hooligan in de dop?

08-02-2011 01:23 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 8 is helemaal gek van voetbal. Ik heb een grondige hekel aan voetbal, ik kijk zelfs de ek's en wk's niet, moet er helemaal niks van hebben. Maar hij wel, prima.

Alleen waar ik nu mee zit is hoe hij thuiskomt als hij bij zijn vader is geweest. Mijn zoon is doordeweeks bij zijn vader en in de weekenden bij mij.

Mijn zoon is voor club X en noemt spelers en aanhangers van club Y 'homo's' en 'kakkerlakken' en dat die mensen niks waard zijn. Ik spreek hem hier steeds op aan maar het blijft doorgaan. Hij had van het weekend de hele middag zitten tekenen, toen ik later door zijn tekeningen keek zag ik dat hij ook spelers van club Y had getekend met een kruis door hun hoofd en allerlei scheldwoorden erboven gezet. Ik schrik hier erg van, hij is nu pas 8, maar straks is hij 14....ik ben bang dat het dan alleen nog maar erger wordt.

Met zijn vader is geen goed gesprek te beginnen, ik heb al vaker mijn zorgen geuit maar hij vindt dat ik mij aanstel en niet moet zeuren en zegt dat het allemaal wel los zal lopen. We staan helemaal niet op goede voet met elkaar dus meer dan dit zal er waarschijnlijk ook niet uitkomen.

Ik wil gewoon niet dat mijn zoontje straks onder invloed van zijn vader (en de verkeerde vrienden die hij mogelijk met dit gedrag gaat aantrekken) een triest figuur wordt die mensen van een andere club de hersens inslaat, of uberhaupt dat soort lage dingen zegt/denkt.

Wat moet ik nog meer doen om mijn zoon duidelijk te maken dat ik dit absoluut niet wil hebben? Of stel ik me inderdaad gewoon aan en zal het wel loslopen?
Oh jee, wat lastig! Ik zou hier ook wel van schrikken, denk ik. Het enige wat je kunt doen, denk ik, is erover praten met je zoon. Aangeven dat het niet leuk is om zo over andere mensen te praten en vragen waarom hij dergelijke termen en scheldwoorden gebruikt. Zeggen dat jij het niet op prijs stelt dergelijke dingen te horen en dat je dus ook niet wilt hebben dat dat in jouw omgeving gebeurt.

Overigens zou ik toch nog een keer proberen het gesprek met zijn vader aan te gaan. Het lijkt me belangrijk tegen hem te zeggen dat jij het niet prettig vindt dat jullie zoon zulke dingen zegt en dat het dan misschien zo mag zijn dat hij vindt dat je zeurt, maar dat hij jouw mening heeft te respecteren. Jullie voeden je zoon tenslotte samen op.

Succes ermee, lijkt me erg lastig!
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ben het eens met bovenstaande. Kinderen kopieren het gedrag van anderen, woorden zoals homo en kakkerlakken komen niet in zijn vocabulaire voor als hij deze niet leert van anderen. Probeer dus inderdaad een manier te vinden om met zijn vader hierover te praten.

Kinderen zoeken grenzen op en bij het weten dat iemand zijn gedrag niet accepteert is dat een interessant spel voor de kleine. Uitdagen en onderzoeken hoever je kunt gaan. Het lijkt mij alleen voor hem vrij verwarrend als jij zegt dat het niet acceptabel is dat hij zulke dingen zegt en zijn vader het tegenovergestelde aangeeft. Wat is dan waar? Jullie zouden beiden dezelfde lijn moeten trekken daarin.

Sterkte!
Oeps dubbel..
Hij is de weekenden bij jou schrijf je, dan laat je hem geen wedstrijden meer kijken als hij zulke taal uitslaat.
Ik zou het ook heel vervelend vinden..maar het kan nog een stapje erger..

Phoe heftig hoor. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over zijn toekomst.

Gebruikt hij dat soort woorden ook buiten het voetbal? Op school enzo?

Ik zou een gesprek aangaan met zijn vader en misschien ook wel met je zoontje zelf. Dat wanneer hij zulke taal uitslaat, dat er bepaalde sancties op staan.(geen voetbal op tv, geen wedstrijden bijwonen, etc.)

Ik wens je veel succes met deze kwestie.
Ik zou een discussie met hem aangaan over het waarom! Waarom is de andere partij deze scheldwoorden waard.

Lijkt me beter dan het allean maar verbieden. Dat maakt het alleen maar aantrekkelijker
En met deze parel heb je een omgekeerde omgangsregeling afgesproken

Stel in elk geval jouw eigen regels in. Als hij dit gedrag wil vertonen, dan niet in jouw huis, met het waarom erbij.

Hooliganisme is gedrag by the way, het zijn niet alleen woorden. In hoeverre is je zoon een beïnvloedbaar type? Daar zou ik me zorgen om maken, niet om de woorden an sich.
Ik zou er juist niet te fanatiek tegen in gaan. Volgens mij werkt dat alleen maar tegen je. Ik zou zo af en toe rustig zeggen dat jij dat gescheld helemaal niets vindt. Het lijkt misschien of hij je dan niet hoort, maar het blijft toch wel hangen hoor.

Ook zou ik me wat meer verdiepen in het voetbal zodat je een beetje met hem mee kunt praten en kunt laten zien hoe het ook kan. Of heb je misschien mannelijke vrienden die op een wat normalere toon over voetbal praten?

Kan me goed voorstellen dat je ermee zit trouwens. Veel suces ermee!
Het is zoals het is
Je zoon is voor Ajax denk ik.

(haha)

Als rasecht fanatieke voetbalsupporter,

vrouw met seizoenskaart en buitenlandse wedstrijden puur omdat ik het leuk vind en vooral achter mijn club sta.

En ja ik gebruik het wordt kakkerlakken ook en weet je waarom?

Dat hoort nu eenmaal bij het voetbal.

Als je verder helemaal niks met voetbal te maken heb of je houdt je er niet mee bezig dan is het erg moeilijk om je hier in te denken.

Ik zal proberen het je uit te leggen, en dat is absoluut niet als aanval bedoeld!

Het is een blijft een klein jochie van 8, dus mag hij deze woorden nog helemaal niet weten en uitspreken, (zolang hij niet weet wat hij precies bedoeld en dus mensen kan kwetsen). Dat staat voorop.

Echter, ik ga er door zijn woordkeuze even vanuit dat je zoon voor Ajax is. Alles en iedereen die voor feijenoord is, is dan een kakkerlak en een homo.

Zo zit de voetbalwereld (helaas) in elkaar.

Ajax en feijenoord zijn aardsrivalen en dat zullen ze altijd blijven.Wanneer zijn vader net zo fanatiek is,dan vangt hij deze woorden op en koppelt hij deze woorden aan een club.

Ik zou hem duidelijk maken dat niet iedereen hetzelfde is en dat hij nou eenmaal bij het voetbal hoort, maar dat hij het nooit, maar dan ook nooit zomaar op straat mag zeggen.

Het maakt hem nog geen hooligan.

Die personen zijn er niet om het voetbal, maar om het rellen en het leven van de overige mensen zuur te maken.

Hooligans maken het de goede supporters dan ook erg moeilijk.

Sorry, als ik het zo terug lees lijkt het een aanval, maar 'draai' al jaren mee in de voetbal wereld. Nu ik kinderen heb een stuk minder fanatiek, maar ik blijf een supporter. En ja ik gebruik ook wel eens woorden die ik op straat nooit, maar dan ook nooit zou gebruiken. Maar wel op de bank als ik voetbal kijk.

Om een lang verhaal kort te maken, je zoon hoeft neit perse hooligan in de dop te zijn. Je kunt hem altijd een op zijn leeftijd aangepast versie vertellen van de vreselijke gebeurtenissen die er in het verleden gebeurt zijn en dat dat echt neit kan en dat hij zch dus in moet dimmen wat betreft voetbalwoorden en deze alleen binnenshuis gebruikt wanneer hij voetbal kijkt. Want eerlijk is eerlijk, je krijgt het er niet meer zomaar uit, als hij zo ontzettend fanatiek is.

Maar hem vooral duidelijk dat het geen normale woorden zijn en dat hij ze nooit buiten mag gebruiken of tegen mensen.

Groet

een moeder met een ontzettend groot en fanatiek voetbalhart
@ TO: Prima hartverwarmende reactie from the inside van Vlindertje86.

@Vlindertje86: Goed gedaan meisje, aan zo'n reactie heeft ze iets!

@alle andere reageerders: en natuurlijk geven jullie ook prima adviezen!

Die foto van dat kleine manneke: het zit er zeker al vroeg in, hij weet echt nog niet waar hij mee bezig is!

En dat allemaal om een bal . . . .
nou het is gewoon dan zo dat hij het altijd hoort..en hijzelf denkt het wel goed is.

Als er een uitwedstrijd is en man gaat er niet naartoe...en hij kijkt thuis met vrienden dan ben ik echt weg met de kids hoor.....wat de supporters,spelers scheidsrechter of weet ik wat daar allemaal om de oren krijgt gegooid......meeen....vind het echt niet leuk meer.......stelletje kinderen zijn het dan ineens...wil ook niet weten wat er gebeurd in de stadions...hoor het wel eens...en die mag niet in vakp omdat die wil staan en die mag niet omdat......en maandag weer aan het werk als leerkracht he!

maar waar kijkt jou zoon dan? want het is toch meestal in het weekend...?
Puck
Vlinder, mooie reactie. Ik snap het helemaal maar ja, ook hier een fanatieke voetbalmoeder Waarbij dan weer jouw club niet zo waarderen maar dat is een andere discussie he? Nice ook dat je gewoon feyenoord kan typen, ik ken er ook die dat gewoon niet zouden doen

Wat niet wegneemt, TO, dat je in je eigen huis gewoon regels mag stellen en je kind zich er dan aan kan houden
quote:maia schreef op 08 februari 2011 @ 05:02:

Ik zou het ook heel vervelend vinden..maar het kan nog een stapje erger..

[afbeelding]

Hier heb ik eens een docu van gezien...

Zijn vader werd er gek van dat deze foto te pas en te onpas gebruikt werd, want volgens hem deed het jochie alleen maar anderen na en is hij verder helemaal niet zo.

Hoe het ook zij, deze foto cirkelt al jaren rond, ben benieuwd hoe het nu met het kind is gesteld...
@fussie,

heb er ook lang over gedaan om dat te doen hoor.

Want normala krijg ik het mijn lippen niet over.

Maar voor een voetballeek is de andere benaming niet te begrijpen.

Moet eerlijk bekennen dat ik zo erg ben dat ik niet eens in kakkerlakcity ofterwel 010 kom.

Toen onze kinderen dreigde geboren te worden met 29 weken zat de kans erin dat ik naar een ander Academisch ziekenhuis moest, dan waar ik op dat moment lag, omdat er misschien geen plek zou zijn op de nicu.

Toen vertelde de arts dat de kans groot was dat het 010 zou worden, en mijn reactie begreep hij niet.

Dat was namelijk liever Groningen of Maastricht en dus ruim 2 uur rijden dan dat die stad als geboortestad in de documenten staat.

Maar dat is offtopic haha
Dat is wel ernstig hoor!
Dat is heel ernstig...dat heeft mijn man zelfs ook...Afgelopen zomer was ons ziekenhuis en die in Almelo fifty/fifty qua bevalling.....MIjn man wilde perse dat als ik later beviel dan een bepaalde datum dat ik dan naar Enschede moest want anders stond er Almelo op de papieren en dat kon echt niet!...hoe zielig
Puck
Vlindertje, herkenbaar Ik mocht van manlief neit meer richting Tilburg toen ik uitgerekend was want dat zou echt niet in het paspoort mogen Had ik zelf ook niet gewild trouwens.

Bij een prematuur had ik iets minder moeilijk gedaan hoor, gezien mijn voorgeschiedenis met een prematuur. Dan was het gewoon wat voor de kleine het beste is.
Het is dan misschien wel ernstig, maar wel mijn gevoel. Sorry.

Er waren nog ziekenhus dichterbij hoor.

En daar waar ik lag en nog 1 die zelfs dichter bij mijn huis aws, alleen daar werd ik in eerste instantie niet naar doorverwezen.

Uiteindelijk zijn ze zelfs blijven zitten tot bijna de 34e week en zijn ze in onze eigen woonplaats geboren, dus helemaal blij.

Maar goed, voor sommige mensen is het zielig, voor andere een gevoel wat niet goed voelt tja...

ieder z'n ding.

Ben wel benieuwd hoe en wat TO nu vind en wil gaan doen
Ik snap het nooit zo goed, mensen die voetbal en het dagelijks leven niet kunnen scheiden.

Ik kan me zelf toch echt wel een redelijk fanatiek supporter noemen (inderdaad met seizoenkaart voor de thuiswedstijden maar ook regelmatig bezoeken aan uit- en buitenlandse wedstrijden) maar dan fanatieke komt alleen naar boven als het ook daadwerkelijk om voetbal gaan.
Maar goed, wat je zoontje betreft, ik zou me ook zorgen maken en als er met de vader niet over te praten valt, het zelf nuchter blijven benaderen als hij zulke tekeningen maakt. Dat het niet aardig is andere mensen zo te noemen, of ze nu supporter zijn voor een andere club of niet.
Waarom woont hij bij zijn vader?

Ik denk dat je niet zoveel invloed kan hebben op dit soort dingen als je hem alleen in het weekend hebt, lastig hoor dit.
Vlinder86, sorry hoor, maar bepaalde woorden kunnen nooit. Voetbal of geen voetbal. Ouders horen hun kinderen te leren dat voetbal een spel is, en niets anders. Dat je de ene keer wint en de andere keer verliest. Dat spelers van andere clubs net zulke knderen zijn als zijzelf. Homo en kakkerlak en weet ik veel: nooit. Dat sportief spelen eerlijk spelen betekent. Dan pas heeft voetbal weer enige waarde. Zo, die ben ik kwijt.
Ik vind dit vrij ernstig. Andere mensen kakkerlakken noemen, 'homo' als scheldwoord gebruiken. Ik zou dit van mijn kinderen absoluut niet accepteren. Dit heeft met essentiële normen en waarden te maken en valt niet te vergoeilijken met 'dat dat taalgebruik nou eenmaal normaal is bij voetbal'.. Een jongetje van acht weet misschien nog niet precies wat hij hiermee zegt, maar als het mijn zoon zou zijn zou ik hem heel duidelijk maken dat dit gedrag niet door de beugel kan en hem uitleggen waarom niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven