Relatie redden, hoe?

11-11-2010 11:22 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn abrupt uit elkaar gegaan (zijn keuze) door een gebrek aan communicatie. Die communicatie kwam pas na de breuk weer op gang..Er zijn nogal wat irritaties aan elkaar en het gevoel is daardoor (?) ook bij beiden wel een beetje minder/weg. We woonden samen en zijn nu dus weer volledig op onszelf en alleen.

We kunnen de leuke tijden met elkaar alleen niet vergeten en willen elkaar nog een kans geven! Vooral omdat we voor de breuk nooit ook maar iets met elkaar hebben kunnen bespreken en een breuk als deze blijkbaar nodig was..

Maar: hoe pakken we dit nou goed aan? Om teleurstelllingen bij beiden te voorkomen..?

Hoop dat jullie tips hebben!
hoi allemaal

al 2,5 jaar lang samen met mijn vriend. 1,5 jaar geleden kwam m'n vriend bij mij thuis (en mijn ouders) inwonen ivm problemen met zijn vader thuis (en z'n moeder wonend op 200km afstand)

wat al snel is wanneer je nog geen jaar een relatie hebt.

sinds een half jaar wonen we op onszelf samen.. maar bij mijn ouders thuis hadden we vaak ruzie vaak om kleine dingen of om dingen mbt tot toekomst waar we in verschillen maar waar ik nu een punt bij mezelf heb in gevonden dat we nu op 1 lijn staan

alleen me vriend vraagt zich natuurlijk af of ik van gedachten ben veranderd om de relatie te behouden of omdat ik echt van gedachten ben veranderd.

Hoe dan ook.. hij gaf gisteren aan dat sinds het samenwonen bij me ouders de gevoelens erg verminderd zijn.., veelal om de vele discussies/ruzies of meningsverschillen over de toekomst.. Hij houdt nog wel van me, vindt me lief enz, maar door de ruzies en alles is het vertrouwen in een toekomst met mij een beetje verloren

Omdat we nu samenwonen hebben we besloten dat we w.s. te snel zijn gaan samenwonen en dat het eigenlijk al verkeerd is gegaan doordat mijn vriend bij mij en me ouders kwam wonen (maar destijds waren er ook weinig andere opties) en door frustraties met mijn ouders het w.s. afgereageerd werd op de ander binnen onze relatie wat natuurlijk ook fout is. Hoe dan ook. we zijn erover uit dat daar w.s. het verkeerd is gegaan omdat we tijdens ons 1e jaar samen stukken minder ruzie hadden..

Nu hebben we het idee om elkaar wat meer ruimte te geven door een stap terug te nemen, iets wat we waarschijnlijk al eerder hadden moeten doen.. Onze keus is nu dat ik de komende tijd doordeweeks bij mijn ouders ben en dat hij het huis voor zichzelf heeft en de ruimte aan zichzelf, en ik ook. En dat we weekenden zowiezo samen zijn, en evt. doordeweeks maar in het begin even niet om de ruimte te gunnen vooral omdat hij ook nog 2 avonden in de week naar school gaat..

ik vind het natuurlijk erg vervelend dat zijn gevoelens erg verminderd zijn t.o.v mij, maar ben blij dat hij hier nog wel aan wil werken en we zijn er beiden over uit dat dit op dit moment de beste optie is..

Op deze manier proberen we door de extra ruimte en de meer aandacht die we elkaar geven in het weekend (vaak gaven we elkaar toch minder aandacht tijdens het samenwonen, doordat je bezig bent of het erbij in schiet) hierdoor hopen we de dingen weer te herstellen. en hierin hoop ik dat mijn vriend zijn gevoelens weer versterken en dat hij opnieuw vertrouwen krijgt in de toekomst.

mbt de toekomstplannen waar we discussies over hadden zat voornamelijk in het idee dat me vriend zelfstandig ondernemer wil worden in de toekomst en dat ik daar teveel risico's aan vond zitten.. Heb nu ook toegegeven dat ik me teveel heb gericht op de nadelen, en niet op de voordelen dat voornamelijk is dat me vriend het gewoon echt wil proberen wat hem geweldig lijkt.. Ik besef me nu dat ik door al die nadelen steeds te benoemen dat ik het idee heb gegeven dat ik hem onvoldoende steun en dat het mede heeft geholpen tot minder vertrouwen in mij mbt de toekomst..

Lijkt dit jullie een goed idee om elkaar meer ruimte te geven of hebben jullie nog tips, bijv leuke ideeen om elkaar weer opnieuw te hervinden?
Hoi Alice,

Wat een nare toestand.

Wat ik begrijp is dat het een terugkerende actie van hem is, om ruzie te maken, en weg te gaan?

Alleen nu een stuk definitiever door ook meteen al zijn spullen mee te nemen?

Wat zei hij toen hij jouw sleutels teruggaf?

Geen contact is denk ik het beste. Heel moeilijk. Lukt mij ook nog niet goed.

En je moet bedenken wat jij wilt... Wat doe je als hij opeens voor de deur staat.

Doe je de deur open of laat je hem dicht....
Hey Polly

De terugkerende actie bestaat eruit dat hij vertrekt als er ruzie of een flink meningsverschil is, ongeacht wat de aanleiding van de ruzie is of wiens 'schuld' het is. En dan volledig negeren, soms dagenlang, en dan opeens weer voor de deur staan.

We wonen niet samen, maar hij is (was), zeker het laatste jaar, vrijwel iedere dag bij mij thuis. Nu heb ik dus zijn sleutel van mijn huis terug geëist en gekregen. Hij kan dus mijn huis niet meer ongevraagd in en ik heb gezegd dat als hij nog meer spullen wil halen, hij kan bellen om een afspraak te maken.

Geen contact is zeker weten het beste, maar wel moeilijk.

Goeie vraag, wat doe ik als hij voor de deur staat? Daar ga ik eens over nadenken.

Hoe lang is het uit tussen jou en je vriend?
Hai Shinystar,

Ik kom ook net aanwaaien in dit topic. Ik vind het lastig om je advies te geven omdat ik zelf op dit moment voornamelijk bezig ben met proberen om mijn gevoel uit te schakelen en mijn verstand te volgen, en in mijn geval betekent dat: stoppen met mijn relatie.

Ik denk wel dat jullie te snel zijn gaan samenwonen, vooral als jullie bij je ouders thuis al vaak ruzie hadden. Elkaar wat meer ruimte geven kan misschien wel helpen om elkaar weer met andere ogen te bekijken. Ik denk dat je dan ook tijd moet vrijmaken om leuke dingen te doen, gewoon genieten samen, maar dan ook tijd nemen om te praten over hoe jullie je toekomst samen zien.

Gr Alice
quote:AliceInWonderland schreef op 22 januari 2011 @ 17:32:

Hai Shinystar,

Ik kom ook net aanwaaien in dit topic. Ik vind het lastig om je advies te geven omdat ik zelf op dit moment voornamelijk bezig ben met proberen om mijn gevoel uit te schakelen en mijn verstand te volgen, en in mijn geval betekent dat: stoppen met mijn relatie.

Ik denk wel dat jullie te snel zijn gaan samenwonen, vooral als jullie bij je ouders thuis al vaak ruzie hadden. Elkaar wat meer ruimte geven kan misschien wel helpen om elkaar weer met andere ogen te bekijken. Ik denk dat je dan ook tijd moet vrijmaken om leuke dingen te doen, gewoon genieten samen, maar dan ook tijd nemen om te praten over hoe jullie je toekomst samen zien.

Gr Alice

Dank je voor je reactie

dat is idd onze plan, door ruimte hopen we dat we elkaar weer opnieuw zullen vinden en idd weer met betere moed te toekomst tegemoet te gaan.. idd communicatie en leuke dingen samen doen is belangrijk en dat is er vaak bij ingeschoten en vaak ging de communicatie over de belangrijke dingen samen wanneer we al in een discussie waren wat al niet goed was.

vannacht hebben we daarom ook een erg goed gesprek gehad..

ik zie er alleen nog tegenop om het morgen tegen m'n ouders te vertellen over onze plannen..
Shinystar: ik vind het heel moeilijk om jou advies te geven. Bij ons gaat het juist niet goed omdat we niet meer samenwonen.

Denk wel dat het belangrijk is om ruimte te geven. En niet te pushen! Niet te snel willen. Tijd zal het leren. Teveel pushen kan alleen maar tegen je werken.
Dames, ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen met alles. Ik denk dat het handiger is voor de rust als ik wegga, want dat gedoe de hele tijd schiet ook niet op. Ik ken nesbo verder niet, maar ik denk dat ik het voor jullie lastiger maak om gewoon fijn je verhaal kwijt te kunnen.

Heel veel succes met alles, bedankt voor het luisteren, en ik zie jullie vast nog wel ronddwalen op topics.

En Advies, je hebt mijn mail en facebook , en mijn aanbod staat natuurlijk gewoon nog steeds!

x
polly dat is op zich ook mijn angst, maar ja ruimte geven is belangrijk

deden jullie ondanks dat jullie iet meer samenwoonden wel weekenden samen? en praatten jullie regelmatig?
??? nee joh yellowlove.

Laat nesbo lekker in zjin/haar sop gaar koken.

Gewoon hier blijven posten
YL - van mij hoeft dit niet hoor! Laat haar gewoon in haar eigen sop gaarkoken en blijf!
Wij zagen elkaar niet wekelijks. Probeerden wel te praten. Achteraf te weinig. Althans, hij praatte te weinig en ontkende problemen.
quote:muisje23 schreef op 22 januari 2011 @ 16:21:

Hee meiden!

Heb nog een reactie van ex die ik even met jullie wil delen:

Ik haal het straks weer weg, maar wat zouden jullie hiermee doen? Niks he...ik weet het antwoord wel, maar waarom blijft zo'n vent nou zo vaag?!Niets. Ik zou in je oren knopen dat NU rust en dus NU en VOORLOPIG geen contact de belangrijkste duidelijke punten zijn uit zijn bericht. Je houdt je er maar mee bezig, er blijft contact, je blijft dezelfde vragen stellen. Laat het nu echt eens rusten zoals hij aangeeft te willen. Over een tijdje kan hij met je contact opnemen, of jij met hem. Maar daar moet je je NU niet mee bezig houden. Niet over nadenken. Contact op nul en richten op loslaten en op jezelf.
Polly, is hij al langs geweest?

Fijne avond ladies, en YL trek je niets aan van negatieve mensen met negatieve boodschappen. Die gaan vanzelf wel weer weg als ze merken, dat je niet hapt. Laat je niet uit je tent lokken daardoor!
Morgen...
quote:PoIIy schreef op 22 januari 2011 @ 18:05:

Wij zagen elkaar niet wekelijks. Probeerden wel te praten. Achteraf te weinig. Althans, hij praatte te weinig en ontkende problemen.

bj ons is dus wel het plan om elkaar gewoon ieder weekend te zien en elkaar doordeweeks meer de ruimte te geven..

we hebben nu gewoon duidelijk afgesproken meer tijd dan met elkaar te besteden en leukere dingen te doen en dan hopen dat het gevoel bij hem weer terugkeert zoals het was..

wij zijn sinds gister er wel stukken opener voor om dingen te bespreken..

het is alleen hopen dat het z'n vruchten afwerpt..
Hoe lang is het uit tussen jou en je vriend Polly? En hij komt morgen, als ik het goed begrijp? En weet jij al wat je wilt? De topictitel is 'Relatie redden, hoe?' is dat ook jouw doel? Denk je dat hij kan veranderen? Gaan jullie praten?

Ik weet uit ervaring dat iemand niet zomaar veranderd als hij dat zelf niet wil of niet kan en dat ik dat niet van iemand kan gaan eisen. En toch heb ik nu zo de hoop dat hij nu aan het nadenken is en dat eindelijk het kwartje valt dat hij in bepaalde opzichten toch anders met me om moet gaan om onze relatie te redden. En ik denk dat de enige manier om hem te laten nadenken is hem nu volledig negeren. En dat hij dan binnenkort aan de deur staat en met me praat en helemaal voor me gaat en ze leefden nog lang en gelukkig.

Zal niet gebeuren ...

(wat klinkt dat vreselijk afhankelijk en wanhopig en zo wil ik niet zijn)
Muisje, ik las in een van je laatste berichten dat je hem nu je ex noemt. Daaruit begrijp ik dat het 'elkaar een kans geven' om een definitieve breuk te voorkomen, zoals in je openingstekst staat, niet gelukt is?

Ik zal het vast terug kunnen vinden in de afgelopen 95 pagina's, dus ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik het vraag..
Minder dan een maand.

En ja, ik zou heel graag de relatie willen redden. Ik geef heel erg de situatie de schuld. De afstand. Zijn depressieve toestand. Het is niet dat we niet van elkaar houden. Hij heeft ook spijt van de beslissing die hij heeft genomen. Maar kan voor hemzelf nu nog niet terug, hij zit teveel met zichzelf in de knoop.

Dus nu afstand en hopen dat hij alles een beetje op een rijtje krijgt...
sterkte polly
Ik zit nu toch behoorlijk in een dip. Vreselijk de neiging om hem te bellen of te smsen of om naar hem toe te gaan. Ik wil hem horen, zien, voelen. Voel me klote. Zit ook nog met een opdracht die ik de hele dag al voor me uit schuif. Ik ga nu mijn artikel schrijven en vanavond iets doen, want dit schiet niet echt op ...
Ik herken het gevoel. Kan me ook nergens toe zetten. Hier ook nog wat schrijfwerk, maar het lukt gewoon niet. Zit gewoon stom youtube-filmpjes te kijken.

Zenuwachtig voor morgen.

Zou gewoon zo graag naast hem op de bank zitten, hem zien, horen, voelen en ruiken. Mis gewoon ook echt zijn geur in ons huis.
resultaat tot nu toe: 5 regels!

Kom op Polly, allebei aan de slag nu. Ik weet niet wat jij moet schrijven, maar ik streef naar een eerste opzet van mijn artikel om 9 uur. Dan leg ik het weg en ga morgen verder. En jij?

(ja, ik weet exact wat je voelt en bedoelt, ik wil hem ook voelen en ruiken en zien en horen. Heb vandaag zelfs aan zijn badjas gesnuffeld...)
Muisje: niet op die mail reageren. Een wellus-nietus-discussie op de mail is het laatste wat je nodig hebt. Ik denk dat je het beste kunt reageren in je gedrag: pas alvast je eigen goede voornemens toe qua contact en communicatie. Dan ziet hij dat jij een stuk volwassener en prettiger in de omgang bent geworden. Duidelijkheid komt vanzelf. Afdwingen brengt alleen een schijn-duidelijkheid.

Alice en (sorry, hoe heet je ook alweer): vluchtig gelezen. Als je het goed vindt, wil ik morgen graag op jullie berichten reageren.

Polly: volhouden meissie!

Liefs, Amy
Muisje: niet op die mail reageren. Een wellus-nietus-discussie op de mail is het laatste wat je nodig hebt. Ik denk dat je het beste kunt reageren in je gedrag: pas alvast je eigen goede voornemens toe qua contact en communicatie. Dan ziet hij dat jij een stuk volwassener en prettiger in de omgang bent geworden. Duidelijkheid komt vanzelf. Afdwingen brengt alleen een schijn-duidelijkheid.

Alice en (sorry, hoe heet je ook alweer): vluchtig gelezen. Als je het goed vindt, wil ik morgen graag op jullie berichten reageren.

Polly: volhouden meissie!

Liefs, Amy
Adem in, adem uit. Moet inderdaad rustig blijven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven