Het IKEA Doolhof ontrafelt

25-01-2011 16:46 109 berichten
Ikea laat consument bewust verdwalen

Verdwaald in de Ikea? Je bent niet de enige. Het is ook de bedoeling, stelt een Engelse designexpert. Iedere klant van Ikea weet dat hij vaak met meer thuiskomt dan hij oorspronkelijk van plan was, en dat dat waarschijnlijk ligt aan de strategisch geplaatste bakken met goedkope hebbedingetjes.

De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment bij het University College in Londen, Alan Penn, vertelt in de Daily Mail hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt Ikea erin klanten urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan die klant oorspronkelijk van plan was. Door vervolgens overal bakken met goedkope aanbiedingen te plaatsen, wordt de klant zo vaak mogelijk verleid tot het doen van impulsaankopen.

"De plattegrond van de winkel is bovendien zo verwarrend dat mensen een product maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen, omdat klanten weten dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden."

De korte routes die Ikea heeft gecreëerd, bestaan volgens Penn vooral vanwege brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen. Volgens Ikea is er helemaal geen sprake van een met opzet gecreëerd labyrint, en zijn de korte routes wel degelijk bedoeld om klanten die snel even wat komen kopen, van dienst te zijn.

Bron; raarmaarwaar
Alle reacties Link kopieren
De ministrijkplank voor op tafel staat hier ook
quote:wen schreef op 25 januari 2011 @ 17:05:

Nu we het toch over Ikea hebben en hier kennelijk een aantal kenners zit:

Hoe zit dat met Ikea Delft (toch? Of was het Duiven?) Waarom is die anders dan de andere Ikea's? Die doet vaak niet mee met landelijke acties, koopzondagen e.d. Weet iemand dat?

Delft is elke zondag open En heeft aparte kinderkamertjes, waar je kunt voeden en verschonen langs de route. Heil Ikea Delft

Barendrecht is nooit open op zondag. Ik denk omdat Delft ook in de buurt is.
quote:Dahlia74 schreef op 25 januari 2011 @ 17:34:

[...]

Ikea Delft is nooit op zondag open omdat de verkeerssituatie rondom de Ikea dit niet toelaat. Er ontstaan altijd enorme files op, ik meen, de A13. Waardoor gevaarlijk situatie ontstaan.

Wat een kul, Ikea Delft is standaard iedere zondag open.
(Dat krijg je als je niet netjes leest maar kriskros )
En dat is ook niet sinds kort, maar al minstens twee jaar (omdat ik tijdens mijn zwangerschap nogal vaak op zondag naar Ikea ging, nestelshoppen )

(Goed, nu genoeg geOH achter elkaar. Ik ga kijken of mijn kind eindelijk honger heeft)
Neuh, geen enkel probleem om mijn weg te vinden in de Ikea. Mijn weg vinden in zo'n bouwpakket van ze, da's pas een uitdaging!
Daim gebak van Ikea ......mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

of prinsessengebak mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
de schroefjes, dan weer de boutjes, of je hebt er teveel of net te weinig. Ikea Delft is idd voortaan open ik ben er vaak te vinden, en dan op het eind een lekkere worst en ijsje na
quote:Solomio schreef op 25 januari 2011 @ 17:11:

Ik snap niet dat dit 'onderzoek' als enorm verhelderend wordt gezien. Zodra je door een Ikea loopt snap je toch dat ze heel goed hebben nagedacht over de indeling? En dat dat (impuls)aankopen stimuleert? Of moet je daar een deskundig designexpert voor zijn om dat te zien? Zo ja, dan ben ik blijkbaar zonder dat ik het wist een deskundig designexpert.

Helemaal mee eens! En wat iemand anders ook zei: zelfde doen ze in de Bijenkorf en de C&A, door de roltrappen aan de andere kant te doen, waardoor je om moet lopen en in de verleiding komt meer te kopen. In de supermarkt staan de producten voor kinderen ook op ooghoogte van kinderen (dus als je gek wordt van je kind dat zeurt om Bob de Bouwer vla: logisch! dat willen ze!)

Verder over al dan niet de grootste:

Nieuwe IKEA Heerlen wordt grootste IKEA vestiging van de Benelux

Woensdag 27 augustus heropent IKEA Heerlen de deuren voor publiek. Vanaf 9 uur ’s morgens kunnen bezoekers terecht in een bijna geheel verbouwde en vooral grotere winkel. ‘De verbouwing is nog niet helemaal ten einde, maar nu al is goed te zien dat IKEA Heerlen met zijn toekomstige oppervlak van 37.000 m2 de grootste IKEA vestiging van de Benelux zal worden.’ Dit heeft Louis Kohler, store manager van IKEA Heerlen maandagochtend laten weten tijdens een preview van de nieuwe winkel aan de pers.

Ik dacht dat Ikea A'dam ("mijn" Ikea) wel groot was! Waar ik wel van baal is dat er tegenwoordig (sinds +/- een jaar) heel vaak producten niet in de winkel liggen, die komen dan over een week binnen. Lijkt wel alsof ze besparen op de bevoorrading.

Verder... I Ikea!
En dat wist je niet Nastik? Ik heb niet eens een goede plattegrond nodig. Ik verdwaal toch altijd, zelfs met domdom tomtom
quote:Bergje65 schreef op 25 januari 2011 @ 18:27:

prinsessengebak mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm*ik wil NUUUUUU naar de Ikea*
quote:AlettaJacobs schreef op 25 januari 2011 @ 18:17:

[...]

Delft is elke zondag open En heeft aparte kinderkamertjes, waar je kunt voeden en verschonen langs de route. Heil Ikea Delft

Barendrecht is nooit open op zondag. Ik denk omdat Delft ook in de buurt is.Barendrecht is nooit open op zondag omdat het een zwaar gereformeerd dorp is. Ikea zou wel willen, maar krijgt geen toestemming.
Ikea Duiven it is
Supersoulfighter, je weet dat je op de site kunt checken of het door jouw gewenste product aanwezig is hè?
quote:sallie68 schreef op 25 januari 2011 @ 18:41:

[...]

Barendrecht is nooit open op zondag omdat het een zwaar gereformeerd dorp is. Ikea zou wel willen, maar krijgt geen toestemming.Echt? Tssss, ze hadden Ikea nooit uit Sliedrecht moeten halen. Of is dat ook gereformeerd?
Wij hebben geen Ikea in onze provincie .

Als ik wat wil hebben, dan bel ik mijn moeder. Die komt er volgens mij bijna wekelijks. Ik ben ook voor een webwinkel. Thuisbezorgen is ook een mission impossible. Het beetje wat hier nog in huis aan Ikea staat is meeverhuisd, of past in een auto.

En idd die roltrappen bij de Bijenkorf zijn irritant.
Ikea Haarlem is ook prima hoor, en zo lekker dichtbij.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 18:46:

Supersoulfighter, je weet dat je op de site kunt checken of het door jouw gewenste product aanwezig is hè? I know, ik heb het vooral over bepaalde dingen, zoals een waxinelichtjeshouder van 1 euro of een bepaalde plantje van 1.50. Dat check ik niet echt, ga ik er gewoon vanuit dat t er is. Moet ik dus niet doen ...
quote:SeptemberGirl schreef op 25 januari 2011 @ 17:07:

Ik verdwaal nooit, in geen enkele IKEA.

Nastik, die gave heb ik ook hoor. --Tsjak tsjak tsjak dat heb ik nodig- en weer door.Ik doe het nog beter, maak via de Ikeawebsite een boodschappenlijst en ren (via de verkorte routes en tegen de stroom in) door de ikea en sta na 10 minuten alweer buiten. Manlief wist niet wat hem overkwam, toen hij achter me aan moest hollen...... Hij heeft minstens een uur nodig en heeft dan niet wat hij zoekt.
Ik zit ook op zo'n 5 min. van Ikea. Ga er soms even op woensdagmiddag met de kinderen naartoe. Poffertjes eten voor 1,95 incl. drinken en een ijsje. Ze vinden het helemaal geweldig, zelfs de McDonalds die we onderweg tegenkomen doet ze niks. 'Mamaaaa! Kijk! Kea!!!' ik weet dus ook feilloos de sluiproute te vinden naar de kassa,stop alleen altijd even in de koopjeshoek om te snuffelen. 2 weken geleden nog een salontafel gescoord (nieuw in de doos) voor 4,95.
quote:nike schreef op 25 januari 2011 @ 18:46:

Wij hebben geen Ikea in onze provincie .

Als ik wat wil hebben, dan bel ik mijn moeder. Die komt er volgens mij bijna wekelijks. Ik ben ook voor een webwinkel. Thuisbezorgen is ook een mission impossible. Het beetje wat hier nog in huis aan Ikea staat is meeverhuisd, of past in een auto.

En idd die roltrappen bij de Bijenkorf zijn irritant.Hier in de VS kan je ook online shoppen bij de Ikea. Maar het is vanaf hier een half uurtje rijden, dus we gaan er gewoon zelf naartoe. Het leuke is, dat Ikea hier precies hetzelfde is als in Nederland, ik was echt even in de war toen ik er weer uit kwam.
Geen last van verdwalen in de Ikea, weet ook alles te vinden. Alleen baal ik dat ze een aantal korte routes bij mijn Ikea verplaatst hebben, waardoor je toch net iets verder moet lopen.
O, dit is nieuws? Dat is toch net zo oud als de snoeprekken bij de kassa in de supermarkt? Ik vind het slimme marketing

Ik ben dól op IKEA, de mijne is Grunn en ik ken hier héél goed de weg! En morgen wordt mijn IKEA-keuken geplaatst, Jippie
Ik ga naar Ikea voor het ontbijt, en daarna lekker sjoppen in de binnenstad van Groningen.

Ikea zelf wordt niet rijk van me.
De Virtual Reality Design Expert is vergeten te vermelden dat je, eenmaal gevangen in Ikea, ook niet mobiel naar buiten kan bellen. Dat is mij laatst nog overkomen. Dat was vast een Experiment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven