Geld & Recht alle pijlers

Aangifte doen tegen een 11 jarige, kan dat wel?

06-02-2011 07:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zitten in een vervelende situatie.

Zoon van 11 heeft een knokpatijtje gehad met een kind uit de klas.

Vechten is wat mij betreft uit den boze, hoor, dat buiten kijf. Andere kind is begonnen. Kind is een kop groter, dus best intimiderend, lijkt me.

Beetje vreemd allemaal, maar na een week kwam dat kind ineens op krukken op school. Zou iets aan zn knie hebben, veroorzaakt door mijn zoon. De leerkracht staat helemaal achter ons, zegt dat het echt niet een heftige knokpartij was, hij heeft alles gezien. Beetje dubieus dus allemaal.

Nu kregen we een heel boos telefoontje van die ouders, dat ze tegen onze zoon aangifte gingen doen van mishandeling en ons een proces aan de broek gaan hangen voor schade vergoeding. Schrok me echt wild!

Ik in paniek de leerkracht gebeld, die vindt het zwaar van de zotte, en zei 'Verwijs ze maar door naar mij!' ( die ouders schijnen wel vaker 'rare dingen' te doen)

Als zeker was dt t door een trap van zoon was en die mensen normaal deden, zou ik echt wel mn WA inschakelen, maar het is niks als agressie van hun kant. Ook al tijdens eerdere telefoontjes. Ook al heeft leerkracht alles gezien, dan nog blijven ze bij hun verhaal!

Ik ben er aardig van van slag, en vraag me af : Kan dat wel, tegen een kind van 11 aangifte doen van mishandeling?

Liefst zou ik ondertussen aangifte doen van smaad en laster tegen hen, ze bellen andere ouders op om te vertellen dat mijn kind hun kind in elkaar heeft geslagen! De situatie wordt zo onhoudbaar! Heb het idee dat ze steeds bozer worden, omdat ook leerkracht het omschrijft als 'Een schermutselingetje' en echt niks ergs. Lijkt wel of ze steeds gekkere dingen gaan verzinnen....
Het beste is denk ik om via school een tussenpersoon te zoeken. In dit geval zou dat heel goed de vertrouwenspersoon kunnen zijn (het gaat nl. om een situatie op school) als deze aanwezig is en anders de directeur.

Persoonlijk zou ik mij als leerkracht hier wel een beetje buiten houden, je moet tenslotte ook nog verder met de ouders van de andere jongen. Ook al vind ze dat jullie in je gelijk staan.

Ik denk trouwens dat ouders wel aangifte zouden kunnen doen, maar.... In mijn ervaring kijkt de politie wel kritisch naar zo`n aangifte en zou het heel goed kunnen dat in het gesprek hierover al naar voren komt dat het een simpel school vechtpartijtje is geweest waarvan nu niet meer is vast te stellen wie er begon.

Ik snap trouwens heel goed dat je erg geschrokken bent en boos, maar het is nooit het beste om dan in je boosheid meteen dingen te gaan doen en roepen. (zoals die `tegenaangifte`). Ik zou maandag contact opnemen met school en vragen of de directeur hier iets mee kan.
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 18:41
Reden: daarom
% gewijzigd
Nee, heb ik ook niet geroepen, van die tegen aangifte, hoor, maar denk het zo onderhand wel! Ik ben compleet in de war, snap niet wat me overkomt. Heb zoiets 'geks' nog nooit meegemaakt en schiet eerder in paniek dan dat ik boos ben.

Heb die moeder eens op t plein gesproken ( voor dit incident), ze kende me van gezicht. We kwamen erachter dat we 8 jaar geleden in dezelfde wijk hebben gewoond. Ze vertelde me 'Owwww, die tuigbuurt. Ik werd er bedreigd en ben gewoon moeten verhuizen'. Nou, ik heb er jaren met veel plezier gewoond, nooit iets met iemand gehad ( en zo ver woonde ze niet bij mij vandaaan, is een klein wijkje). Ik begin nu te snappen waarom ze is moeten verhuizen, haha ( probeer er een beetje vrolijk onder te blijven, zucht...)

Ze is inmiddels 2 keer door de leerkracht aangesproken dat ze moet stoppen met verhalen rond bazuinen die niet kloppen, ik denk dat dat haar alleen maar bozer maakt! T wordt zo voor mijn kind gewoon bijna onhoudbaar op school. Hoewel meeste kids achter hem staan, krijgt hij continu te horen bijv 'Die moeder heeft mijn moeder gebeld over jou'. Oke, hij had net zo goed niet moeten knokken, maar dit gaat echt ver!

De leerkracht heeft idd gezegd dat ze maar naar de directie van school moeten gaan ( denk als tussenpersoon), maar aangifte doen bij de politie staat daar los van!

Denk overigens dat ze er niets mee bereiken, want de leerkracht lijkt me toch een betrouwbare getuige, maar alleen het idee al! Vroeg me dus ook al of dat uberhaupt kan, aangifte tegen een 11 jarige.
Kinderen onder de 12 jaar kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd.
quote:Mieomij schreef op 06 februari 2011 @ 08:23:

Kinderen onder de 12 jaar kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd.

Idd, maar de ouders kunnen wel aansprakelijk worden gesteld voor de schade die hun kinderen veroorzaken.

@TO; Ik zou ook kijken of de school hier in iets kan betekenen, bv door een bemiddelaar aan te wijzen vanuit de school. (vertrouwenspersoon oid.)
ALS de schade aan knie zeker door mijn zoon veroorzaakt zou zijn en die mensen zich een beetje normaal zouden opstellen, zou ik zo mijn WA verzekering bellen. Hoewel ik van de leraar hoorde dat school aansprakelijk is voor wat op school gebeurt.

Maar mijn god, die hele hetze tegen zoon, dreigen met aangifte, processen..... ik sta op het punt van compleet doordraaien!

Wat een geluk dat de leraar alles heeft gezien, anders waren we nog verder van huis.

Iig fijn om te horen dat iemand van onder de 12 niet strafrechtelijk vervolgd kan worden!
Is dit nog groep 8 basisschool of voortgezet onderwijs?

Wat een pijnlijke situatie zo zeg...

Ik kan mij voorstellen dat je je flink wanhopig voelt...

Ik denk ook dat je meot vertrouwen op de getuigenis van de leerkracht.
Ik zou echt proberen om gewoon rustig te blijven. Zeker als de leerkracht en de leerlingen achter jouw zoon staan is er echt geen reden voor paniek.

Ik zou zelf de directeur bellen maandag (dus niet wachten tot die andere ouders dat doen) om jouw kant van het verhaal te vertellen. Zeker als deze ouders andere ouders hierin proberen te betrekken is het echt een zaak voor de school om hier iets aan te doen.

In mijn ogen raak jij nu net zo in paniek om niks als die andere ouders doen en dat maakt het voor jezelf en je zoon alleen maar erger.
Ik zou 400% achter mijn zoon staan en hem dit laten merken en je gevoel zegt dat dit absurd is en blijf daarbij dan ga je niet mee in het negatieve handelen van die ouders.

Laat ze lekker aangifte doen er is geen rechter te vinden die dit soort voorvalletjes gaat behandelen.

Misschien kan een onpartijdig iemand bemiddelen.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Wat stapelgestoord dat mens!
Inderdaad, je kan wel degelijk aangifte doen tegen de ouders. Wat naar dit zeg.
jeetje, intheheart,

Kan mij voorstellen dat je er ondersteboven van bent! Dat vechten uit den boze is voor jou snap ik, dat is het ook voor mij, maar dat twee jongens van 11 een knokpartijtje kunnen hebben vind ik ook heel begrijpelijk! Het zijn nog kids!

Hij kwam een week later met krukken? dat is toch wel apart. misschien heeft hij zich groot gehouden en zijn ze pas veel later naar dokter gegaan?

Dan nog: een schadevergoeding krijg je echt niet zomaar. Dan moet er sowieso ernstige, blijvend letsel zijn en aangetoond kunnen worden dat de jongen blijvend hinder ondervindt door zijn letsel.

Ik begrijp best dat ouders van dat joch boos zijn als de jongen zwaar letsel heeft. Maar zelfs dan vind ik het te kinderachtig je op deze manier te profileren.

Je hebt een kind en een kind speelt en een kind maakt soms ruzie en dat zijn allemaal onderdelen van de ontwikkeling.

Als het mijn kind was geweest had ik het ook erg gevonden maar had ik mij niet zo opgesteld. Dan had ik contact met jou opgenomen om zodoende een gesprek aan te gaan en er als volwassenen over te praten..

En dan nog dat ze allerlei andere ouders opbelt om verhalen rond te bazuinen!

Ik krijg hier onderhand plaatsvervangende boosheid..

Wat zijn mensen toch vaak kortzichtig.

Dat haar kind last heeft dat is een..om met allerlei verhalen de rondte in te smijten vind ik ronduit triest...
laat ze maar "aangifte" doen. De wijkagent komt dan bij jou en vraagt jullie verhaal. Dan kan je aangeven dat de directeur jullie getuige is.

Draait op niets uit dan een blauwtje voor hun.
Jij bent toch dezelfde die laatst dat topic opende dat je zoon zo doordraaide? Waarin ik nog vond dat je niet genoeg voor je zoon opgekomen was? Dat ging toch ook over dit "akkefietje"?
Am Yisrael Chai!
Je moet je niet zo laten opfokken.........
Negeer die moeder volledig want uit jouwverhaal lijkt het dat ze gek is op (negatieve) aandacht.

Hoemeer aandacht je hieraan geeft des te meer heeft ze je waar ze je hebben wil.

Vertouw op een goede afloop en leg het naast je neer want zorgen maken over wat misschien helemaal niet gaat gebeuren heeft geen zin.

Geniet van vandaag en laat je niet in de luren leggen door zo'n troel om zo'n knullig akkevietje.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Intheheart, voor zover ik weet moet die moeder niet jou maar de school aansprakelijk stellen want het is onder schooltijd gebeurd. Dat betekend dat jij hier in principe buiten staat. Het voelt vast alsof je er met je haren in meegesleurd word maar probeer dit vanaf een afstand te bezien. Laat je niet gek maken, 1 gekke moeder is genoeg.

Wat ontzettend sneu voor dat joch trouwens, het zal je moeder maar zijn.

Ik hoop dat die school een daadkrachtige directeur heeft want dit moet gauw aangepakt worden.
Waarvan zou TO dan aangifte moeten doen?

Anyway, 12-minners kunnen inderdaad niet strafrechtelijk worden gevolgd, maar dat neemt niet weg dat er wel andere mogelijkheden zijn als ze met politie in aanraking komen. Tot een jaar geleden was er de STOP-maatregel, maar volgens mij worden ze nu standaard doorgestuurd naar BJZ.
Ja, klopt. Heb een topic geplaatst bij 'kinderen'. Naar mijn idee was de rust zo'n beetje terug gekeerd, tot vrijdag dat telefoontje van die ouders.

Meteen over aangifte en een proces aanspannen, niks volwassen overleg! Of dit nu echt door zoon komt, die knie, ik betwijfel het. Op het moment zelf en die hele dag heeft niemand iets gemerkt aan het kind. Hij heeft ook niet gehuild, of pijn aangegeven. Hij zit op karate, en komt nav daarvan wel vaker met een mitella oid op school ( vlak voor dit voorval liep hij nog met een mitella). T kind staat dus ook een beetje bekend in de klas 'Ow, hij heeft weer iets, hoor'. Vind ik op zich ook niet goed, hoor, dat andere kinderen hem zo benaderen, maar t feit ligt er wel.

T is groep 8.

Zoon is dus hele weekend weer zwaar overstuur en doodsbang, heeft het telefoontje gehoord. Als een kind hoort 'politie' slaat hij op tilt, die kunnen niet relativeren. Hij ziet zich al in de gevangenis zitten bij wijze van! Dadelijk zit ik met een overspannen kind thuis dat niet meer naar school kan!

Als het door zoon zou komen, zou ik het heel erg vinden, hoor. De leerkracht zegt erover 'Als het door je zoon komt, dan niet met boze opzet, want zo heftig was het allemaal niet. Dat kind knokte net zo goed door!'

Ik vind het dus oprecht vervelend voor t andere kind als t door mijn zoon komt ( waar iedereen dus aan twijfelt), maar t is iig niet zijn bedoeling geweest dat kind ff te beschadigen!

Overigens heeft dit dan niets met 'geld en recht' te maken, maar tips om hiermee om te gaan zijn welkom, want IK weet het niet meer.

Ik ga idd morgen de directrice maar eens bellen.
Tja, bureau jeugdzorg...vraag me af of het zo ver komt. Dan kunnen ze hun eigen kind daar ook aanmelden, immers vocht dat kind net zo goed.

Heb zoon wel een wijze les meegegeven. Ook al begint een ander, REN WEG! Dit kunnen dus de consequenties zijn als je terug mept.....
Ben ik de enige die het maar raar vind dat de leraar alles gezien heeft en er niets aan heeft gedaan?
Waarvan zou TO dan aangifte moeten doen?

Ik ben ook niet van 'aangifte doen', hoor. Maar bij wijze van van 'laster en smaad'. Er wordt door die moeder een verhaal de wereld in geholpen wat gewoon niet klopt! Nu kan ik daar nog boven staan, maar zoon wordt er steeds mee geconfronteerd en loopt nu inmiddels met de zenuwen in zn maag rond......

Die moeder is er door de leerkracht al 2 keer op aangesproken dat ze moet stoppen met haar acties, maar dat helpt niet. Wat kan je er verder aan doen? Vrijheid van meningsuiting, maar k ben niet het type dat al die ouders gaat bellen om te vertellen dat het verhaal toch ietsje anders in elkaar zit.
Leraar heeft wel ingegrepen, hoor. Maar heeft dus wel gezien wat er precies gebeurd is. Thank god, anders had je helemaal geen poot om op te staan.
quote:intheheart schreef op 06 februari 2011 @ 09:33:

Heb zoon wel een wijze les meegegeven. Ook al begint een ander, REN WEG! Dit kunnen dus de consequenties zijn als je terug mept.....

Volgens mij is dat geen wijze les. Althans, ik ben op zich voor de andere wang toekeren want ik ben een pacifistisch type maar met dit advies geef je wel een signaal waarbij je een deel van de verantwoordelijkheid bij je zoon legt. Natuurlijk is het niet goed om te vechten, maar de uitkomsten van dit akkefietje liggen volledig buiten zijn macht. Het lijkt me beter voor je zoon om te weten dat hij hier helemaal niks aan kan doen. Dat dat mens toch wel moeilijkheden was gaan zoeken, wat hij ook had gedaan.

Misschien kun je beter proberen uit te leggen aan zoon dat hij in geen geval vervolgd kan worden en dat sommige mensen nu eenmaal een beetje gek zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven