Gehakt rul bakken weer mislukt!

18-01-2011 15:01 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Gisteravond opnieuw geprobeerd gehakt rul te bakken en het lukt mij gewoon niet. Ik krijg het gehakt niet los, het worden bij mij altijd stugge vleesklonten en als ik dan het gehakt na het gebakken te hebben, door de pastasaus roer wordt het ook niet zacht en los. Wie weet raad?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 18 januari 2011 @ 15:18:

Ik doe altijd heel klein beetje (4 eetlepels ofzo) water in de pan met anti aanbaklaag, breng het aan de kook en gooi dan gehakt erbij. Dan kook je meteen vet uit het gehakt en hoef je geen boter/margarine te gebruiken.In een pan met anti aanbak hoef je voor gehakt echt niks te gebruiken hoor
Wat bij mij de truc doet is met de (plastic) garde het gehakt 'prakken'

-pan goed heet

-gehakt er in

-garde rechtop

-en stampen maar

als het vervolgens ruller is met de garde "gewoon" roeren tot het gaar is.
quote:Dammes schreef op 18 januari 2011 @ 15:18:

Wow, wat een reacties al. Bedankt! Ik heb een koekenpan van Ikea met een dikke bodem en anti-aanbaklaag. Ik had gisteren Italiaans gekruid gehakt van Deen en dat had ik dit keer expres al los getrokken in kleine stukjes. Dat heb ik zonder boter in de pan gelegd, gas laag gezet en gewacht tot het ging sissen. Toen ben ik gaan roeren met een houten spatel, zo'n brede, en toen....... ..............klonten. De stukjes die ik had losgetrokken bleven aan elkaar zitten en werden hard en taai. Zo gaat het nou altijd, snik, snik..........Je moet meteen gaan pieren met de vork. Net zo lang tot het rul wordt. Niet wachten tot het gaat sissen want dan is het al te laat, dan is het veet heet. Gehakt rul bakken is echt in 5 minuten gedaan.
Ik kwam eigenlijk ook om mn verbazing uit te spreken, maar ik zie dat dat al genoeg is gebeurd, dus nu kom ik je gewoon wat tips geven

- zorg in ieder geval altijd dat je goed ontdooid gehakt hebt

- snij evt. het gehakt al wat los met een scherp mes, als het nog in de verpakking zit (snij er bijv. kleine ruitjes in)

- braadpan / koekepan op redelijk hoog vuur zetten, pan even warm laten worden

- scheutje bak en braad in de pan, goed warm laten worden

- gehakt in de pan, en meteen met een spatel het gehakt hakken / snijden / losmaken / in kleine stukjes maken (wel een paar minuten doorhakken, niet 2x hakken en klaar)

- nou en dan de kruiden erbij enzo

Dan MOET het goedkomen! Toch???
quote:luna30v schreef op 18 januari 2011 @ 15:11:

PLEASE step away from the knives!

[afbeelding]Iiiieeuuusss, hier droom ik vannacht van! Wat eng!
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 18 januari 2011 @ 15:18:

Ik doe altijd heel klein beetje (4 eetlepels ofzo) water in de pan met anti aanbaklaag, breng het aan de kook en gooi dan gehakt erbij. Dan kook je meteen vet uit het gehakt en hoef je geen boter/margarine te gebruiken.Jij stoomt het dan eigenlijk. Om gehakt gaar te krijgen heb je geen boter nodig. Dan wordt het supervet.
Je moet niet wachten tot het gaat sissen TO. Meteen met roeren/hakken starten. En probeer eens met een plastic vork.
Het enige wat ik kan bedenken dat je fout hebt gedaan is niet meteen beginnen met hakken. Zodra je het in de pan doet moet je het in stukjes gaan hakken, anders wordt het inderdaad te taai, en krijg je brokken.
Ja dat is het dus! Je laat het als een blok in de pan liggen en gaat dan pas fijnmalen, dat is dus niet de goeie volgorde. Direct malen zodra het in de pan ligt.

Probeer us? Nu meteen?
En als wij dat aaaallemaaal zeggen, dan is dat dus zo.
quote:_maris_ schreef op 18 januari 2011 @ 15:23:

En als wij dat aaaallemaaal zeggen, dan is dat dus zo.

Hooooooiiiiiii maris!
En de pan niet op een laag vuurtje zetten, gewoon middelhoog. Dan schroei je de kleine stukjes die je aan het fijnhakken bent meteen dicht en krijgen ze geen kans om weer aan elkaar te gaan plakken.
Ik doe het in 'stukjes' in de pan/wok en prak dan meteen met een vork en blijf dat tijdens het rul bakken herhalen. Nooit mislukt.
Ik gebruik ook het Italiaans gekruid gehakt van Deen wel eens en zoals de anderen ook al zeggen, je moet het meteen te lijf gaan met een spatel. Meestal gooi ik het gehakt in een nog koude koekenpan en begin dan al te hakselen. Het gaat vanzelf bakken.
Wok heet laten worden, gehaktklomp erin en los trekken met twee spatels. Daarna omkiepen en poeren tot het echt los is. Voordeel van een wok is dat de boel er ook nog eens niet uit vliegt.

Hoop dat het je vanaf nu wel gaat lukken, Dammes.
quote:Dammes schreef op 18 januari 2011 @ 15:21:

[...]

Iiiieeuuusss, hier droom ik vannacht van! Wat eng!
Volgens mij weet ik waar het fout gaat bij mij: de pan warmt gelijktijdig op met het gehakt.

Ik ga het vanavond zo doen:

-pan goed heet laten worden (is dat niet schadelijk voor de anti-aanbaklaag?);

- gehakt van tevoren nog wat extra klein snijden;

- met plastic spatel/ vork klein blijven prakken;

Dan moet het lukken! Ik laat jullie morgen weten hoe het mij vergaan is.

En heel erg bedankt voor de tips, ik vind dit super!
quote:elastiekje schreef op 18 januari 2011 @ 15:06:

Gebruiken jullie boter of olie bij het rul bakken? Ik vind dat er genoeg vocht/vet vrijkomt van het gehakt zelf.

Ik zit gewoon als een bezete in te hakken op de gehaktklomp net zolang tot alles loszit van elkaar en er geen klonten zijn (klonten hak ik ook uit elkaar ja )

hier precies zo,:

Boter of olie toevoegen niet eens nodig. Gehakt zo in de pan en vervolgens met een spatel o.i.d hakken en wat roeren
Bij mij warmt het gehakt ook gelijk op met de pan (wat een kromme zin, sorry), en ik heb nooit een probleem. Volgens mij gaat het mis dat je wacht met hakken. Gewoon, hups, meteen de spatel erin, en slachten dat gehakt
quote:Dammes schreef op 18 januari 2011 @ 15:28:

Volgens mij weet ik waar het fout gaat bij mij: de pan warmt gelijktijdig op met het gehakt.

Ik ga het vanavond zo doen:

-pan goed heet laten worden (is dat niet schadelijk voor de anti-aanbaklaag?);

- gehakt van tevoren nog wat extra klein snijden;

- met plastic spatel/ vork klein blijven prakken;

Dan moet het lukken! Ik laat jullie morgen weten hoe het mij vergaan is.

En heel erg bedankt voor de tips, ik vind dit super!

Nee, daar gaat het niet fout.

Jouw gehakt is juist te weinig uit elkaar voordat het gaat bakken. Gooi gehakt in de pan en begin gelijk met hakken, stug doorgaan met hakken totdat je heel kleine brokjes hebt. Tegen die tijd is het wel gaar ook.
En ik zou ook je gas niet meteen laag zetten. Op hoog vuur meteen lekker losbakken.

Succes!
anoniem_110783 wijzigde dit bericht op 18-01-2011 15:32
Reden: Mosterd, ook lekker bij gehakt
% gewijzigd
Ik start ook met een koude pan, maar zet het vuur wel meteen hoog als het gehakt erin gaat. Gaat prima!
Je moet gelijk met je spatel gaan hakken en daarmee doorgaan tot het de structuur heeft die je goed vind. En vuurtje hoog houden. Dus niet tussendoor gaan lezen of frummen.

Dat laatste vind ik vooral een belangrijke tip.
Elastiekje,

Ik gebruik altijd mager rundergehakt en daar heb ik echt een beetje olie bij nodig. Anders bakt het aan de pan vast.

TO,

Laat je het gehakt misschien te lang ontdooien in de magnetron? Dan krijg je van die taaie, al gegaarde randjes aan het gehakt die je onmogelijk nog los kunt prakken.
Vind het vooral goed dat je het vraagt!

Ik laat ook altijd de pan eerst heet worden, met een beetje knijpflesboter of olijfolie, dan meteen als het vlees nog rauw en rood is als een gek in brokjes hakken met een houten spatel. Lekker actief omscheppen en pletten en hakken. Na 5 minuten ben je klaar.

Gehakt van de aldi vond ik ook een ramp. Van andere supers gaat beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven