Wat maak ik met...
donderdag 20 januari 2011 om 11:09
Heb nog wat dingen in huis en in het kader van niet teveel verspillen wil ik even opmaken wat ik heb enniet teveel weggooien.
Maar even geen inspiratie.
Wat heb iknog:
Vegetarisch gehakt
Mozzarella
Jonge kaas
Wokgroenten met voornamelijk kool
Stokbrood
Vissticks
Groentesticks
Vegetarische filet americain
Ik moet nog naar de super dus kan nog bijhalen uiteraard. En niet alles hoeft tegelijk
Kom gewoon even niet verder dan rijstprutje of pasta ofzo en wil eigenlijk iets originelers en net wat specialer.
Iemand een lekker idee?
Ik moet nog naar de super maar
Maar even geen inspiratie.
Wat heb iknog:
Vegetarisch gehakt
Mozzarella
Jonge kaas
Wokgroenten met voornamelijk kool
Stokbrood
Vissticks
Groentesticks
Vegetarische filet americain
Ik moet nog naar de super dus kan nog bijhalen uiteraard. En niet alles hoeft tegelijk
Kom gewoon even niet verder dan rijstprutje of pasta ofzo en wil eigenlijk iets originelers en net wat specialer.
Iemand een lekker idee?
Ik moet nog naar de super maar
donderdag 20 januari 2011 om 11:15
hmmmm ik zou hier het vegetarische gehakt aan toevoegen. Verder dan dit kom ik niet, maar ga even nadenken...
Parmigiana di melanzane
Voor 4 tot 6 personen als bijgerecht, voor 2 tot 3 personen als hoofdgerecht.
Ingrediëntenlijst:
1 flinke aubergine
zout
bloem
veel olijfolie
150 gram mozzarellakaas
40 gram versgeraspte Parmezaanse kaas
3 deciliter tomatensaus
Voorbereiding:
Snijd de gewassen, ongeschilde aubergine in plakjes van ongeveer 5 mm dikte. Leg ze naast elkaar op keukenpapier en bestrooi ze met zout. Laat ze zo een half uurtje liggen. Het zout onttrekt vocht aan de aubergine, en vermindert de bittere smaak. Dep de plakjes droog met schoon keukenpapier. Haal de plakjes door de bloem, en bak ze in een koekepan met voldoende olijfolie tot ze aan beide zijden goudbruin zijn. Zorg dat de olie goed heet is, zodat de plakjes niet te veel olie opnemen. Vul de olijfolie bij als er niet meer genoeg in de pan zit. Laat de plakjes uitlekken op keukenpapier.
Snijd het mozzarellakaasje in dunne plakjes.
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200ºC.
Nappeer een ovenschaal met de tomatensaus, en leg er de helft van de aubergineplakjes op. Doe hier de helft van de resterende tomatensaus over. Leg daarop de helft van de mozzarellaplakjes en strooi er wat Parmezaanse kaas over. Herhaal dit nog een keer.
Zet 25 tot 30 minuten in de oven tot de bovenkant mooi bruin is.
Serveren:
Dien meteen op, als begeleiding bij een vleesgerecht, of als hoofdgerecht met een salade.
De tomatensaus
750 gram verse, smakelijke tomaten (in de zomer) of 1½ blik gepelde tomaten
1 ui, gesnipperd
1 theelepel suiker
zout, peper uit de molen
1 eetlepel olijfolie
Voorbereiding:
Als je verse tomaten gebruikt, ontvel ze dan eerst.
Snijd de tomaten (vers of uit blik) in stukken.
Bereiding:
Verhit de olie in een hoge pan. Fruit de ui tot lichtgeel. Voeg de rest toe en laat de saus een kwartiertje met het deksel op de pan stoven.
Je kunt de saus heel fijn maken door hem te pureren in een blender en wat te laten inkoken, je kunt de saus ook wat grover laten door hem zonder te pureren iets in te laten koken.
Dit is een basissaus. Je kunt hem zo geven met spaghetti en Parmezaanse kaas, als basis op een pizzabodem smeren, of als deksaus gebruiken bij gerechten als lasagne, cannelloni, of gevulde courgettes.
Variatie is mogelijk door kruiden en/of knoflook toe te voegen.
Parmigiana di melanzane
Voor 4 tot 6 personen als bijgerecht, voor 2 tot 3 personen als hoofdgerecht.
Ingrediëntenlijst:
1 flinke aubergine
zout
bloem
veel olijfolie
150 gram mozzarellakaas
40 gram versgeraspte Parmezaanse kaas
3 deciliter tomatensaus
Voorbereiding:
Snijd de gewassen, ongeschilde aubergine in plakjes van ongeveer 5 mm dikte. Leg ze naast elkaar op keukenpapier en bestrooi ze met zout. Laat ze zo een half uurtje liggen. Het zout onttrekt vocht aan de aubergine, en vermindert de bittere smaak. Dep de plakjes droog met schoon keukenpapier. Haal de plakjes door de bloem, en bak ze in een koekepan met voldoende olijfolie tot ze aan beide zijden goudbruin zijn. Zorg dat de olie goed heet is, zodat de plakjes niet te veel olie opnemen. Vul de olijfolie bij als er niet meer genoeg in de pan zit. Laat de plakjes uitlekken op keukenpapier.
Snijd het mozzarellakaasje in dunne plakjes.
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200ºC.
Nappeer een ovenschaal met de tomatensaus, en leg er de helft van de aubergineplakjes op. Doe hier de helft van de resterende tomatensaus over. Leg daarop de helft van de mozzarellaplakjes en strooi er wat Parmezaanse kaas over. Herhaal dit nog een keer.
Zet 25 tot 30 minuten in de oven tot de bovenkant mooi bruin is.
Serveren:
Dien meteen op, als begeleiding bij een vleesgerecht, of als hoofdgerecht met een salade.
De tomatensaus
750 gram verse, smakelijke tomaten (in de zomer) of 1½ blik gepelde tomaten
1 ui, gesnipperd
1 theelepel suiker
zout, peper uit de molen
1 eetlepel olijfolie
Voorbereiding:
Als je verse tomaten gebruikt, ontvel ze dan eerst.
Snijd de tomaten (vers of uit blik) in stukken.
Bereiding:
Verhit de olie in een hoge pan. Fruit de ui tot lichtgeel. Voeg de rest toe en laat de saus een kwartiertje met het deksel op de pan stoven.
Je kunt de saus heel fijn maken door hem te pureren in een blender en wat te laten inkoken, je kunt de saus ook wat grover laten door hem zonder te pureren iets in te laten koken.
Dit is een basissaus. Je kunt hem zo geven met spaghetti en Parmezaanse kaas, als basis op een pizzabodem smeren, of als deksaus gebruiken bij gerechten als lasagne, cannelloni, of gevulde courgettes.
Variatie is mogelijk door kruiden en/of knoflook toe te voegen.
donderdag 20 januari 2011 om 11:17
Geen aardappels? Ovenschotel met laagje gehakt, laagje groenten erop en laag aardappelpuree, laatste paar min in oven nog kaas erover heen
Stokbroodje "hamburger" met zelfgemaakte burger van gehakt (of groentestick of visstick) met augurken ketchup & mayo
Soep met wokgroenten (bouillonblokje erbij) en vega-gehaktballetjes en stokbrood gegratineerd met kaas in de oven
Vega filet Americain kan ik me idd nix bij voorstellen... waar is dat uberhaupt van gemaakt?
Stokbroodje "hamburger" met zelfgemaakte burger van gehakt (of groentestick of visstick) met augurken ketchup & mayo
Soep met wokgroenten (bouillonblokje erbij) en vega-gehaktballetjes en stokbrood gegratineerd met kaas in de oven
Vega filet Americain kan ik me idd nix bij voorstellen... waar is dat uberhaupt van gemaakt?
donderdag 20 januari 2011 om 12:09
Van de kaas (evt. nog wat erbij halen) kaasfondue maken. Groente en stokbrood om te dippen. Evt. een salade van die kool maken met wat lekkers erin.
Er is dacht ik ook een topic over vissticks, weet dat Robo daaruit een gerecht had gemaakt.
Er is dacht ik ook een topic over vissticks, weet dat Robo daaruit een gerecht had gemaakt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 20 januari 2011 om 12:15
Als ik jouw boodschappen in huis had, zou ik het volgende doen. (Ik denk eigenlijk aan het lijstje te zien, dat je een beetje hetzelfde eet als wij, geen vlees, maar wel vis. Wij eten ook scharrelkip).
Ik zou voorbij het vegetarisch gehakt, jonge kaas met de wokgroenten spaghetti halen met een sausje, of pakje ontvelde tomaten.
Een andere maaltijd: stokbrood in de oven met mozzarella en koud stokbrood voor de filet.
Voor de visticks en groenteburger (twee apparte maaltijden) aardappels en "normale" groente kopen.
Ik zou voorbij het vegetarisch gehakt, jonge kaas met de wokgroenten spaghetti halen met een sausje, of pakje ontvelde tomaten.
Een andere maaltijd: stokbrood in de oven met mozzarella en koud stokbrood voor de filet.
Voor de visticks en groenteburger (twee apparte maaltijden) aardappels en "normale" groente kopen.
donderdag 20 januari 2011 om 19:57
Mss heb je intussen al gekookt en gegeten, maar dan is het voor een volgende keer.
Vegagehakt rul bakken met de wokgroenten (en knoflook, ui, peper, zout, wat Italiaanse kruiden) en met mozzarella en/of jonge kaas erop even in de oven.
Als je nog wokgroenten over hebt, een salade van maken met bv yoghurtdressing (yoghurt, mayo, beetje mosterd, citroensap, beetje suiker of honing) of dressing van olijfolie en citroen en evt beetje mosterd en suiker of honing.
Als er echt veel witte kool in de wokgroenten zit, kun je ook alleen de kool gebruiken voor een salade met rozijnen, appel, mandarijn met yoghurtdressing en de rest voor het stokbrood gebruiken.
Vegagehakt rul bakken met de wokgroenten (en knoflook, ui, peper, zout, wat Italiaanse kruiden) en met mozzarella en/of jonge kaas erop even in de oven.
Als je nog wokgroenten over hebt, een salade van maken met bv yoghurtdressing (yoghurt, mayo, beetje mosterd, citroensap, beetje suiker of honing) of dressing van olijfolie en citroen en evt beetje mosterd en suiker of honing.
Als er echt veel witte kool in de wokgroenten zit, kun je ook alleen de kool gebruiken voor een salade met rozijnen, appel, mandarijn met yoghurtdressing en de rest voor het stokbrood gebruiken.