Promoveren
vrijdag 28 januari 2011 om 12:56
Ik overweeg om een promotievoorstel te schrijven en zou graag wat tips willen van mensen die dit ook hebben gedaan. Hoe heb je dit aangepakt? Waar moet ik opletten?
Ik ben anderhalf jaar geleden afgestudeerd en niet werkzaam op het gebied van mijn studie (kon hierin geen baan vinden). Tijdens mijn studie wilde ik graag promoveren, ik ben daarom cum laude afgestudeerd. Het laatste half jaar vond ik echter erg zwaar, omdat ik negens wilde halen. Toen ik eindelijk mijn doel had behaald, was ik moe en blij dat de druk van de ketel was. Ik wilde gaan reizen en genieten. Mijn scriptiebegeleider adviseerde me toen om meteen te promoveren en attendeerde me ook op een promotieplek, ik heb dit toen niet gedaan en ben inderdaad op reis gegaan. Ik heb daar nu spijt van, het is helemaal niet makkelijk om een promotieplek te vinden, laat staan als je er helemaal uit bent. Ik wil het heel graag, maar weet nu niet hoe ik het moet aanpakken. Ook ben ik bang dat mijn academisch schrijven niet meer zo goed is, als dat het is geweest en doordat ik geen colleges meer heb gevolgd, heb ik het idee dat mijn kennis achteruit is gegaan. Ik ben al anderhalf jaar niet meer geprikkeld.
Nu heb ik een vacature, promotieplek, gezien die erg goed aansluit bij mijn afstudeerrichting en interesse. Ik wil dus graag een poging wagen. Het onderzoek staat niet vast, kandidaten mogen dus echt zelf een voorstel schrijven. Ik hoop eigenlijk dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Wetenschapsgebied is trouwens taal en cultuur.
Alvast bedankt!
Ik ben anderhalf jaar geleden afgestudeerd en niet werkzaam op het gebied van mijn studie (kon hierin geen baan vinden). Tijdens mijn studie wilde ik graag promoveren, ik ben daarom cum laude afgestudeerd. Het laatste half jaar vond ik echter erg zwaar, omdat ik negens wilde halen. Toen ik eindelijk mijn doel had behaald, was ik moe en blij dat de druk van de ketel was. Ik wilde gaan reizen en genieten. Mijn scriptiebegeleider adviseerde me toen om meteen te promoveren en attendeerde me ook op een promotieplek, ik heb dit toen niet gedaan en ben inderdaad op reis gegaan. Ik heb daar nu spijt van, het is helemaal niet makkelijk om een promotieplek te vinden, laat staan als je er helemaal uit bent. Ik wil het heel graag, maar weet nu niet hoe ik het moet aanpakken. Ook ben ik bang dat mijn academisch schrijven niet meer zo goed is, als dat het is geweest en doordat ik geen colleges meer heb gevolgd, heb ik het idee dat mijn kennis achteruit is gegaan. Ik ben al anderhalf jaar niet meer geprikkeld.
Nu heb ik een vacature, promotieplek, gezien die erg goed aansluit bij mijn afstudeerrichting en interesse. Ik wil dus graag een poging wagen. Het onderzoek staat niet vast, kandidaten mogen dus echt zelf een voorstel schrijven. Ik hoop eigenlijk dat jullie mij wat tips kunnen geven.
Wetenschapsgebied is trouwens taal en cultuur.
Alvast bedankt!
vrijdag 28 januari 2011 om 13:04
Ik zou eens door de artikelen bladeren van je promotor in spe. Zo ontdek je zijn methodologische voorkeur en het gebied waarop hij onderzoek doet. Mijn ervaring is dat hoogleraren zelden afwijken van hun stokpaardjes, dus dan heb je enig idee waar zijn interesses liggen en of die aansluiten bij jouw eigen interesses. Verder zou ik vooral een voorstel doen waar je blij van wordt en waar je enthousiast over bent.
Om je kennis weer wat op peil te brengen zou ik her en der eens wat artikelen gaan lezen, alvast over je onderwerp bijvoorbeeld. Zo kom je er weer een beetje in, en je zult zien dat het net is als fietsen: je verleert wetenschappelijk denken nooit echt
Succes!
Om je kennis weer wat op peil te brengen zou ik her en der eens wat artikelen gaan lezen, alvast over je onderwerp bijvoorbeeld. Zo kom je er weer een beetje in, en je zult zien dat het net is als fietsen: je verleert wetenschappelijk denken nooit echt
Succes!
vrijdag 28 januari 2011 om 13:37
Dank voor je reactie! Ik zal inderdaad weer eens in de boeken kruipen, lijkt me ook zeer noodzakelijk. De promotieplek is aan een andere universiteit, dan waar ik heb gestudeerd, verbonden. Ik vind het dus erg moeilijk een promotor aan te schrijven. Is het de bedoeling dat ik een promotor kies, me verdiep in zijn/haar publicaties, vervolgens een voorstel schrijf (in het straatje van promotor), opstuur naar promotor, wacht op goedkeuring en dan pas goedgekeurde voorstel met handtekening van promotor opstuur naar commissie?
Ben jij gepromoveerd? Zo,ja kan je er dan wat over vertellen? Ik vind het nog heel abstract.
Ben jij gepromoveerd? Zo,ja kan je er dan wat over vertellen? Ik vind het nog heel abstract.
vrijdag 28 januari 2011 om 14:04
Ik schrijf momenteel mijn laatste hoofdstuk - en ja, promoveren is ook abstract
Ik heb even rondgeneusd en ik denk dat ik de plek gevonden heb. Leuke plek! Je begeleider hangt af van je voorstel, zie ik. Dat is fijn, dan heb je nog meer vrijheid. Wat je kunt doen is de hoogleraren van het betreffende vakgebied opzoeken en een aantal artikelen van hun hand lezen; dan heb je een idee waarnaar ze onderzoek doen. Er staat een onderzoeksprogramma genoemd, ook dat zou ik zeker lezen! Maar dat heb je vast al gedaan.
Als ik het zo snel zie werken er maar twee hoogleraren, dus dat beperkt de keus al een beetje. Ze begeleiden veel verschillende onderzoeken, zie ik, dat scheelt ook. Ik kan uit de tekst niet zo goed opmaken wat hun procedure is; ik denk dat je het beste even kunt bellen (of mailen, als je bellen eng vindt ) met de programmaleider. Hij kan je vast uitleggen hoe hij de procedure voor zich ziet. Mijn gok: je schrijft een voorstel, je neemt voor het einde van de procedure alvast contact op met promotor X of Y en bespreekt in een kort gesprek alvast informeel je voorstel, voordat de procedure in werking treedt. Maar vraag het even na!
Het is een leuke universiteit trouwens De stad is heel anders dan andere studentensteden, maar dat went.
Ik heb even rondgeneusd en ik denk dat ik de plek gevonden heb. Leuke plek! Je begeleider hangt af van je voorstel, zie ik. Dat is fijn, dan heb je nog meer vrijheid. Wat je kunt doen is de hoogleraren van het betreffende vakgebied opzoeken en een aantal artikelen van hun hand lezen; dan heb je een idee waarnaar ze onderzoek doen. Er staat een onderzoeksprogramma genoemd, ook dat zou ik zeker lezen! Maar dat heb je vast al gedaan.
Als ik het zo snel zie werken er maar twee hoogleraren, dus dat beperkt de keus al een beetje. Ze begeleiden veel verschillende onderzoeken, zie ik, dat scheelt ook. Ik kan uit de tekst niet zo goed opmaken wat hun procedure is; ik denk dat je het beste even kunt bellen (of mailen, als je bellen eng vindt ) met de programmaleider. Hij kan je vast uitleggen hoe hij de procedure voor zich ziet. Mijn gok: je schrijft een voorstel, je neemt voor het einde van de procedure alvast contact op met promotor X of Y en bespreekt in een kort gesprek alvast informeel je voorstel, voordat de procedure in werking treedt. Maar vraag het even na!
Het is een leuke universiteit trouwens De stad is heel anders dan andere studentensteden, maar dat went.
vrijdag 28 januari 2011 om 14:43
Dank voor het meedenken. Ik vermoed dat de procedure ook zo in elkaar zit, maar ik vind de omschrijving van de vacature erg beknopt en toch nog steeds een beetje onduidelijk. Ik denk dat ik inderdaad het beste kan bellen voor nadere informatie. Daar moet ik eerst nog even moed voor verzamelen.
Ik ben heel benieuwd of je de juiste vacature voor je hebt, maar aan je reactie te lezen, denk ik dat je op het juiste spoor zit.
Hoe vordert het laatste hoofdstuk?
Ik ben heel benieuwd of je de juiste vacature voor je hebt, maar aan je reactie te lezen, denk ik dat je op het juiste spoor zit.
Hoe vordert het laatste hoofdstuk?
zondag 30 januari 2011 om 09:30
Voorstel - tips:verzamel zoveel mogelijk voorstellen van mensen die het al hebben geprobeerd, en vergelijk de succesvolle met de niet succesvolle exemplaren.ga naar de site van het NWO en bekijk hun richtlijnen voor Veni-aanvragen, daar kan je goede tips uit destilleren (ook al is het een ander soort voorstel)ben helder. Weet precies waar je over gaat werken (niet: ik wil iets doen met...., maar: ik ga onderzoeken in hoeverre x wordt veroorzaakt door y, door me te concentreren op bronnen z.)- vergeet geen aandacht te besteden aan de haalbaarheid van je onderzoek - can it be done in 4 jaar tijd? Hoe? Waarom?- maak tussenkopjes in je voorstel (inleiding - methodologie - haalbaarheid - inkadering...) Mensen willen in één oogopslag kunnen zien wat je gaat doen en hoe (als in een krantenartikel)- begin je voorstel zoals je een krantenartikel zou beginnen, dwz, met een samenvatting in 5 regels van je probleemstelling, je onderzoeksmethode, en de relevantie van het voorstel. Besteed na die samenvatting nog 2/3 pp om e.e.a. uit te werken.- laat je voorstel aan je gekozen promotor zien, ruim voor de indiendatum! (zowiezo: neem NU contact op met die promotor, maak een afspraak, en ga met hem praten! Zorg dat je al goed bent ingewerkt in je topic - dat je al weet wat, hoe, en waarom je het zou willen doen). Als je gaat solliciteren zonder dat de promotor er iets van af weet, wordt je héél gemakkelijk afgewezen. Bovendien kan de beste man/vrouw je helpen bij het werken aan je voorstel, als hij/zij iets in je ziet. En als hij/zij niets in je ziet na dat gesprek scheelt dat al weer moeite, want dan neemt hij/zij je toch niet aan.Succes!
zondag 30 januari 2011 om 20:42
Vaire heeft inderdaad een aantal goede tips, evenals Aletta. Ik heb het lijstje van mogelijke begeleiders even bekeken (ik denk dat ik de goede vacature wel voor me heb). Ik zou me vooral richten op de 'full professors'. Kijken wat zij publiceren en of er een onderwerp bij zit waar je jezelf een ruime tijd aan ziet werken. En van daaruit zou ik dan wat meer literatuur lezen (al zal dat allemaal vrij snel moeten) en kijken of er eventueel samenwerking is tussen verschillende mensen daar (zodat je meerdere mensen zou kunnen voorstellen om mee samen te werken).
Verder zou ik contact opnemen met je scriptiebegeleider. Hij kent de mogelijke begeleiders misschien en zou je specifieke tips kunnen geven. (Sowieso zou ik mijn referenties altijd vragen of het ok is ze als referentie op te geven. En dan kun je bij je oude begeleider meteen kijken of hij wellicht iets meer voor je zou kunnen doen.)
Verder zou ik contact opnemen met je scriptiebegeleider. Hij kent de mogelijke begeleiders misschien en zou je specifieke tips kunnen geven. (Sowieso zou ik mijn referenties altijd vragen of het ok is ze als referentie op te geven. En dan kun je bij je oude begeleider meteen kijken of hij wellicht iets meer voor je zou kunnen doen.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
maandag 31 januari 2011 om 19:11
Bedankt voor jullie reacties. Ik kan echt iets met jullie adviezen, er zitten ook een aantal tips bij die ik zelf niet had bedacht. Ik voel me vandaag een beetje uit het veld geslagen, want ik kan niet tot iets concreets komen. Maar goed, eerst veel lezen en dan proberen te gaan schrijven. Ik moet denk ook weer even in komen. Dank dat jullie de moeite hebben genomen me zo goed op weg te helpen!