Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Riep je me Phoehee?

Ik heb inderdaad in het begin toen mijn meisje nog resoluut de fles weigerde een poosje bv met nutrilon gemixt en wonder boven wonder, ze dronk het toen wel. De smaak van de melk verandert echt al door een schepje nutrilon erdoor. Ondertussen doe ik het niet meer want ze drinkt nu wel uit de fles, zowel verse melk als uit de vriezer. Maar het valt dus te proberen om vriezermelk aantrekkelijker te maken (moet je wel kv willen geven natuurlijk).
Deze week ben ik gestopt met kolven op het werk. Zoon is 15 mnd, drinkt nog 3-5 keer per dag/nacht en heeft als ik er niet ben geen zin in mm in een flesje. Prima, ik kan goed de dag doorkomen zonder kolven. Weer een mijlpaal hoor dat wel.

Anekdote:

Ik werk met autistische puber op een werkplaats, gisteren vroeg een deelnemer of ik nog moest kolven. Ik vertelde dat ik ermee gestopt was omdat ZL nu oud genoeg was om genoeg zelf te eten en te drinken. Een van de begeleiders zei: het is best zonde om zomaar te stoppen toch? Zeker als je een abonnement hebt ofzo....... ........

Kolven met een K! Niet met een G ! Ah hij snapte het verhaal over de karnemelk al niet....
Isa, wat balen dat ze het niet lust. Ik heb geen tips voor je, maar die van Phoehee klinken wel goed!
Fabindia,leuke spraakverwarring
Ik ga dan maar eens proberen om het rustig op te bouwen. Op zich ben ik al tevreden als hij 50% vers en 50% vriezer drinkt. Ik moet toch kolven op mijn werk.

Als dat echt niet gaat werken ga ik de KV proberen. Wel een goede tip dank jullie!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
@ Zuster en Ananas: bedankt voor de snelle antwoorden!

Heb de slangen voor te eerst uitgekokt, maar ook na kwartier aan de kolf leegblazen zijn ze nog niet helemaal droog. Kan ik nu wel kolven, of komt t water dan in de motor (heb n PumpinStyle)

@Zuster, nog n vraagje aan jou, je vertelt dat je smorgens kolft en voedt tegelijk.. Nu wl ik dat ook gaan proberen, heb t idee dat de opbrengst minder is als ik na de voeding kolf, maarre.. hoe houdt jij kind en kolf vast? Ondersteun dochters hoofd nog met een hand, omdat ze nog zo klein is en lijkt me lastig om dan de kolf nog te bedienen zonder dat het een knoeierij wordt...

@Esther: wauw 6 kilo bij 9 weken!
Fabindia Klinkt toch een stuk chiquer... golven op je werk :-D

Ik krijg de borstvoedingsthee niet weg door alle brandnetel die erin zit

Woensdag weer naar het bureau. Ben benieuwd. Weeg Skippy hier thuis ook wel eens en eigenlijk buigt hij een beetje af naar beneden intussen in de curve. We zullen zien, misschien heeft de groei 'm in de lengte gezeten of in het krijgen van de tandjes. Plus dat hij heel beweeglijk is en niet zo'n slaperd is

Zweten jullie kindjes ook veel trouwens?
Sienna, ik heb een Ardo en die heeft een gesloten motor, dus ik kan je niet helpen met de slangenkwestie. 's Ochtends kolf en voed ik ook tegelijkertijd. Ik leg dochter op een stapel kussens in de rugbyhouding, spreid een hydrofiel over mijn schoot om knoeien te voorkomen en kolf met de andere borst. Het is een beetje onhandig, maar met wat oefening....

Fussie, mijn kindje zweet eigenlijk niet echt (zichtbaar). Hoeveel weegt Skippy? En hoe oud is hij?
@Ananas: het kolfverlies was inderdaad maar 1 dagje! Heb alweer ruim de helft ingehaald.

@Siena, ik doe hetzelfde, 's ochtends kolven en voeden. Ik gebruik een voedingskussen en doe dan rugby houding: Zij bij de 'dichte' kant van het kussen en de kolf (avent handkolf) bij het open eind. Eerst haar aanleggen en dan de kolf erop. Even op een rustig moment oefenen en dan is het zo gepiept. Scheelt veel gedoe!

@fussie, hier zweet ze eigenlijk nooit. Dan heeft ze het echt veeeel te warm (1 keer voorgekomen ofzo).

Ik heb vandaag BV thee van Weleda gekocht en geprobeerd en vind hem wel lekker! Zit geen brandnetel in.
Fussie hier ook een afbuigert en een zwetert.

Al boog hij met 4 maanden echt af en zit nu steady op de -1 lijn. Maar wel in lengte erboven. (bij 6 mnd 7110 gr. bij 69 cm)

Warme kleren hoeft hij niet vaak aan, dan voelt hij helemaal klam. Net als in de auto gaat hij altijd jasloos in de maxiprutsie. Ook met borstvoeden (ja ontopic!) heeft hij vaak een klam hoofd op de kant waarop hij op mijn arm lag.
Hier geen last van zweten, wel veel koude handjes en voetjes maar dat heeft ze van haar moeder

Ik kolf s'morgens, leg mijn meisje rechts (altijd, ben zelf ook rechtshandig) op een paar kussens. Ik leg haar in de rugby houding, ik zwieper haar benen over de leuning van de bank en laat haar aanhappen. Ik heb dan de kolf al in de aanslag voor links en zodra ze begint te drinken stroomt het flesje in no time vol Ik kolf op het werk dubbel electrisch (medela pump in style) en s'morgens dus met de enkele electrische mini electric van medela. Werkt super goed!

Ik heb gister nacht dus mijn eerste nachtdienst in 10 maand weer gedraaid en het beviel wel goed Ik heb om 1u goed kunnen kolven (100cc) en kon s'morgens om 9u tijdens het voeden nog eens 140cc kolven (normaal 180cc) dus samen met de kolfopbrengst van 21u had ik weer een extra voeding van 150cc Manlief heeft mij wakker gemaakt voor de voeding van 13u en daarna heb ik om 17u weer zelf gevoed. Ging super goed!

6 kilo bij 9 weken? Wauw mijn meisje is nu net 6 kilo en bijna 6 maanden....64cm

@ Phoehee: ons kleintje heeft het ook vaak warm in die maxi cosi zak (fleece) ik leg er nu een hydrofiel in zodat het niet zo zweet....

Ik ga weer aan het werk.... * zucht * Nog 1 nachtje en dan weer drie dagen bij mijn schatje
Grappig Phoehee hoe alles best gelijk op gaat met die kleintjes van ons

Skippy is nu 6 1/2 maand en 8 1/2 kg. Ik hoor het woensdag wel op het CB. Ik stop toch niet met de BV En het eten wat erin gaat nu is nog maar zo minimaal. Behalve wanneer hij een tijdschrift te pakken krijgt, dan is de consumptie snel en goed
Nog even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen en omdat ik het zelf weer vergeten ben. Ik ga binnenkort weer aan de slag en dan gaat mijn zoon naar de opvang. Hij is dan 13 weken oud. Hoeveel melk heeft hij per fles nodig. Ik ben al een voorraadje aan het opbouwen en dan weet ik hoeveel ik mee moet geven. Ik kolf nu 's ochtends één borst leeg, terwijl hij aan de andere drinkt, gaat goed. Hij begint nu trouwens meer interesse in de wereld om hem heen te krijgen, wat betekent dat hij drinkt, loslaat, om zich heen kijkt, naar mij lacht etc. Echt stevig doordrinken is het dan niet. Maar hij groeit goed, plast en poept vaak, dus hij zal wel genoeg binnen krijgen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
@ alle ervaringsdeskundigen: bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga het gelijktijdig kolven morgen proberen.

@Belle: volgens mij kun je het gemiddelde per fles berekenen door 150 x aantal kilos van je baby te doen. En dan weer delen door het aantal voedingen.

voorbeeld: Mijn dochter weegt 3,5 kg. Totaal aantal ml per dag zou 525 moeten zijn. Ze krijgt 7 voedingen, 525/7=75 per fles.

Gisteravond voor t eerst dubbelzijdig gekolft terwijl dochter de fles kreeg van vriend. Opbrengst van ca 75, ik kolf nog niet heel ruim, maar dochter drinkt ook niet zoveel: 70-90 als ze de fles krijgt. En ga ervan uit dat dit op elkaar afstemt toch? Al ben ik wel jaloers als ik lees hoeveel jullie kolven.. Zijn jullie ook met zo weinig begonnen? Dochter is nu 8 weken oud.

Vorige week wilde ze de fles een keer niet, was de eerste fles van diepvriesmelk. Las hier dat er meer kinderen dat niet blieven.. Met verse melk ging het wel weer super, fles van 85 helemaal leeg.

Daarna nog een slokje bij mij, maar ik had gekolft, dus ze kreeg niet zoveel als ze verwachtte... ze keek me toch even moeilijk.. maar uiteindelijk wel tevreden gaan slapen en ze meldde zich pas na vijf uur weer, wat hier tot nu toe toch wel het record is.
@siena toen zoontje 4 weken was ben ik ook gaan kolven en ik begon met maar 20ml! Ik vind 75 dus zeker een mooie opbrengst. Ik heb het 7 weken vol gehouden om elke ochtend bij de ochtendvoeding te kolven en langzaam aan werd dit meer tot een max van ca 220ml. Mijn borsten moesten heel erg wennen aan de kolf schijnbaar.

Nu ik weer werk kolf ik 's ochtends niet meer maar omdat mijn borsten nu gewend zijn kolf ik meer in minder tijd op mijn werk.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Siena, de eerste keer dat ik koflde, was het 20cc, bijna niet te zien dus, geen paniek zou ik zeggen. Hoe lang heb je gekolfd? Ik zou het vooral rustig opbouwen. Als je baby 's nachts lang doorslaapt, kun je 's ochtends kolven, dan zitten je borsten goed vol.
O ja, kolven en voeden doe ik zo. Ik leg mijn zoontje op een kussen op mijn schoot en leg hem dan aan. Dan doe ik de kolf aan de andere borst. Ik klem het schild een beetje zijn benen en mijn borst en zet de kolf aan.
Mijn eerste kolfopbrengst was in de kraamweek, en dat was na 15 min dubbelzijdig kolven maar liefst 7cc! En trots dat ik was Dat is in de loop van de tijd steeds meer geworden. En nu kolf ik soms 200cc uit 1 borst s'morgens Maar het is idd vraag en aanbod en mijn dochtertje drinkt bijna 700cc per dag, dus dan is het logisch dat ik meer kolf, ze is ook bijna 6 mnd. Dat komt wel goed, ik vind 70cc heel netjes hoor!

Inmiddels heb ik tepel-eelt gekweekt en ben ik in 10min dubbelzijdig kolven klaar en dan kolf ik 1 voeding (150cc)

@ belle: bij veel interesse in de omgeving kun je een hydrofiel bij de hand houden zodat ie niet zo veel kan rondkijken, werkte hier super goed!

Hier wordt a la Rapley gegeten als een bootwerker

Hele stronken broccoli verdwijnen in haar mondje, of een halve banaan! Maar ze drinkt er niks minder om....vanavond na het "avondeten" tikt ze rustig een fles van 180cc weg...waar ze het laat??

Laatste nachtdienst en dan weer maximaal genieten!
Zuster25, mijn dochter was ook zo'n bouwvakker als baby, maar toen ze eenmaal een jaar was, nam haar eetlust wel weer af, maar dat is ook logisch, want na een jaar groeien kinderen stukken minder. Ze heeft trouwens nu, tweeënhalf jaar oud, nog steeds een gezonde eetlust.

Ik zal de hydrofiel eens proberen.

Wat ik nou vandaag weer had. Ik had mijn zoontje rond 12 uur gevoed, hij had een minuut of 10 gedronken, dat doet hij meestal en daarna heeft hij nog even gespeeld en is gaan slapen.

Rond half 4 hebben we 'm maar uit bed gehaald, anders lag hij wel erg lang te slapen dacht hij. Hij dronk 20 minuten fanatiek aan de borst, dus ik ging er van uit dat hij verzadigd was en ben met de oudste weggegaan. Toen ik thuis kwam vertelde mijn man dat hij zo had liggen huilen, dat hij melk uit de vriezer had ontdooid (150 ml) en die had 'ie ook nog opgedronken. Ik was rond een uur of half zes thuis en toen was hij nog onrustig. Maar weer aangelegd en ja hoor, hij dronk weer. Pff, dat hij niet is ontploft.
Ik ben gaan kolven toen dochter een week was en toen was ik dolgelukkig dat ik 30 of 40 cc kolfde Nu net als Zuster soms 's morgens 200 cc, overdag meestal 150 cc per keer. Maar zij drinkt waarschijnlijk ook ongeveer 700 cc per dag, dus je hebt nog even de tijd om je kolfopbrengst op te bouwen. 75 voor de eerste keer lijkt me hartstikke goed!

Belle, hmmm, vreemd. Kan het regelen zijn?
@ allemaal: ben al op dag 1 begonnen met kolven, dochter is te vroeg geboren, met spoedkeizersnee en heb op de eerste ochtend dus voor t eerst gekolft. De opbrengst was idd een paar druppels, maar die heeft ze wel gekregen via de sonde. En idd Zuster, ik was hartstikke trots op die paar drupjes!

De weken dat ze in het ziekenhuis lag, heb ik zo'n 5 keer per dag gekolft. Daarnaast mocht ik haar vanaf de eerste dag aanleggen. In het begin voor spek en bonen, later met wegen voor en na de voeding.

Toen ze thuis kwam, moest ze de eerste tijd verplicht de fles na omdat ze nog zo klein was. Na een week was ik behoorlijk gebroken door het voeden/voeren/kolven en ben ik er 2 dagen voor gaan zitten om haar volledig op borstvoeding over te laten stappen. En dat is gelukt! Van 10 voedingen in het begin, zit ze nu al een aantal weken op 7.

Ik kolfde alleen sochtends, na de voeding, omdat ze dan maar 1 borst hoeft. Heb in het weekend ook een aantal keer savonds gekolft. Zo probeer ik wat voorraad op te bouwen voor "vrije tijd" en voor als ik straks weer aan het werk moet.

Ik kolf dus al 8 weken, waarvan de laatste 5 weken nog maar 1-2x daags. Afgaande op jullie verhalen had ik na al die weken een grotere opbrengst per keer verwacht.. Maar wat er gezegd wordt, dat het een kwestie van vraag en aanbod is, is in dit geval waarschijnlijk helemaal waar.

vraagje: kolven jullie altijd de borst waar niet uit gedronken wordt?
Ik kolf altijd de borst waar niet uit gedronken wordt, want mijn zoon drinkt uit de andere. Maar als ik straks ga werken, ga ik dubbel kolven.

@ananas: ik vermoed ook een regeldag, even kijken hoe het vandaag gaat. Hij had vanochtend een loodzware luier, dus hij krijgt genoeg binnen.
Meiden, bedankt voor jullie reacties! Sorry voor mijn late post, maar ja druk druk druk met zo'n kleintje.Tja ik heb gewoon een klein reusje, gisteren gewogen en bijna 6,5 kilo.. Niet normaal . Maar goed hij doet inmiddels iedere dag iets anders, dan weer 5 voedingen dan weer doorslapen en dan maar weer 4.. Nou ja dat ritme komt vast wel, maar goed idd als hij zich er prima bij voelt, maakt t mij niet zoveel uit (ik bedoel liever geen nachtvoeding als t niet nodig is ).
Siena respect!! Het klinkt als mijn verhaal van een jaar geleden. Toen kreeg ik hier allerlei tips en heb ik samen met een LK de stap genomen naar volledige bv. Zo blij dat ik dat toen door heb gezet.

Ik kolfde per keer ook niet veel. (50-80 in het begin) Ik denk dat dat komt omdat ik niet vanaf het begin genoeg heb gekolfd, waardoor het niet goed is gestart. Dankzij domperidon had ik rond deze tijd (8wk oud) een halve liter per dag en dat was toen genoeg. Heel langzaam is het gestegen naar een liter, ik heb vaak op moeten krikken met extra kolven omdat het niet eenvoudig op peil bleef bij mij. Of niet snel genoeg steeg naar behoefte van zoon. Ik heb ook nog wel eens teruggegrepen naar de domperidon als ik echt dacht dat er sprake was van een dip.

Ik kolfde altijd beide borsten nadat hij gedronken had. Dan kon ik ook zien of de borst goed leeg was.
Ik moet het even kwijt hoor;

We zijn op wintersport/wandelvakantie met vrienden in een huisje, Okkie is mee. In een ander huisje zit familie van vriendin, zij hadden ons allen uigenodigd om te eten in een berghut. Maar of ik dan Okkie niet kon voeden.

Ik heb gezegd dat hij nou eenmaal ook moet eten en dat we dan niet mee gaan.

Het blijft door mijn hoofd spoken, is het dan echt zo gek?

We zitten in Duitsland, is hier toch ook normaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven