Geld & Recht alle pijlers

inkomen 2500 netto, hypotheek 200.000 ?

17-01-2011 18:07 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn man en ik denken erover om ons huis te koop te zetten, maar weten nog niet precies wanneer. We hebben dit huis 3 jaar geleden gekocht, op z'n vroegst denk ik over een jaar, maar misschien is het verstandiger om nog een paar jaar te wachten? Nu betalen we aan netto hypotheekkosten zo'n 400 euro, bij een netto inkomen van 2500 (excl. vakantiegeld, 13e maand toeslagen ed). Dit kunnen we goed opbrengen. Na zelf wat rondspeuren op internet zouden we bij een hypotheek van ong. 2 ton netto ong. 750 euro gaan betalen, bruto rond de 1100.

Mijn man en ik gaan niet minder werken, hebben al 2 kinderen (willen misschien een derde in de toekomst) en willen dit huis verkopen omdat het te klein begint te worden. Toen we dit huis kochten (ons eerste koophuis, starterswoning) waren we erg blij, maar met 2 kinderen en kleine kamers valt het toch tegen qua ruimte.

We willen zowiezo weten of het verstandig is om binnen 5 jaar weer te verkopen, of dat we beter kunnen wachten. En of het reeel is om te denken dat we de hypotheekkosten kunnen betalen. Nu kunnen we meestal goed sparen, we hebben niet hele hoge lasten. Volgens de berekeningen op internet komen we niet voor een veel hogere hypotheek in aanmerking. Maar wie weet zijn er toch mogelijkheden, of is dit echt niet reeel?
Haal je de kosten koper die je bij aankoop betaald hebt eruit denk je, als je het huis gaat verkopen? Denk je dat je quite gaat spelen of kom je met verlies uit de verkoop van dit huis? Dat zijn volgens mij ook vragen die je jezelf moet stellen.

Wat betreft of je de hypotheek kan betalen....geen idee. De vraag is, wil je maximaal lenen? Daar zitten namelijk wel risico's aan verbonden.
Als je wilt uittesten of je het nieuwe hypotheekbedrag aan kan, ga dan eens een paar maanden leven alsof je dat bedrag moet betalen. Met andere woorden, zet het op een spaarrekening en kijk of je rond kan komen.
Ik zou het niet willen.
Zet het te koop en kijk wat er gebeurt. Probeer in de tussentijd van het bedrag te leven wat je overhoudt bij die hogere hypotheek die je in gedachten hebt. Als dat gedurende een half jaar goed te doen is, kun je de stap misschien wagen. Maar kijk eerst maar eens of je huis goed te verkopen is.
2500 netto en dan hypotheek 750 netto moet toch makkelijk kunnen?
Vergeet trouwens in die tijd dat leeft alsof je hypotheek hoger is niet ook nog te sparen. Sparen moet je in mijn ogen ook zien als een vaste last.
Heb je dit huis al laten taxeren? De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren gedaald in plaats van gestegen en jullie hebben dit huis nog niet zo lang. Als je destijds de k.k. hebt mee gefinancieerd, loop je het risico de woning met verlies te verkopen.
.
Het Nibud adviseert niet meer dan 1/3 van je inkomen te besteden aan je woonlasten. Met bruto 1100 euro zit je daar dus ruim overheen. En reken altijd bruto want je weet niet wat er gaat gebeuren met de rente-aftrek.

Kun je de brutolasten dragen? En gaat de bank ermee akkoord?

Heb je overwaarde in je huidige huis? Meestal redt je dat niet als je verkoopt binnen 5 jaar.
quote:Gravinnetje schreef op 17 januari 2011 @ 18:23:

Het Nibud adviseert niet meer dan 1/3 van je inkomen te besteden aan je woonlasten. Met bruto 1100 euro zit je daar dus ruim overheen. En reken altijd bruto want je weet niet wat er gaat gebeuren met de rente-aftrek.

Heb je overwaarde in je huidige huis? Meestal redt je dat niet als je verkoopt binnen 5 jaar.

Ik zie de opmerking over uitgaan van de bruto woonlasten vaker voorbij komen. Ik vind dat altijd overdreven.

Ik ben pro het aanpakken van de hypotheekrente aftrek, maar dat gaat echt niet zomaar gebeuren. Daarbij zal altijd een getrapte aanpak worden gekozen, landen waar het is gebeurd en waar de invloed op de economie is geminimaliseerd hebben het in 20 tot 25 jaar gerealiseerd......

dus ik vind het logisch dat je nagaat of bij het aanpassen van de hypotheekrenteaftrekregeling de hypotheek nog betaalbaar is, maar bruto woonlasten vind ik overdreven.
quote:Gravinnetje schreef op 17 januari 2011 @ 18:23:

Dit dus. Als de hypotheekrente-aftrek zou worden afgeschaft ben je dus bijna de helft van je inkomen kwijt aan woonlasten. Netto.

Moet je niet willen mi.
quote:Jorina schreef op 17 januari 2011 @ 18:31:

[...]

Dit dus. Als de hypotheekrente-aftrek zou worden afgeschaft ben je dus bijna de helft van je inkomen kwijt aan woonlasten. Netto.

Moet je niet willen mi.Dát dus.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 17 januari 2011 @ 18:30:

[...]

Ik zie de opmerking over uitgaan van de bruto woonlasten vaker voorbij komen. Ik vind dat altijd overdreven.

Ik ben pro het aanpakken van de hypotheekrente aftrek, maar dat gaat echt niet zomaar gebeuren. Daarbij zal altijd een getrapte aanpak worden gekozen, landen waar het is gebeurd en waar de invloed op de economie is geminimaliseerd hebben het in 20 tot 25 jaar gerealiseerd......

dus ik vind het logisch dat je nagaat of bij het aanpassen van de hypotheekrenteaftrekregeling de hypotheek nog betaalbaar is, maar bruto woonlasten vind ik overdreven.

Dat, dus.

Met een inkomen van 2500 euro netto kun je prima een hypotheek van 750 euro betalen. Voordat de hypotheekrenteaftrek volledig is afgeschaft zijn we zeker 30 jaar verder.
-
Ammenooit niet! En krijg je nog wel genoeg terug van je net 3 jaar geleden gekochte huis?

Al de kosten die erbij komen, denk bijv. OZB, verzekeringen enz enz.

En dan 2 kinderen hebben die toch écht per kalenderjaar steeds duurder worden.

Niet doen Mamap.
ga een vrijblijvend gesprek aan bij een onafhankelijk hypotheekadviseur!!

Er zijn regels, normen, daar kan een telefonisch gesprek, en zeker dit forum niet op antwoorden!!

Echt wij weten hier onvoldoende om je advies te kunnen geven!!
Alsof dat het enige is wat bij een koophuis komt kijken, echt, ik zou het niet willen met zo'n inkomen en 3 kinderen, no way.
Hoe kan het trouwens zijn dat je binnen 3 jaar je huis al weer uit bent gegroeid? Misschien eens kijken naar hoe je de ruimte die je hebt gebruikt en of je niet heel veel zooi naar de kringloop/marktplaats/vuilstort kan brengen.
quote:plops schreef op 17 januari 2011 @ 18:16:

Als je wilt uittesten of je het nieuwe hypotheekbedrag aan kan, ga dan eens een paar maanden leven alsof je dat bedrag moet betalen. Met andere woorden, zet het op een spaarrekening en kijk of je rond kan komen.

Hele wijze raad. Kijk eens hoe het gaat als je de bruto hypotheek als vaste laste ziet en het overschot gaat sparen. Dan weet je zeker of je zo wilt leven of niet.

Nederland heeft een gigantisch begrotingstekort en dat gat zal gevuld moeten worden, dus of het nu afschaf van hypotheekrente of stijging van andere kosten is. Links of rechtsom gaan ze het halen bij de werkende mens.
We hebben het huis nog niet laten taxeren, we weten nog niet wat het waard is op dit moment. Hier zitten ook oa onze twijfels, kunnen we het wel met winst verkopen. En inderdaad de brutolasten, je hoort altijd dat je daarvan uit moet gaan.

We gaan zeker uitproberen of we de 1100 euro kunnen ophoesten, dit lijkt me wel een goede graadmeter.

Hoeveel % van jullie inkomen betalen jullie zelf aan hypotheeklasten?
Ik zou het niet doen.

Nu kun je alles goed aan. Ik ga er vanuit dat je kinderen nog klein zijn.

als je nog een derde wilt. dan wordt alles x3 en vergis je daar niet in. Eens uit eten een dagje weg, en andere leuke dingen. kinder verjaardagen partijtjes. het huishoud geld. Als ze groter worden eten ze heel wat weg. ik heb zelf drie jongens. clubjes, zakgeld, muziekles, schoolgeld. sparen, ook voor je kinderen etc etc.

Mij is rustig slapen en eens een uitspatting of vakantie meer waard dan een groter huis. En hoeveel groter is dat huis dan, wat je zou willen.

Goed opruimen en logisch indelen doet ook wonderen.

Ik ben benieuwd naar je keuze op den duur.

En de tip om eens te leven met hogere lasten lijkt me heel slim. Niet voor een paar maanden maar voor pak hem weg een jaar. Heb je meteen een mooie extra buffer. vergeet dan de extra lasten verhoging zoals woz, gas, etc niet mee te nemen in je berekening.

Mij lijkt persoonlijk ook een huis van 200.000 gauw te klein voor een gezin met drie kinderen. Als je echt vooruit wil gaan. Dit is natuurlijke echt heel persoonlijk.
mamap, ik woon gehuurd omdat ik de lasten van een eigenhuis gewoon niet meer wil En de huizen die ik mooi vind gewoon nooit binnen mijn budget gaan vallen.
Als je je woonlokatie bevalt zou ik kijken naar eventueel verbouwen of aanbouwen.
Ik huur zelf een huis en ben 36% van mijn inkomen kwijt aan de huur+gas/water/licht (ik huur semi-inclusief).
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 17 januari 2011 @ 18:44:

mamap, ik woon gehuurd omdat ik de lasten van een eigenhuis gewoon niet meer wil Idem als Sgaaaaaaaaaaaapie. Had slapeloze nachten als huiseigenaar. Nu bel ik de woningbouw als er iets is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven