Werk & Studie alle pijlers

Thuisstudie: ervaringen met en vragen over LOI, NTI en NHA!

01-06-2004 09:40 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om de vakopleiding pedicure te gaan doen via het NTI. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wel te doen?
Hi Shahla, Ja, de werkgelegenheid is momenteel niet echt denderd :S Zeker in de toerismebranche denk ik dat het moeilijk wordt (wanneer je meer wil dan kamers schoonmaken in ieder geval ;-) ). Maar ook in de marketing is het momenteel niet spectaculair. Maar werk is er op zich wel, alleen niet echt in wat ik precies wil. Daarom ga ik eerst maar eens vier jaar studeren. Over vier jaar ben ik hopelijk twee HBO-diploma's rijker en is de arbeidsmarkt wat aangetrokken. Kris
Hallo allemaal! Ik denk er over om via de LOI de lerarenopleiding Nederlands te gaan doen. Mijn vooropleiding is MEAO, later aangevuld met MBA. Dit is toch voldoende om te worden toegelaten? Van MBO kort of lang heb ik nog nooit gehoord, in mijn tijd (examenjaar was 1990) was de MEAO altijd 3 jaar. In die tijd ging de MEAO me gemakklijk af maar heb nu natuurlijk alweer 13 jaar gewerkt en sinds mijn examen MBA nooit meer een studieboek ingekeken. Zijn er meer mensen die na jaren werken ineens weer gingen studeren? En hoe gaat het? Als ik het doe, wil ik ovedag studeren, want na 4 uur is mijn dochtertje (nu 3) thuis en komt er niks van. En s´avonds ben ik te moe om te studeren, doe dan liever iets in het huishouden. Al met al denk ik dus zo´n 25 uur per week tijd te hebben. Volgens de berichten is dit ook echt nodig, wat is jullie ervaring?
Hey!! Wie weet of je bij het NTI ook je vwo kan afmaken. Ik zit nu in 5 Vwo maar ik haal het waarschijnlijk niet. Ik zou het graag af willen maken bij het NTI. Als dat tenminste kan. groetjes minon.
http://www.nti.nl/ en kies dan voor staatsexamens. Echter, als ik jou was zou ik gewoon 5 VWO overdoen, en daarna 6 VWO proberen, of anders wellicht overstappen naar Havo 5 en gewoon in ht regulieren onderwijs blijven, want dat is veel makkelijker om gedisciplineerd bij te houden dan middels zelfstudie bij de NTI.
Overigens bieden ook al die andere organisaties VWO certificaten aan. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat je bij bepaalde organisaties afhankelijk van je niveau kon bepalen op welk onderdeel van hun cursus je wilde beginnen. Dan hoefde je nit noodgedwongen op VWO4 niveau te beginnen. Gewoon even web sites af surfen.
Annelies, ga hopelijk ook binnenkort beginnen met de lerarenopleiding Nederlands. Ik heb daar al wat vragen over gesteld aan Martje (zie eerdere berichten). Zij doet dit al even. Ik moet wel een 21+ toets doen, ik heb nl. een kort mbo. Ook in jouw tijd ongeveer dit diploma gehaald. Wel gevraagd aan Windesheim om te toetsen, maar het werd afgewezen. Ga jij het via de Loi/Windesheim doen? Dan kun je even bellen en vragen of je meao genoeg is, dan hoef je mooi geen toets te doen. Ik denk dat je idd 25 uur per week nodig hebt, zal wel zwaar worden. Wanneer wil jij beginnen? Jennie
kris, ik denk dat ik dan voorlopig ook maar studies blijf volgen ;), je hebt namelijk gelijk, de werkgelegenheid is momenteel nergens denderend. of je moet een eigen bedrijfje beginnen en zo voor jezelf proberen werkgelegenheid te creeren. en ja, ik wil zeker wel iets meer dan kamers schoonmaken. dat kan ik namelijk thuis ook doen en dat vind ik meer dan voldoende maar voor nu moet ik eerst eens uitzoeken wat ik nu precies wil. ik moet eerst maar eens een keuze gaan maken, anders kun je ook niet verder denken en verder uit gaan stippelen.
Shahla, Ik ken het gevoel van geen keuzes kunnen maken; ik heb al zovaak gedacht dat iets mijn ding bleek te zijn. Het stomme is: ik kom altijd weer uit waar ik begon. Na de havo ging ik Commerciële economie studeren. Behalve dat de naam anders is, omvat de opleiding nagenoeg hetzelfde als HBO Marketing. Ik was toen alleen jong en opstandig (17) en had helemaal niets met al dat commerciële geleuter. Had ik toen maar doorgezet, mezelf verder verdiept. Dan had ik nu al afgestudeerd geweest. Maar of ik dan in zo'n gelukkige positie was geweest? Er studeren momenteel massas Commerciële HBO'ers af en een "goede" baan vinden is moeilijk. Ik zie binnen de uitgeverij waar ik nu werk (nog 1 dag !!!) al deze zogenaamde "geslaagde HBO'ers" starten in een junior functie. Een functie die ik ook heb, zonder mijn papiertje. Dit is mijns inziens vooral vanwege het feit dat er gewoonweg geen / niet genoeg werk is. Maar ik zie ook dat deze jonge, gedreven mensen geen bevrediging halen uit een commercieel gesprek met een bakker of slager. Zij willen meer!!! Ze hebben vier jaar (of meer) gestudeerd, om nu hetzelfde werk te doen als een gemiddelde MBO'er of als iemand die direct van de HAVO af kwam. Gevolg? Ze zijn meestal snel weer weg... Ik ben dan eigenlijk ook wel blij dat ik nooit wist wat ik wilde. Nu weet ik het wel en ben inmiddels oud genoeg om er volledig voor te gaan. Tevens ben ik in de gelukzalige positie dat mijn vriend en ik het ons kunnen veroorloven dat ik twee studies ga volgen (ja, dubbele kosten) en daarnaast niet echt veel meer zal werken. Dit had enkele jaren geleden nooit gekunt. Zo zie je maar weer; mijn twijfelende houding is zeker ergens goed voor geweest. En ik hoop echt heel erg dat ik halverwege 2008 (dan ben ik hopelijk met twee HBOdiploma's afgestudeerd), kan zeggen dat ik nu toch wel de goede keuze heb gemaakt. Overigens heb ik het idee dat sommige mensen in mijn omgeving nog steeds denken dat ik niet kan kiezen. Waarom zou ik anders twee studies gaan doen? Ik zie dit zelf heel anders: ik ben een creatief persoontje; maar niet zozeer in de uitvoering. Ik kan dingen heel goed bedenken; ze prachtig in mijn hoofd hebben zitten, maar om ze dan uit te werken.. dat kan ik helaas niet... Daarentegen kan ik het wel goed op mensen overbrengen. Ik wil samen met anderen een goed product neerzetten. Een commerciële studie is hierbij erg handig. Je product moet uiteraard ook rendabel zijn ;-) De communicatieve studie is voor het verder ontwikkelen van mijn creatievere kant (vooral op het gebied van beeld en taal / reclame en media). Voor mezelf heb ik het gevoel nu een goede keuze gemaakt te hebben. En ja, de mensen in mijn omgeving die daar niet meer in geloven zijn allemaal vast nooit jong geweest, en hebben allemaal hun hele leven de wijsheid in pacht :S Laat ze maar denken, als ik maar gelukkig ben!
hallo kris, was het moeilijk om afscheid van je werk te nemen of ben je wel blij dat je nu een andere fase ingaat? maar ben je dan niet bang dat jou straks hetzelfde overkomt als die commerciele hbo-ers nu? dat je dan in een veel lagere functie moet starten dan je aan kan? of denk je dat je door je werkervaring wel gelijk hoger weer in kunt stromen? jammer dat mensen meteen denken dat je niet kunt kiezen. ze zouden ook het zo kunnen zien dat jij liever wat breder en op zeker speelt, toch? in de commerciele wereld is communicatie ook zeer belangrijk dus een studie of cursus op dat vlak is nooit weg. ik heb besloten om nima marketing orientatie te gaan doen. als dat goed gaat, aansluitend marketing nima a. daarna zou ik verder kunnen gaan om me op te laten leiden tot marktonderzoeker maar wie weet kan ik ook nog wel wat doen met communicatie. ik wil dat allemaal nog wel een beetje open houden, ik wil mezelf qua opleiding niet gelijk in 1 richting vastzetten. de marketingcursus is in elk geval breed opgezet en van daaruit kun je nog alle kanten op, dus eerst de cursus en dan zie ik wel weer. nu moet ik alleen nog beslissen wanneer ik ga starten en ja, geluk is het allerbelangrijkste in je leven en dan pas de rest!
Hi Shahla, Goed joh!!! Echt knap dat je NIMA marketing orientatie gaat doen! Kan me goed voorstellen dat je je nog niet helemaal vast wil pinnen op één richting. Dat heb ik dus ook nooit gewild. Ik ben niet echt heel bang dat ik ook lager moet gaan beginnen dan dat ik eigenlijk kan. Eer ik afgestudeert ben, zijn we vier jaar verder. Ik hoop dat in vier jaar de economie wat meer aantrekt en dat twee HBO-diploma's en twee jaar werkervaring op marketing/communicatiegebied toch wel in laten zien dat ik het een en ander kan. Maar ja, we zien het wel... Mijn laatste werkdag was apart. Ik was er zelf vanuit gegaan dat ik moest werken tot vijf uur en dat dat het dan was. Maar daar hadden mijn collega's toch anders over gedacht Ik had gebak meegenomen en dat hebben we lekker opgepeuzeld s'ochtends, en daarna kreeg ik geheel onverwacht een lekker cadeautje van hun (ja vier heren die een leuk cadeautje hebben uitgezocht, vond ik wel schattig) en daarna werd er gezegd dat wanneer ik klaar was met het opruimen en uitzoeken van mijn spulletjes ik lekker een middagje vrij had. Dat ik toch niets meer kon doen. Heb gistermiddag lekker de hele middag liggen slapen Ik was zo moe... En nu ben ik helemaal uitgerust... Laat je me weten hoe het gaat als je gestart bent? Ik ben benieuwd hoe je het vindt... Nou ik ga ff leren...
hoi! leuk dat je al zo snel weer reageert. ja, ik ben ook wel blij dat ik nu gewoon de knoop doorhak. het gaat om 9 maanden en het bedrag per maand is ook goed te doen. ik wil deze week nog even nadenken wanneer ik het beste kan starten gezien mijn situatie. de zomervakantie komt er zo aan en mijn zoon is dan veel thuis dus ik weet niet of het dan wel verstandig is. aan de andere kant, anders verlies ik weer 3 maanden en dat vind ik ergens ook zonde. nog maar weer even afwegen ergens heb je wel gelijk, het is en blijft toch afwachten op het gebied van werk en hoe dat zich allemaal zal ontwikkelen. je kunt niet steeds maar je afvragen of je dan die en die studie wel moet gaan doen want wie weet over zoveel tijd is er geen werk meer in terwijl het nu wel zo is. (even hypothetisch gesteld) daarnaast zijn er altijd zoveel dingen die je als mens wilt doen en als je maar blijft denken over waarmee het eerste te beginnen, schiet het ook niet op want dan begin je nergens aan. vandaar eerst de marketingcursus en wat daarna komt staat allemaal nog open, heerlijk toch die vrijheid hee, wat leuk, je hebt wel een mooi afscheid gekregen, vind ik toch altijd netjes als ze het zo doen! dan ga je ook fijner weg dan als dat ze je tijden ervoor al de deur uit zitten te kijken. jij bent uiteraard al meer thuis in de thuisstudies, op welke manier pak jij dat aan? het leren op zich, heb je een effectieve manier om de stof in je hoofd te krijgen? kan altijd tips gebruiken! succes met leren!
Hoi Shahla, Nou dan toch weer een berichtje van mij. Heb het nogal druk, vandaar dat het even duurt. Heb je al besloten wanneer je met je studie gaat beginnen? Opzich is het denk ik niet onverstandig om in overweging te nemen of je wel aan leren toe komt als je zoon thuis is. Ik ben zelf momenteel erg druk met de studie. Het NIMA-a examen is volgende week dinsdag en met de dag vind ik het minder leuk worden. :S Wat een stof zeg... Echt veel :S NOu ik ga maar weer even verder... Groetjes
Hoe is het Martje? Nog een week en dan moet ik de toets doen. Brrrrr.
Hoihoi! Ik wil komend jaar graag beginnen aan de opleiding HBO psychologie via de NTI...maar nu heb ik gelezen dat daar ook verplichte praktijkdagen bij zitten. Dat is voor mij een groot probleem omdat ik vanuit het buitenland deze studie wil gaan volgen! Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en misschien weten of hier een oplossing voor is? Thanks!!!
Hoi Jennie, Spannend hoor, de toets komt nu dus erg dichtbij! Ik ga volgende week op vakantie, heerlijk een weekje niks doen! In september heb ik nog de laatste 2 tentamens van dit jaar. Daar moet ik nog wel veel voor doen, maar wil ik nog even niet aan denken. Eerst vakantie! Alvast heel veel succes met je toets. Het gaat vast lukken!
Toets vandaag gedaan, mocht een week eerder. Het eerste algemene deel heb ik gehaald. Nu een week wachten op de uitslag van de tekstverklaring Havo. Daar heb ik niet zo'n supergevoel bij, omdat ik dat totaal niet (meer) in de vingers heb. Nou ja, duim je voor me...? Alvast een lekkere vakantie, waar ga je heen?
hau, bel even met NTI daarover. Voor zover ik weet zijn die praktijkdagen opgesplitst in verplichte en optionele dagen. Ik meen dat je sommige praktijkdagen kunt vervangen door een opdracht. Maar examens moet je toch ook gewoon in Nederland doen, denk ik? Is dat geen probleem? Alhoewel ik meen dat ze ook in Belgie al bezig waren met examens en dergelijke. Misschien in de toekomst ook praktijkdagen? Zit je ver van Nederland vandaan?
hallo kris, nou je examen is al over een paar dagen. heb je er zin in? spannend hoor, ben je nog erg aan het leren of ben je juist iemand die de laatste dagen niets meer eraan wil doen? zelf overweeg ik om de zomervakantie nog even studieloos te zijn. vervelen zal ik me vast niet, september lijkt me, als de scholen voor de kids weer beginnen, een mooie maand om zelf te starten.
Haha ja ik zit aan de andere kant van de wereld, in afrika!! Erg vervelend dus! En volgens mij is Psychologie een van de enige studies met verplichte dagen...rot dus! Zal ze maandag wel even bellen! Thanks!1
En de examens...daar heb ik al bericht over gehad, die kon ik bij de ambassade doen hier, kost wel iets meer...maar wel ideaal dus! Ik heb erover gedacht om hier te gaan studeren zelf, maar het diploma van de universiteit hier wordt niet overal erkend, daar heb ik dus niet veel aan! Ben me nu aan het orienteren hoe ik t kan gaan aanpakken nu!
Martje, nog even een vraag over de studie. Wat zijn de verhoudingen eigenlijk: 25 uur studie en dan het: lezen, leren, maakwerk (vragen insturen) en verder.... Ben een beetje zenuwachtig over de uitslag van de toets. Ik hoop zo dat ik het gehaald heb, anders.... tja. Nou ja duimen maar. Jennie
Hoi Jennie, Dit zijn dus spannende dagen voor jou! Ik duim met je mee! De verhoudingen van het leren, lezen, maken is per vak heel verschillend. Over het algemeen ben ik de meeste tijd kwijt aan het maakwerk. Moeilijk te zeggen hoeveel tijd ik nu echt gemiddeld per week kwijt. Ik heb geloof ik nog weinig aan die 25 uur p.w. gezeten. Alleen met tentamens red ik dat misschien. Normaal denk ik minder dan 15 uur. 10-12 uur ofzo? Ik moet nu 30 boeken gaan lezen, en dat is natuurlijk ook iets waar heeel veel tijd in gaat zitten. Maar dit zie ik niet echt als een zware verplichting, ik las sowieso al veel. Het echte leerwerk vind ik tot nu toe erg meevallen. Meestal begin ik een week voor een tentamen met leren. Door die inzendopgaven oefen je al met de stof en het leren voor een tentamen kost hierdoor bij mij minder tijd.
Ik heb een thuisstudie gedaan van de NHA. Ik ben bezig om mijn VWO diploma te halen. Ik heb net mijn schriftelijke examens erop zitten en die zijn goed gegaan. Nu alleen nog mijn mondelingen examens over twee weken. Ik vond het materiaal wel goed van de NHA, op sommige momenten had ik wel boeken nodig, omdat ik er met het geleverde materiaal niet helmaal uit kwam, maar je kunt alles vragen aan je leraren en ze begeleiden je ook heel erg goed. Dus op zich ben ik heel erg tevreden.
Wie weet eigenlijkk hoe het zit met een MBO/opleiding van de LOI of NHA en dan de stage..Is het makkelijk om dan een stageplek te krijgen? Ik wil me gewoon laten omscholen tot bijvoorbeeld secretaresse maar heb totaal geen ervaring, kan wel typen maar dat is het dan ook..
Martje, oef dat scheelt zeg. Die 25 uur is ook wel erg veel. Maar 15 uur is beter te behappen. Het is dus eigenlijk meer maakwerk dan leerwerk!? Behalve bij tentamens/examens? Maar goed, eerst wachten op de uitslag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven