Beau Monde maakt het bont

25-01-2011 13:37 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel een nieuwe hype. Bont is blijkbaar weer in. De beau monde plaatst zonder schroom pagina's over bontjassen, bontgilets, bontmutsen en bontlaarzen. Echte welteverstaan. En dat terwijl we in Nederland juist af willen van de bontproductie. Ook dolly dot Patty Zomer vindt het gevilde konijn de musthave voor 2011. Ze lijken wel van de pot gerukt.

Hallo Dames laat je horen, dit pikken we toch niet?

Alleen een hond draagt bont

Totaal aantal stemmen: 113

Leuk, een gemarteld dier om mijn schouder (4%)
Ik vind het niks, maar doe mee want het is mode (2%)
Nee, nee, aan mijn lijf geen tweedehandsjas (55%)
Ha heerlijk, mogen we weer zeehondjes knuppelen (4%)
Ik haat madammen in een bontjas (35%)
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 13:55:

[...]

Dat het niet aan jou besteed is, is héél wat anders dan dat je het nodig hebt. Er is voor vlees ook een goed alternatief.

Bont is ook niet aan mij besteed, puur omdat ik het niet zo mooi vind, maar ik vind het hypocriet om vlees uit de supermarkt te eten (wat ik dus doe), en dan vervolgens te roepen dat je tegen bont bent.Ik eet dus geen vlees uit de supermarkt.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 13:50:

[...]

En vlees dan? Of ben je vegetariër?Ik wel. Vlees is overigens een consumptiegoed, geen fashionitem
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 13:53:

Wat is überhaupt het verschil tussen een nerstenfokkerij voor bont, of een stal met op elkaar gepropte koeien voor het vlees?Dat dieren die gefokt worden voor bont negen van de tien keer levend gevild worden.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Dat zeg ik Meds... IJdelheid is het verschil.
Nertsen worden vergast, dat gaat nogal eens mis, waardoor ze levend gevild worden, er is geen techniek die dat kan verbeteren
Kijk toch, wat een prachtig leven...

Dat nertsen meestal levend gevild worden is mij niet bekend, is daar onderzoek naar gedaan?

Dat vlees een consumptiegoed is maakt voor mij geen verschil. Het zijn allemaal dieren die worden geslacht omdat wij iets van ze willen hebben.

Wat is überhaupt het verschil tussen een nerstenfokkerij voor bont, of een stal met op elkaar gepropte koeien voor het vlees? daarom koop ik zo veel mogelijk biologisch vlees voorzover mijn portemonnee dat toe laat of geen vlees.

Dus nee ik ben geen vegetariër
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 13:55:

[...]

Dat het niet aan jou besteed is, is héél wat anders dan dat je het nodig hebt. Er is voor vlees ook een goed alternatief.

Bont is ook niet aan mij besteed, puur omdat ik het niet zo mooi vind, maar ik vind het hypocriet om vlees uit de supermarkt te eten (wat ik dus doe), en dan vervolgens te roepen dat je tegen bont bent.

Helemaal mee eens.

Verder moet bont aan een keurmerk voldoen, worden fokkerijen streng gecontroleerd en laten de anti-bont mensen nogal graag plaatjes zien van afgeslachte nertsen zoals het er in Rusland aan toe gaat, en dan doen alsof dat hier ook zo gebeurd.

Ik vind het ook hypocriet. Eet dan geen vlees meer, en gooi je leren schoenen de deur uit. Ik denk dat daar in verhouding veel meer dierenleed in omgaat.

Bont wordt helemaal niet veel gedragen, en laat de mensen die het mooi vinden om te dragen dat gewoon doen.

Of dit, hartstikke gezellig toch?

Als je geen vlees eet, of biologisch vlees, en dan tegen bont bent, dat snap ik. Maar vooralsnog eet het merendeel van de Nederlanders vlees van de slager of uit de supermarkt, waarom dan toch die aversie tegen álle soorten van bont?

Wat is überhaupt het verschil tussen een nerstenfokkerij voor bont, of een stal met op elkaar gepropte koeien voor het vlees?

1. de koeien worden niet levend gevild

2. de koeien mogen beduidend langer leven dan de nertsen

3. de koeien worden opgegeten en het restproduct wordt gebruikt van schoenen

de nertsen worden gevild en de rest flikkeren we weg. HUP niet meer nodig.

Koeien eet ik trouwens ook niet
Eens met Jorina. Ik heb geen bont (tenminste, niet dat ik weet, ik ga er vanuit dat wat ik heb ontzettend plastic is) maar eigenlijk zie ik het verschil niet zo tussen bont en leer. Het is inderdaad nogal hypocriet om wel vlees in de supermarkt te kopen en op leren schoenen te lopen en tegelijkertijd anti-bont te zijn. Die koeien, varkens en kippen zijn net zo zielig als die nertsen.
Bont vind ik lelijk dus daarom zou ik het niet kopen en niet dragen, maar ik loop ook met 'n stuk rund aan mijn voeten en ik slaap onder 'n geplukte gans, dus dan is 't hypocriet om heel erg anti-bont te zijn.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 14:03:

[afbeelding]

Of dit, hartstikke gezellig toch?

Als je geen vlees eet, of biologisch vlees, en dan tegen bont bent, dat snap ik. Maar vooralsnog eet het merendeel van de Nederlanders vlees van de slager of uit de supermarkt, waarom dan toch die aversie tegen álle soorten van bont?

Nog maar een keer, er is geen humane manier om bont te produceren, er is ook geen enkele reden om bont te dragen er zijn niet van echt te onderscheiden nep alternatieven.

Vlees is een consumptiegoed, weliswaar een luxe consumptie goed, maar er is geen namaak biefstuk die niet van echt te onderscheiden is. Daarnaast wordt de gehele koe geconsumeerd en wordt er niks weggegooid. Dat maakt de vleesindustrie een stuk duurzamer dan de bontindustrie. Natuurlijk kan je beter vegetarier zijn, maar vlees en bont met elkaar vergelijken is eigenlijk appels en peren vergelijken. En ik begrijp niet dat jij dit aanvoert om te verklaren dat dat de reden is dat je voor bont bent. Als je zo bewust bent van dit alles zou je juist tegen bont en tegen vlees moeten zijn. Maar nee, jij zegt, van de vlees kan ik niet afblijven, dus dan ben ik ook maar voor bont. Dat is net zoiets als, ik kan de drank niet laten staan, dus ik ben dan ook maar een voorstander van heroine
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 14:03:

[...]

1. de koeien worden niet levend gevild

2. de koeien mogen beduidend langer leven dan de nertsen

3. de koeien worden opgegeten en het restproduct wordt gebruikt van schoenen

de nertsen worden gevild en de rest flikkeren we weg. HUP niet meer nodig.

Koeien eet ik trouwens ook niet

Nee, koeien krijgen een stroomstoot, waar ze niet altijd direct aan overlijden.

Levensduur is puur afhankelijk van wat men met het product wil. Kalfsvlees komt niet van oude koeien hoor!
Nien, de vergelijking leer en bont klopt niet. Een koe word volledig gebruikt. Leer is een restproduct. Bont is het hoofdproduct en de rest is afval.
In alle gevallen hebben de dieren er niet om gevraagd. Wij leven in een luxe-maatschappij waarin we kunnen kiezen tussen bio- en scharrelvlees en zelfs tussen echt bont en fake fur. Er zijn gebieden waar mensen dieren houden om én het vlees, én de huid én de botten etc. Kortom, die gebruiken een heel dier om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Wij zouden ons moeten schamen tov die mensen en zuiniger met onze producten om moeten gaan. Ok, ik dwaal af.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 14:07:

[...]

Levensduur is puur afhankelijk van wat men met het product wil. Kalfsvlees komt niet van oude koeien hoor!Nee. Koeien krijgen een pin door hun hoofd geschoten waardoor ze in 1 klap verlamd zijn en niet voelen en merken dat hun keel doorgesneden word zodat ze doodbloeden.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 25 januari 2011 @ 14:07:

Nien, de vergelijking leer en bont klopt niet. Een koe word volledig gebruikt. Leer is een restproduct. Bont is het hoofdproduct en de rest is afval.

Maar het lot voor het dier is hetzelfde: hij wordt gedood.

Denk dat 't dat dier zal jeuken of alles van 'm gebruikt wordt.

Bont is wel 'n duurzamer product dan 'n kipfiletje. Die kip is binnen 'n paar dagen verkocht en opgegeten. Een bontjas gaat met 'n beetje mazzel toch jaaaaaren mee.
quote:Pippa71 schreef op 25 januari 2011 @ 14:03:

Eens met Jorina. Ik heb geen bont (tenminste, niet dat ik weet, ik ga er vanuit dat wat ik heb ontzettend plastic is) maar eigenlijk zie ik het verschil niet zo tussen bont en leer. Het is inderdaad nogal hypocriet om wel vlees in de supermarkt te kopen en op leren schoenen te lopen en tegelijkertijd anti-bont te zijn. Die koeien, varkens en kippen zijn net zo zielig als die nertsen.en dus? omdat de ene groep het slecht heeft moet de andere het ook slecht hebben? Wat is dat nou voor glijdende schaal, wat zijn dat voor lafhartige "principes"? Veel mensen in het buitenland hebben nare ziekten zoals polio, dus daarom ben je tegen inenting van de kinderen hier? omdat het hypocriet is, want de kindertjes in afrika worden ook niet ingeënt? Elke verandering moet ergens beginnen
quote:meds schreef op 25 januari 2011 @ 14:06:

[...]

Nog maar een keer, er is geen humane manier om bont te produceren, er is ook geen enkele reden om bont te dragen er zijn niet van echt te onderscheiden nep alternatieven.

Vlees is een consumptiegoed, weliswaar een luxe consumptie goed, maar er is geen namaak biefstuk die niet van echt te onderscheiden is. Daarnaast wordt de gehele koe geconsumeerd en wordt er niks weggegooid. Dat maakt de vleesindustrie een stuk duurzamer dan de bontindustrie. Natuurlijk kan je beter vegetarier zijn, maar vlees en bont met elkaar vergelijken is eigenlijk appels en peren vergelijken. En ik begrijp niet dat jij dit aanvoert om te verklaren dat dat de reden is dat je voor bont bent. Als je zo bewust bent van dit alles zou je juist tegen bont en tegen vlees moeten zijn. Maar nee, jij zegt, van de vlees kan ik niet afblijven, dus dan ben ik ook maar voor bont. Dat is net zoiets als, ik kan de drank niet laten staan, dus ik ben dan ook maar een voorstander van heroine

Kort door de bocht.

Een bontdrager zal ook claimen dat echt bont véél mooier en beter is dan nep, en dat daarom nepbont, appels met peren vergelijken is.

De vleesindustrie is duurzamer, maar de bio-industrie gaat er zeker niet diervriendelijker aan toe.

Een nertsenfokkerij moet zich ook gewoon aan regels houden, net als slachterijen, ook aan regels gebonden zijn.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 25 januari 2011 @ 14:08:

[...]

Nee. Koeien krijgen een pin door hun hoofd geschoten waardoor ze in 1 klap verlamd zijn en niet voelen en merken dat hun keel doorgesneden word zodat ze doodbloeden.Niet bij alle slachterijen is dat de werkwijze. En ook daar gaat wel eens wat mis.
Oef ik lees al een paar postings waar ik even niet tegen kan. Maar ik ben uiteraard tegen. Ik heb nog een paar jaar aktief iets gedaan tegen dierenleed maar ik werd er zo naar van dat ik het niet meer trok.

Ik zal dit topic niet verder volgen maar hoop dat als er wel aktie is of komt dat ik mee kan doen. Dan hoop ik dat ik er ergens over lees.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 14:07:

[...]

Levensduur is puur afhankelijk van wat men met het product wil. Kalfsvlees komt niet van oude koeien hoor!whatever. Jij praat maar lekker de bontproductie goed omdat je voor jezelf op basis van drogredeneringen dit goed weet te praten. Recht lullen wat krom is noem ik dat
quote:Jorina schreef op 25 januari 2011 @ 14:12:

[...]

Niet bij alle slachterijen is dat de werkwijze. En ook daar gaat wel eens wat mis.recht lullen wat krom is, dat er wel eens iets mis is is geen reden om vergassing en levend villen goed te praten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven