Geld & Recht alle pijlers

bezuinigen?

03-02-2011 16:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik ben net moeder geworden van mijn eerste kindje en dat brengt de nodige kosten mee en ik ga straks ook minder werken, maar toch lijkt het wel of je meer uit moet geven.

Dus een goede reden om te kijken waar ik nog wat over kan houden.

Wie heeft er tips??

liefs
Kun je eerst iets meer over je uitgaven vertellen? Anders is het lastig goede tips te geven.....
Heb je al een lijst gemaakt met daarin alle vaste lasten, de variabele lasten (boodschappen etc.) en je inkomsten?

Dat lijkt me een eerste stap. Als je weet waar je het aan uitgeeft, kun je ook kijken waar je kunt besparen.

Edit (ter aanvulling): Je moet de lijst dan echt kritisch bekijken. Bij verzekeringen bijvoorbeeld bedenken of je die wel echt nodig hebt, etc.
Geen vreemde dingen gewoon de standaard maandelijkse lasten die iedereen heeft. Ja luiers zijn ook een groote kostenpost.

We redden het ook allemaal wel, maar zou het wel fijn vinden als we wat extra's over zouden houden per maand.
We houden ook een kasboek bij.
Kijk eens naar je abonnementen en verzekeringen. Vaak valt daar te besparen. Zo ook bij de boodschappen en verzorgingsproducten.
telefoon en internetkosten
kijk eens op alle vrekken- en besparings- en bezuinigingstopics op deze pijler.

Ik heb er zelf al veel nuttige info opgedaan, zeker in het vrekkentopic (deel 2 is nu bezig, deel 1 is ook nog terug te lezen).
Tip 1: check je afschriften, ga bijhouden wat waarheen gaat.

De makkelijkste bespaartip is alle abonnementen en lidmaatschappen opzeggen.

Maar kijk eventueel ook of je verzekeringen elders kunt onderbrengen, bij sommige verzekeraars krijg je stapelkorting als je ze tezamen onderbrengt.

Kijk ook naar mobiel telefoon gebruik. Als je minder gaat werken en je hebt een kleintje thuis ben je dus ook vaker thuis. Dan kan het handig zijn om weer te gaan bellen met een vaste lijn en slechts een uitgeklede en goedkoop 06-abonnement te nemen.

Het meeste gaat toch mis tijdens het boodschappen doen in combinatie met pinnen.

Maak een boodschappenlijstje en koop alleen wat je nodig hebt. Overweeg of je niet beter op contanten over kunt gaan ipv plastic. Koop ook eens wat vaker eigen merk ipv je vertrouwd A-merken. En als je boodschappen doet let dan eens op de kilo en literprijzen, dat kan soms behoorlijk verrassend zijn.

Nog meer tips nodig? Er loopt hier een succesvol vrekkentopic.
quote:daanie1984 schreef op 03 februari 2011 @ 16:57:

We houden ook een kasboek bij.quote:daanie1984 schreef op 03 februari 2011 @ 16:48:

[..] maar toch lijkt het wel of je meer uit moet geven.

Dan weet je toch waar je dat nu extra aan uitgeeft (behalve je kindje)? Kan je dat niet weer verminderen?
quote:daanie1984 schreef op 03 februari 2011 @ 16:56:

Geen vreemde dingen gewoon de standaard maandelijkse lasten die iedereen heeft. Ja luiers zijn ook een groote kostenpost.

We redden het ook allemaal wel, maar zou het wel fijn vinden als we wat extra's over zouden houden per maand.

Je moet echt meer informatie geven, want iedereen heeft een ander idee van wat standaard maandelijkse lasten zijn. Ik kan je nu wel gaan vertellen waar je op zou kunnen bezuinigen als jouw maandelijkse uitgave patroon hetzelfde is als het mijne, maar daar heb je waarschijnlijk helemaal niets aan.

Als je een kort overzichtje kunt geven van je uitgaven, kunnen we je tips geven
Zo duur zijn luiers toch niet? Iedere week is er wel ergens een aanbieding van bijv. pampers.
Luiers zijn idd niet duur. Pampersaanbiedingen zijn altijd wel ergens te vinden (zie bij voordeelmuis) en anders gebruik je gewoon eigen merk luiers, die van de Kruidvat vond ik zelf altijd heel goed.

Wat het pas echt duur maakt, zo'n baby, is minder gaan werken. Regelmatig verlang ik nog terug naar mijn pre-kind salarisstrookje.
quote:Guinevieve schreef op 03 februari 2011 @ 17:13:Guinevieve schreef op 03 februari Regelmatig verlang ik nog terug naar mijn pre-kind salarisstrookje.

Ik krijg nu al buikpijn als ik aan mijn post-kind salarisstrookje denk...

Tja, algemene besparingstips... geef jezelf een vast huishoudgeld. Haal daar op een gegeven moment een tientje per maand van af en kijk wat er gebeurd. Dit kun je iedere drie maanden herhalen, tot je je realiseert dat je het niet meer redt.

Wees zuinig met elektriciteit (klinkt suf, maar kan wel écht schelen als je bijvoorbeeld altijd het licht in de gang aan hebt staan).

Nou ja, enzovoort. Inderdaad even de vrekken- en bezuinigingstopics bekijken of meer info geven hoe het bij jullie eruitziet.
anoniem_92501 wijzigde dit bericht op 03-02-2011 17:24
Reden: Foute quote verbeterd
% gewijzigd
We vrekken hier verder ! :-)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 03 februari 2011 @ 18:10:

We vrekken hier verder ! :-)Een topic met heel veel bezuinigingstips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Qua bezuinigingen op je baby:

Luiers van Kruidvat, Etos, AH eigen merk kopen. De luierdoekjes gaan bij ons ook hard, hebben we ook gewoon van AH eigen merk.

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar ik koop geen etenswaren dat speciaal gemaakt is voor baby's. Ik vind dat een marketing-trucje. Ik maak zelf de groente en fruithap, geef rijstwafels van de Euroshopper en Danoontje kennen we hier niet. Dochter krijgt gewone (biologische) yoghurt. Ook geen diksap en andere rotzooi, gewoon water en lauwe vruchtenthee.

Kleding, kopen we het liefst in de uitverkoop of krijgen we van een kennis. Verder als we weten dat ze iets kort gaat gebruiken, kijken we eerst op de plaatselijke marktplaats. En natuurlijk zetten we haar gebruikte spullen daar ook weer op.

Nou moet ik er bij zeggen dat wij niet gedwongen zijn dit soort maatregelen te nemen. Maar waarom duur doen, als het ook goedkoper kan.
Nike, helemaal mee eens. Ik heb ook de nodige opmerkingen gehad dat ik geen ´nieuw´ kinderkamertje kocht, maar een kinderkleerkastje dat we al hadden overschilderde en daarnaast een commode en bedje van markplaats plukte voor 75 euro. En daarnaast heb ik heel veel overgenomen van mijn zus )maxi cosi, box, etc. En ja, sommige dingen zijn blauw, want zij heeft een zoontje. En wij krijgen een meisje. Nou en? Het zal onze kleine meid vermoed ik een rotzorg zijn of ze een blauwe of een roze badje, luieremmer, boxkleed, oid heeft.

En ik ben ook vast van plan straks gewoon zelf fruithapjes etc te maken met staafmixer of blender ipv al die potjes kopen.

Het is niet dat de a.s. kleine niets mag kosten, ze zal niets te kort komen. Maar waarom het onnodig duur maken!
Luiers en billendoekjes van de Lidl.

Moppekind is nu acht, maar die billendoekjes koop ik nog steeds, ideaal voor van-alles-en-nog-wat.

Ik heb ook weinig geld gestoen in de baby-uitzet. Moppeman heeft een kamertje afgetimmerd, neutraal behang er in. Witte planken aan de muur (toen nog geen goede kast gevonden, mijn oude bureautje als commode en eerst een wiegje, later een nieuw ledikant.

Wandelwagen van de kringloopwinkel, veel goedkoper dan marktplaats, en verschil is er écht niet. Nieuw matrasje kun je voor vijf euro laten snijden bij de meubelstoffeerder. Dikke handdoek erop, hoeslakentje eroverheen, klaar.

Het ledikant was meteen peuterbed, 70x140 centimeter + ombouw voor peuterbed is standaard in Duitsland. Dat heeft ons veel geld gescheeld.

"Voorgeschreven kleuren" vind ik helemaal onzinnig, Moppekind is een gezonde jongen-jongen geworden, dat komt vast door die barbie-roze maxi-cosi.
Luiers van huismerk,kleertjes van de zeeman zijn geweldig leuk voor het 1e jaar, melkpoeder van huismerk, en vanaf 1 jaar geen dure potjes olvarit,maar in het weekend een grote pan aardappels&groenten koken, pureren en invriezen ben je voor 5 euro klaar voor de hele week.en inderdaad gewoon een groot pak yoghurt met wat sap erdoorheen ipv danoontjes.

Mijn jongste zoon heb ik de eerste 6 maanden gedragen in een knalroze lodger die van zijn nichtje was geweest.hij vond het heerlijk.

Toen ik 7 jaar geleden voor het eerst zwanger was,heb ik alles splinternieuw gekocht bij de prenatal, echt zonde geld achteraf.

Mijn moeder had toen alles 2e hands gekocht bij kringloop/marktplaats en zelf opgeknapt,uiteindelijk was zijn baby kamer bij oma nog gezelliger dan die hele dure thuis.
Daanie, t zou leuk zijn als je je gezicht nog een keer terug laat zien...
quote:moppetoet schreef op 04 februari 2011 @ 11:30:

Luiers en billendoekjes van de Lidl. Hoeveel kosten ze daar op het moment???

Moppekind is nu acht, maar die billendoekjes koop ik nog steeds, ideaal voor van-alles-en-nog-wat.

Ik heb ook weinig geld gestoen in de baby-uitzet. Moppeman heeft een kamertje afgetimmerd, neutraal behang er in. Witte planken aan de muur (toen nog geen goede kast gevonden, mijn oude bureautje als commode en eerst een wiegje, later een nieuw ledikant.

Wandelwagen van de kringloopwinkel, veel goedkoper dan marktplaats, en verschil is er écht niet. Nieuw matrasje kun je voor vijf euro laten snijden bij de meubelstoffeerder. Dikke handdoek erop, hoeslakentje eroverheen, klaar.

Het ledikant was meteen peuterbed, 70x140 centimeter + ombouw voor peuterbed is standaard in Duitsland. Dat heeft ons veel geld gescheeld.

"Voorgeschreven kleuren" vind ik helemaal onzinnig, Moppekind is een gezonde jongen-jongen geworden, dat komt vast door die barbie-roze maxi-cosi.
Ik heb zelf geen kinderen, maar probeer wel altijd zo zuinig mogelijk boodschappen te doen. Een aantal tips daarvoor dus:

* Prijzen vergelijken! Aldi en Lidl zijn vaak goedkope winkels, maar ook daar zijn sommige producten nog wel eens duurder dan ergens anders. Door te vergelijken valt er veel te besparen.

* Baby uitzet via marktplaats enz. kopen.

* Er zijn op i-net ook regelmatig geld terug acties van bepaalde producten. Houd dit in de gaten en doe hier aan mee.

* Ook zijn er op i-net af en toe gratis producten te bestellen dit loopt uiteen van producten als tijdschriften, theeleepeltjes tot flesen drinken enz.

* Bespaar op lidmaatschappen en abbonemeten

* Wees zuinig met gebruik van water, gas, elektriciteit.

* Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar sommige mensen huren de koelkast en dergelijke.. dit is op de lange termijn duurder dan kopen. Dus koop dit soort dingen in plaats van te huren.

* Ruil de auto in voor een zuinige en wanneer mogelijk iets kleinere auto.

* Doe boodschappen op de fiets in plaats van in de auto.

* Houd een kasboekje bij om te kijken waar het geld aan uitgegeven word en kijk waar bezuinigd kan worden.

* Doe niet iedere dag maar om de paar dagen of wekelijks boodschappen. Wanneer je iedere dag boodschappen doet koop je sneller teveel dan wanneer je één of 2 keer in de week boodschappen doet.

Makkelijk een beetje extra geld verdienen kan door:

* Overbodige spullen te verkopen op marktplaats.

* Je aan te melden bij websites waar door mailtjes wegklikken en invullen van enquetes geld verdient kan worden. Wanneer je wilt weten welke sites vrij snel en betrouwbaar zijn roep je maar. Ik weet er wel een aantal.
quote:daanie1984 schreef op 03 februari 2011 @ 16:48:

maar toch lijkt het wel of je meer uit moet geven.

het lijkt alsof je meet moet uitgeven als je een kind er bij hebt? En dat had je niet min of meer verwacht?
Tja, als je echt wil bezuinigen: katoenen luiers en een washandje ipv die doekjes. En inderdaad geen potjes peperduur baby-voer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven