Vraagje over kat
woensdag 9 februari 2011 om 06:09
Ik heb eigenlijk ook een vraagje:
Ik heb een kater van bijna 14 jaar en woont binnen.
Nu braakt hij sinds drie weken elke ochtend tussen 4 u en 6 u in de ochtend wat helder slijm met wat haar er in.
Gisteren had hij drie haarballen.
2 wkn terug bij de dr geweest en die kon niks vinden en vond kat er goed uit zien.
Lichamelijk onderzoek leverde niks op,bloed enz is allemaal goed.
Wel een prik gekregen tegen het braken om de maag /darmen wat rust te geven,tablettjes voor een week en isogelkorrels voor over het eten ook voor maag/darmen.
Niks tegen haarballen omdat het niet de moeite is aan haar wat hij braakt.
Sinds een week krijg hij s'avonds om 23 u een klein beetje eten(vlees) omdat we denken dat hij een lege maag zou kunnen hebben tegen de ochtend en daarom braakt.
Hij heeft echter 24 u per dag brokken staan en eet daar ook van.
Het is geen grote eter ,maar wel erg kieskeurig.
Nu ga ik van de dr nog pastalax krijgen(voor haarballen) en als dat ook niet helpt dan weten we het even niet meer.
Waarom alleen tussen 4 u en 6 u braken en de rest vd dag niks aan het handje,relex zijn en normaal funktioneren??
Ik heb een kater van bijna 14 jaar en woont binnen.
Nu braakt hij sinds drie weken elke ochtend tussen 4 u en 6 u in de ochtend wat helder slijm met wat haar er in.
Gisteren had hij drie haarballen.
2 wkn terug bij de dr geweest en die kon niks vinden en vond kat er goed uit zien.
Lichamelijk onderzoek leverde niks op,bloed enz is allemaal goed.
Wel een prik gekregen tegen het braken om de maag /darmen wat rust te geven,tablettjes voor een week en isogelkorrels voor over het eten ook voor maag/darmen.
Niks tegen haarballen omdat het niet de moeite is aan haar wat hij braakt.
Sinds een week krijg hij s'avonds om 23 u een klein beetje eten(vlees) omdat we denken dat hij een lege maag zou kunnen hebben tegen de ochtend en daarom braakt.
Hij heeft echter 24 u per dag brokken staan en eet daar ook van.
Het is geen grote eter ,maar wel erg kieskeurig.
Nu ga ik van de dr nog pastalax krijgen(voor haarballen) en als dat ook niet helpt dan weten we het even niet meer.
Waarom alleen tussen 4 u en 6 u braken en de rest vd dag niks aan het handje,relex zijn en normaal funktioneren??
woensdag 9 februari 2011 om 07:24
Op zich is haarballen overgeven onschuldig en snel te verhelpen met pastalax en het tijdstip van haarbalbraken heeft inderdaad te maken met een lege maag, maar dat is verder ook onschuldig. Je hoeft dan dus geen extra blikvoer te geven.
Maar als het braken zonder haar is dan is het vaak maagzuur omdat hij wat misselijk is en dan kun je een eetlepel lauwe yoghurt geven om de maag te stabiliseren.
Wat betreft kieskeurig en weinig eten: het kan zijn dat hij een variatie-eter is en dus snel op zijn eten is uitgekeken, als dat zo is wissel dan gewoon twee merken favoriete brokjes willekeurig af en dan zal hij veel beter eten. Het kan zijn dat hij even diarrree krijgt maar dat is niet erg als het kort is, want zijn spijsverteringssysteem moet dan even wennen.
Maar als het braken zonder haar is dan is het vaak maagzuur omdat hij wat misselijk is en dan kun je een eetlepel lauwe yoghurt geven om de maag te stabiliseren.
Wat betreft kieskeurig en weinig eten: het kan zijn dat hij een variatie-eter is en dus snel op zijn eten is uitgekeken, als dat zo is wissel dan gewoon twee merken favoriete brokjes willekeurig af en dan zal hij veel beter eten. Het kan zijn dat hij even diarrree krijgt maar dat is niet erg als het kort is, want zijn spijsverteringssysteem moet dan even wennen.
woensdag 9 februari 2011 om 10:51
Thanks voor de tips Iris en Marlona. Het is nu al minder. We reageren nergens op, pas als hij dichterbij komt en zachtjes mauwt, dus echt iets komt 'vragen',
Vannacht heeft hij zelfs bijna niet gemauwd. Toen we naar bed gingen even en om 7 uur weer even, dat is ok.
Dit komt goed, ook al ben je even bang na een aantal slapeloze nachten..
Hi Angel! Wat vervelend van je kat, ik hoop dat bovenstaande tips helpen!
Vannacht heeft hij zelfs bijna niet gemauwd. Toen we naar bed gingen even en om 7 uur weer even, dat is ok.
Dit komt goed, ook al ben je even bang na een aantal slapeloze nachten..
Hi Angel! Wat vervelend van je kat, ik hoop dat bovenstaande tips helpen!
woensdag 9 februari 2011 om 18:41
Pasta lax is gestart,injectie tegen het braken en een med supsensie 4 x dgs.
Word echt een probleem om met name de med erin te krijgen.
We zijn nog niet overtuigd dat deze med gaat helpen
afwachten een paar dgn.
Hoe geef jij een kat dan lauwe yogurt Iris?
Dank je wel voor je reactie.
He Mac .
Het was nog niet tot mij door gedrongen dat jij mac ben van elders .
Fijn dat jou poezenbeest niet zo erg meer miauwt want dat is ook niks.
Word echt een probleem om met name de med erin te krijgen.
We zijn nog niet overtuigd dat deze med gaat helpen
afwachten een paar dgn.
Hoe geef jij een kat dan lauwe yogurt Iris?
Dank je wel voor je reactie.
He Mac .
Het was nog niet tot mij door gedrongen dat jij mac ben van elders .
Fijn dat jou poezenbeest niet zo erg meer miauwt want dat is ook niks.
woensdag 9 februari 2011 om 21:11
Als medicijnen geven er lastig is: stamp het fijn en doe het in een bolletje van iets dat ze heerlijk vinden.
Ga dan bij de aanrecht staan, laat het bolletje "per ongeluk" vallen en hap slik weg is het bolletje . Daarna mag hij een gewoon bolletje als tractatie.
De meeste katten zijn dol op yoghurt, dus dat zet je hem gewoon voor z'n neus. Als hij kieskeurig is mag gele vla ook, dat werkt iets minder goed tegen braken, maar dat vinden ze ook heerlijk.
Ga dan bij de aanrecht staan, laat het bolletje "per ongeluk" vallen en hap slik weg is het bolletje . Daarna mag hij een gewoon bolletje als tractatie.
De meeste katten zijn dol op yoghurt, dus dat zet je hem gewoon voor z'n neus. Als hij kieskeurig is mag gele vla ook, dat werkt iets minder goed tegen braken, maar dat vinden ze ook heerlijk.
donderdag 10 februari 2011 om 19:04
quote:iris1969 schreef op 09 februari 2011 @ 21:11:
Als medicijnen geven er lastig is: stamp het fijn en doe het in een bolletje van iets dat ze heerlijk vinden.
medicatie is een supsensie en kat gaat nu in de houtgreep en met een pipetje word het zijn bekje ingespoten.
truukje met iets lekkers kan niet want meneer lust niks buiten kattenvoer/brokjes.
ik zal morgen is yogurt halen.
ga nu beginnen met beetje vis en een gekookt kipfiletje.
medicatie is een supsensie en kat gaat nu in de houtgreep en met een pipetje word het zijn bekje ingespoten.
truukje met iets lekkers kan niet want meneer lust niks buiten kattenvoer/brokjes.
donderdag 10 februari 2011 om 19:06
quote:Lucifer1983 schreef op 09 februari 2011 @ 22:55:
Ik denk dat de darmen een beetje van streek zijn. Als je van merk/ type voer verandert moet je dat geleidelijk aan doen, dat is beter voor de maag en darmen.
voer niet verandert sinds mnd en dat is toen geleidelijk gegaan.
We gaan een heel groot bloedonderzoek doen volgende week en evt foto's/echo.
Vandaag met dr afgesproken de med die hij nu heeft een kans te geven voor nog 2 dgn.
Ik denk dat de darmen een beetje van streek zijn. Als je van merk/ type voer verandert moet je dat geleidelijk aan doen, dat is beter voor de maag en darmen.
Vandaag met dr afgesproken de med die hij nu heeft een kans te geven voor nog 2 dgn.
donderdag 10 februari 2011 om 19:12
quote:angel1971 schreef op 10 februari 2011 @ 19:04:
[...]
Dan kan het toch in de vis of kipfilet worden gespoten of in de yoghurt of vla? Zelf doe ik het in koffiemelk, vinden ze heerlijk.
De houtgreep is vaak zo'n gedoe.
[...]
Dan kan het toch in de vis of kipfilet worden gespoten of in de yoghurt of vla? Zelf doe ik het in koffiemelk, vinden ze heerlijk.
donderdag 10 februari 2011 om 22:54
quote:angel1971 schreef op 10 februari 2011 @ 19:06:
[...]
Vandaag met dr afgesproken de med die hij nu heeft een kans te geven voor nog 2 dgn.Oh sorry angel1971 ik reageerde op TO´s opening topic. Ik heb de rest niet gelezen
[...]
Vandaag met dr afgesproken de med die hij nu heeft een kans te geven voor nog 2 dgn.Oh sorry angel1971 ik reageerde op TO´s opening topic. Ik heb de rest niet gelezen
vrijdag 11 februari 2011 om 08:29
quote:iris1969 schreef op 10 februari 2011 @ 19:12:
[...]
Iris,dat kan allemaal,hebben we ook allemaal gehad en gedaan maar dan vertikt die het om het te eten,alsof die weet/ruikt/proeft dat de med er door zit??
tis een slim beestje.
Houtgreep verhaal gaat al iets rustiger dan vorige dgn,waarschijnlijk omdat die weet wat de bedoeling is.
Die yogurt ga ik straks proberen.
Dank jullie wel voor jullie meedenken en tips,erg aardig.
[...]
Iris,dat kan allemaal,hebben we ook allemaal gehad en gedaan maar dan vertikt die het om het te eten,alsof die weet/ruikt/proeft dat de med er door zit??
tis een slim beestje.
Houtgreep verhaal gaat al iets rustiger dan vorige dgn,waarschijnlijk omdat die weet wat de bedoeling is.
Die yogurt ga ik straks proberen.
Dank jullie wel voor jullie meedenken en tips,erg aardig.
vrijdag 11 februari 2011 om 15:25
Mijn kat eet niet als ie ruikt dat er een fijngemalen pilletje doorzit.
Hoe je het handigst in je eentje een kat een pilletje geeft? Ga zelf op je knieen zitten, zet/klem de kat met zijn achterste naar je toe tussen je benen, 1 hand onder zijn kop (beetje optillen), met je duim en wijsvinger zijn bek opendoen en met je andere hand laat je het pillen zo diep mogelijk in zijn keel vallen.
Kop nog steeds een beetje omhoog blijven houden en aaien over zijn keel zodat de slikreflex goed werkt en voila, pilletje in 1x doorgeslikt.
Althans, zo werkt het bij mijn kat en dat is een behoorlijk sterke, grote kater die anders als een gek tekeer zou gaan en klauwen en bijten. Verder is ie lief hoor
Hoe je het handigst in je eentje een kat een pilletje geeft? Ga zelf op je knieen zitten, zet/klem de kat met zijn achterste naar je toe tussen je benen, 1 hand onder zijn kop (beetje optillen), met je duim en wijsvinger zijn bek opendoen en met je andere hand laat je het pillen zo diep mogelijk in zijn keel vallen.
Kop nog steeds een beetje omhoog blijven houden en aaien over zijn keel zodat de slikreflex goed werkt en voila, pilletje in 1x doorgeslikt.
Althans, zo werkt het bij mijn kat en dat is een behoorlijk sterke, grote kater die anders als een gek tekeer zou gaan en klauwen en bijten. Verder is ie lief hoor
vrijdag 11 februari 2011 om 15:54
Dibbes,klopt zou zou het moeten ,maar dat is helemaal een geklooi,supsensie met pipetje gaat wat makkelijker.
Het ziet er naar uit dat het niet veel meer gaat worden,alle onderzoeken die je maar kan verzinnen zijn vandaag gedaan en er is geen verklaring waarom die zo braakt.
De dierenarts overleg dit weekend nog met collega's en denken na voor een oplossing.
Ik hou rekening met inslapen.
Het ziet er naar uit dat het niet veel meer gaat worden,alle onderzoeken die je maar kan verzinnen zijn vandaag gedaan en er is geen verklaring waarom die zo braakt.
De dierenarts overleg dit weekend nog met collega's en denken na voor een oplossing.
Ik hou rekening met inslapen.
vrijdag 11 februari 2011 om 17:30
quote:angel1971 schreef op 11 februari 2011 @ 15:54:
Dibbes,klopt zou zou het moeten ,maar dat is helemaal een geklooi,supsensie met pipetje gaat wat makkelijker.
Ik hou rekening met inslapen.Oh Angel, dat zou wel heel naar zijn . Er zijn ook foto's gemaakt?
Ik hou rekening met inslapen.Oh Angel, dat zou wel heel naar zijn . Er zijn ook foto's gemaakt?
vrijdag 11 februari 2011 om 17:31
quote:angel1971 schreef op 11 februari 2011 @ 15:54:
Ik hou rekening met inslapen.Inslapen voor braken . Waarom, dat is toch geen ramp?
Ik hou rekening met inslapen.Inslapen voor braken . Waarom, dat is toch geen ramp?
zaterdag 12 februari 2011 om 19:42
Als je 10 x per dag de bak schoon moet maken. moet je echt met hem naar de dierenarts. Ik heb 2 katten en die plassen samen 3 x per dag en poepen 1 per kat 1 x per dag. Dus max 5 x scheppen voor 2 katten.
Merk je wat aan het drinken van hem? Juist meer of minder? Dan zou ik zeker met hem naar de dierenarts gaan. Ik vind het vreemd als een kat jaren iets eet, het ineens niet meer lust, dan vind ik dat er naar gekeken moet worden.
Merk je wat aan het drinken van hem? Juist meer of minder? Dan zou ik zeker met hem naar de dierenarts gaan. Ik vind het vreemd als een kat jaren iets eet, het ineens niet meer lust, dan vind ik dat er naar gekeken moet worden.
zaterdag 12 februari 2011 om 19:45
Angel, wat is er nu allemaal gedaan bij jouw kat? Welke onderzoeken en medicatie is ingezet? Ik vind het nog veeeeelste vroeg om hem in te laten slapen en heb nog wel meer ideen om te zorgen dat het braken stopt, maar dan moet ik wel meer info hebben. Voer, welke etc en wanneer, snoepjes en medicatie, daar wil ik graag alles over weten.
zondag 13 februari 2011 om 07:10
quote:Draakje29 schreef op 12 februari 2011 @ 19:45:
Angel, wat is er nu allemaal gedaan bij jouw kat? Welke onderzoeken en medicatie is ingezet? Ik vind het nog veeeeelste vroeg om hem in te laten slapen en heb nog wel meer ideen om te zorgen dat het braken stopt, maar dan moet ik wel meer info hebben. Voer, welke etc en wanneer, snoepjes en medicatie, daar wil ik graag alles over weten.
bloed onderzoek.
urine en ontlasting onderzoek.
echo.
foto's.
injecties tegen het braken.
a.b kuur.
laxta past.
supsensie tegen ontstekingen maag darm.
kan geen med namen benoemen omdat ik niet thuis ben voor onbepaalde tijd en weet het niet uit me hoofd.
hij eet niet,drinkt weinig,loopt voor zijn doen veel heen en weer.
is mager geworden.
lijkt zoekende.
heldere oogjes,graag bij je liggen en hangen(voorheen nooit).
braken van speeksel/sputum/helder/wit achtig.
meestal tussen 4 en 6 u in de ochtend braken.
vacht lijkt te veranderen.
loopt moeizamer.
veel slapen.
lijkt geen pijn te hebben.
dr weet even niet meer wat nog te doen,second opinion denkt ook na wat nog te kunnen doen.
inslaapprobleem (eutanaseren)moesten we in ons achterhoofd houden,is wat mij betreft niet een eerste optie.
snoepjes eet die niet,lust weinig,eet brokjes(nu one sensitive) en witkoolvis mondjesmaat.
bloed onderzoek.
urine en ontlasting onderzoek.
echo.
foto's.
injecties tegen het braken.
a.b kuur.
laxta past.
supsensie tegen ontstekingen maag darm.
kan geen med namen benoemen omdat ik niet thuis ben voor onbepaalde tijd en weet het niet uit me hoofd.
hij eet niet,drinkt weinig,loopt voor zijn doen veel heen en weer.
is mager geworden.
lijkt zoekende.
heldere oogjes,graag bij je liggen en hangen(voorheen nooit).
braken van speeksel/sputum/helder/wit achtig.
meestal tussen 4 en 6 u in de ochtend braken.
vacht lijkt te veranderen.
loopt moeizamer.
veel slapen.
lijkt geen pijn te hebben.
dr weet even niet meer wat nog te doen,second opinion denkt ook na wat nog te kunnen doen.
inslaapprobleem (eutanaseren)moesten we in ons achterhoofd houden,is wat mij betreft niet een eerste optie.
snoepjes eet die niet,lust weinig,eet brokjes(nu one sensitive) en witkoolvis mondjesmaat.
zondag 13 februari 2011 om 09:19