Gehakt rul bakken weer mislukt!
dinsdag 18 januari 2011 om 15:01
dinsdag 18 januari 2011 om 15:34
quote:hanneke000 schreef op 18 januari 2011 @ 15:29:
Bij mij warmt het gehakt ook gelijk op met de pan (wat een kromme zin, sorry), en ik heb nooit een probleem. Volgens mij gaat het mis dat je wacht met hakken. Gewoon, hups, meteen de spatel erin, en slachten dat gehakt ik vind het een treffende omschrijving, ik ga het toepassen.
Bij mij warmt het gehakt ook gelijk op met de pan (wat een kromme zin, sorry), en ik heb nooit een probleem. Volgens mij gaat het mis dat je wacht met hakken. Gewoon, hups, meteen de spatel erin, en slachten dat gehakt ik vind het een treffende omschrijving, ik ga het toepassen.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:35
quote:Katherina schreef op 18 januari 2011 @ 15:32:
Je moet gelijk met je spatel gaan hakken en daarmee doorgaan tot het de structuur heeft die je goed vind. En vuurtje hoog houden. Dus niet tussendoor gaan lezen of frummen.
Dat laatste vind ik vooral een belangrijke tip. Dat is zeker een heel belangrijke tip. Bij mij heeft dat namelijk al voor ettelijke mislukkingen gezorgd.
Je moet gelijk met je spatel gaan hakken en daarmee doorgaan tot het de structuur heeft die je goed vind. En vuurtje hoog houden. Dus niet tussendoor gaan lezen of frummen.
Dat laatste vind ik vooral een belangrijke tip. Dat is zeker een heel belangrijke tip. Bij mij heeft dat namelijk al voor ettelijke mislukkingen gezorgd.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:38
quote:Vl43inder schreef op 18 januari 2011 @ 15:35:
[...]
Dat is zeker een heel belangrijke tip. Bij mij heeft dat namelijk al voor ettelijke mislukkingen gezorgd.Bij mij ook, vandaar dat ik het even meldde. Sinds ik kijken naar de (gevulde) pan als een actieve bezigheid beschouw, zijn mijn kookkwaliteiten enorm gestegen. Mensen vragen me tegenwoordig zelfs om raad.
[...]
Dat is zeker een heel belangrijke tip. Bij mij heeft dat namelijk al voor ettelijke mislukkingen gezorgd.Bij mij ook, vandaar dat ik het even meldde. Sinds ik kijken naar de (gevulde) pan als een actieve bezigheid beschouw, zijn mijn kookkwaliteiten enorm gestegen. Mensen vragen me tegenwoordig zelfs om raad.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:39
Door het eerst in stukjes te maken kan je het ook juist weer "vaster" maken denk ik. Het is zoals het in het bakje zit al "luchtig" genoeg (wat klinkt dat vies als je het over vlees hebt, luchtig). Ik gooi altijd het hele pakje in de pan en ga dan eerst met een spatel in de lengte door het gehakt (zoals het als het ware in het schaaltje zit, met de richting van de sliertjes mee). Ik hak het grote stuk eerst doormidden en dan de twee helften weer doormidden etc. Pan goed vasthouden zodat je niet te voorzichtig te werk gaat. Boter/geen boter en hete pan/koude pan maakt volgens mij niet zo veel uit als het vuur maar hoog staat en je snel genoeg met de spatel begint te hakken.
dinsdag 18 januari 2011 om 15:40
dinsdag 18 januari 2011 om 15:40
Haha, wat grappig dat het ook echt elke keer fout gaat.
Ik hoop dat het de volgende keer wel gaat lukken!
Het is echt niet nodig om je gehakt fijn te snijden of van tevoren uit elkaar te halen.
Pan op hoog vuur zetten, gehakt gelijk erin, hakken met de spatel en blijven roeren op hoog vuur.
Kan echt niet mislukken zo (ook mager gehakt zonder boter/olie niet).
Succes!
Ik hoop dat het de volgende keer wel gaat lukken!
Het is echt niet nodig om je gehakt fijn te snijden of van tevoren uit elkaar te halen.
Pan op hoog vuur zetten, gehakt gelijk erin, hakken met de spatel en blijven roeren op hoog vuur.
Kan echt niet mislukken zo (ook mager gehakt zonder boter/olie niet).
Succes!
dinsdag 18 januari 2011 om 15:42
Je pakt zo'n soort ding:
In je vuist (dus zoals je de stamper voor aardappelpuree ook vasthoudt) en hakt er dan in het gehakt op los. Gooi gewoon al je agressie eruit meid en hak er op los.
Overdwars en alle kanten op net zolang tot het rul is.
En belangrijk: géén ei door het gehakt, die doet alles aan elkaar plakken.
In je vuist (dus zoals je de stamper voor aardappelpuree ook vasthoudt) en hakt er dan in het gehakt op los. Gooi gewoon al je agressie eruit meid en hak er op los.
Overdwars en alle kanten op net zolang tot het rul is.
En belangrijk: géén ei door het gehakt, die doet alles aan elkaar plakken.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:43
quote:kaetje schreef op 18 januari 2011 @ 15:39:
Door het eerst in stukjes te maken kan je het ook juist weer "vaster" maken denk ik. Het is zoals het in het bakje zit al "luchtig" genoeg (wat klinkt dat vies als je het over vlees hebt, luchtig). Ik gooi altijd het hele pakje in de pan en ga dan eerst met een spatel in de lengte door het gehakt (zoals het als het ware in het schaaltje zit, met de richting van de sliertjes mee). Ik hak het grote stuk eerst doormidden en dan de twee helften weer doormidden etc. Pan goed vasthouden zodat je niet te voorzichtig te werk gaat. Boter/geen boter en hete pan/koude pan maakt volgens mij niet zo veel uit als het vuur maar hoog staat en je snel genoeg met de spatel begint te hakken.Potverdorie, Kaetje, ik dacht dat je Yamuna was. Maar ik begrijp dat je zwanger bent? Heel hartelijk gefeliciteerd hoor!
Door het eerst in stukjes te maken kan je het ook juist weer "vaster" maken denk ik. Het is zoals het in het bakje zit al "luchtig" genoeg (wat klinkt dat vies als je het over vlees hebt, luchtig). Ik gooi altijd het hele pakje in de pan en ga dan eerst met een spatel in de lengte door het gehakt (zoals het als het ware in het schaaltje zit, met de richting van de sliertjes mee). Ik hak het grote stuk eerst doormidden en dan de twee helften weer doormidden etc. Pan goed vasthouden zodat je niet te voorzichtig te werk gaat. Boter/geen boter en hete pan/koude pan maakt volgens mij niet zo veel uit als het vuur maar hoog staat en je snel genoeg met de spatel begint te hakken.Potverdorie, Kaetje, ik dacht dat je Yamuna was. Maar ik begrijp dat je zwanger bent? Heel hartelijk gefeliciteerd hoor!

dinsdag 18 januari 2011 om 15:49
quote:Katherina schreef op 18 januari 2011 @ 15:43:
[...]
Potverdorie, Kaetje, ik dacht dat je Yamuna was. Maar ik begrijp dat je zwanger bent? Heel hartelijk gefeliciteerd hoor!
Nee, niet meer . Kootje is geboren op 4 november. Maar evengoed bedankt voor de felicitaties hoor!
Misschien tijd voor een nieuwe avatar? Ik heb alleen geen inspiratie.
[...]
Potverdorie, Kaetje, ik dacht dat je Yamuna was. Maar ik begrijp dat je zwanger bent? Heel hartelijk gefeliciteerd hoor!
Nee, niet meer . Kootje is geboren op 4 november. Maar evengoed bedankt voor de felicitaties hoor!
Misschien tijd voor een nieuwe avatar? Ik heb alleen geen inspiratie.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:56
Het ligt toch echt aan het gehakt hoor.
Gehakt van de supermarkt ligt inderdaad al "rul" in het bakje, daar is geen kunst aan.
Maar......het gehakt van de plaatselijke slager is één grote zware klont. Ik moet me in het zweet hakken om daar nog iets van te maken dat ook maar een beetje op "rul" lijkt.
'T is dat het zoveel beter smaakt anders kocht ik het nooit meer.
Gehakt van de supermarkt ligt inderdaad al "rul" in het bakje, daar is geen kunst aan.
Maar......het gehakt van de plaatselijke slager is één grote zware klont. Ik moet me in het zweet hakken om daar nog iets van te maken dat ook maar een beetje op "rul" lijkt.
'T is dat het zoveel beter smaakt anders kocht ik het nooit meer.

dinsdag 18 januari 2011 om 15:59
quote:kaetje schreef op 18 januari 2011 @ 15:49:
[...]
Misschien tijd voor een nieuwe avatar? Ik heb alleen geen inspiratie.Je zit tot het einde der dagen vast aan deze hoor Tenzij Viva zijn zaakjes eens een keer op orde krijgt. Ik begin mijn grijze smoeltje behoorlijk zat te worden namelijk.
[...]
Misschien tijd voor een nieuwe avatar? Ik heb alleen geen inspiratie.Je zit tot het einde der dagen vast aan deze hoor Tenzij Viva zijn zaakjes eens een keer op orde krijgt. Ik begin mijn grijze smoeltje behoorlijk zat te worden namelijk.
dinsdag 18 januari 2011 om 16:00
dinsdag 18 januari 2011 om 16:05
quote:Dammes schreef op 18 januari 2011 @ 15:49:
Vanavond wordt mijn "evening of glory", ik ga het bereiken, het gaat mij lukken..........lekker rul gebakken gehakt.......
* gaat begeleid door de klanken van Rocky I op weg naar de supermarkt *Succes. En laat ons a.u.b. weten wat er van geworden is. Foto?
Vanavond wordt mijn "evening of glory", ik ga het bereiken, het gaat mij lukken..........lekker rul gebakken gehakt.......
* gaat begeleid door de klanken van Rocky I op weg naar de supermarkt *Succes. En laat ons a.u.b. weten wat er van geworden is. Foto?
dinsdag 18 januari 2011 om 16:08
quote:Dammes schreef op 18 januari 2011 @ 15:28:
Volgens mij weet ik waar het fout gaat bij mij: de pan warmt gelijktijdig op met het gehakt.
Ik ga het vanavond zo doen:
-pan goed heet laten worden (is dat niet schadelijk voor de anti-aanbaklaag?);
- gehakt van tevoren nog wat extra klein snijden;
- met plastic spatel/ vork klein blijven prakken;
Dan moet het lukken! Ik laat jullie morgen weten hoe het mij vergaan is.
En heel erg bedankt voor de tips, ik vind dit super!
Misschien kun je het eerst met een stamper bewerken?
Pan op het vuur, gehakt erin mikken en gewoon blijven prikken en uit elkaar halen met een vork, ondertussen roeren.
Volgens mij weet ik waar het fout gaat bij mij: de pan warmt gelijktijdig op met het gehakt.
Ik ga het vanavond zo doen:
-pan goed heet laten worden (is dat niet schadelijk voor de anti-aanbaklaag?);
- gehakt van tevoren nog wat extra klein snijden;
- met plastic spatel/ vork klein blijven prakken;
Dan moet het lukken! Ik laat jullie morgen weten hoe het mij vergaan is.
En heel erg bedankt voor de tips, ik vind dit super!
Misschien kun je het eerst met een stamper bewerken?
Pan op het vuur, gehakt erin mikken en gewoon blijven prikken en uit elkaar halen met een vork, ondertussen roeren.