Bijvoeding vraag

04-02-2011 07:22 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel is misschien een beetje karig maar ik weet niet hoe het anders te formuleren.

Ik heb even jullie hulp nodig.

Een vriendin van mij heeft een flesweigeraar (vooral omdat ze niet tot nauwelijks heeft geoefend) en moet sinds deze week weer aan het werk. Kind is 3,5 mnd.

Ik mailde haar om haar succes op haar 1e werkdag te wensen en ik kreeg een mailtje terug dat ze, doordat kind fles weigert, al met bijvoeding (banaan en pap) is begonnen.

Ik dacht dat ik van mijn stoel viel en heb haar een mail terug gestuurd dat dat echt veel te vroeg is en dat de darmpjes dat echt niet aan kunnen.

In dubio gezeten of ik haar zou bellen gisteren, maar zelf te druk gehad en ook een beetje raar gevoel erbij. Van morgen weer een mail terug dat ze dit in overleg heeft gedaan met het CB en dat nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat kindjes te weinig ijzer binnen krijgen en dat het nieuwe advies is om vanaf 4 maanden te bijvoeden.

Vind het echt belachelijk.

Mijn vraag nu is dat ik op zoek ben naar artikelen om haar "mee om de oren te slaan" dat ze als een dom doosje bezig is en dat 3,5 mnd echt belachelijk is.

Maar ik weet even niet waar ik moet beginnen.

Wie wil mij helpen?
quote:_Barbabella_ schreef op 04 februari 2011 @ 08:58:

Tja, ik heb in mijn eerste mail aangegeven dat ze "moet" vertrouwen op de leidsters op het kdv, daar hebben ze vast ervaring met weigeraars. Maar goed.

Jullie hebben gelijk, moet mij er niet mee bemoeien.

(maar om mij nou een slechte vriendin te noemen, ook wel weer wat overdreven)

Ach, je weet zelf dat je goeie intenties hebt toch?

Inderdaad, en het is zo makkelijk om dingen te roepen hé!
Heb alle reacties gelezen en mijn eerste opwinding bij lezen van je OP en jouw eerste reacties is al weer gezakt, omdat je zelf al aangeeft dat je misschien wat te snel/overtrokken reageerde.

Ik denk dat je goed moet nadenken of je reageert 'omdat het jouw manier niet is' of omdat het oprecht slecht voor een kind kan zijn. En dat werd mij uit je OP niet duidelijk, het leek vooral op het eerste. Goed dat je je vriendin al iets rustiger hebt gemaild!
Kastanjez, het is denk ik beide. Het is zeker mijn manier niet (maar ik had dan ook geen flesweigeraar, na 4 maanden een borstweigeraar zelfs) en ik vind 3,5 maand zo enorm vroeg voor bijvoeding. En dat is niet omdat ik dat niet mijn manier vind, maar omdat het ook echt gewoon heel vroeg is.

Vriendin en ik mailen nu over en weer. Ze is niet boos omdat ik mij ermee bemoeide (want dat had ik natuurlijk al eerder gedaan voor dit topic ) en ze weet dat ik het goed bedoelde.

En ik zie ook in dat dit voor haar (en haar dochter) het beste is
Ach, een collega begon ook met 3,5 maand met bijvoeding omdat haar gevoel haar dat ingaf en omdat zoontje 'zo naar haar zat te kijken als ze aan het eten was'. Hier gingen toendertijd ook recht van overeind staan
Is wel een andere situatie lijkt me
quote:_Barbabella_ schreef op 04 februari 2011 @ 08:58:

Tja, ik heb in mijn eerste mail aangegeven dat ze "moet" vertrouwen op de leidsters op het kdv, daar hebben ze vast ervaring met weigeraars. Maar goed.

Jullie hebben gelijk, moet mij er niet mee bemoeien.

(maar om mij nou een slechte vriendin te noemen, ook wel weer wat overdreven)

Sorry, was mijn eerste post vanochtend, mss een beetje kort door de bocht. Dat is mijn frustratie, dat iedereen zich ineens met je gaat bemoeien als je een kind hebt.

Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen, echt, maar in mijn ogen liggen dingen vaak zo genuanceerd. Ja, wrsch is het beter om nog even te wachten met bijvoeding, maar het is ook geen kwestie van leven of dood. Nou ja, wel als dat kind helemaal niets binnen zou krijgen.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Fijn dat je alsnog even reageert Solomio.

Ik weet ook dat al die ongevraagde adviezen zo vervelend zijn (ook uit eigen ervaring), maar nogmaals, ik schrok er zo enorm van toen ik het hoorde.
"dat ze als een dom doosje bezig is...."

iew!
ik snap niet dat je er zo enorm van schrikt. ik bedoel, het is misschien wat vroeg, maar ach, denk niet dat een kind blijvende schade oploopt van een potje fruit of een papflesje. Hoe erg is het nou echt helemaal? Beetje relativeren hoor.

ik vind rond 4 maanden wel oke om andere dingetjes aan te bieden, maar als iemand er voor kiest tot 3 jaar borstvoeding te geven vind ik het ook prima allemaal. er zijn wel ergere dingen die je een kind aan kan doen

sorry, wil niet overkomen of ik je totaal niet serieus neem, maar denk dat het ook niet waard is om hier zo enorm van te schrikken
quote:royanne77 schreef op 04 februari 2011 @ 10:35:

ik snap niet dat je er zo enorm van schrikt. ik bedoel, het is misschien wat vroeg, maar ach, denk niet dat een kind blijvende schade oploopt van een potje fruit of een papflesje. Hoe erg is het nou echt helemaal? Beetje relativeren hoor.

ik vind rond 4 maanden wel oke om andere dingetjes aan te bieden, maar als iemand er voor kiest tot 3 jaar borstvoeding te geven vind ik het ook prima allemaal. er zijn wel ergere dingen die je een kind aan kan doen

sorry, wil niet overkomen of ik je totaal niet serieus neem, maar denk dat het ook niet waard is om hier zo enorm van te schrikken

Uit het linkje wat hier eerder in dit topic stond, van borstvoeding.com.

De nadruk die de onderzoekers leggen op het ontstaan van allergieën om de leeftijd van introductie van vast voedsel te verlagen, staat in geen verhouding tot de veel grotere risico's die vroege introductie van bijvoeding veroorzaakt. Zo is bijvoorbeeld een duidelijk verband aan te tonen tussen vroeger dan zes maanden bijvoeden en het optreden van obesitas later. Ook in ontwikkelde landen hebben kinderen die geen of kort borstvoeding krijgen een verhoogd infectierisico en ook de risico's om later diverse vormen van kanker te krijgen worden groter naarmate er minder borstvoeding werd gegeven.

Dit vind jij geen blijvende schade?
Dan kun je toch je vriendin bellen en het stukje van borstvoeding.com even voorlezen?

Daar ben je toch vriendin voor?

Je bedoeld het toch goed, dan zal je vriendin dat toch ook zo oppikken?

triiiing:

hoi met Barbabella, he jij zei dat jij aan het bijvoeden was maar weet je wat ik daarover heb gelezen.... misschien wel handig om te weten...
quote:_lente_ schreef op 04 februari 2011 @ 11:04:

Dan kun je toch je vriendin bellen en het stukje van borstvoeding.com even voorlezen?

Daar ben je toch vriendin voor?

Je bedoeld het toch goed, dan zal je vriendin dat toch ook zo oppikken?

triiiing:

hoi met Barbabella, he jij zei dat jij aan het bijvoeden was maar weet je wat ik daarover heb gelezen.... misschien wel handig om te weten...Ja dat zou kunnen, maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik besloten dat niet te doen
quote:_Barbabella_ schreef op 04 februari 2011 @ 10:51:

[...]

Uit het linkje wat hier eerder in dit topic stond, van borstvoeding.com.

De nadruk die de onderzoekers leggen op het ontstaan van allergieën om de leeftijd van introductie van vast voedsel te verlagen, staat in geen verhouding tot de veel grotere risico's die vroege introductie van bijvoeding veroorzaakt. Zo is bijvoorbeeld een duidelijk verband aan te tonen tussen vroeger dan zes maanden bijvoeden en het optreden van obesitas later. Ook in ontwikkelde landen hebben kinderen die geen of kort borstvoeding krijgen een verhoogd infectierisico en ook de risico's om later diverse vormen van kanker te krijgen worden groter naarmate er minder borstvoeding werd gegeven.

Dit vind jij geen blijvende schade?

Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald: vroeg beginnen met bijvoeden en vroeg stoppen met borstvoeding. Uit dat onderzoek waarin naar voren kwam dat eerder bijvoeden een gunstig effect lijkt te hebben ging het over bijvoeden NAAST borstvoeding.

Als je dan toch wilt adviseren, adviseer je vriendin dan minstens om die pap te maken met borstvoeding en niet met kunstvoeding.
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Ok, dat had ik niet begrepen.

Kindje krijgt gewoon verder BV als ze bij de moeder is.
Oeh, Barbabella, als jij mijn vriendin was geweest, dan hadden we nu ruzie gehad. Of je nu wel of niet gelijk hebt, of dat je goede intenties hebt. Het zou bij mij in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Gewoon omdat je als verse moeder al genoeg ongevraagde en soms zelfs verkeerde adviezen krijgt van mensen die denken dat ze het beste weten hoe je met jouw kind om zou moeten gaan.

En dan ook nog een goede vriendin die je op de vingers tikt .

Zeker als het om baby's gaat dan worden theorieën altijd weerlegd. Als het nou gaat om voeding, slaapjes, beweging. Maar als ze gewoon haar verhaal kwijt wou en jij met allerlei artikelen aan komt om het tegendeel te bewijzen.... Ze doet het notabene in overleg met het CB en naar beste kunnen. Misschien wordt er over tien jaar wel gezegd dat een baby vanaf maand 1 al bijvoeding moet krijgen, omdat er een onderzoek is geweest dat dit het beste is.
jaaaa, dat weet ik nu wel.

Mijn hemel zeg, ik heb toch al aangegeven dat het is opgelost, dat ik mijn excuus heb aangeboden voor mijn bemoeienissen en dat het al klaar is.
"blijvende schade" zal inderdaad wel meevallen. Mijn man kreeg vroeger vanaf 6 weken al bijvoeding, voor mij kregen mijn ouders het advies om met 2 maanden te starten. Het is dat ik er niet goed op reageerde dus mijn moeder is een maand later gestart (met 3 maanden). We eten allebei goed en hebben geen voedselallergien.

Ja, dit is N=2-statistiek, en zegt dus zeker niet alles. Maar ik wilde alleen even aangeven dat het niet zeker is dat bijvoeding met 3.5 maand meteen allerlei problemen oplevert.

(aanvulling - was te traag: wij kregen er toen nog wel BV naast...)

Ik vind het zelf ook lastig. Omdat onze ouders het advies kregen om al vroeg bij te voeden, weet ik nu niet goed wat ik moet doen. Zoontje is nu 3 mnd en krijgt volledig borstvoeding. Fles vindt hij ook prima, dus dat scheelt. Maar moeten we nu vanaf 4 maanden met wat fruit beginnen of toch wachten tot 6 maanden? Wat je ook doet, ik heb continu het gevoel dat ik me aan het verdedigen ben.
anoniem_49658 wijzigde dit bericht op 04-02-2011 11:57
Reden: Aanvulling, omdat reacties sneller waren dan ik was...
% gewijzigd
quote:_Barbabella_ schreef op 04 februari 2011 @ 11:49:

jaaaa, dat weet ik nu wel.

Mijn hemel zeg, ik heb toch al aangegeven dat het is opgelost, dat ik mijn excuus heb aangeboden voor mijn bemoeienissen en dat het al klaar is.Okéhé . Waarschijnlijk oud zeer van mijn kant, voor alle goed bedoelde adviezen die ik het afgelopen jaar heb gekregen .
Ik heb ook heel veel goedbedoelde adviezen gehad en daarom heb ik door dit topic ook de beslissing genomen er niet verder wat mee te doen.

Ik heb haar woensdag na haar eerste mailtje verteld dat bijvoeden met 3,5 mnd wat vroeg is (toen ik nog niet wist dat dit een advies van het cb was trouwens), en vanmorgen daar mijn excuus voor aangeboden.

Nu is alles koek en ei tussen ons en is het wat mij betreft ook klaar. (volgens mij wat haar betreft ook)

Het enige wat ze nu nog ongevraagd van mij krijgt zijn de rompers en pyjama's waar mijn zoon uit is gegroeid.
Ok mosterd maar toch: los van al dan niet bijvoedem lijkt flesweigeren me voorlopig nog een probleem! Je zou natuurlijk ook een paar altermatieve flessen voor haar kunnen kopen en die langsbrengen, dan maak je het haar wat makkelijker.
Wat dacht je ervan dat ze dat zelf mag doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven