Burnout?

22-08-2010 00:39 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb altijd gedacht hoe kan je nou overspannen raken/burnout raken als je in een winkel werkt.Stress kende ik niet, tuurlijk hard werken en deadlines halen wel, maar dat vond ik heerlijk,maar ook maakte ik me nooit zo druk, wat vandaag niet afkwam kwam morgen wel, maar eigenlijk kwam alles ( meestal) wel vandaag af.

En nu u ben ik op, gewoon helemaal kapot, slaap slecht , kan me niet concentreren en ben gewoon volledig de draad kwijt.

Ik weet nu niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Even een mijn verhaal in het kort, met niet al te veel details ivm herkenning.

werk al ruim 13 jaar bij dezelfde werkgever, prima naar mijn zin, af en toe wel eens minder leuke tijden, maar toch altijd met veel plezier naar het werk gegaan,

Ik ben heel trouw aan mijn werkgever en wil me eigenlijk niet ziek melden, maar hoe hou ik dit vol? ik ga dinsdag weer een gesprek met mijn leidinggevende aanvragen om dit te vertellen. Ik hoop dat we dan samen een oplossing kunnen vinden en daar ga ik eigenlijk van uit.

Verder zit ik een beetje te dubben of ik naar de huisarts moet gaan. Ik weet het antwoord eigenlijk wel, gewoon gaan dus, maar wat ga ik zeggen? ik moet altijd als ik bel voor een afspraak doorgeven wat er aan de hand is, moet ik dan gewoon zeggen dat ik denk dat ik ee burnout heb? ik ben altijd bang dat mensen dan denken, oh daar heb je er weer een die al weet wat ze heeft.

Sorry dat het misschien een warrig en lang verhaal is, maar ik ben gewoon zo van de kaart ik kan het ook niet helemaal helder deken en formuleren allemaal.

Wie heeft er ook een burnout( gehad) en hoe is het gegaan. En dan bedoel ik voornamelijk hoe is je ziekmelding gegaan en wat heb je gezegd, zowel tegen je leidinggevende als tegen de huisarts?

Als het niet helemaal duidelijk is,laat het maar weten, dan zal ik het proberen duidelijker te maken

groetjes

Ik heb even een deel van mijn post weggehaald, ben bang toch herkend te worden
Hoii

niet helemaal bijgelezen , maar zag iets over stapeltjes was..

Ik strijk en ik vouw niet haha.

Ik hang alles wat hangen kan op ( wel moeten de hangertjes dezelfde kant op en de kleding ook haha) ik vouw alleen de broeken. Handoeken en bedden goed vouw ik ook, maar kan me niet schelen hoe het ligt. keukendoeken enz prop ik zo in de kast, dat kan me helemaal niet schelen hoe het erbij ligt haha.

Oh mensen ik ben zo lekker bezig. Gister mn washok uitgemest en gesopt. Vandaag weer eens aan dochter haar kamer begonnen, man man wat kunnen kinderen een rotzooi maken. Gelukkig heb ik nu de tijd om het vaker bij te houden dus word het steeds minder. Hoe is het spreekwoord/gezegde ook al weer rotzooi in je hoofd/huis is rotzooi in je huis/hoofd, zoiets. Is echt waar hoor, het word steeds netter en rustiger hier, zowel in huis als in hoofd.

Ik heb vanmorgen gewerkt, maar ging niet echt lekker was zo moe!! morgen naar de psych, heb helemaal geen zin, maar dat is ook alleen maar omdat ik zo moe ben.

Sleep nu dochter mee naar haar kamer en dan gaat ze me helpen. hoef ik straks alleen maar was te vouwen ( lees sokken bij elkaar zoeken) maar dat doe ik op bed en kijk dan tv gelijk.

Fijne avond verderss
quote:5x5 schreef op 31 januari 2011 @ 17:32:

En ik vrees dat ik voor het eerst (sinds ik met een bo thuis zit) moet afzeggen wb het dansen. De voorgaande weken ging ik wel (werd opgehaald en thuisgebracht) en deed ik misschien 2 dansen mee en verder gekletst enzo. Maar ik denk dat het vanavond echt niet verstandig is om te gaan, en daar baal ik dan weer wel van . Want dat is momenteel het enige wat ik echt voor mezelf heb (omdat boeken lezen en dvd's kijken nog niet lukt ivm concentratiegebrek).Ik vind het heel knap dat je dat aan jezelf toegeeft. Dat is een het Begin, hoe klein ook!
quote:5x5 schreef op 31 januari 2011 @ 17:32:

En ik vrees dat ik voor het eerst (sinds ik met een bo thuis zit) moet afzeggen wb het dansen. De voorgaande weken ging ik wel (werd opgehaald en thuisgebracht) en deed ik misschien 2 dansen mee en verder gekletst enzo. Maar ik denk dat het vanavond echt niet verstandig is om te gaan, en daar baal ik dan weer wel van . Want dat is momenteel het enige wat ik echt voor mezelf heb (omdat boeken lezen en dvd's kijken nog niet lukt ivm concentratiegebrek).

Weet je hoe ze dat noemen? 'Voor jezelf kiezen' En dat is precies wat je nu moet doen.... hoe moeilijk je dat ook vindt.

Toffe ik ga even flauw doen, sorry.... maar weet je wat me opvalt? Eerst vertel je dat je als een dolle aan het poetsen bent, en daarna dat je zo moe bent....
quote:lief_29 schreef op 30 januari 2011 @ 22:01:

Ik zag gister en vandaag hetzelfde gevoelsproces bij maris als dat ik ook wel heb als ik een dip heb. Dat immens boze, dat machteloze, dat in de steek gelaten voelen, die eenzaamheid, de frustratie, dan het verdriet, de angst voor de toekomst, en vervolgens het schuldgevoel naar man toe. Ik wou nog even vertellen dat ik hier heel veel aan heb gehad. Dit proces heb ik inderdaad doorstaan dit weekend. Zag ik toen niet zo, nu wel, mede dankzij deze post. Bedankt
Heb afgebeld (voor ik me zou bedenken).

Vanavond hoef ik dus helemaal niks.
Heel goed 5x5. Lekker de kinderen bijtijds op bed, hapje, drankje, dekentje.....

Ik ben alleen thuis, man is trainen. Ga maar een beetje zitten zappen denk ik.
Verstandig 5x5, moeilijk maar wel heel verstandig.

Dat viel mij ook op Toffe, je bent heel moe, maar bent toch enorm aan het opruimen en poetsen. Misschien even wat rotzooi een paar dagen laten liggen en wat extra rust pakken? Je voelt je nu goed en dat moet je natuurlijk niet verpesten door nu meteen weer over je grenzen heen te gaan.

Sporten ging best goed. Moet wel even aan deze groep wennen. Wat een druktemakers zeg. Best gezellig, maar ook wel heel veel lawaai. Dan was die maandagochtendgroep toch echt een stuk rustiger. Toen ik thuis kwam, had mijn vriend het eten klaar, dus dat was ook wel heel lekker. Ga nu nog even douchen, maar ik moest toch echt eerst even hier kijken of Annemie al wat van zich had laten horen. Ik ben echt heel nieuwsgierig en ik hoop zo dat ze een goede dag heeft gehad. Kom later vanavond nog wel even gluren.
pffffff.... jullie schrijven snel ... moest ff wat lezen... maar ben te moe om alles bij te lezen, sorry!

Net als Abc wil mijn hoofd wel weer, maar mijn lichaam niet..

Vriendlief komt zo nog even langs, dus ga nu maar weer afsluiten, ben ik zo nog een beetje gezellig.

Fijne avond allemaal verders en voor later deze avond alvast weltrusten.

Groetjes!!
Sooo heee, een mens kan echt niet normaal even gaan werken he? Jullie zijn echt goed bezig geweest vanmiddag.

Ik heb even globaal gelezen, en het doet me onwijs goed dat jullie vanmiddag regelmatig aan mij gedacht hebben.

Het was en word zwaar, maar ik vind het zo leuk, en het is zo een enorme uitdaging. Ik had zelfs nog energie om naar de sportschool te gaan, maar misschien had ik dat beter niet kunnen doen, want ik ben nu wel helemaal uitgeteld, en ik moet morgenochtend weer om 7 uur in de auto zitten, en middags kwart voor vijf pas klaar. Maar ik vind het superleuk tot nu toe.

Abc: Welk programma was dat over neurostimulatie?
Joehoeoeoeoeoe!!!!!!!!!!!!!! Annemie heeft het leuk gehad!

Jippie!!! Je klinkt positief.

Het was een kort item in RTL consult (?) zoiets heette het programma geloof ik. Het was om half vijf op RTL 4 vanmiddag, misschien staat het wel op RTL gemist.

Dit was het volgens mij.
Ik heb het nobele idee opgevat dat ik mijn burnout ga bundelen. Niet voor uitgave, maar wel voor mezelf. Ik doe dat middels alle berichten die ik hier heb gepost, aangevuld met de emails die ik heb uitgewisseld met enkelen van jullie en dagboekstukjes die nog aanvulling geven.

Ik ben dus begonnen met dit topic..... Ben op de helft en heb (onbewerkt) als 54 A4-tjes vol!
Vraag...(misschien dat een van jullie een zinvol antwoord heeft).

Ik heb het vermoeden dat er meer meespeelt bij mij. Ik heb bij tijden (vorig jaar ook) wel tekenen (gehad) van een (lichte) depressie. Niet dat ik me heel erg depressief voelde maar wel regelmatig somber, me nergens toe kunnen zetten, te veel piekeren.

Lijkt mij verstandig om dat aan te kaarten bij de psycholoog of huisarts? Evt om medicijnen vragen?

Ik kamp nl. met behoorlijk wat gezondheidsproblemen (wat ik verteld heb op hyves is helaas niet alles) en moet een deel tezijnertijd nog laten uitzoeken. En iemand in wie ik veel vertrouwen heb zei dat ik het beste naast zoveel mogelijk rust ook de depressieve klachten aan moet pakken, voor ik me verder ga verdiepen in mijn overige gezondheidsklachten.

Als het te warrig is wil ik op hyves wel nader toelichten trouwens
quote:lief_29 schreef op 31 januari 2011 @ 21:14:

Ik heb het nobele idee opgevat dat ik mijn burnout ga bundelen. Niet voor uitgave, maar wel voor mezelf. Ik doe dat middels alle berichten die ik hier heb gepost, aangevuld met de emails die ik heb uitgewisseld met enkelen van jullie en dagboekstukjes die nog aanvulling geven.

Ik ben dus begonnen met dit topic..... Ben op de helft en heb (onbewerkt) als 54 A4-tjes vol!

Daar ben ik ooit ook aan begonnen. Ik was toen met alle posts van iedereen bezig. Juist in de berichten van anderen staan ook zoveel goede dingen, maar ik heb het opgegeven, het was me teveel werk. Mooie mails heb ik geprint en samen met de kaarten die ik gekregen heb, bewaar ik die in mijn dagboeken die ik de laatste maanden vol geschreven heb.

Heb jij een snelle makkelijke manier om berichten vanuit hier in Word te krijgen? Ik zou het heel zonde vinden als ik dit kwijt zou raken.
Uhm ja, ik vind het lastig om daar iets zinnigs over te zeggen, maar je kan het altijd bespreken toch? Wat zou je graag willen? AD? Heb je dat al eerder gehad?

Daarover gesproken, hoe valt jouw dubbele dosis Lief?

Annemie, wat fijn dat je positief bent!

Lief, ik denk ook dat ik wat met alle berichten van hier ga doen. Maar ook de berichten die jullie naar mij hebben geschreven, de inzichten....
5x5, ik denk dat je nu alles waar je last van hebt moet uitspreken (zowel bij huisarts als bij psych) en de dringende dingen ook echt moet aanpakken. Je bent nu met 'groot onderhoud' bezig en dat kun je volgens mij beter in één keer goed aanpakken dan telkens een stukje. Maar aan de andere kant ben je al met zoveel bezig, nog meer erbij is misschien ook wel te veel. Maw het ligt er denk ik ook wel aan wat je klachten zijn.
5x5, de dokter (maakt niet uit welke) heeft een lijstje met symptomen die ze checken als je over depressie begint. Doen! Erover praten kan altijd.

Ik heb nu zelf AD (geen dubbele dosis maris want het gaat nu goed en ik wil mijn diabetes zo min mogelijk ontregelen) en die is niet zo heel sterk, net dat zetje in mijn rug. Bovendien is het niet zwaar afkicken met deze, en dit stofje schijnt ook niet tot de dikmakers te behoren.

Ik wil het niet aanprijzen, dat mag ook niet, maar als die dingen je een beetje ruimte in je hoofd zouden geven zodat je iets meer kracht hebt om de rest van dingen aan te pakken, dan zou ik het toch overwegen en overleggen met psych/ha. Want dat is mjn ervaring, iets meer ruimte die je voor positieve opbouwende zaken kunt gebruiken.

abc, ik heb ervoor gekozen om juist naar mijn vooruitgang te kijken door de sfeer in mijn schrijfstijl uit te lichten en dus heb ik alleen mijn posts gepakt. Het is dan ook niet lezen maar domweg knippen en plakken nu, twee schermpjes naast elkaar. Dan heb ik het maar bij elkaar en is het beter bij te houden. Vervolgens ga ik er rustig wat orde in aanbrengen, want recepten voor geitenkaasbitterballen zijn leuk, maar hoeven niet 26 keer gekwoot in het boekje te komen
Het blijft dus gewoon knippen en plakken. Ik denk dat ik binnenkort nog wel ene poging ga doen. We gaan hard richting de 3000 posts en dan moeten we naar een nieuw topic. Er staan zoveel mooie dingen in dit deel, dat wil ik eigenlijk gewoon bewaren.

Je eigen vooruitgang eruit halen is ook een insteek. En voor die vooruitgang heb je inderdaad niet 26 keer hetzelfde recept nodig.

Ik ga zo maar eens naar bed, morgen weer werken en de rest van de week bijna elke avond iets, dus ik moet alle rust pakken die ik kan krijgen.
Annemie, wat super!

Lief en Abc, leuk idee om alles te bundelen.

5x5, ik ben zelf niet van de medicijnen maar als je heel erg somber bent en de dagen je heel erg zwaar vallen, dan kunnen medicijnen je wel helpen. Er zijn verschillende soorten AD en niet bij iedereen werkt dat goed, plus dat het even duurt voordat het werkt.

Maar de enigste echte manier om depressie aan te pakken is toch echt therapie. En daar is cognitieve gedragstherapie een hele goede vorm voor. Dus naar de huisarts morgenvroeg en naar een psych (weet even niet of die je al eentje hebt)
Oke, dan ga ik toch maar eens alles op papier zetten en het hier bij de psych en huisarts over hebben.

Want nu ik bezig ben wil ik het het ook goed aan gaan pakken (maar wel stap voor stap). Deze burnout heb ik niet voor niets, dat blijkt maar weer. (vorig jaar vond ik mijn gezondheid namelijk niet zo belangrijk)
Zonnestraaltje, ik ben al bij een psych (zij doet ook cognitieve gedragstherapie) maar vorig jaar had ik het echt niet door dat ik ook depressieve klachten had (ik dacht dat het wel meeviel eigenlijk, en de psych vond mij ook behoorlijk positief overkomen). Maar nu ik er bij nadenk vallen er wel dingen op z'n plek en had (en heb ik nu nog) ik wel degelijk wat depressieve klachten. Niet heel ernstig maar wel zodanig dat het mijn geestelijk welzijn beinvloed zeg maar.
Heb al een hele avond in mijn boeken gezeten, maar kom nog even hier gluren voordat ik naar mijn bedje ga.

Wat een leuke reakties van jullie, ik moest er wel om lachen.

Abc: Dank je voor de link, het was een kort item, maar inderdaad wel het apparaatje wat ik heb.

5x5: Als je vind dat de dpressieve klachten niet zo zwaar zijn, zou ik er zeker niet voor aan de ad gaan hoor. Als het moet, dan is het niet anders. Ik heb al heel vaak de vergelijking met een lichamelijke ziekte gemaakt, om het gebruik van ad acceptabel te maken, maar andersom werkt het natuurlijk ook. Als je vaag een beetje hoofdpijn hebt, ga je daar ook geen morfine voor slikken. Ad is toch iets anders als een paracetamolletje. Denk dat het dan veel verstandiger is om een goede therapie te volgen. Kan best lang duren voordat je die gevonden hebt hoor, en als je het idee hebt dat het niet klikt of dat je er niks mee opschiet, aangeven en een andere zoeken. Heb ik ook drie keer gedaan, maar uiteindelijk heeft het me wel gehopen. Maar ik ben ook geen arts, dus ik zou het zeker bespreekbaar maken.

Lief en abc: succes morgen op het werk, ik hoop dat jullie verwarming het doet.

Marriss: Ligt er al wat in de koffer? Kan je er al een beetje rust in vinden, om te gaan?

Zonnestraal: Heb je van de week nog emdr? Probeer nu echt je rust te gaan pakken hoor meis. Ik hoop zo dat je van je baas de tijd krijgt om dit goed af te ronden, zeker nu je het idee krijgt dat je er baat bij hebt.

Toffe: Als je energie hebt, kan je misschien beter gaan sporten ipv schoonmaken. Dan heb je nog het idee dat je voor jezelf bezig bent. Dat schoonmaken is een noodzakelijk kwaad, ik merk zelf wel, als ik de kamer gedaan heb, geeft dat een goed gevoel. Maar dan komt dochterlief en maakt er weer een zooi van, en dan kost dat alleen maar energie.

Van sporten krijg je meestal juist weer energie.

Nou meiden, ik ga naar mijn bed, morgen weer vroeg dag, en zo wie zo, al die nieuwe dingen en al die nieuwe mensen zijn zo leuk, maar vragen zo veel energie. Maar ik probeer me maar voor te houden dat iemand die niet net uit een burn out komt, ook gewoon moe is na een eerste dag.
Wil even beginnen met iets positiefs te melden, ik heb vannacht voor mijn gevoel iets beter geslapen, nog niet zoals ik het 't liefst zou zien maar wel beter. Heb gisteravond de psych nog gemaild om mijn depressieklachten op een rijtje te zetten, misschien kan zij helpen beoordelen of het idd nodig is.

Zoja, dan ga ik naar de huisarts. Ik heb gisteren ook op een rijtje gezet voor mezelf welke dingen ik op kortere en langere termijn wil aanpakken, zodat het een beetje overzichtelijk blijft en ik niet alles tegelijk ga doen, want dat kan nu eenmaal niet.

Mijn leidinggevende heb ik trouwens nog gesproken gisteren en heeft mijn verhaal hoe het momenteel gaat aangehoord. Later in de week belt ze terug en we hebben afgesproken dat ik volgende week eerst de uitslag van het holteronderzoek en de echo afwacht en daarna voor het eerst maar de ba ga. Verder wil ze ook een afspraak maken om thuis even langs te komen.

Ik ga zo even douchen en eten en dan komt straks de hulp. Het enige wat ik echt wil doen is wat was in de kast leggen en ophangen, zodat ik een nieuwe in de machine kan doen. Verder hoef ik alleen mijn dochter uit school te halen om 15.00 uur. Tussendoor hou ik rust, en daarna ook. Oh ja, en ik wil ook nog even wat dingen op een rijtje zetten voor de psych morgen maar dat kan evt vanavond ook.

Annemie, had nog niet gezegd hoe leuk ik het voor je vind dat het gisteren zo goed is gegaan op je werk. Veel succes en plezier vandaag weer.

Dat van de was wat jullie schreven is ook erg herkenbaar. Ik probeer ook de scheve stapeltjes te negeren en naar het gedeelte waar manliefs kleding ligt kijk ik zelfs nauwelijks om. Alleen strijken/vouwen kan ik nog minder pietluttig in worden maar het gaat wel al beter dan zeg 2 jaar terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven