Zuurkool

23-01-2011 19:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond heb ik zuurkoolschotel gemaakt. Deze: http://www.ah.nl/recepten ... 692388&rq=zuurkoolschotel . Wel aardig, maar niet super. Ik vond de appels er door wel erg lekker. Heeft iemand van jullie een 'zuurkool-schotel-succes-recept'?
Heb deze uit de december AH al twee keer gemaakt:

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=674470&rq=zuurkool

Goede combi van smaken, makkelijk te maken.
De enige keer dat ik zuurkool wel te eten vond, was toen m'n moeder het had klaargemaakt als ovenschotel met aardappelpuree, gehakt en veel kaas. Uiteraard zou dat nog lekkerder zijn met weglating van de zuurkool.
Ik doe altijd zuurkoolschotel met appelmoes en sambal uit de oven, heeeel lekker!

Pondje gehakt rullen, flinke klodder sambal er door, wat peper erbij.

Aardappels koken, pureren, beetje melk en nootmuskaat er door.

Zuurkool uit laten lekken, in een schaal doen, pot appelmoes er door roeren.

Dan in een ovenschaal, eerst het gehakt, dan de zuurkool, eventueel een paar schijfjes ananas, aardappels er op, beetje beschuit of paneermeel er overheen, en dan 25 minuten in de over op 200 graden.
Ik maak het altijd zo:

uien in ringen snijden en deze bakken met spekjes

aardappelpuree maken ('echt' of pakje, moet je zelf weten)

ovenschaal invetten en dan laagje aardappelpuree

laagje met zuurkool die ik heb afgespoeld

dan laagje uien/spek

plakjes banaan of ananas

laagje uien/spek

laagje zuurkool

laagje aardappelpuree

paneermeel er op strooien en kleine blokjes boter er over verdelen

En dan in de oven doen.

Je kunt het dus al van te voren klaar maken.
Moet het per se een zuurkoolschotel zijn? Wat ik ook een succesrecept vind met zuurkool is een romige zuurkoolquiche (ook te vinden op de site van de AH).
ook lekker

ovenschotel met gehakt,aardappelpuree ,zuurkool en ananas
Gehakt kruiden en bakken met wat fijngesneden ui

Aardappelpuree maken

Banaan bakken

rozijnen van de turk

zuurkool

---> laag gehakt mengsel, aardappelpuree, wat rozijnen en gebakken banaan, zuurkool en laagjes herhalen. Afsluiten met flinke laag kaas. 20 min in oven, lekker
500 gram zuurkool uitknijpen.

125 gram spekjes met 125 gram uiblokjes en 150 gram appel uitbakken.

Spekspul, zuurkool, evt 100 gram MonChou door elkaar roeren en met de staafmixer tot een soort pasta draaien. Serveren met verse peper.

Is dus niet warm, maar lauw.
Deze
Kent iemand het recept Hongaarse zuurkool, met perziken erbij, heeft geloof ik 10-15 jaar geleden in het blaadje van de Super gestaan? Vond het een topper, heb er speciaal een schaal voor gekocht, maar ben vervolgens het recept kwijt geraakt en niemand lijkt het te kennen? Zou het graag nog een keer maken. Wie-o-wie maakt mij blij met dit recept?
quote:lief_29 schreef op 23 januari 2011 @ 19:42:

500 gram zuurkool uitknijpen.

125 gram spekjes met 125 gram uiblokjes en 150 gram appel uitbakken.

Spekspul, zuurkool, evt 100 gram MonChou door elkaar roeren en met de staafmixer tot een soort pasta draaien. Serveren met verse peper.

Is dus niet warm, maar lauw.En dat eet je dan met aardappels oid als een hoofdgerecht voor 4 pers?
quote:Tegucigalpa schreef op 23 januari 2011 @ 19:43:

DezeDie is hier ook heel populair!
Zoek eens op Hongaarse Zuurkool perzik in google. Je krijgt dan veel hits!
quote:borderwalk schreef op 23 januari 2011 @ 19:44:

[...]

En dat eet je dan met aardappels oid als een hoofdgerecht voor 4 pers?Meestal met gebakken aardappeltjes en vlees. 3-4 personen, het is bij ons iets ruim voor 2 personen
Ik maak altijd zuurkoolstampot met ananas en plakjes banaan erdoor. Aardappels en zuurkool koken en dan alles doorelkaar stampen. Beetje (cayenne)peper, knoflook en kerrie, paprikapoeder erdoor. Eventueel kun je er ook nog blokjes kaas door gooien, of alles in een ovenschaal met laagje kaas erover en even onder de gril. Lekker! Deze week eens proberen met verse ananas.
quote:gerritjevan schreef op 23 januari 2011 @ 19:41:

ook lekker

ovenschotel met gehakt,aardappelpuree ,zuurkool en ananasdit is ook mijn favoriet! Ik maak de zuurkool warm maar kook m niet, is dus echt nog heel zuur. Ook doe ik er een heel zakje geraspte kaas over!
zuurkool met aardappelpuree als stamppot. In ovenschotel laagje stamppot en dan laagje spekjes, perzik en brie. Dan weer laagje stamppat en eindigen met laagje spekjes, perzik, brie.

Wel zwaar, meer heerlijk!
quote:Gromm schreef op 23 januari 2011 @ 19:51:

Ik maak altijd zuurkoolstampot met ananas en plakjes banaan erdoor. Aardappels en zuurkool koken en dan alles doorelkaar stampen. Beetje (cayenne)peper, knoflook en kerrie, paprikapoeder erdoor. Eventueel kun je er ook nog blokjes kaas door gooien, of alles in een ovenschaal met laagje kaas erover en even onder de gril. Lekker! Deze week eens proberen met verse ananas.verse ananas is ook heel lekker maar moet je goed uit laten lekker, is nl nog sappiger!
quote:mimootje schreef op 23 januari 2011 @ 19:52:

[...]

dit is ook mijn favoriet! Ik maak de zuurkool warm maar kook m niet, is dus echt nog heel zuur. Ook doe ik er een heel zakje geraspte kaas over!Oei zuur! Ik ben meer van de gekookte wijnzuurkool, dus die is al mild als je em uit het zakje haalt. Maar mijn favoriete combi is dan ook met zalm en niet met zoetigheid zoals ananas.
quote:elninjoo schreef op 23 januari 2011 @ 19:36:

De enige keer dat ik zuurkool wel te eten vond, was toen m'n moeder het had klaargemaakt als ovenschotel met aardappelpuree, gehakt en veel kaas. Uiteraard zou dat nog lekkerder zijn met weglating van de zuurkool.

Als je dat met gewone witte kool doet en kerrie, is het pas echt lekker.

Zuurkool is slecht. Het is vies. Het stinkt. En het beste wat je kun doen met zo'n viezig vacuum zakje, is het linea recta in de groenbak legen.

(Hee! Zuurkool ruikt naar een gft bak! Dat eet je toch ook niet! )
quote:tilalia2 schreef op 23 januari 2011 @ 20:05:

[...]

Als je dat met gewone witte kool doet en kerrie, is het pas echt lekker.

Zuurkool is slecht. Het is vies. Het stinkt. En het beste wat je kun doen met zo'n viezig vacuum zakje, is het linea recta in de groenbak legen.

(Hee! Zuurkool ruikt naar een gft bak! Dat eet je toch ook niet! )
This is not kosher!
quote:tilalia2 schreef op 23 januari 2011 @ 20:05:

[...]

Zuurkool is slecht. Het is vies. Het stinkt.

Misschien vind jij het evil ,

maar het is naast lekker ook nog eens een erg gezonde (en een seizoens)groente.
quote:borderwalk schreef op 23 januari 2011 @ 20:14:

[...]

Misschien vind jij het evil ,

maar het is naast lekker ook nog eens een erg gezonde (en een seizoens)groente.

Het is milieuvriendelijker om gewoon witte kool te eten. Dat hoeft niet bewerkt te worden, hoeft niet ingeseald, kan je gewoon zo, hops, in het seizoen eten. Is net zo gezond.

Misschien wel gezonder, want onbewerkt.
Ik ben er niet gek op maar heb een ex gehad die het lekker vond dus af en toe maakte ik het ongeveer zo;

zuurkool goed wassen. Dan bedenken of je worst of gehakt erbij wilt. Indien gehakt, kruiden en onderin een braadslede leggen. Aardappelpuree maken. Laagje op gehakt leggen. Ananas uit laten lekken en in stukjes snijden en door de zuurkool doen. Laag zuurkool erop en afdekken met aardappelpuree.

Verder kan je dan geraspte kaas erop doen. Of wat parneermeel voor een krokant korstje.

En dan in een verwarmde oven doen.

Verder kan je ipv gehakt ook worst doen. En verder toevoegen wat je lekker vindt. Van wat paprika tot champignons ......
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven