misleiding

16-01-2011 22:28 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Word jij ook zo beu van al die misleidingen op verpakkingen van voeding?

Wellicht heb je dan hier iets aan !
ik snap dat ook niet hoor. Als je wilt weten wat ergens in zit dan lees je de ingrediëntenlijst. Als je te lui bent om die ingrediëntenlijst te lezen ben je toch ook te lui om die site door te spitten?

(en als aanvulling op vorige post: als je niet kan lezen kan je ook de site niet lezen dus)

Bovendien, als je iets lekker vind, zoals rider zegt, dan maakt het toch geen bal uit als er maar 4% aardbei in je yoghurt zit? (wat je gewoon op de verpakking kan lezen als het je wél een bal interesseert)

Ik heb trouwens niet echt schokkend nieuwe info gezien op die site.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 17-01-2011 00:13
Reden: ik was wat traag
% gewijzigd
quote:plops schreef op 16 januari 2011 @ 23:56:

Sorry hoor Dana, maar wat is er niet te begrijpen aan een ingredientenlijst en een tabel met Kcal per 100 gram en per portie? Dat het lezen idd in het begin tijd kost, maar als je het 1x gelezen hebt weet je toch genoeg???

Nou, jij begrijpt het blijkbaar al niet. Want Kcal per 100 gram en per portie zegt weinig over hoe gezond iets is, hoor. En het zegt zelfs lang niet alles over hoe dikmakend het is.

En dan heb ik het nog niet over de e-nummers etc. waarvan geen hond weet wat het zijn, of andere ingrediënten waarvan je niet weet waarom ze ergens in zitten en wat het belang ervan is.

Zeg eens eerlijk: hoeveel mensen ken jij die serieus denken dat het niets uitmaakt of je fruitsap drinkt of fruit eet? Ik ken er heel heel veel.

Maar goed, blijf gerust geloven dat de marketingindustrie geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor een aantal maatschappelijke problemen. Zalig zijn de onwetenden van geest.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:vrijeflierefluiter schreef op 17 januari 2011 @ 00:09:

[...]

Weet je wel hoeveel analfabete mensen hier in NL. wonen? Ja ook Nederlanders!Wat een kulargument zeg! Minimaal 90% van de Nederlanders is niet analfabeet..... Wat is je excuus voor hun?
quote:just-juul schreef op 17 januari 2011 @ 00:11:

[...]

En die analfabeten kunnen als door een wonder die site wel lezen ? En de verpakkingen niet ?

Halleluja ! Een Gods Wonder Juist daarom is eerlijke info belangrijk....
quote:Dana schreef op 17 januari 2011 @ 00:13:

[...]

Nou, jij begrijpt het blijkbaar al niet. Want Kcal per 100 gram en per portie zegt weinig over hoe gezond iets is, hoor. En het zegt zelfs lang niet alles over hoe dikmakend het is.

En dan heb ik het nog niet over de e-nummers etc. waarvan geen hond weet wat het zijn, of andere ingrediënten waarvan je niet weet waarom ze ergens in zitten en wat het belang ervan is.

Zeg eens eerlijk: hoeveel mensen ken jij die serieus denken dat het niets uitmaakt of je fruitsap drinkt of fruit eet? Ik ken er heel heel veel.

Maar goed, blijf gerust geloven dat de marketingindustrie geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor een aantal maatschappelijke problemen. Zalig zijn de onwetenden van geest.

Gelukkig staat precies daaronder hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten er in het product zitten, Dana

Als je nieuwsgierig bent naar wat alle e-nummers precies inhouden klik dan even hier. E-nummers zijn niet een of ander groot geheim, waarvan je niet mag weten wat het is

Waar heb ik gezegd dat de voedselindustrie geen enkele verantwoordelijkheid heeft in deze? Wijs maar aan hoor....
quote:vrijeflierefluiter schreef op 17 januari 2011 @ 00:17:

[...]

Juist daarom is eerlijke info belangrijk....

Ik denk dat een cursus lezen en schrijven net even iets beter werkt, denk je niet?
quote:plops schreef op 17 januari 2011 @ 00:23:

[...]

Ik denk dat een cursus lezen en schrijven net even iets beter werkt, denk je niet?

Jij schrijft het .

Ik kan er met mijn gedachte niet bij dat iemand serieus denkt dat bijv. Cup-a-soup gezond is. En dat je uit 1 zo'n dun envelopje met een een beetje poeder de heuse smaak van ittaliaanse soep inc. verse tomaten en goede kaas krijgt.

Mensen die dat geloven , geloven ws ook in Doornroosje en Sneeuwwitje en de zeven dwergen.

Maar Unilever doet net alsof het gek is. Of eigenlijk: alsof ú gek bent. 'Voor deze soep zijn de beste en lekkerste ingrediënten gebruikt zoals tomaat en Parmezaanse kaas. En dat proef je!', beweert de producent op de verpakking. Tomaat? Hm, er zit wel erg weinig tomaat in deze 'Special' Italiaanse Tomaat: slechts 20 %. Zelfs de gewone Cup a Soup Tomaat bevat al 36 % tomaat!

Eigenlijk maakt het niet uit wat je in een pakje soep stopt, dat weet de soepfabrikant heel goed. De truc is: de consument wijsmaken dat hij precies krijgt wat hij wil. Alle Cup a Soups zijn dezelfde goedkope mengsels van zetmeel, zout en suikers. Toch lijkt u te kunnen kiezen uit tientallen soepvarianten. Laat dat maar aan de voedingsindustrie over. De soepmakers goochelen met ingrediënten, voegen aroma's en kruiden toe en voilà, weer een nieuwe soepsoort!

Hoe Italiaans ís dit dure soepje eigenlijk? Komt die 20 % tomatenpoeder uit Italië? Of is de tomaat gemaakt van Italiaanse tomaten? foodwatch vroeg het Unilever, maar kreeg geen antwoord. De verzonnen Cup a Soup-'baas' Cees Jan Blom wil op zijn website graag vragen beantwoorden als 'Waarom moet ik eerst de inhoud van het zakje in de mok doen?'. Maar hij vertelt ons niet waar zijn tomaten vandaan komen.

Maar Unilever doet net alsof het gek is. Of eigenlijk: alsof ú gek bent. 'Voor deze soep zijn de beste en lekkerste ingrediënten gebruikt zoals tomaat en Parmezaanse kaas. En dat proef je!', beweert de producent op de verpakking. Tomaat? Hm, er zit wel erg weinig tomaat in deze 'Special' Italiaanse Tomaat: slechts 20 %. Zelfs de gewone Cup a Soup Tomaat bevat al 36 % tomaat

Sorry hoor, maar deze site doet het overkomen alsof elke nederlander een volkomen randdebiel is , die kwijlend bij het schap staat en cupasoup pakt, en vervolgens, al kwijlend denkt : "Jaaaaa, dat neeeeeeeem ik, dat is echt super gezond. En lekker, en goed. enzo."

Als ik cup-a-soup zie, dan denk ik hoogstens : Oh ja, lekker voor de hartigheid als ik me flauw voel ( als ik dat al denk ) en wellicht goedkoop. Hoewel dat ook te betwijfelen valt. Als ik een grote pan ( >5 Liter ) soep maak, ben ik goedkoper uit dan dat ik 5 L. c-a-s- maak ) Sneller dan een pan verse soep is het wel. Maar daar verwacht ik dan dus niets van. Ik denk echt niet dat ik mijn dagelijkse portie groente binnen krijg uit een envelopje poeder wat je met heet water tot een vloeistof weet te brouwen wat nog niet eens de naam bouillon mag dragen.

En ik mag toch hopen dat het gros der Nederlanders dat wel snapt.

En dus is een site als deze volkomen overbodig.

Zelf nadenken mensen.

Is zo gek nog niet.
<knip>

En ik mag toch hopen dat het gros der Nederlanders dat wel snapt.

<plak>

Mmm, dat valt best tegen. Of dit de beste manier is om daar wat aan te doen, vraag ik me af. Zo'n site is toch een beetje preken voor de paus. Maar ik vind het wel goed dat er kritisch gekeken wordt naar wat de voedingsmiddelentechnologie en grote bedrijven allemaal doen en beweren. Kan het door de beugel? Kan het niet?

Veel mensen denken dat het 'Ik kies bewust' logo bijvoorbeeld betekent dat je een gezonde variant van een product te pakken hebt.

Is het nog de vraag of dat erg is, hoor. Ik denk dat het de meeste mensen gewoon geen klap interesseert, als het maar niet te duur is allemaal en lekker smaakt.
Wat eten we vanavond?
Maar die site spreekt wel de fabrikanten aan op de misleiding. Zo komen ze toch op voor mensen die de ingredienten lijsten niet zelf kunnen of willen lezen.
Wat een flauwekul zeg op die site.

Voorbeeld: Moet ik Koopmans een boze email sturen omdat ze pannenkoekenmeel in een schudfles verkopen, die dus duurder is dan in een pak.

klik

Nou, ze doen maar bij Koopmans, als je dit als consument te duur vindt, nou dan koop je het toch niet?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Je bent toch zelf dom bezig als je minder pannenkoekenmix voor meer koopt omdat je dan geen beslagkom hoeft af te wassen? Dit is echt voor mensen die niet zelf nadenken, daar later achter komen, en daar een ander schuld van geven
Wat een onzin! Als ik zo'n schudfles wil kopen, dan koop ik toch fijn zo'n schudfles?! Het is mijn keuze om dat te doen, niemand dwingt me daartoe....
Wauw, er zijn ook nog 372 mensen zo gek geweest om die boze mail naar Koopmans te sturen! Volgens mij liggen ze daar op de marketingafdeling helemaal in een stuip!
"Kunt u mij zeggen waarom u pannenkoekenmix in de Koopmans Pannenkoeken 6-granen Schudfles voor ruim 3,5 keer de prijs van uw gewone pannenkoekenmix verkoopt?"

Wat denken ze nou dat koopmans hierop gaat zeggen? Omdat het KAN?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven