Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Heel goed snowy
Keeprunning: ben je jouw eerste werkdag een beetje doorgekomen?

Snowy: heeeeeel goed!

Allis: sterkte! Geen tips, wel

M. krijgt trouwens 5 voedingen (zelfde schema als 26) dus misschien is die 220 cc dan wel ok. Zolang het een blij, groeiend meisje is gaat het volgens mij goed. Debiel trouwens dat collega's meningen moeten spuien over hoe vaak iemand kolft. Lekker boeiend.
Ik lees hier over het afbouwen van voedingen, maar hoe doen jullie dat? Mijn zoontje is 9 maanden en zit op zo'n 8 voedingen per dag van ong 100 cc, en minder vaak dan dat wordt het echt niet. Als hij op het kdv is, drinkt hij 2 keer gekolfde voeding (op vrije dagen vaker overdag, inhalen ed), en minder lijkt mij zo weinig. Of eten de meeste baby's op die leeftijd al meer bijvoeding? Wat hij krijgt (brood, rijstwafel, hapje) heeft nog niet veel om het lijf en landt vooral naast de stoel, dus ik blijf kolven ondanks mijn verlopen recht (in pauzes).

En, wat mij opgevallen is, na regeldagen (net weer gehad) lijkt hij grotere hoeveelheden uit de borst binnen te krijgen maar dan spuugt hij ook weer vaker, behoorlijk veel lijkt het. Alsof zijn maag het niet verdraagt ofzo. Kan dat, herkennen jullie dit? Of is het toeval (want mss wil hij ook vaker aan de borst als hij iets onder leden heeft)?
Ik was vandaag op het 'C' bureau, voor de 11-maanden controle van BritBaby.

Bijna vraag 1 van de vpk: 'En krijgt hij nog steeds opvolgmelk?'

Ik: 'Nee, heeftie nooit gehad...'

Vpk: kijkt verbaasd

Ik: 'Hij krijgt borstvoeding.' *grijns*

Werd bijna de hemel in geprezen. Ze hoorde bijna nooit moeders die nog bv geven met 11 maanden zei ze.

Nou hoef ik daar echt geen schouderklopje voor, maar ik vind het wel jammer dat blijkbaar niet veel kinderen zo 'lang' bv krijgen...
Ik ben weer bijgelezen

Na een lang weekend werken (4 dagen) eerst een paar dagen met mijn meisje geknuffeld

@ Allis: ik heb ook geen tips voor je, maar wel een dikke In het boek van Stefan Kleintjes "van borst tot boterham" staan ook recepten van pap met moedermelk

@ Keeprunning: Hoe is het werken en kolven gegaan?

Hier laat dochterlief nooit iets staan. Zelfs niet nu we met Rapley begonnen zijn en ze al aardig wat weg kan werken... Ik kolf s'morgens tijdens het voeden de fles voor s'avonds. Ze krijgt om 19u een flesje van 180cc. En zelfs na een paar stronken broccoli gaat die fles schoon op Dus wij hebben gekeken wanneer ze tevreden is, en dat is bij 180cc (voor de nacht) en overdag bij 150cc. Als ik haar meer geef, drinkt ze het ook op....maar dat is lastig kolven voor mij.

En wat een kolfopbrengsten hier! Ik kolf op een werkdag als ik vroege dienst heb (7u30 tot 15u30) 3x waarvan 1x om 6u thuis en 2x op het werk. Ik ben als ik moet werken 10u van huis en kolf dus a 4u. Meestal kom ik met zo'n 250cc thuis (na 2x kolven) en heb ik s'morgens dan bijv. 200 gekolfd....Dagopbrengst is ongeveer 700cc. Wij zitten op 5x BV en ik schat dat als het flesjes zijn ze uit kan met 4 of 5 per dag. We gaan het zien, want over precies 1 maand gaan lief en ik 4 dagen naar Barcelona en ik heb momenteel voor 5 dagen 5 voedingen in de vriezer. Dat is dus i.p genoeg en ik heb nog een maand om op te potten Want ik kolf meestal zo'n 100cc s'avonds als ze in bed ligt (21u) vanavond 130cc dus dat is allemaal voor in de vriezer.

@ Britt: Ik vind het wel knap van je hoor! Hoop het ook zo lang vol te houden! Maar idd, de meesten stoppen zodra ze weer gaan werken. Ik geloof dat 8 weken redelijk gemiddeld is en dat er daarna de meeste al afhaken. Jammer is dat....

Ik sprak vorige week het klasje van de zwangerschapsgym en als ik daar hoorde wat die kindjes kregen voor de nacht....allemaal rijstebloem en pap'achtige"dingen en dan met moete een nacht van 6u kunnen maken. Het ligt volgens mij puur aan het kindje en zeer zeker niet aan de BV of ze al dan niet lang slapen.....

Ik ga dit weekend (morgen) de nachtdienst in. En vraag me af hoe ik dat eens zal gaan doen met kolven. Officieel hoef je geen nachtdienst als je BV geeft, maar het zijn wel prettige diensten op zich. Ik kan natuurlijk s'nachts gaan kolven om mijn productie op te krikken? En zal ik overdag als ik lig te slapen, manlief vragen om haar te brengen zodat ik live kan voeden? Ik moet wel slapen (werk ècht s'nachts ) en wil niet mijn ritme helemaal omgooien.....Ik kan haar om 8u voeden als ik thuis kom, maar slaap normaal in de nachtdienst wel van 9u tot 16u..... Willen jullie meedenken
Zuster, kun je slapen tijdens t voeden? Ik schuif dochter altijd tegen m'n ontblote borst aan, zij hapt en begint te drinken, en ik slaap verder. Ze laat vanzelf wel los als ze genoeg heeft en slapt dan verder. Als jij dat ook kan (gelijk weer in slaap vallen), zou ik dat doen. Man kind laten brengen, even aanleggen, jij verder slapen en man vist kind weer naast je vandaan als ze voldaan is. Of ze slaapt af en toe met je mee :-)

Benieuwd hoe dat gaat
Dat zou wel kunnen ja Maar ik kan niet goed liggend voeden. Ik kan het wel....maar heb het gevoel dat ze dan minder goed drinkt of niet genoeg krijgt. Als ik liggend voedt in bed, komt ze vrij snel weer om een voeding. Als ik rechtop ga zitten niet.... raar zijn wij met z'n twee he

Ik wil proberen om in mijn dienst vanacht om bijv. 1u te kolven en dan kijken hoeveel ik morgen vroeg om 8u kan voeden + kolven wat ik normaal doe. Misschien kan ik dan de voeding van 21u en 1u als extra kolfmoment gebruiken en kan ze overdag gewoon bij mij drinken.

Het is wel zo dat ik overdag heel licht slaap...maar ook wel snel weer in slaap val... We zullen zien hoe het gaat
Niet zo raar hoor, volgens mij komt mijn dochter ook vaker door liggend voeden. Denk dat ze dan sneller in slaap valt terwijl ik haar, als ik zittend voed, stimuleer om eerst door te drinken voor ze in slaap valt. Maar zittend voeden vind ik 's nachts weer vermoeiender dan iets vaker liggend voeden.

Ben benieuwd hoe t gaat.
hier is het momentel kommer en kwel met de bv tgv van een zware griep icm keelontsteking. sins vorige week vrijdag plat en het gaat tot op heden nog niet echt geweldig. tot maandag is de voeding aardig op gang gebleven ondanks dat ik eigenlijk niets at en ook bijna niets dronk bleefde produktie nog aardig op niveau maar sindsdien niet meer.ben sinds gisteren weer enigzins mobiel en ben begonnnen met om de 2 a 3 uur te kolven. opbrengst is echter maar magertjes (60-120 cc) per keer. in de ochtend en avond leg ik dochter aan en in de nacht (lang leve de tandjes) ook. merk wel duidelijk dat ze hier niet altijd genoeg aan heeft en dan krijgt ze nog een fles . overdag is ze bij oma of kdv en krijgt ze ook de fles.

hebben jullie tips om mijn productie zo snel mogelijk weer op een acceptabel niveau ( dochter voldoende en hogere kolfopbrengsten) te brengen zodat ik weer heerlijk verder kan met bv? er is nu een aardige bres geslagen in mijn diepvriesvoorraad die ook weer aangvuld moet worden. wil hier koemd weekend veel tijd en energie in steken want als ik weer voldoende hersteld is het maandag weer gewoon werken
Zuster oei lastig, want het lijkt me ook niet kunnen om overdag niet te voeden maar te slapen toch? Alhoewel, normaal staan je borsten 's nachts ook uren stil. Maar ik denk wel dat borsten een soort dag-nacht ritme hebben, hier wel. (of verbeeld ik me dat?) (hij hoeft geen nachtvoeding, nooit)

En toch liggend voeden ook al komt ze dan wat sneller?

JGH veel kolven en aanleggen verhoogd je productie, ook bijvoorbeeld 4 borsten per kolf/voedingsbeurt. (lang links, lang rechts, kort links, kort rechts.) Ook kan je kort kolven tussendoor, dus echt 1,5 uur na de voeding. Heel even, 30-40 ml, en dat 3x op een dag.
Hier een meelezer die even haar frustratie kwijt moet!

Ik kreeg gisteren de vraag; wanneer ga je de kleine nou eens een flesje geven? Ik zei; nou euh hij krijgt al flesjes maar dan met moedermelk. Ander; nee met gewone (bedoelde daarmee natuurlijk kunstvoeding). Ik zei; als ik geen borstvoeding meer wil geven en ik hoop dat hij dan minimaal een jaar is. Nou ik heb nog nooit iemand zo verbaasd zien kijken. Die persoon vond het belachelijk als kindjes langer dan 3 maanden borstvoeding kregen. Pfff ik was helemaal ontdaan

Ik geef nu 3,5 maand borstvoeding en vind het super! Mini groeit goed en ik ben helemaal blij. Vind het ook fijn om jullie ervaringen te lezen!

Zo ik moest het even kwijt want het zat metoch best hoog
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Isa gewone melk

Ik vind het ook gek dat het als bijzonder wordt gezien dat je nog bv geeft. De 70' iger jaren hebben het beeld 'baby krijgt fles' er zo ingestampt.
Sterremaud, 620 ml! Wauw! Echt heel knap, daar kan ik alleen maar van dromen. Ik zit meestal tussen de 500 en 550 ml per dag (3 keer kolven).

Keeprunning, zoals iedereen al aangaf, lijkt 7 voedingen met 3 maanden mij ook niet gek. Meisje zat toen op 5 voedingen en ging vrij snel over naar 4. Inmiddels is ze met 5,5 maand ca. 7 kg, maar op een werkdag krijgt ze 2 keer bv en die andere 2 voedingen drinkt ze maar 160 ml. Volgens de berekeningen zou dat ook te weinig zijn, maar blijkbaar heeft zij er genoeg aan. Ieder kind is echt anders dus

Fijn dat het kolven goed ging op je eerste werkdag!

Allis, poeh, dat moet echt heel zwaar zijn. Knap dat je het al zo lang volhoudt! Het is niet als ik het vergelijk met jouw situatie, maar meisje sliep ook een tijdje niet meer door en een nachtje uit logeren heeft dat patroon doorbroken. Sindsdien slaapt ze weer fijn door.

26gelukkig, kan je dip niet gewoon eenmalig zijn? Misschien net wat drukker op je werk of zo? Ik heb dat ook wel eens en de volgende dag kolf ik dan weer voldoende. Misschien kun je dit weekend in de ochtend bijkolven?
BV is ook wel erg "ongewone melk" Ik herken die reacties hoor...ook als ik op het werk ga kolven wordt me keer op keer gevraagd hoe lang ik nog door ga...want ze is AL bijna een half jaar. En als ik dan zeg, het liefst tot ze 1jr is of langer, zie je de gezichten weg trekken. Tegenwoordig ga ik de discussie niet eens meer aan

@ JGH: hier ook een tijd van griep gekend. En dat was idd erg pittig. Ik heb nadien flink gekolfd, echt elke 2 a 3 uur en zelfs overwogen om s'nachts de wekker te zetten als het niet goed op gang zou komen. Want mijn meisje komt niet voor nachtvoeding.... Wat ook goed helpt is de borstvoedingsthee. Ik dronk het eerst nooit, maar dochterlief drinkt momenteel maximaal (is bijna 6mnd) en wil graag de voorraad in de vriezer spekken. Je kunt de thee van Weleda kopen of gewoon eigen merk en dan met een thee-eikeltje een pot zetten. Ik drink momenteel zo'n 6 kopjes per dag en merk dat het werkt. Ook op dagen dat ik moet werken drink ik die thee, en ik heb nooit kolf-verlies op werkdagen

Ik ga kijken hoe het gaat vanacht, en ik geloof wel degelijk in een dag-nacht-ritme mbt borstvoeding. En ook mijn meisje komt al maanden niet meer s'nachts. Heel soms als ik gewerkt heb dus nog een x rond 24u/1u en dan wil ik dus nu op het werk kolven. Dan vanacht veel BV thee drinken en morgen kijken wat de opbrengst is
Zuster, ik weet niet hoe vaak je dochter drinkt, maar misschien kun je om 8 uur live voeden, dan vriend tussendoor een flesje laten geven en dan om 16 uur live voeden + kolven. Als je maar een paar dagen nachtdienst hebt, gaat je productie er vast niet erg van omlaag.

Britt, 11 maanden is hartstikke mooi!

JGH, balen van je productie! Op borstvoeding.com staan tips om je productie weer op te krikken. Blokvoeden en wisselvoeden noemen ze het. Misschien heb je daar iets aan. Zuster noemde borstvoedingsthee. Je kunt ook nog venkelthee drinken, bijvoorbeeld die van Zonnatura. En natuurlijk beterschap!

Isa, erg vreemd inderdaad hoe sommige mensen tegen borstvoeding aankijken. Maar je hebt wel goede antwoorden gegeven.
Hey allemaal,

lees al een poosje mee, maar heb toch nog n paar vragen aan jullie:

over de borstvoeding: ik heb cerazette in huis, maar durf er nog niet mee te beginnen omdat ik bang ben dat de productie dan terugloopt. En het is net zo lekker op gang, dochter was n prematuurtje en we zijn begonnen met borst/fles/sonde. Zit nu op 7 voedingen per dag, kolf gemiddekd 1x per dag, sochtends. Dochter is nu 8 weken oud en weegt 7 pond (was 4).

Wat is jullie ervaring met de cerazette?

Over kolven: lees vaak dat de onderdelen worden gereingd met een sopje. Wat voor sopje is dit dan? met afwasmiddel?

Spoel nu af met heet water en !x per dag alles in de quik cleanzak in de magnetron.

En hoe krijg je de slangen weer droog na uitkoken?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
@ Siena: Gefeliciteerd met je dochtertje! Ik slik de cerazette pil sinds ons dochtertje 7wk oud is. Ze was geen prematuurtje maar wel 15dgn te vroeg en bij de geboorte 6 pond. Mijn productie liep totaal niet terug, niks aan te merken! Ik moet er wel bij zeggen dat het vloeien er weer door begon bij het starten van de pil en de eerste paar maanden regelmatig doorbraakbloedingen. Nu slik ik hem dus 5mnd en geen bloedingen meer.

Over het kolven; ik kook alles 1x per dag uit, De slangen 2x pw en die laat ik drogen op het aanrecht op een schone theedoek. Je kan ze aan je kolf vast maken en de kolf een paar minuten zonder flesjes eraan laten blazen, zo laat ik hem drogen. Ik doe persoonlijk niks in een sopje! Ook flesjes en spenen niet. Ik kook alles elke dag uit.

Maar misschien is dat allang niet meer nodig hoor
Sinds deze week heeft mijn zoontje de nachtvoeding laten vervallen (hoera!), maar nu geef ik nog 4 voedingen per dag. Hij is bijna 9 weken oud en weegt meer dan 6 kilo (ongeveer 6,2), nu vroeg ik me af of het niet erg weinig is? Hij lijkt gelukkig en groeit nog steeds, dus het leek me wel ok, maar toch hij is nog zo jong. Iemand ervaringen? Wakker maken om te eten werkt niet echt, dan eet hij nauwelijks wat en komt hij op dezelfde tijd gewoon ook (en vind ik ook stom, want hij slaapt nu door)..
Esther op welke tijden komt je zoontje dan ongeveer? Mini is van 6 naar 5 voedingen gegaan rond de 10 weken en de tijden zijn ongeveer 8.00-11.00-15.00-18.00-22.00. Soms clusteren in de avond. 4 voedingen vind ik weinig maar als hij goed groeit en goede plasluiers heeft. Weet je wat hij drinkt als hij een flesje drinkt?

Misschien een tip voor de kolvers; groene thee! Ik drink 5 koppen per dag en kolf ongeveer 500 ml in 2 keer kolven. Vandaag had ik maar 1 kop thee op en productie kelderde gelijk naar 300 ml in 2 keer kolven

Bedankt voor de herkenning, had ik even nodig :-D
Sienna, ik snapte al niet wat cerazette is, maar het is dus de pil. Geen ervaring mee in combinatie met bv, want ik heb geen cyclus, dus ik hoef ook geen anticonceptie te gebruiken (voor bv had ik ook al geen cyclus).

Ik was mijn kolf na iedere kolfbeurt af in een sopje met afwasmiddel, spoel het na met gewoon water en steriliseer de spullen dan in de magnetron. Op mijn werk kan ik niet steriliseren, maar dan spoel ik de spullen met heel heet water schoon.

Esther, zoals Isa zegt: goede plasluiers en een tevreden mannetje zijn belangrijk. En anders een extra keertje wegen voor je gemoedsrust.

Isa, groene thee, check! Komt het minder kolven dan niet door minder drinken?

Hoeveel voedingen hebben jullie eigenlijk in de vriezer staan? Bij mij staan er nu 24 en iedere keer als ik er eentje bij zet, ben ik zo trots. Ze kan nu dus al bijna een maand lang iedere dag een voeding daarvan krijgen als ik ga afbouwen. En nu maar mijn best doen om er nog een grotere voorraad van te maken
Dag meiden,

mijn zoon is bijna 5 maanden oud. Vorig wkend was hij flink ziek door ontsteking aan zijn oor en dronk hij wel maar niet zo veel. Sinds dinsdag is hij weer beter en sinds zijn ziekte blijft hij elke nacht om de 2-3 uur komen terwijl hij overdag echt heel veel drinkt (fles op kdv en bij zijn vader). ´s avonds komt hij om 18u, 20u en 22u. Het breekt ons langzaam op nu ik ook weer werk. Is dit een fase of blijvend? elke keer maar de borst aanbieden ´s anchts, hij drinkt dan gewoon goed veel? of wordt het dan een gewoonte?

eerder laatste voeding 20u en sliep door tot een uurtje of 05u.
Konijntje het lijkt mij dat hij aan het regelen is na zijn ziek zijn van vorige week. Waarschijnlijk is, omdat hij toen weinig dronk, je voeding wat teruggelopen. Nu is hij weer beter en wil hij weer meer. Ik denk even een paar dagen doorgaan, dan zal het weer naar oude tijden gaan. Niet leuk dat soort dagen!

(je kan ook overdag een keer extra kolven om het op te krikken, op werk ook niet leuk maar werkt wel)
Ananas hier 10 voedingen van 200 ml in de vriezer, misschien met de ijsklontjes en restjes erbij iets meer. Ik kolf niet meer dan ik meegeef dus dit is een blijvende roulerende voorraad.
Ananas ik heb zo'n 20 voedingen in de vriezer exclusief de ijsblokjes. Dus het zal in totaal zo'n 30 voedingen zijn. Nu ben ik er vorige week achter gekomen dat mini de vriezermelk niet drinkt als ik het mix met verse melk drinkt hij het wel dus dat doe ik nu maar om de vriezervoorraad op te krijgen. Hij krijgt nu 150 vers & 30 vriezer.

Iemand nog een idee hoe ik de vriezermelk aantrekkelijker maak voor hem? (die wat nu al

in de vriezer ligt)
Isa en langzaam aan de hoeveelheid verse melk minderen? (ps vriezermelk is ook best vies, ik moest er een keer bijna van overgeven toen ik proefde of het te heet was. Ik vind het een wonder dat zoon het zo lekker vindt!)

Ik hoor trouwens ook wel goede verhalen over moedermelk met een schep nutrilon erbij, dat ze het dan wel lusten. (Misschien komt Jsd zelf nog even langs?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven