Werk & Studie alle pijlers

Vliegen bij KLM

23-11-2010 20:05 2009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier meer dames die vliegen bij KLM? Ik ben ruim 2 jaar geleden aangenomen en mag nu waarschijnlijk binnenkort starten met de cursus. Naast het stewardessen-forum hoop ik ook hier ervaringen te kunnen lezen/delen, aangezien ik hier onder mijn andere nick altijd zoveel plezier heb.
quote:americagirl schreef op 26 januari 2011 @ 13:26:

@tripleseven: Maar maken ze na die vragen ook een afspraak met je of hangt dat weer af van de antwoorden die je geeft?

Aangezien jij al meteen een afspraak voor een gesprek hebt!

Leuk hoor!!!

Hoe is het grondstewardessenleven je eigen bevallen?

Als je aan de voorwaarden voldoet, dan mag je op gesprek komen. Waarschijnlijk is dit gesprek om je motivatie toe te lichten en krijgen zij een eerste indruk van je. Je krijgt een individueel gesprek en ook een met een andere sollicitant.

Grondstewardess zijn is héél leuk!! Geen dag is hetzelfde en een dienst kan best zwaar zijn (vooral 's nachts), maar het is wel echt super en heel gezellig ook!

Jij ook suc6 Moosie88!
Bij een vriendin van mij is dat vorig jaar gebeurd bij Transavia: 1 dag voor de cursus werd ze afgebeld! Echt vreselijk!!

Mensen hadden allemaal hun banen al opgezegd, sommigen waren zelfs speciaal verhuisd.

Ik denk dat je bij KLM wel wat meer zekerheid hebt nu omdat ze zo lang vacaturestop gehad hebben en nu weer gaan werven. Ik neem aan dat ze dat niet voor niets doen............??

@tripleseven: klinkt zeker ook leuk! Stess op de grond!

Heb ik ook wel eens over nagedacht, maar op de site staat dat er momenteel geen vacatures zijn
Vreemd, want volgens mij zijn er juist wel vacatures nu. Er komen een hoop nieuwe trainingen aan ook.

Trans is sowieso niet zo netjes wat dat betreft. Ik ken ook verhalen van mensen die een 6mn contract beloofd kregen, maar op de ini tussen neus en lippen door hoorden dat dit maar ff naar 3mnd was verkort.

Volgens mij krijg je bij KLM nu een contract voor 1jr, via het uitzendbureau. Als alles goed gaat, kun je daarna misschien in dienst komen van KLM zelf.
Als je eenmaal stess bij KLM bent en het gaat gewoon goed, worden er dan ook nog wel eens mensen ontslagen als de tijden minder zijn of wordt er dan gewoon weer een vacaturestop afgekondigd en dus niemand meer aangenomen?

LiefKippetje: waar staan die sterretjes voor? :-)
KLM zal er alles aan doen om niemand te hoeven ontslaan (natuurlijk verloop enzo), maar als het echt moet ontkom je er niet aan en dan is het 'last in first out' (wat een paar jaar geleden ook gebeurd is).

De Triple was juist mijn minst favo kist, maar dat kwam omdat ik voor (in de businessclass) stond en 35 man had (want echt altijd vol) en dat is met een 3 staps echt geen pretje. Maar aangezien dat ding nu zo ongeveer alle leuke bestemmingen doet was ik er niet onderuit gekomen als ik nog gevlogen had (want ik deed alleen maar ICA). De 747 was mijn favokist, lekker op het upperdek en maar 24 pax

Americagirl, jetlag went echt nooit, wen daar maar aan! Sterker nog in mijn geval werd het steeds erger naarmate ik ouder werd. Net alsof je er minder goed mee om kunt gaan dan. En dat zal ook wel. Het zal wel een combinatie jarenlang vliegen - ouder worden geweest zijn, zoiets, maar het blijft echt megakut die jetlag (zo!). Pas nu ik langere tijd (2 jaar) niet meer vlieg merk ik dat ik 16 jaar chronisch moe geweest ben. Bizar!

IK wens jullie allemaal veel succes met de voorrondes en ga duimen dat jullie erdoor komen, want het is en blijft de leukste baan die ik ooit gehad heb en KLM is een top werkgever.

Stess, meld je eens!!
.
Jeee ik ben vanmiddag ook gebeld door Adecco!

Ik mag begin maart op gesprek komen op Schiphol, echt zo leuk

Maar je moet wel een aardige lijst met dingen meenemen zeg! Originele diploma's...pfoeh....daar moet ik even naar zoeken. Heb zo 1,2,3 geen idee waar ik die opgeslagen heb eigenlijk.

En ook een kopie van het paspoort van je partner?

Die begreep ik eigenlijk niet helemaal? Wat heeft mijn partner met mijn sollicitatie te maken?
Als je op Schiphol, of in de lucht werkt, moeten zowel jijzelf als je partner gecheckt worden door de marechaussee. Gaat om veiligheidsredenen. Heb je een strafblad; mag je niet werken. Als je partner een strafblad heeft, weet ik niet precies wat ze gaan doen. Zo'n onderzoek duurt een aantal dagen en als de marechaussee jouw niet als "gevaarlijk" acht voor de staat, ben je goedgekeurd en krijg je een schipholpas, waarmee je door de security checkpoints en douane kunt. Cabin crew krijgt volgens mij geen schipholpas, maar een andere pas.

Tja, inmiddels ben ik het gewend om zeker 6 keer per dag door de security te gaan, maar je komt er wel achter: ook al werk je er en kijk je nog zo lief uit je stewardessenblauwe oogjes, je wordt echt exact behandeld zoals ieder ander, en piepen is op de mat gefouilleerd worden.

Oh en YAY voor dat je gebeld bent!
He americagirl!

Wanneer heb je gesolliciteerd?? Ik heb dinsdag ochtend alles ingestuurd en ik ben nog niet gebeld.... Ik heb ook bij adecco gesolliciteerd. :(
@tripleseven: ja ik dacht al zoiets maar ik vond het nog zo vroeg in het traject om bij zo'n 1e selectie al meteen info over je partner mee te nemen :-)

Jij mag al half februari op gesprek he? Kom je hier nog even vertellen hoe het ging en zo? Volgens mij hoor je meteen of je door bent toch?

@papua: "Heb je wel een mail van Adecco gehad dat ze je sollicitatie ontvange hebben en je binnen 5 dagen gaan bellen?

Ik had dinsdagavond gesolliciteerd
@papua Heb je alles gewoon ingevuld, voldoe je aan de eisen en woon je in NL? Zo ja, zou ik gewoon ff bellen morgen ofzo. Ik heb maandag om 17.00u ook bij adecco mn gegevens ingevuld en werd gisterenmorgen gebeld.

@America Tuurlijk vertel ik het!!

laura2605, 4 uur geleden

@Lizzl, ik zie dat je erg goede en uitgebreide antwoorden geeft. Zou je aub mijn vragen ook kunnen beantwoorden? Bedankt!

Ga ik nu doen

quote:

laura2605 schreef op 25 januari 2011 @ 20:59:

- Hebben jullie vaker te maken met mensen die stage lopen in de lucht?

Ik heb dat nog nooit meegemaakt bij de KLM en durf ook wel te stellen dat zij dat ook niet doen.

Er zijn wel wat scholen/ (al dan niet particuliere) onderwijsinstellingen die dergelijke dingen beloven, maar ze kunnen het niet waarmaken. Dat is ook wel 'ns bij Tros Radar geweest. Vooral de particuliere instituten doen mooie beloften - bijv. garantie op een baan in de luchtvaart.... tja.... dat is dus heel ruim!

- Wat houdt de sollicitatieprocedure ongeveer in en wat kan ik me hierbij voorstellen?

Het eerste deel is hier dus te lezen: de voorselectie / 1e ronde. Blijf het hier volgen voor de verhalen over die ronde Mijn versie is bijna 5 jaar oud, dus er is misschien/wellicht een en ander veranderd

De ronde bij de KLM zelf is de 2e en laatste ronde. Daar krijg je een gesprek met 2 recruiters en een rollenspel. Wat ik me herinner is dat het in totaal zo'n 1,5 uur duurde.

In principe krijg je daarna binnen een paar dagen de uitslag. In mijn geval duurde het nog 4 maanden voor ik aan de 6-weekse cursus begon.

- Is het een pré om in de buurt van Schiphol te wonen? Ik woon zelf in Brabant en kan in de spits waarschijnlijk niet binnen één uur op Schiphol zijn. Hebben jullie eventueel tips voor een appartement?

Er zijn heel veel collega's die in Brabant wonen - of Groningen, of België, of, of, of Er is ook een aanzienlijke groep die in het buitenland woont - LA, Toronto, Curaçao en volop binnen europa.

Voor de 6-weekse cursus zou het handig zijn om slaapplaats te regelen. Ook voor de reservediensten (4x per jaar geloof ik), want ja... dan moet je binnen 1 uur aanwezig kunnen zijn. Zo'n dienst duurt echter een x-aantal uren per dag (bijv. van 6AM - 2:30PM).

Er zijn ook collega's die inderdaad zijn verhuisd om dichter in de buurt van SPL te wonen. Sommigen verhuizen al voor de cursus is begonnen. Kan.... is een nieuwe start hè! Maar wat als je het niet zou halen?

Mocht een stage niet mogelijk zijn, kan ik natuurlijk na het behalen van mijn diploma altijd nog solliciteren.

Doen! Stage in de lucht doen ze volgens mij nergens - is iets verzekeringstechnisch, meen ik.
De rest nog niet echt gelezen (doe ik dit weekend)
Ik voldoe aan alle eisen en heb ook een bevestigingsmail gehad. Ik wacht morgen nog wel even af. Ik heb via via gehoord dat ze al 10.000 reacties hebben gehad. Dat duurt natuurlijk wel even voordat ze iedereen gebeld hebben. Vond het alleen een beetje raar dat jij 's avonds hebt gereageerd en ik 's ochtends.
Weten jullie al dat de werving voor KLM weer is begonnen? Ik heb mijn sollicitatie van de week verstuurd naar Adecco en ben vandaag gebeld voor een selectiegesprek. Gaat supersnel. Spannend! Nog tips?
Hee leuk Americagirl. Toen ik solliciteerde (In 1993 weliswaar, maar de eisen zullen niet veel veranderd zijn) was het belangrijk dat je niet teveel de leiding nam. Ik heb toen geen rollenspellen moeten doen, maar nog het dorp moeten bouwen. Belangrijk was om te zeggen: 'zullen we de kerk op het plein neerzetten' ipv 'ik zet de kerk op het plein, want daar hoort'ie'... Niet teveel de leiding nemen, maar ook niet te dociel. Laten zien dat je servicegericht bent, maar ook 'nee' durft te zeggen als het erop aankomt.

Succes!
Goedemorgen allemaal! Wat een ontzettend leuk topic. Iedereen is zo lekker enthousiast en het is geweldig om de verhalen/ervaringen te lezen van (ex)stessen, van iemand die (na lang wachten) eindelijk begonnen is aan de cursus en van alle anderen die ook graag willen vliegen en gaan solliciteren/gesolliciteerd hebben.

Misschien dat jullie mij ook advies kunnen geven (moet lukken met zoveel ‘experts’ hier op dit forum toch????) Zelf wil ik ook al jaren aan de slag als stewardess. 4,5 jaar geleden heb ik gesolliciteerd bij KLM en daar ben ik helaas na de 2de ronde afgevallen. Daarna heb ik een 4 jaar in een heel andere branche gewerkt (semi-overheid/kantoorbaan). De afgelopen 2 jaar wil ik echter weer dolgraag voor mijn droombaan gaan, alleen de crisis hielp niet echt mee. Toen een half jaar geleden ook nog eens bekend werd dat ik aan het eind van 2010 weg moest bij mijn vorige werkgever (geen budget) was het voor HET moment een weer te solliciteren voor een baan als stewardess. Samen met een loopbaanbegeleider heb ik in kaart gebracht wat nu echt mijn kwaliteiten en wensen zijn en zij gaf ook aan dat als ik zo graag iets wil, ik er ook voor moet gaan. Op dat moment was KLM alleen niet actief op zoek naar mensen. Omdat ik toch echt graag wilde vliegen en wil ervaren of het ook echt iets is voor me heb ik toch de knoop doorgehakt en gesolliciteerd bij Transavia. Ik vind het een leuk en informeel ogend bedrijf en mede door het feit dat ze seizoenscontracten aanbieden leek het voor mij een goede stap om dat eerst te gaan doen. Ik heb er echt over nagedacht en heb toen gesolliciteerd (moet er bij zeggen, dat het voor mij best zwaar gaat worden omdat ik niet in het westen woon, maar in het oosten van het land. Ik ga niet verhuizen en zal dus op zoek gaan naar een tijdelijke slaapplaats in het westen voor de stand-by diensten, de initial en momenten dat het niet haalbaar is om heen en weer te rijden). En ik ben ook aangenomen bij Transavia!!!!!

Ik ben echt trots op mezelf dat het me gelukt is, maar toch is er ook een ‘baal-gevoel’. Want NU werft KLM wel!!!! Ook al wil ik echt graag aan de slag bij Transavia, uiteindelijk wil ik graag bij KLM werken, omdat dat voor mij meer zekerheid biedt, makkelijker te combineren is met mijn woonplaats en ik vind KLM als bedrijf uiteindelijk ook beter passen bij mij (voor de lange termijn).

Wat moet ik nu doen? Kan ik eigenlijk wel bij KLM solliciteren terwijl ik aangenomen ben bij Transavia? En is dit wel netjes om te doen? Het gaat mij er vooral om dat ik ook na Transavia verder kan met mijn droombaan. Na een half jaar stopt het werk bij Transavia en zit ik zonder werk…of kan ik misschien aan de slag bij KLM? Ik vind dit echt een verschrikkelijk gevoel, omdat ik het aan de ene kant oneerlijk vind tov Transavia, maar aan de andere heb ik het gevoel dat ik mezelf weer te kort doen…HELP!!!!!

Ik wil iedereen in ieder geval heeeeeeel veel succes wensen met de sollicitatiegesprekken en stess_to_be; heel veel succes en plezier tijdens de cursus!!!
Hoi Mapti,

Rustig aan, niet te veel zorgen maken! Gefeliciteerd dat je bent aangenomen bij Trans!!! Dat is al niet niks hoor! Op het moment dat je nu gaat solliciteren bij KLM, zul je Trans hierover moeten inlichten en dan gaan zij niet meer verder met jou. Kortom; je zult ervoor moeten kiezen om dan te stoppen bij Trans. Dit zul je ook weer moeten aangeven bij je sollicitatie bij KLM.

Licht je niemand in, heb je een probleem: Trans is een dochter van KLM en de kans is heel groot dat ze kunnen zien in welke systemen jij staat.

Wat je ook kunt doen is lekker een seizoen gaan vliegen bij Trans, kijken hoe het stessenleven bevalt en na het seizoen alsnog gaan solliciteren bij KLM. Ze gaan in heel 2011 1000 man aannemen en daarna zal er heus niet zomaar weer een stop komen van een paar jaar. Plus dat je dan al vliegervaring hebt!

Mag ik vragen waarom je destijds bent afegwezen bij KLM? Succes met beslissen!
1000 man aannemen? wow, dan snap ik wel waarom ze zoveel mensen aan het bellen zijn bij Adecco

Ik vind het heel wonderlijk namelijk dat ze iedereen bellen die zich heeft opgegeven. Ik dacht eigenlijk dat je gewoon op basis van CV en motivatie opgeroepen of afgewezen zou worden

Iemand hierboven schreef dat er al 10.000 reacties waren!

Zou dat waar zijn?

Ze kunnen toch onmogelijk 10.000 man gaan interviewen??

En ik vraag me ook af waarom ze die vacature dan niet nu offline halen, want voor je weet zijn het er weer 2000 meer )

Misschien heeft LiefKippetje hier wel een antwoord op!

Ik ben wel echt heel benieuwd hoe die 1e selectieronde zal gaan!! Ik mag begin maart dus het duurt nog wel even, maar zit me nu al af te vragen wat ik aan moet?

Echt supernetjes? Of kan een nette donkere jeans met een mooi jasje ook wel? Geen idee waar ze in deze branche op letten maar weet wel dat je uiterlijk zeker een rol speelt bij deze baan
Ik ga heel netjes. Heb ik bij mijn vorige sollicitaties als stewardess ook gedaan en ben toen bij beide aangenomen.

Ik ben vanochtend gebeld! Ik heb midden/eind februari gesprek. Ze zijn nu ook de weekenden aan het opvullen.

Ik zou gewoon solliciteren mapti. Wel eerlijk zijn dat je net bij trans gaat beginnen. Ze vroegen mij of ik een probleem heb met een wachtlijst van een half jaar tot een jaar. Zo kan je je seizoen bij trans gewoon doen en daarna beginnen bij KLM!
@ Americagirl: echt geen spijkerbroek aantrekken hoor! Misschien dat je er bij het uitzendbureau nog mee weg komt, maar bij KLM zelf sowieso echt niet. Als CA is het je voornaamste taak om de veiligheid te waarborgen, maar een verzorgd uiterlijk is iets waar nog steeds enorm op gelet wordt!
ik dacht al zoiets:)) nou ben ik verder uitermate verzorgd ook hoor
Haha, daar twijfel ik verder niet aan hoor

Maar zeker bij KLM zelf stellen ze het erg op prijs als je verschijnt in mantelpak of broekpak met een bloesje en als je het hebt/wilt: een sjaaltje. Lekker tuttig!

Succes met solliciteren!!
Hallo allemaal!

Ik heb zojuist ook mijn sollicitatie verstuurd naar Manpower. Nu lees ik hier dat jullie allemaal bij Adecco hebben gesolliciteerd. Maakt het iets uit of is het toeval?

Ik hoop zo dat ik op gesprek mag komen, stewardess worden is echt mijn droom! Ik voldoe aan alle eisen, dus even afwachten dan maar.

Iedereen hier heel veel succes met de gesprekken, ik blijf meelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven