Tips weekendje amsterdam

06-02-2011 22:31 15 berichten
Hoi iedereen.

Volgend weekend gaan ik en vriendlief een weekendje naar amsterdam. Overnachtingen al geregeld. We hebben al bedacht dat we in ieder geval een stadswandeling gaan doen, heb al wat op internet gevonden, gaan winkelen en ws naar het anne frankhuis of wat anders cultureels.

Zijn er mensen met tips? Wat zijn leuke restaurants en waar kun je 's avonds eventueel gezellig wat drinken samen?

We zitten trouwens midden in het centrum.

Ohja, nog een vraag. Kun je het ov daar nu nog alleen met zo'n ov chipkaart betalen, of zijn daar nog kaartjes. Dan heb je ieder zo'n ding nodig toch?
Je kunt in Amsterdam niet meer met de strippenkaart betalen. Je hebt ieder een chipkaart nodig, of je moet voortdurend losse kaartjes kopen (duur!).

Er is vanochtend al een topic geopend over lekker lunchen en dineren in Amsterdam. Kijk daar even. Verder is het misschien handig om te weten wat voor eten je lekker vindt, welke buurt je je bevindt, enzovoort.
We zitten midden in het centrum een zijstraat van de kalverstraat. Qua eten houden we van heel veel, van italliaans tot chinees tot gewoon hollandse pot.

Qua de rest van de tips houden we ook wel van culturele dingen doen maar ook van een wandeling. Ik las ook iets over de negen straatjes, maar kreeg dit niet gegoogled, iemand die daar iets meer van weet?
De negen straatjes zijn o.a. de Runstraat, Huidenstraat, Hartenstraat. Liggen rondom de Keizersgracht. Daar kun je leuk winkelen. Daar in de buurt ligt bijvoorbeeld het Buffet van Odette, op de Herengracht (dacht ik, even googlen welke gracht het is) en daar kun je lekker lunchen maar ook een kop koffie of thee met stuk taart krijgen.

Als je van Italiaans, Chinees en Hollandse pot houdt vind ik het moeilijk je tips te geven qua diner. Een goede Italiaan heb ik nog niet gevonden in het centrum, Hollandse pot eet ik zelden. Maar voor Chinees eten kun je het best naar de Nieuwmarktbuurt gaan. Ga ook even langs de tempel op de Zeedijk, leuk om even te kijken. Duik de Chinese toko in op de Nieuwmarkt, ook leuk om je te verbazen over alles wat je nog niet kent. Ik ben verder fan van New King restaurant. Druk, vol, ongezellig aangekleed, maar heerlijk eten!!
Alle reacties Link kopieren
De tip die ik voor je heb is zorgen dat je voor 10.00 's ochtends bij het Anne Frankhuis bent. Na 10.00 staan er enorme rijen voor de deur en dat is zo'n zonde van je tijd.

Een ronsleiding in het paleis op de dam is ook leuk om te doen, alleen is dat deze maand niet open voor bezoekers geloof ik.

Als je een leuk boekje met wandelingen wilt is 100% Amsterdam een optie. Daar staan wandelingen in die niet heel lang zijn (ook de wandeling 'de negenstraatjes') en die makkelijk met elkaar te combineren zijn, de kaartjes uit het boekje zijn klein zodat je niet met zo'n enorme citymap rondloopt.

In dat boekje staat per wandeling een mix van bezienswaardingheden, shoppen en eten.

Heel veel plezier!
Ik vind, als je het dan toch over een goeie italiaan hebt, Casa di David aan het Singel (ter hoogte van het Spui) erg goed. Verder kun je heel goedkoop eten in de korte en lange leidsedwarsstraat, maar dan moet je niet denken dat je ook echt uitzonderlijk goed eten krijgt. Ik vind wel restaurant Dubbel (aan de Lijnbaangracht: voorbij pathé City langs het water) hel leuk eten en erg goedkoop. De kaasfondue vind ik echt een aanrader.

Ik hoop voor je dat het Anne Frankhuis een beetje te doen is in dit seizoen. Het is in ieder geval meestal heel druk met vooral buitenlandse toeristen (vandaar dat ik er nog nooit ben geweest). Maar het Van Gogh Museum of de Meesterwerken in het Rijks zijn ook de moeite waard. Als het mooi weer wordt, kun je ook voor Artis kiezen.

Vergeet bij het winkelen niet vooral van de Kalverstraat af te gaan. Er zitten inderdaad in de negen straatjes hele leuke kleine winkeltjes, maar ook meer richting de Albert Kuyp is het leuk winkelen.
In de Hermitage is trouwens nu een heel interessante expositie over ALexander de Grote geloof ik. Misschien ook heel leuk om te doen.
http://www.de9straatjes.nl/
Als je al zeker weet dat je naar het Anne Frank huis wilt kun je zelfs kaartjes online kopen! Dan is er een andere ingang, en hoef je niet in die rij te staan, die soms echt heeeel lang kan zijn (Ik werkte daar om de hoek, en vroeg me altijd af waar die mensen zin in hadden, in zo'n rij en dan echt in weer en wind).
Boottocht, zie je de stad heel goed en comfortabel. Eten: houden jullie van Indonesisch? Kantjil en de Tijger. 2 deuren verder zit een hele kleine tappas zaak, maar die is wel goed. Is in de Spuistraat, daar barst het van de hotels.

De nieuwe H&M op de Dam heeft 5 of 7 verdiepingen! Ben er zelf nog niet geweest, maar lijkt me heel leuk.

Lekker door de Jordaan slenteren, steek bij het Anne Frankhuis het water over en geniet van de mooie huisjes.
Ik vind longpura dan een beter alternatief voor indonesisch.

Sumo sushi vind ik ook een aanrader.

Smulewicz heeft ook een heerlijke kaart,niet duur en op een leuke lokatie.
Ook heerlijk eten kun je bij van kerkwijk; zit aan de nes.

Of een broodje en belgisch biertje bij de brakke grond, ook aan de nes.
het is al genoemd, maar ik bevestig het nog even: de buurt rondom de nieuwmarkt.

ik zelf ben gek op de toko's om in rond te neuzen.

wat eten betreft zitten er allerlei restaurantjes in die buurt waaronder hele betaalbare chinezen op de Zeedijk. De New King is populair momenteel, hierboven genoemd en ik heb er meer mensen over gehoord. ik ben er zelf nog niet geweest maar wel in een stuk of 4 andere in die straat en ik vond ze allemaal heel ok.

voor romantisch lang tafelen moet je daar dan weer niet zijn maar voor lekker echt chinees goedkoop eten wel.

Het Waterlooplein zit vlakbij de Nieuwmarkt, erg leuk om eens over te wandelen.

ik ben ook fan van de Dappermarkt. Die vind ik leuker dan de Albert Cuijp. (schrijf ik dat goed?) Die zit vlakbij het Tropenmuseum wat ik ook erg leuk vind.

veel plezier!
Waterlooplein is er niet op zondag, hou daar rekening mee! Op zaterdag is er ook de Noordermarkt, misschien vind je het ook leuk om daar rond te snuffelen?

Kantjil en de Tijger is niet zo'n fantastisch Indonesisch restaurant, vind ik, maar ik ben verwend door mijn Indonesische omaatje. Het Indonesische restaurant op de Bloemenmarkt daarentegen, mjum!

Hermitage: ook op tijd in de rij. Weet niet of je daar online kaartjes voor kunt kopen? Ik ging een keer op zondag om een uur of elf (vond ik al heel netjes) en er stond een gigantische rij. Dat schijnt elk weekend zo te zijn.
Wat eten we vanavond?
En sla de Kalverstraat juist over, want daar vind je de winkels die je in elke stad vindt. Zonde van je tijd. De 9 straatjes zijn dan veel leuker en daar zitten ook allerlei leuke kleine cafeetjes en bakkertjes waar je iets kunt drinken of eten. Ga vooral lekker door de stad wandelen. En een boottocht klinkt misschien extreem toeristisch, maar dat is wel een heel leuke manier om de stad te bekijken. Je hebt ook hop on/ hop of varianten waarbij je de rondvaartboot als een soort van bus gebruikt. Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven