Ik schrijf later weer en reageer
Ik lees ook best wel herkenbare dingen. Ik heb ook erg gevoelige darmen, zij kunnen af en toe behoorlijk onrustig en zeer gevoelig reageren. Tijdens mijn menstruatie lijkt de ontlastig honderd keer dikker te worden waardoor het ineens omgekeerd is. Ik kan slecht tegen zuivel (vooral melk), kiwi's moet ik ook mee oppassen en een combinatie van bijvoorbeeld nasi met pindasaus of een gebakken eitje kan totaal verkeerd vallen. Het is geen uitzondering dat ik dan al binnen het half uur met zeer pijnlijke krampen op het toilet beland en dan is mijn ontlasting meer een vieze bruine plas dan ontlasting.

Ik had het laatste echter ook van gewoon soep met broodjes. Best genant, de huiskamer zat bomvol. Ik ben van ellende even naar een andere kamer gegaan omdat ik echt door de grond ging.

Ik heb dit nooit laten onderzoeken o.i.d. Ik weet dat eten regelmatig verkeerd kan vallen en ook ongeveer bij welke voeding ik op moet passen...maar het fijne weet ik er verder ook niet van. Misschien wel een idee om het ooit eens te laten onderzoeken.

In ieder geval sterkte, leuk is anders!
Nou met mij gaat het dus niet zo goed, ik kan er gewoon niet mee omgaan, tussen mijn oren zit het even helemaal mis. Ben overal bang voor. De ergste diarree is over gelukkig, maar ik denk niet dat ik met de Pentasa alleen de ontsteking eronder krijg. Ik ben waanzinnig moe en uitgeput, ijzer was gelukkig wel klein beetje omhoog gegaan. Weet eigenlijk niet of ik zo uitgeput ben van een week ziek zijn (diarree) of van de enorme stress. Zijn jullie ook zo bang voor complicaties? Ik zit de hele tijd mijn temperatuur te meten en aan mijn buik te voelen. Maar in elk geval heb ik me nog nooit zo lamlendig gevoeld als nu, ik was vanmiddag even de deur uit met mijn man, maar het voelde alsof ik een zware operatie achter de rug had.

Help, ik wil die angst kwijt en me overgeven aan de realiteit!
Lila

Wat vervelend zeg dat je er zo mee bezig bent, maar ik kan er helemaal inkomen, want ik herken het wel. Ik ben er ook veel mee bezig. Meet ook 2 keer per dag mijn temperatuur en schrijf alles op.

Ook omdat je zo uitgeput bent, voel je je extra slecht. Zo lang achter elkaar diarree is niet niets.

Ik weet niet zo goed wat ik kan zeggen over je angst, en heb ook geen advies, behalve om het te erkennen. Maar vind het erg rot voor je.

Ik hoop nu bijna dat ik snel een infuus kan krijgen, ik wil hier vanaf, van 's ochtends vroeg tot 's nachts heb ik aandrang en ga zo vaak, ik word er gek van. En dat komt van iemand die griezelt van medische dingen.

broodjekaas, hoevaak krijg je zo'n shot en wat voor effect heeft het.

Liubi sterkte ermee. Hoe gaat het nu?

Maud: Vervelend voor je. Ik vraag me af, die soep was het zelfgemaakt of uit blik, zaten er bijvoorbeeld smaakversterkers of E nummers in. Sommige darmen reageren sterk op kruidenmixen. Hoe dan ook, het blijft vervelend dat je je minder vrij voelt.
Waarom meten jullie je temperatuur? Hmm ik doe dat nooit tijdens een opvlamming...

Ach ja, hier gaat het wel hoor. Heb weer een granulaat ingenomen. Merk nu wel dat het iets beter gaat.
Ligaa, ik ga 1 keer per 8 weken naar het ziekenhuis voor een remicade infuus. Het werkt ontstekingsremmend en zorgt ervoor dat mijn afweer wat onderdrukt wordt waardoor de crohn wat minder vat krijgt. Er zijn legio bijwerkingen, maar daar heb ik geen last van, behalve dan dat mijn afweer gezwakt is, waardoor ik langer last heb van verkoudheden enzo.

Ligaa en Lila, volkomen begrijpelijk dat jullie er zo mee bezig zijn. En juist de stress zorgt ervoor dat de darmproblemen zo opvlammen.

Ik ben er ook dagelijks mee bezig. S'morgens goed naar de wc zodat ik "ongelukvrij" op mijn werk aankom. S'avonds weer hetzelfde ritueel. Tijdens vergaderingen kan het gebeuren dat ik ineens weg moet. Maar wat scheelt is dat iedereen ervan op de hoogte is. Ik schreeuw het bij wijze van de daken.

Maar ik laat me niet beperken.

Maar dat is echt wel anders geweest. Heb een half jaar met een drain rondgelopen doordat mijn eerste operatie was mislukt. En er dus een tweede operatie nodig was. Toen heb ik echt ook wel eens gedacht dat het allemaal niet meer goed zou komen met me. En in de toekomst zal ik best ook wel weer mindere tijden krijgen. Maar nu even niet!

Super dat het werkt Liubi!
quote:liubi schreef op 14 januari 2011 @ 23:56:

Waarom meten jullie je temperatuur? Hmm ik doe dat nooit tijdens een opvlamming...

Hoeft ook helemaal niet hoor, ik ben op dit moment een superhypochonder.
Nou, mijn diarree is gelukkig minder, nu nog wel heeeeeel vaak naar het toilet, maar dan is het weer de 'gewone' brij met af en toe wat bloed. Veel aandrang enzo, maar dat was ik wel gewend. Ik denk dat het toch een buikgriep bovenop de colitis is geweest.

Maar omdat ik me nog steeds zo uitgeput voel, voel ik me nog niet happy. Op dit moment maak ik me erg druk over de griep, moeten we nu niet hebben met die lage weerstand toch?

Mijn man is verkouden en dan heb ik het gelijk niet meer, maken jullie je ook zorgen, of is dat een beetje overdreven?
Beste lila. Ik zelf maak mij (nog) geen zorgen over complicaties, maar ik laat het dan allemaal op me af komen. Goed voor jezelf zorgen is het beste dat je kunt doen en dat doe ik dan ook.

Broodjekaas, goed dat de Remicade de crohnn onder de duim heeft. Ik lees de laatste week niets anders dan fora an patientenwebsites, dus weet er inmiddels ook aardig wat van.

Na het weekend nog eens proberen en 10 dagen prednison geen verbetering. Wel verandering, bijvoorbeeld iets vastere ontlasting. Ik eet inmiddels zeer weinig, gisteren een uitschieter en toen kon ik een paar keer goed sprinten.

Uiteindelijk toch maar gekozen om aan te geven dat het slecht gaat en nu zijn ze op zoek naar een bed en krijg ik vanmiddag waarschijnlijk

Mijn eerste infuus. Ik denk nu steeds, stel dat het niks is en het niet ernstig genoeg is, dan nemen ze me nooit meer serieus. Maar ik kan wel bedenken dat dit enkel mijn gedachten zijn. Het punt is namelijk dat ik weinig pijn heb en daarom denk, misschien valt het allemaal mee. Nou ja, dan kan ik snel weer naar huis en hopelik snel de prednison afbouwen!
Ik schrijf nog kort verder, ik heb geen referentiepunt, omdat ik nu pas anderhalf jaar met deze ontsteking rondloop. Ik ben veel pijn gewend door migraineaanvallen en vergelijk het daarmee. Maar als ik weer met veel pijn en moeite een grote plas bloed heb verloren denk ik wel: nee dit is niet goed.
Nee Ligaa, het is zeker niet goed! En probeer het zeker niet te bagataliseren als je in het ziekenhuis bent, want dat maakt het voor de artsen niet makkelijker om een goede diagnose te stellen of om te bepalen wat voor onderzoeken ze misschien nog meer moeten doen.

Dus thuis mag je best wel een beetje stoer zijn en doen, laat dat in het ziekenhuis maar mooi helemaal varen. Ik hoop voor je dat het infuus snel aanslaat en dat je snel weer van die prednison af bent en je je weer een stuk beter voelt.
Het gaat elke dag een stukje beter, de Pentasa lijkt zijn werk te doen. Ik voel me nog wel erg zwak, afgelopen zondag zelfs naar de HAP geweest, omdat ik gewoon zo moe en uitgeput was. Vandaag weer een klein beetje beter, was misschien dan toch die buikgriep erbij.
quote:Ligaa schreef op 17 januari 2011 @ 09:05:

Uiteindelijk toch maar gekozen om aan te geven dat het slecht gaat en nu zijn ze op zoek naar een bed en krijg ik vanmiddag waarschijnlijk

Mijn eerste infuus. Ik denk nu steeds, stel dat het niks is en het niet ernstig genoeg is, dan nemen ze me nooit meer serieus. Maar ik kan wel bedenken dat dit enkel mijn gedachten zijn. Het punt is namelijk dat ik weinig pijn heb en daarom denk, misschien valt het allemaal mee. Nou ja, dan kan ik snel weer naar huis en hopelik snel de prednison afbouwen!Heel veel sterkte Ligaa, ik hoop dat je hiermee vooruit gaat. Ben benieuwd hoe het gaat.
Hallo,

Ik zag je staan op een Hyvesite over Colitis Ulcerosa of Crohn, en aangezien ik

zelf al 18 jaar Colitis Ulcerosa heb, ben ik sinds een paar jaar geleden

gestart ben met mijn eigen hyve site ''het Cu-tje''. Ondertussen is het behoorlijk uitgegroeid , met veel leden en dus veel lotgenootjes.

Als je de ziekte van Crohn hebt is dit ook geen enkel probleem, de beide

ziektes hebben veel gemeen, en ondertussen zijn er ook heel veel Crohnpatienten bij het Cu-tje aangemeld.Omdat ik daar veel vraag naar kreeg

,als je als Crohnpatient je ook mocht aanmelden.

En dat is natuurlijk geen enkel probleem...

Ik zal het enorm leuk vinden als je eens een kijkje komt nemen op mijn site , en zijn veel leden en veel polls en forumberichten.

Ik hoop je snel te ontmoeten op mijn hyves , alvast bedankt ...

Mijn hyves site voor cu- tje is :http://colitisulcerosaxx.hyves.nl

Groetjes Gepke Sloterwijk

quote:Maja82 schreef op 09 juni 2010 @ 09:16:

Wie heeft een idee.

Sinds een aantal jaren heb ik last van mijn darmen. Het ergst is het na wat vetter eten. een half uur tot 2 uur krijg ik buikpijn en moet ik echt rennen naar het tiolet. Het is dan echt vloeibaar en bijna niet op te houden. (beetje ranzig sorry)

Pas geleden heb ik van mijn huisarts (voor iets ander) een pijnstiller/ontstekingsremmer: diclofenacnatrium, voorgeschreven gekregen met een maagremmer: misoprostol.

3x daags geslikt en ineens waren waren mijn darmklachten over. Ik blij maar. hetgeen waar ik de pijnstiller voor kreeg is nu ook sterk verminderd. Ik slik ze nu al een paar weken niet meer.

Vorige week ongesteld geweest en nu zijn helaas mijn darmklachten (zij het in lichte mate) weer terug. De ongesteldheid is over en ik slik m'n pil al weer dus hormoon gerelateerd is het niet. (niet helemaal)

Komt iemand het bekend voor. Mijn huisarts doet mijn klachten n.l. af als een spastische darm. Waarom heeft die pijnstiller er dan zoveel invloed op?

komt iemand dit bekend voor? Wat was er bij jou aan de hand. enz enz

(nog een nadeeltje. Ik ben tijden mijn ongesteldheid altijd wat zwaarder, 2kg. alleen wil het er nu niet af )

Groet Maja de Bij het Ballonnetje.
Hallo,

Ik zelf heb al 18 jaar Colitis Ulcerosa heb, ben ik sinds een paar jaar geleden

gestart ben met mijn eigen hyve site ''het Cu-tje''. Ondertussen is het behoorlijk uitgegroeid , met veel leden en dus veel lotgenootjes.

Als je de ziekte van Crohn hebt is dit ook geen enkel probleem, de beide

ziektes hebben veel gemeen, en ondertussen zijn er ook heel veel Crohnpatienten bij het Cu-tje aangemeld.Omdat ik daar veel vraag naar kreeg

,als je als Crohnpatient je ook mocht aanmelden.

En dat is natuurlijk geen enkel probleem...

Ik zal het enorm leuk vinden als je eens een kijkje komt nemen op mijn site , en zijn veel leden en veel polls en forumberichten.

Ik hoop je snel te ontmoeten op mijn hyves , alvast bedankt ...

Mijn hyves site voor cu- tje is :

Groetjes Gepke SloterwijkHyve site voor Colitis en Crohn Patienten
Nou hier is het ook helemaal hommeles. Ik poep alleen nog maar bloed en slijm...

Moet nu zowel granulaat als zetpillen gaan nemen en 2 liter water drinken. En juist dat laatste schiet er bij in momenteel. Ik kom er niet toe met 2 kleintjes op het moment
Ligaa, ik ben benieuwd of het infuus inmiddels een beetje aanslaat. Ik hoop het zo voor je.

Liubi, klinkt echt slecht meid. Dat granulaat, is dat mesalazine? Misschien wordt het toch tijd voor een ander medicijn? Wanneer kun je weer terecht bij je arts, want zo kun je echt niet door blijven lopen hoor. En net een kleintje, dat levert ook een hoop kopzorgen op, vooral als je je echt niet lekker voelt.
@Ligaa, hoe is het er nu mee?

@Broodje, het granulaat is Salofalk. Het schijnt vandaag weer wat beter te gaan, maar het gaat met ups en downs. Twee jaar geleden, na de bevalling van de eerste moest ik na een coloscopie aan de prednison. Liever niet meer. Maar goed, er zal niks anders op zitten. Heb ook al weer last van mijn schouder. Hopelijk zet de reuma niet door.

Morgen een heleboel flessen water kopen (ja mijn MDL arts zweert bij water...) Sinds ik gestopt ben met de borstvoeding en niet meer zoveel drink, gaat het bergaf. Slecht, ik weet het.

Bedankt voor je medeleven! Doet goed!
Ik wilde jullie nog een tip geven. Ik heb jarenlang problemen met mijn darmen gehad. Uiteindelijk is, na een vermoeden van een blinde darm ontsteking, de helft van mijn dikke darm verwijderd. In eerste instantie dachten ze aan kanker, later bleek het diverticulitis te zijn. Echter na de operatie nog jaren buikpijn gehad, dus waarschijnlijk ook een spatische darm. Kortom, veel buikpijn en diarree.

Nu eet ik sinds een aantal weken havermout als ontbijt. Ik gooi er 2 eetlepels gebroken lijnzaad en 1 eetlepel tarwekiemen bij. Mijn buikpijn is over en mijn stoelgang is geweldig.

Misschien kan het voor jullie ook werken. Ik ben er zo blij mee.
Na 12 dagen ontslagen. Fijn om dat te kunnen zeggen.

Prednisolon:

Eerste dagen 40 mg via infuus, later 60 mg. Sinds drie dagen over op tabletten (40 mg)

Ik ben erg vermoeid geraakt in het ziekenhuis, elke nacht was er wel commotie op de kamer. En de onrust van de prednison gierde door mijn lijf en hoofd. Nu ik thuis ben hoop ik meer te kunnen slapen.

Bloed= weg

Ontlasting = dun, maar beter dan voorheen

Hopen dat de ontsteking rustig word. Ik neem nu nog 40 mg prednison, extra corticosteroïden via klysma (beclometason) en mezavant. En een maagbeschermer want ik ben de hele dag aan het boeren.

Liubi heel veel sterkte voor jou! Hoe is het nu, een week na je laatste bericht?
Het ergste is voorbij maar heb nu nog steeds standaard bloed bij de onlasting. Neem nu zetpillen en granulaat.

Heb voor maart een afspraak bij de MDL en dan waarschijnlijk mei of juni weer coloscopie.

En hoe is het met jou?
He bah die bloed en slijm dat is toch vervelend he? Dan weet je dat het toch niet goed is van binnen.

Ik heb het zelf niet meer! Jeeh. Dus ik weet dat de onsteking rustig is.

Ik ga nog wel +5 keer per dag poepen. Komt denk ik ook door de klysma's. Kan de vloeistof maar moeilijk binnen houden 's nachts.

Ben verder vreselijk vermoeid. Zak bijna door mijn benen, maar door de prednison nog steeds hyper. Volgende week weer rustig beginnen met werken, was mijn plan, maar dat gaat echt nog niet.

Ik ben wel tevreden, wel jammer van de vermoeidheid.
Maar even een upje voor dit topic.

Ik wil jullie vragen of jullie soms ook zo vreselijk vermoeid zijn. Ik lig nu in bed en ik voel me slap en trillerig en koud. Heb wel een rood/warm hoofd.

Ik vraag me af of het van de ontsteking komt (die nu rustig is) of van de prednisolon, mezavant, beclomethasol?

Vanavond ga ik met 5 mg terug in de prednison, naar 30 mg.

Bijkomend probleem is dat ik morgen voor het eerst weer ga werken, ik wil het erg graag proberen, maar kan vandaag niet echt vooruitkomen.

Luibi even een hart onder de riem voor jou, las in je topic dat het Bar en Boos is bij jou. Zet hem op en houd de moed erin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven