Soep in glas?
donderdag 20 januari 2011 om 22:29
Beste allemaal,
Eigenlijk lees ik al heeeel lang mee op dit forum, maar heb me nu toch maar geregistreerd... Voordat ik m'n vraag stel... bedankt voor al die leuke tips, onderwerpen en adviezen!
Morgenavond krijg ik eters op bezoek en ik heb een maaltijd bedacht. Nu wil ik vooraf de 'veel besproken' knoflooksoep serveren. Nu zit ik wat krap met het servies en vroeg ik me af... kun je soep zomaar in een glas serveren? En aan wat voor glas moet ik dan denken?
Oh ja... de maaltijd heeft 4 gangen, dus ik wil maar een klein beetje soep serveren...
Ik dacht bijvoorbeeld een wijnglas en daar dan een soepstengel bij... maar dat staat misschien wat raar met een lepel. Heeft iemand ideeen? Ben een beetje ' bleu' op dit gebied
.
Alvast bedankt! Groetjes,
Inge
Eigenlijk lees ik al heeeel lang mee op dit forum, maar heb me nu toch maar geregistreerd... Voordat ik m'n vraag stel... bedankt voor al die leuke tips, onderwerpen en adviezen!
Morgenavond krijg ik eters op bezoek en ik heb een maaltijd bedacht. Nu wil ik vooraf de 'veel besproken' knoflooksoep serveren. Nu zit ik wat krap met het servies en vroeg ik me af... kun je soep zomaar in een glas serveren? En aan wat voor glas moet ik dan denken?
Oh ja... de maaltijd heeft 4 gangen, dus ik wil maar een klein beetje soep serveren...
Ik dacht bijvoorbeeld een wijnglas en daar dan een soepstengel bij... maar dat staat misschien wat raar met een lepel. Heeft iemand ideeen? Ben een beetje ' bleu' op dit gebied
Alvast bedankt! Groetjes,
Inge
vrijdag 21 januari 2011 om 07:24
quote:Mylene_Valerie schreef op 20 januari 2011 @ 22:40:
Ik doe het zo vaak in een wijnglas. Gaat prima. Champagneglas kan ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Soep in een glas vind ik ook vreemd. Maar deze afbeeldingen geven aan dat het ook een feestelijk effect kan hebben.
Als je denkt dat het glas springt bij de hete soep, kun je toch het glas ook uitspoelen met een klein beetje kokend water. Dan is het glas aan de hitte van de soep (die bovendien kouder is) "gewend".
Ik doe het zo vaak in een wijnglas. Gaat prima. Champagneglas kan ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Soep in een glas vind ik ook vreemd. Maar deze afbeeldingen geven aan dat het ook een feestelijk effect kan hebben.
Als je denkt dat het glas springt bij de hete soep, kun je toch het glas ook uitspoelen met een klein beetje kokend water. Dan is het glas aan de hitte van de soep (die bovendien kouder is) "gewend".
World of Warcraft: Legion
vrijdag 21 januari 2011 om 16:39
BGB, ik heb dit recept voor die soepstengels, uiteraard pas ik de hoeveelheid aan en de smaak nav de soep waar het evt. bij moet. (eerlijk gezegd kan het ook als je het deeg gebruikt wat je voor volkorenbrood gebruikt. Maar dan niet het groffe. Beter vond ik nog de keer dat ik he gemaakt heb van het deeg waar ik zelf stokbrood mee maak. Daar zou ik het gerecht ook wel van kunnen geven, moet ik even opzoeken maar heb ik ook zo)
Ingrediënten voor 25 porties
15 g parmezaan (geraspt)
1½ kl gist, gedroogde
250 g bloem (type 55)
el semolina (heel fijn griesmeel)
2½ el olijfolie (+ wat extra)
3 el water, lauw (+ 10 cl)
1 kl zout
Bereidingswijze
1Voorbereiding:
Verwarm de oven tot 240° C en schuif de bakplaat erin.
2
Los de gist op in 3 el lauw water. Doe het zout met de bloem in een ruime kom. Voeg er de
opgeloste gist aan toe, de parmezaan, de olijfolie en de rest van het water en kneed 7 à 10 minuten goed door. Het deeg is klaar als alle bloem uit de kom in het deeg verwerkt is en het
een mooie, elastische bol vormt.
3
Leg het deeg op een plank met bloem, duw het goed plat in de vorm van een rechthoek en bestrijk het met wat olijfolie. Bestrooi met de semolinabloem, dek af met huishoudfolie en laat
1 uur rijzen op een warme plek.
4
Snij het deeg in fijne reepjes van 2 cm breed en 10 cm lang. Rol de deegreepjes op een met
bloem bestoven werkvlak met de hand uit tot lange ’stokjes’ van ongeveer 20 cm lang en een
vinger dik.
5
Leg de soepstengels op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg ervoor dat ze elkaar niet raken.
6
Verlaag de temperatuur naar 220° C en bak de soepstengels 15 à 20 minuten.
7
Bestrooi de soepstengels voor ze in de oven gaan met geraspte parmezaan, sesamzaad, maanzaad of Italiaanse kruiden of niets natuurlijk .
Ingrediënten voor 25 porties
15 g parmezaan (geraspt)
1½ kl gist, gedroogde
250 g bloem (type 55)
el semolina (heel fijn griesmeel)
2½ el olijfolie (+ wat extra)
3 el water, lauw (+ 10 cl)
1 kl zout
Bereidingswijze
1Voorbereiding:
Verwarm de oven tot 240° C en schuif de bakplaat erin.
2
Los de gist op in 3 el lauw water. Doe het zout met de bloem in een ruime kom. Voeg er de
opgeloste gist aan toe, de parmezaan, de olijfolie en de rest van het water en kneed 7 à 10 minuten goed door. Het deeg is klaar als alle bloem uit de kom in het deeg verwerkt is en het
een mooie, elastische bol vormt.
3
Leg het deeg op een plank met bloem, duw het goed plat in de vorm van een rechthoek en bestrijk het met wat olijfolie. Bestrooi met de semolinabloem, dek af met huishoudfolie en laat
1 uur rijzen op een warme plek.
4
Snij het deeg in fijne reepjes van 2 cm breed en 10 cm lang. Rol de deegreepjes op een met
bloem bestoven werkvlak met de hand uit tot lange ’stokjes’ van ongeveer 20 cm lang en een
vinger dik.
5
Leg de soepstengels op een met bakpapier beklede bakplaat en zorg ervoor dat ze elkaar niet raken.
6
Verlaag de temperatuur naar 220° C en bak de soepstengels 15 à 20 minuten.
7
Bestrooi de soepstengels voor ze in de oven gaan met geraspte parmezaan, sesamzaad, maanzaad of Italiaanse kruiden of niets natuurlijk .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 22 januari 2011 om 02:11
En de uitkomst
... Het zijn de Xenos 'chips' schaaltjes geworden. Daarbij heb ik van die kleine langwerpige 'schotels' gekocht, waar de kom op kan staan (vandaag heb ik er wat brood naast gelegd). Het zag er leuk uit en ik ben blij met het nieuwe servies
!
Wie weet in de toekomst alsnog een keer 'soep in een glas' proberen, maar dit was een leuke oplossing.
Ontzettend bedankt nogmaals!
Wie weet in de toekomst alsnog een keer 'soep in een glas' proberen, maar dit was een leuke oplossing.
Ontzettend bedankt nogmaals!
zaterdag 22 januari 2011 om 09:38
Leuk Inge dat het zo'n succes is geworden. Ik heb ook die langwerpige schalen erbij, is ook handig om hapjes op te serveren of sushi. Nou met het servies kan je alle kanten op. En die "soep" schaaltjes gebruik ik ook om bijgerechten bij het eten in te doen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven