Luie neger, kut marokkaan Viva.

04-02-2011 10:00 234 berichten
Dit vond ik net in de Volkskrant.

AMSTERDAM - Daten met een luie neger of een kut-Marokkaan? Vanaf vrijdag kan het. Viva-lezeressen kunnen met een sms- en winactie een diner voor twee winnen met hun favoriete stereotype man.

'Termen als kut-Marokkaan of christenhond hoor je steeds vaker', zegt hoofdredactrice Corinne van Duin. 'Maar wat vinden die mannen daar zelf nou van?' Van Duin besloot er een artikel aan te wijden in de Viva.

De oproep aan gierige kaaskoppen, stoffige christenen, luie negers, domme Turken en kut-Marokkanen leverden een hoop leuke reacties op. Toen bleek dat bijna alle uitgekozen mannen single waren - de gierige kaaskop gaf aan een open relatie te hebben - ontstond het idee voor de Grote Vrijgezellen Vooroordeel Date Show.

Luie neger te laat

Vijf mannen profileren zich in de Viva en ontkrachten zo de heersende vooroordelen. Alleen de luie neger bewees het tegendeel: hij kwam te laat voor de fotoshoot (en gaf dat ook ruiterlijk toe).

Viva-lezeressen kunnen sms'en voor de man van hun keuze. Via de mail moeten ze vervolgens zichzelf beschrijven en hun keuze motiveren. Viva kiest zelf de winnaars uit de leukste e-mails.

Opbrengst naar goed doel

De opbrengst van de sms'jes gaat naar een goed doel. 'We vonden het immoreel om er zelf aan te verdienen', zegt Van Duin. 'Het geld gaat naar oneMen. Ik ben zelf al lang donateur en de duidelijke link tussen de mannen en 'Men' gaf de doorslag.'

Van Duin vindt de mannen die zich aangemeld hebben erg sportief. 'Ik weet niet of ik wel gehoor zou geven aan een oproep voor slimme domme blondjes.'
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik weet
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 15:47:

[...]

Nee, uiteindelijk weer niet. Want het probleem is een gewoonte geworden. Het is nu een collectieve gewoonte om vooroordelen hardop uit te spreken. En dat zit er bij veel mensen er diep in. En dat kan je niet met normaal praten oppakken.

In feite zou je weer de dialoog moet oppakken waarbij het als vuistregel zou moeten zijn: onderbouwd, geen onderbuikgevoelens(want die zijn meestal gebaseerd op vooroordelen) en constructief.Nou ik moet niet een dialoog oppakken, maar als men een blind oordeel heeft over mijn situatie dan leg ik graag uit. In de stille hoop dat ik met mijn normale gesprek wel iets bereik.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 15:45:

Op welke manier wordt zo een initiatief geboren dan?

En waar schets ik dat?

IWL als 5 mannen de vooroordelen ontkrachten, dan zou ik graag zien hoe en waarmee. (Want ik geloof dat nl niet, zie opmerking over de vrije insteek van de lul van de kaaskop, als dát ontkrachten is van gierigheid...)

En niet juist die ene die zg. bevestigt in het spotlicht zetten 'wat hij ook nog ruitelijk toegaf'. Hij had moeilijk kunnen zeggen: 'nee nee nee is ben niet te laat!'

Ik lees vooral Van Duin het her en der vergoeilijken. En nergens wat nou eigenlijk de bedoeling was.

De uitkomst van een vage bedoeling is

geld verdienen (verkoop, smsactie)

daten

vooroordelen bevestigenDat vind ik nogal negatief gedacht. Ik denk dat de bedoeling oprecht is, alleen wel 1 op het niveau waar wellicht zij zelf nog op zitten(?), maar belangrijker waar vooral een groot percentage van hun doelgroep op zit. Als zij het anders zouden aanpakken zijn ze waarschijnlijk niet meer des Viva's en missen ze die aansluiting. Ze hebben nou eenmaal een andere doelgroep dan Opzij. Het is alsof je een Nova-discussie verwacht terwijl je naar RTL Editie NL kijkt.
quote:Iwannalive schreef op 04 februari 2011 @ 15:50:

Ehm... ik denk dat die "onsympathieke" aanpak juist ook bepaalde negatieve mensen nieuwsgierig maakt, die niet naar een serieuze documentaire gaan zitten kijken, zo ver gaat bij sommigen de echte interesse helemaal niet in de allochtoon. Dus het dan maar op een luchtigere manier brengen..

Ik denk dat die aanpak 'daten met een out cast' helemaal niet die negatieve groep nieuwsgierig maakt. En dat juist die groep denkt: weer zo een overdreven allochtonen-zijn-lief-spelletje. Waarbij het commentaar op die dates alleen de bevestigende zaken aanhaalt, dus die negatieve groep juist bekrachtigd in hun stelligheid.

quote:Daarnaast wat verwacht je dan precies dat Viva net zo vaak een Turkse meid of een Surinaamse meid op de cover zet als een Nederlandse...? Waarom? Dat is maar een klein percentage in hun doelgroep... en het blad is ook een afspiegeling van de maatschappij. Als je in de stad woont is het allemaal aardig multi-culti, maar dat geldt toch niet voor heel Nederland.

16,5 miljoen mensen in Nederland

Aantal m/v redelijk gelijk

Allochtoon 3,3 miljoen - autochtoon 13,2 = 1 op 5

Uitgangspunt Viva: meer voor de blanke vrouw, maar toch midden in de maatschappij.

Maakt in mijn ogen 1 op de 10 covermeisjes een zg. niet-slim-dom-blondje plaatsen niet echt onterecht. Toch?
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 15:52:

Niet dat ik weetGa voor de spiegel staan, kijk jezelf in de ogen, steek je linkerhand in de lucht, maak van je wijsvinger en middelvinger een V-teken... en zeg hard op... "ik zit niet onder een andere nick op het Viva-forum mijn mening te geven, want die durf ik ook onder mijn eigen nick te geven, zo kinderachtig ben ik niet"...
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 15:52:

[...]

Nou ik moet niet een dialoog oppakken, maar als men een blind oordeel heeft over mijn situatie dan leg ik graag uit. In de stille hoop dat ik met mijn normale gesprek wel iets bereik.Hoe wil je een situatie uitleggen aan personen die het toch niet willen snappen? Soms moet je de deur intrappen om iets duidelijk te maken.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 14:53:

[...]

Wat denk jij wat het beste is om die vooroordelen aan te pakken?

Met confrontatie kan je net iets meer bereiken dan met gewoon praten waar niemand toto nu toe echt wijzer van geworden is.

Confrontatie bevestigt slechts dat er uitzonderingen zijn op de regel: die Mohammed, da's een goeie kutmarokkaan. Of die Johnny, goede kerel, nog nooit zo'n trouwe Antilliaan gezien. Verder bereik je weinig. De vooroordelen blijven.

Ik zie het in mijn kennisenkring. Met mij praten ze alsof het de normaalste zaak is over 'al die allochtonen zus, al die allochtonen zo'. Dan denk ik bij mezelf 'hallo, je hebt het ook over mij!'. Dat besef dringt echter niet door, want voor hun ben ik de goeie, de uitzondering die de regel bevestigt.

Er is maar één manier om daarvan af te stappen en dat gebeurt pas als bijvoorbeeld de Viva als vanzelfsprekend doodnormale allochtonen opneemt in hun reportages, zodat mensen als vanzelfsprekend zien dat ik geen uitzondering ben, maar een mens als ieder ander.
quote:Iwannalive schreef op 04 februari 2011 @ 16:07:

[...]

Ga voor de spiegel staan, kijk jezelf in de ogen, steek je linkerhand in de lucht, maak van je wijsvinger en middelvinger een V-teken... en zeg hard op... "ik zit niet onder een andere nick op het Viva-forum mijn mening te geven, want die durf ik ook onder mijn eigen nick te geven, zo kinderachtig ben ik niet"...

Ik zou het niet anders weten welke nick het wel zou moeten zijn. ;)
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 16:10:

[...]

Hoe wil je een situatie uitleggen aan personen die het toch niet willen snappen? Soms moet je de deur intrappen om iets duidelijk te maken.

Wie zegt dat mensen mij niet willen snappen?

Er zijn er maar heel weinig echt iq randdebiel. En daarbij is een deur intrappen ook tevergeefse moeite.

Ik snap trouwens niet dat jje zegt dat de dialoog moet worden opgezocht, en nu tipt dat er deuren ingetrapt meoten worden.

Geen van tweeen is trouwens de manier die Viva heeft aangepakt.

Áls het al de bedoeling was van Viva om vooroordelen te ontkrachten. Want tot nu toe zie ik het juist alleen bevestigd in OP.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 16:06:

[...]

Ik denk dat die aanpak 'daten met een out cast' helemaal niet die negatieve groep nieuwsgierig maakt. En dat juist die groep denkt: weer zo een overdreven allochtonen-zijn-lief-spelletje. Waarbij het commentaar op die dates alleen de bevestigende zaken aanhaalt, dus die negatieve groep juist bekrachtigd in hun stelligheid.

[...]

16,5 miljoen mensen in Nederland

Aantal m/v redelijk gelijk

Allochtoon 3,3 miljoen - autochtoon 13,2 = 1 op 5

Uitgangspunt Viva: meer voor de blanke vrouw, maar toch midden in de maatschappij.

Maakt in mijn ogen 1 op de 10 covermeisjes een zg. niet-slim-dom-blondje plaatsen niet echt onterecht. Toch?

Met je berekening doe je alsof al die mensen in de Viva doelgroep zitten. Kijk naar OPZIJ en je ziet een totaal andere cover (regelmatig allochtonen op de cover), simpel omdat ze een totaal andere doelgroep hebben.

Daarnaast... hoe vaak staan er vrouwen met een maatje meer op de cover, hoe vaak staan er vrouwen met een fysieke handicap op de cover? Wat verwacht je nou helemaal... ze richten zich op hun doelgroep en binnen dat gegeven doen ze af en toe wat maatschappelijk verantwoordelijke dingen, maar wel op het niveau dat het aansluiting vindt bij het grootste gedeelte van hun doelgroep.
quote:zeiknix schreef op 04 februari 2011 @ 16:12:

[...]

Ik zou het niet anders weten welke nick het wel zou moeten zijn. ;)okay dan
quote:JohnnyCake schreef op 04 februari 2011 @ 16:11:

[...]

Confrontatie bevestigt slechts dat er uitzonderingen zijn op de regel: die Mohammed, da's een goeie kutmarokkaan. Of die Johnny, goede kerel, nog nooit zo'n trouwe Antilliaan gezien. Verder bereik je weinig. De vooroordelen blijven.

Ik zie het in mijn kennisenkring. Met mij praten ze alsof het de normaalste zaak is over 'al die allochtonen zus, al die allochtonen zo'. Dan denk ik bij mezelf 'hallo, je hebt het ook over mij!'. Dat besef dringt echter niet door, want voor hun ben ik de goeie, de uitzondering die de regel bevestigt.

Er is maar één manier om daarvan af te stappen en dat gebeurt pas als bijvoorbeeld de Viva als vanzelfsprekend doodnormale allochtonen opneemt in hun reportages, zodat mensen als vanzelfsprekend zien dat ik geen uitzondering ben, maar een mens als ieder ander.

Ben ik mee eens. Het plaatsen van bepaalde "gekleurde" BN-ers heeft absoluut geen enkele zin als het gaat om acceptatie.

Nog sterker zou ik vinden als positieve en negatieve discriminatie bestraft zou worden, van beide is niemand beter geworden. Iemand moet gewoon gekozen kunnen worden op basis van zijn of haar kwaliteiten. En MTV Networks om meer gemengde muziek te draaien dan hoe ze het nu doen want ook zij versterken de verschillen tussen bevolkingsgroepen.
Je zou het misschien bijna vergeten maar Viva is geen opinieblad...

Moet er vandoor, kikkererwten scoren om humus te maken vanavond...
Wat wil je nou.

Midden in de maatschappij?

Of De Doelgroep?

(Volgens mij is het antwoord gewoon: geld verdienen)

Ik heb net even gekeken naar Het Goede Doel.

Omdat de zin

"Ik ben zelf al lang donateur en de duidelijke link tussen de mannen en 'Men' gaf de doorslag."

al even aan me knaagt.

Van Duin is dus niet alleen Slim. Ze is ook een Weldoener.

En zij ziet een duidelijke link tussen

mannen die hun vooroordelen moeten ontkrachten in een vrouwenblad dmv een nutteloos (geld daar gelaten) spelletje

en

hulp aan achterstanden in armzalige derdewereldlanden geven.

Wauw Van Duin.

Je bent bijna zo hilarisch als je mannelijke naamgenoot.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 16:29:

Wat wil je nou.

Of De Doelgroep?

Omdat de zin

"Ik ben zelf al lang donateur en de duidelijke link tussen de mannen en 'Men' gaf de doorslag."

al even aan me knaagt.

mannen die hun vooroordelen moeten ontkrachten in een vrouwenblad dmv een nutteloos (geld daar gelaten) spelletje

en

Arme arme zielige hulpbehoevende meestal bruine mensejs die de reiking van een blanke hand nodig hebben.

Wauw Van Duin.

Overigens gebeurt ook het tegenovergestelde. Heeft iemand het journaal gezien, twee dagen geleden. Een item over beveiligers die extra bevoegdheden zouden moeten krijgen. Daarin werd een potentiele winkeldiefstal in scene gezet, waarin de twee beveiligers keurige blanke blonde Nederlanders waren en de potentiële dief een zwarte Surinamer met zwaar accent. Hier is over nagedacht, dat kan niet anders.

Interessant is dan wel het feit dat de gemiddelde randstedelijke beveiliger allochtoon is.
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 16:15:

Wie zegt dat mensen mij niet willen snappen?

Er zijn er maar heel weinig echt iq randdebiel. En daarbij is een deur intrappen ook tevergeefse moeite.

Ik sprak in algemene zin dus dat hoeft voor jou niet te gelden.

quote:Ik snap trouwens niet dat jje zegt dat de dialoog moet worden opgezocht, en nu tipt dat er deuren ingetrapt meoten worden.

Voor bepaalde soort individuen moet je weleens de deur open schoppen voordat ze actief aan de dialoog meedoen. Helaas is dat weleens nodig.

quote:

Geen van tweeen is trouwens de manier die Viva heeft aangepakt.

Áls het al de bedoeling was van Viva om vooroordelen te ontkrachten. Want tot nu toe zie ik het juist alleen bevestigd in OP.Daar ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening moet je niet de boodschapper neerschieten. Wat ook zo is dat Viva weleens waar deze initiatief heel gestart maar nergens een platform heeft gecreëerd om het erover te hebben. Op zo'n manier zou je dus kunnen denken dat Viva het alleen alleen om media aandacht ging en dat is wel verwijtbaar.
quote:JohnnyCake schreef op 04 februari 2011 @ 16:32:

Overigens gebeurt ook het tegenovergestelde. Heeft iemand het journaal gezien, twee dagen geleden. Een item over beveiligers die extra bevoegdheden zouden moeten krijgen. Daarin werd een potentiele winkeldiefstal in scene gezet, waarin de twee beveiligers keurige blanke blonde Nederlanders waren en de potentiële dief een zwarte Surinamer met zwaar accent. Hier is over nagedacht, dat kan niet anders.

Interessant is dan wel het feit dat de gemiddelde randstedelijke beveiliger allochtoon is.

Ja! Daar heb ik me ook kapot aan zitten ergeren! Twee slanke, blanke beveiligers en omdat we mannen niet voor willen trekken doen we er ééntje met een kut. Maar wel een dunne blonde hoor! 't Moet een leuk plaatje opleveren. En de dief inderdaad uiteraard donker gekleurd.

Onvoorstelbaar!
quote:kjong schreef op 04 februari 2011 @ 16:29:

Wat wil je nou.

Of De Doelgroep?

Omdat de zin

al even aan me knaagt.

en

Wauw Van Duin.

Uiteraard moet er geld verdiend worden, niks mis mee. Maar binnen de speelruimte die zij hebben gezien hun doelgroep (de vrouwen die trouw hun blad kopen) maken ze ruimte voor maatschappelijke thema's en dan op een manier die aansluit bij de positionering van hun blad en de doelgroep. Wat denk je dat er met een blad als Viva gebeurt als ze elke week zware maatschappelijke thema's aan de kaak stellen? Als een blad gekocht wordt door vrouwen voor dat wekelijkse knusse thee momenten, even alleen ontspannen op de bank met hun lijfblad Viva, en hij staat vol met zware thema's, is dat abonnement na een paar keer wel opgezegd.

Misschien je verdiepen in marketing... begrijp je het beter.

Ben er nu echt vandoor, lees later wel weer.
quote:Iwannalive schreef op 04 februari 2011 @ 16:21:

[...]

Met je berekening doe je alsof al die mensen in de Viva doelgroep zitten. Kijk naar OPZIJ en je ziet een totaal andere cover (regelmatig allochtonen op de cover), simpel omdat ze een totaal andere doelgroep hebben.

Daarnaast... hoe vaak staan er vrouwen met een maatje meer op de cover, hoe vaak staan er vrouwen met een fysieke handicap op de cover? Wat verwacht je nou helemaal... ze richten zich op hun doelgroep en binnen dat gegeven doen ze af en toe wat maatschappelijk verantwoordelijke dingen, maar wel op het niveau dat het aansluiting vindt bij het grootste gedeelte van hun doelgroep.

Grappig dat je dat maatje meer noemt. Viva blies een jaar of... tien? vijftien? heel hoog van de toren, want zij deden niet meer mee aan die anorexia-modellen. Zij wilden alleen nog maar gevulde vrouwen, die een realistisch beeld van de werkelijkheid gaven.

Ze kennen de truc dus al, ze hebben alleen nog niet de vertaalslag naar de groepen gemaakt die in dit artikel benoemd worden. Dat maakt het voor mij alleen maar extra stuitend.
Iwanna, het kan toch geen kwaad doodnormale allochtonen te laten figureren in hun doodnormale suffe reportages? Dus helemaal geen zware maatschappelijke discussies, juist niet!
Oh wacht, de doelgroep van Viva, dat zijn natuurlijk dikke blanke vrouwen. Dom van me. Spreekt voor zich dan, dat ze die vertaalslag nog niet gemaakt hebben. Past niet binnen de doelgroep.
Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen, JC, maar jij steekt er net wat meer moeite in.
Met alle respect overigens, maar het valt me op dat de meeste "allochtonen"die hier postte , verdwenen zijn en het toch weer een Nederlandse discussie is geworden over hoe allochtonen dan wel in het zonnetje gezet mogen worden. Ik ben zelf van mening dat de gemiddelde allochtoon dat zelf wel kan bepalen.
Misschien omdat iedereen nog aan het werk moet ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven