Combisleeper en kamertemperatuur

27-01-2011 16:52 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een praktische vraag. Ik heb een combisleeper (New Company) voor mijn dochter van vijf maanden aangeschaft. Wat is volgens jullie een ideale kamertemperatuur als ze een katoenen pyjama aan heeft met daarover zowel het zomer- als het winterdeel? Uiteraard zal dit per kindje wisselen, maar ik ben een beetje op zoek naar een richtlijn.
Euhhh...ik bedoel Little Company
18 graden is de standaard aangeraden babyslaaptemperatuur, maar met een combisleeper met zomer- en winterdeel zal een graad of 16 waarschijnlijk ook wel prima zijn.

(Ik heb een gewone slaapzak; hier is het meestal 16-18 graden (oud huis, temperatuur is niet precies te regelen). Slaapt ze prima in )
Bij ons is de kinderkamer koud, een graad of veertien in de winter. Combisleeper is voor dochter dan warm genoeg met beide delen en een katoenen pyamabroek.
Dus in de sleeper, met alleen een romper en een pyamabroek? Heeft ze dan nog sokjes aan en een romper met lange of korte mouwen?
Yep, in de sleeper, romper met lange mouwen (meestal) en hele pyama. Verder niets. Onze dochter is inmiddels al wel bijna twee, maar zou deden wij het ook toen ze nog een baby was.
In de nek voelen of ze niet te warm is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind dat in de nek voelen soms wel lastig: dan heeft ze ijskoude handjes, maar nog steeds een vrij warme nek. Vandaar ook nu de keuze voor de combisleeper omdat daar lekkere warme mouwen aan zitten.
Aan een simpele winterslaapzak van de Hema van 15 euro zitten toch ook mouwen?

Nek is toch de meest betrouwbare graadmeter, handjes zeggen niet zo veel.
Deze was tweedehands, dus ongeveer even duur

Ik vind het alleen zo lastig omdat haar handjes soms zo koud zijn, maar nek nog wel lekker warm lijkt. Ik weet van mezelf dat als ik zulke koude voeten heb, ik dat niet fijn vind om mee te slapen...

Gaan de nachten trouwens nog steeds zo goed Erwt?
mijn dochter bleek het te koud te hebben in combisleeper met romper en pyjama, alles met lange mouwen. Sinds ze een dun dekentje erover heeft slaapt ze veel beter. Slaapkamer wisselt snel, maar praat nu over 16 graden ong. boven 18 doe ik dekentje eraf.
dekentje doe ik pas sinds ze zo'n 10 mnd is trouwens, durfde dat eerst niet omdat er wordt gezegd dat dat absoluut niet mag. Maar ja, ben zelf ook zo'n kleum.. :-) Haar beentjes voelden dan ook echt koud aan bijvoorbeeld.... nekje kan wel warm zijn, maar dan hoeft het kind zich nog niet behagelijk te voelen. Alleen geen ondertemp.
Lisa, de nachten gaan héél goed, wat een verademing

Doperwtje heeft soms ook ijsklompjes-handen en dan vraag ik me ook af of dat wel lekker slaapt. Toch blijkt het echt zo te zijn dat baby's daar niet zoveel last van hebben. Als hun nekje warm genoeg is, hebben zij het ook warm genoeg.

Slaapt je kind ook nog onder een lakentje/dekentje?

Maasje, waarom zou een dekentje niet mogen?
Ik heb ook nooit iets gehoord over dat dekentjes over slaapzakken gevaarlijk zouden kunnen zijn. Zolang je ze goed instopt kan het weinig kwaad volgens mij. Mijn meisje hopt tegenwoordig echter in slaapzak haar hele bedje door en daardoor is het gewoon handiger om meteen een goede slaapzak te hebben zonder ook nog eens met dekentjes in de weer te moeten.

Ze ligt er nu voor het eerst in en haar kamertje is denk ik zo'n 17 graden......ga straks maar eens kijken hoe haar nekje aanvoelt.
Pffff...blijf het wel een gedoe vinden hoor: heeft ze het te koud? Heeft ze het te warm? Het zou fijn zijn als ik het gewoon aan haar zou kunnen vragen
Erwt, het staat geloof ik op de gebruiksaanwijzingen dat het als volledig beddegoed fungeert. Iets met dubbele laag en daardoor isolerend. Misschien meer zodat je je bewust bent van warmte van dat ding, warmer dan je zou denken door die luchtlaag?

Ik vind het nu na een jaar NOG moeilijk met dat slapen en wat je je kind aantrekt...pfff. Idd fijn als ze het kunnen zeggen of zelf hun deken af kunnen gooien en andersom.
Ah, je bedoelde dat het volgens die combisleeper niet mag, ik vroeg me al af waarom dekentjes ineens tot een Verboden Gebied behoorden. Ik heb geen combisleeper, dus ik weet dat niet. Doperwtje slaapt in rompertje+sokken in zijn slaapzak met lange mouwen. Dan nog een lakentje en losjes een dekentje erover. Slaapkamer is ongeveer 18 graden.
Mijn zoontje van 1 jaar slaapt momenteel in een romper met lange mouwen, pyjamatrui met lange mouwen en de buitenste laag van de combisleeper, met mouwen. Verder een dekentje eroverheen. Ik heb het idee dat hij het zo prima heeft qua temperatuur. De kamertemperatuur is bij hem zo'n 18 graden, maar zal 's nachts wat afkoelen tot zo'n 16 graden denk ik.
Wat is eigenlijk het voordeel van de combisleeper boven andere slaapzakken met mouwen? Mijn dochtertje slaapt in een winterslaapzak met mouwen van de Hema en ik heb het idee dat ze het wel lekker warm en geborgen vindt, maar dat ze het wel vervelend vindt dat ze minder vrij kan bewegen dan in een zomerslaapzakje. Is een combisleeper dan prettiger?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Volgens mij is het probleem met dekentjes in combi met de combisleeper dat ze het dan te warm kunnen krijgen.

@lisa, wat maakt het zo lastig voor je? Slaapt je kindje slecht? Koude handjes zijn inderdaad geen goede graadmeter.

@ Susan, ik vind zelf de combisleeper handig omdat je inderdaad allerlei variatie kunt maken afhankelijk van de temperatuur. Bovenbien is het inderdaad wel een lekker soepel ding. We hebben ook een dikke slaapzak van de Hema, maar dat vind ik net een soort plank.

Ik kreeg toen ik zwanger was van dri mensen de tip voor de combisleeper en die kenden elkaar niet. Ben er zelf ook heel tevreden over....
Susan. En hij kan in de maxi-cosi....al zie ik daar zelf het nut nog niet echt van in. Ik wil haar toch eerst wassen en omkleden voordat ik met haar op pad ga.

@Ookeentheeleut. Ben denk ik een beetje neurotisch. Daarnaast wordt ze de laatste maand vaak tijdens de nacht wakker en dan heeft ze van die ijsklomp-handjes.
Ik heb ook een combisleeper voor mijn dochter, en ook voor mijn zoon destijds een gebruikt toen hij klein was. En ik vind ze geweldig, omdat je dus geen extra denkens hoeft te gebruiken.

Ik heb haar een romper met lange mouwen aan, en een pyjamabroekje en dan zo in de combi.

Koude handjes schijnen geen graadmeter te zijn.

dus ik denk dat je het prima doet zo.
quote:lisa077 schreef op 27 januari 2011 @ 21:57:

Susan. En hij kan in de maxi-cosi....al zie ik daar zelf het nut nog niet echt van in. Ik wil haar toch eerst wassen en omkleden voordat ik met haar op pad ga.

Is juist handig als je 's avonds op visite of zoiets ben geweest en je moet nog weer naar huis: kan ze zo in de maxi-cosi en daarna weer in haar eigen bed.
Ik vind de combi sleeper alleen handig omdat het hier echt heel erg koud kan worden, daar kan geen gewone winterslaapzak tegenaan. (omdat mijn kind graag boven de dekens gaat liggen ook). Maar hier dus toch te koud zonder extra dekentje.

Ik vind trouwens de hema slaapzakken van die achterlijke smalle mouwtjes hebben... als je er iets onder hebt met lange mouw moet je heel lang worstelen om dat mouwtje recht te trekken....

Nu we het toch over de combi sleeper hebben.... de grotere maat is vanaf 1 jaar, maar is dat niet gevaarlijk? Hij lijkt me zo ... groot...
quote:Pachelbel schreef op 27 januari 2011 @ 21:40:

Mijn zoontje van 1 jaar slaapt momenteel in een romper met lange mouwen, pyjamatrui met lange mouwen en de buitenste laag van de combisleeper, met mouwen. Verder een dekentje eroverheen. Ik heb het idee dat hij het zo prima heeft qua temperatuur. De kamertemperatuur is bij hem zo'n 18 graden, maar zal 's nachts wat afkoelen tot zo'n 16 graden denk ik.Mijn dochter in romper lange mouw, pyjama lange mouw, gehele combisleeper en dekentje. (maar deze laatste optioneel, ligt aan hoe koud) Wat een verschil dus....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven